MicroKORG XL als effect?

Grainger

Nieuwkomer
Lid sinds
6 juli 2009
Berichten
7
Ik had een klein vraagje, is het mogelijk een microkorg xl als een soort effect pedaal te gebruiken. Iets in deze manier van werken;

Gitaar/bas ----> Microkorg ----> versterker

En met effectpedaal bedoel ik te zeggen dat je de effecten van de Korg hoort als je op de gitaar of bas wat aanslaat...

Ben hier heel benieuwd naar namelijk...

Groet!
 
Vertel me 's hoe dan ;)

Ik heb namelijk al geprobeerd 'm in de chain te zetten.

Op de manier als hierboven, via de Line in van de Korg en dan in de input van de versterker. Dat werkte bij mij in ieder geval niet...

Toen maar in de effecten send en return van de versterker gehangen maar dat gaf ook niet 't gewenste resultaat...

I need help! :P
 
Het staat op pagina 21 van de manual: http://www.korg.com/uploads/Support/microKORG_Manual_633652918397600000.pdf

Processing an external input audio signal
You can use the filter, amp, EG, and LFO etc. to process the signal from a external
synthesizer, rhythm machine, or audio device in the same way as an oscillator waveform.
Before you connect an external device, turn off the power of the microKORG and of
any external output devices and power amps.
1 Turn the rear panel AUDIO IN 2 VOLUME 2 knob to the MIN position.
2 Connect the output jack of your external device to the AUDIO IN 2 LINE jack.
3 After making connections, turn the power on in the order of your external device, the
microKORG, and finally your powered monitor speaker system.
4 Select a program to initialize, and initialize it.
For this example, select any synth program, and initialize the program as described
on page 59.
5 Turn the EDIT SELECT 1 knob to the OSC 1 position, and turn knob 1 ("WAVE") to
select " " (Audio In).
6 Input an audio signal from your external device, and turn the VOLUME 2 knob
toward MAX as far as possible without allowing the AUDIO IN 2 LED to light red.
7 While inputting an audio signal, play the keyboard.
8 As described in "Basic editing procedure" (➝p.12), edit the FILTER, AMP, EG, LFO,
and effects to modify the sound.
The PITCH-related parameters have no effect on the sound from the AUDIO IN jacks.
 
Je kan nogal moeilijk op het keyboard spelen met een Bas/gitaar in je handen he?

Ik los dat op met de arpeggio op mijn 'normale' microkorg:
microkorg op mono zetten (toetsenbord bedoel ik) , arpeggio aanzetten, alle steps activeren, latch aanzetten, gate op 100 en een beetje release
 
Nou, het was meer de bedoeling om de Korg dus puur als effect te gebruiken en dus niet te bespelen maar meer de gespeelde baslijn in synthgeluid te krijgen...

Het gaat trouwens om een MicroKorg XL, maakt dat een verschil...?
 
Nou, het was meer de bedoeling om de Korg dus puur als effect te gebruiken en dus niet te bespelen maar meer de gespeelde baslijn in synthgeluid te krijgen...

Het gaat trouwens om een MicroKorg XL, maakt dat een verschil...?

Ik denk dat dat niet gaat met een microkorg... Je zal nog een kastje moeten kopen om de audio naar een midi signaal te converteren. Ik weet dat er zo'n jaren 70 doosje van korg bestaat uit de MS serie maar die converteert naar CV/Gate, dat moet je dus nog eens converteren naar midi. Ik twijfel of er nu nog zo'n kasjes gemaakt worden eig, maar dat weet ik niet.

Dat kan prima hoor, waarom zou dat niet kunnen?

Je hebt toch 2 handen nodig voor een gitaar? Microkorg spelen met je tenen is nogal moeilijk, hij heeft al kleinere toetsen :peukie:
 
mss moet je een midinootje geven voor dat ej wat hoort???

dus je gitaar naar de external in, 1 nootje aanslaan op de microkorg (voetpedaal?)

enhoor je dan wel iets?
 
wil je nu midinoten triggeren mbv je bassgitaar (optie 1), óf wil je after effects à la reverb en delay over je bassgeluid gooien (optie 2)?
Want dat zijn 2 totaal verschillende dingen natuurlijk.

optie 1 is bij mijn weten niet mogelijk met de MK. Zou wel eens willen weten met welke synth dat wel mogelijk is.
optie 2 zou geen probleem mogen zijn, maar met de MK ben ik niet zeker. Eigenlijk zoek je een hold-optie zoals je op de Minimonsta hebt. Je slaat een toets aan en die wordt aangehouden. Zou imho een standaard optie mogen zijn op alle synths.
 
Optie die jij beschrijft is wel waar ik naar streefde eigenlijk. Maar als dat niet wil is optie 2 nog wel een uitweg.

En die SYB-5 is een ramp om te gebruiken :P
 
Een medebassist kwam met de suggestie dat een MIDI-element in de bas bouwen misschien meer perspectief biedt. Klopt dit?

Iemand ervaring mee?
 
Zoals Orson al zei, er bestaat/bestond een pitch-to-voltage converter. Als je daar een voltage-to-midi converter achter hangt ben je er. Echter, weet niet goed wat het effect is op complexe audio.
Nu, aparte noten kunnen geen probleem zijn, maar geen idee hoe zo'n converter reageert op volle akkoorden. Misschien enkel traag spelen ? (bekom je zoiets als een snelle arp)
 
Snelle nootjes gaat wel, maar geen akkoorden/polyfone dingen en je moet binnen een bepaald range blijven (een octaaf of 2, 3) om geen "storing" te hebben.
Ik weet wel niet of er zon voltage naar midi bakjes bestaan...
 
De MicroKorg (XL) is toch een vocoder? Gewoon de uitgang van de gitaar in de microfooningang steken toch?

Zelf denk ik er ook over een oud model (nieuw zonder XL) te kopen omdat er meer knoppen opzitten en ook vanwege de prijs.
MicroKorg of toch beter een XL kopen?
 
Boss SYB-5 klinkt een beetje als een TB303 zo te horen. Kun je daar ook een oud synthje insteken ipv een basgitaar? Gaat die ouwe Korg Sigma van me dan ook klinken als een 303?
 
De Boss SYB5 is wellicht ook een leuke manier om synthgeluid met je bas te maken:

YouTube - SYB-5 Bass Synthesizer [BOSS Sound Check]

http://www.thomann.de/nl/boss_syb5.htm


Hey die heb ik, en die is te koop trouwens ;)

.

En die SYB-5 is een ramp om te gebruiken :P

nouja ramp, het werkt ietsje anders dan dat je gewend bent maar zodra je je spel een beetje aangepast hebt aan de SYB gaat het wel! Overigens werkt het niet goed met een fretless bas.

Ik vond het wel een leuk ding, maar opdenduur kreeg ik er echt hoofdpijn van.

Boss SYB-5 klinkt een beetje als een TB303 zo te horen. Kun je daar ook een oud synthje insteken ipv een basgitaar? Gaat die ouwe Korg Sigma van me dan ook klinken als een 303?

Ja dat kan, alleen reageert hij dan alleen op de lagere noten.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top