belangrijk bij bouwen studio

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Wat is er zoal belangrijk bij het bouwen van een (home)studio? Ik heb pas een huis gekocht en ik ga de zolderkamer geluidsisoleren. Ik heb hiervoor Isofix platen gekocht voor de vloer en de wanden (dik schuimrubber-achtig spul) en zwarte piramide-platen voor het plafond en ook nog eens voor de wand (over de isofix heen).

Nu weet ik dat het beste een "kamer in een kamer" is, maar veelal is dit gewoon niet te doen. Mijn budget (ongeveer 3000 piek, ff geen zin om Euro's te rekenen) laat dit niet toe.

Ik weet dat er geen dingen zoals spijkers, schroeven en andere objecten in de muur mogen blijven wat doordreunt. Maar een ding vraag ik me af....
Kan ik in de kamer dan helemaal niets ophangen?? Ik wil een gedeelte van de kamer gebruiken als studio en de andere kant voor een set SL 1200's + Mixer. Ik had ze in een kamer op van die plateau's staan (driehoeksbeugel). Kan ik dat nu nog? Of verziek ik hierbij mijn isolatie weer??

Heeft iemand nog tips m.b.t. de plaatsing van je monitors of andere apparatuur?

Ik heb :

Alpha Juno 2 (met dubbele standaard)
TR-909
Digitech Studio Quad V2
Alesis 3630 Compressor
Behringer MX 8000 (met standaard)
Roland PG-300
Clavia Nordrack 2
Yamaha A-3000v2 Sampler (64mb)
Jomox X-base 09
Midiman Midisport 4X4
Numark DM1100X Mixer
2 X SL1210 Technics
2 X Spirit Absolute 2’s
Sharp Minidisk Recorder
PC met 19 " monitor (midi-tower)
 
waarom lukt een doos in doos niet voor 3000 piek.....moet kunnen toch ?? Ben zelf ook bezig en ben echt niet van plan over dat bedag heen te gaan. En dan heb ik ook nog een muur moeten bouwen ook.
 
heb zelf onlangs een kamer in een kamer gebouwd, inclusief dubbele (driedubbeldikke) deuren.. voor zo'n 2500-3000 gulden...
is dus met 3000 gulden wel te doen... ik had dan wel ws een kleinere ruimte om te isoleren (4,5 bij 2,5) maar daar gaat het geld niet zo heel erg in zitten geloof ik.. maar ik zie dat je al wat gekocht hebt..

je monitors kun je bv op zuiltjes zetten..
 
synths en randapparatuur kun je wel aan de muur hangen, want die maken zelf geen lawaai, maar
monitors lijkt me niet verstandig. of er moet een manier zijn om ze zo op te hangen dat ze geen trillingen doorgeven..
 
het beste voor je monitoren is flush-mounted [IN de muur bouwen] of op standaards/blokken, die je met zand vult. eventueel kan je ze ook strak tegen de muur zetten, zodat er zo weinig mogelijk basfrequenties ombuigen en gaan resoneren of filteren.
 
zo min mogelijk trillingen naar de buitenconstructie is de regel.

en speakers in de wand is okee, zorg er dan wel voor dat je ze meestort en dat de muur van minstens 40 cm dik beton is.
zorg er dan wel voor dat je boxen geen basreflexpoort aan de achterzijde heeft :) ik denk dat daar speciale boxen voor te krijgen zijn.

tsja hoe ver wil je gaan
 
ja kan het wel zo maken dar alles klopt, qua isolatie, refectie ed, maar waar gaat het over.

9 van de 10 keer ga je toch naar een andere studio voor de uiteindelijke opnamen.

zeker voor vocalen.

laat andere maar in randapparatuur inversteren.

voor mij weer een synth.

en geluidsvriendelijk kun je het dan toch wel maken.

Ik vind persoonljk dat ik het in mijn studio redelijk tot goed voor elkaar heb.

goede isolatie ed.

en waarom 1000e euro's uitgeven?

om alleen maar aan andere te laten zoen wat voor een gelikte studio je hebt, en dan beoordelend op het uiterlijk?
 
het gaat mij hoofdzakelijk om 2 dingen :

Geen overlast voor de buren

Goede "klank" in de ruimte waar je je muziek bouwt..

en als het er dan nog stoer uitziet ook, dan ben ik helemaal tevreden :)
 
Haalbaar ?

Haalbaar ?

Ik denk dat in deze discussie twee dingen door elkaar lopen. Aan de ene kant is het leuk om te weten wat de ideale situatie is, ongeacht inverstering in tijd, geld en ruimte.

Aan de andere kant is iedereen er bij gebaat om wat praktische en haalbare tips te hebben om binnen een beperkt budget van geld en mogelijkheden toch te komen tot een goed werkbare studio-ruimte.
 
ik hap weer even
isolatie heb je namelijk niet aan of op je muur
isolatie wordt bepaald door het geheel van je muuropbouw
geluidabsorbtie aan en op je muur kan wel

en voor 4000 gulden kan je een mooie doos in doos maken hoor
 
ruimte gebrek

ruimte gebrek

er is ook een mogelijk heid om je speaker vanuit je plafond te monteren met specialen beugels waar je normaal je tv op kan zetten, dus die beugels die hang je aan je plafond en kan je dan naar beneden stellen zodat ze precies bij je setup komen te hangen en de rest bouw je in 19 ins kisten, en voor je het weet heb je in eenkeer alle ruimte en de trilingen zijn ook spoorloos,
hopelijk heb ik je hiermee geholpen

8D de groeten van heuky beuky 8D
 
Laatst gewijzigd:
Zolder is meestal wel ok qua akoestiek als je onder een schuin dak zit omdat je dan minder kans hebt op staande golven (= lage frequenties die zichzelf versterken doordat ze tussen twee paralelle muren "gevangen" zitten).
Als je buren niet te veel last van je hebben zou ik als ik jou was zorgen voor wat demping aan de muren om de galm er een beetje uit te halen en gewoon kijken of je op die zolder kunt werken.

Als je buren dat wel hebben...........begin dan maar met hakken en breken en bouw een hele dikke muur want : hoe dikker/zwaarder hoe beter.......:)

greetz

BasicSystem

http://www.mp3.com/basicsystem
 
De isolatie die ik heb in mijn little room is als volgt...... niet duur maar wel effectief omdat ik nog geen buren heb gezien terwijl ik helemaal ingebouwd ben.....

Ik heb twee Tannoy mX2 speakers in mijn setup staan..... deze heb ik ook door ruimtegebrek op twee MDF plankjes staan. De plankjes zijn bevestigd met een beugel aan de muur... tussen de beugel en de muur zit een stuk rubber van ongeveer 3 cm.... gewoon te koop bij elke doe het zelf zaak.....

De Tannoys staan vervolgens op vier geluidsdempende voetjes ...... en dan mijn muur heb ik bekleed met noppen isolatie......

Wellicht niet de mooiste oplossing, maar het werkt goed, het is niet duur en de je geluid komt nog steeds tot z'n recht.....

Good luck

Cubik Planet

___________________________________________________
Who is General Failure and why is he reading my disk?
 
Back
Top