Fm7

Lenx

Ingeburgerd
Lid sinds
12 januari 2002
Berichten
34
Locatie
Gistel
Ik heb vandaag FM7 demo gedownload. Ja man, wat een stukje synth!
Maarehh... het is me toch niet zo duidelijk hoe dat nu juist in z'n werk gaat. Is er ergens een tutorial te vinden voor FM7?

Op de site van native staan trouwens 32 synths van de FM7. Chord Pad vind ik zalig!! Ik ben gek van zulke geluiden en jaja, ik wil ze kunnen maken... maar hoe begin je eraan?? :confused:
 
Ik had een hele goede pagina gevonden, maar die kan ik niet meer terug vinden, maar hier staan in ieder geval de basics van het programmeren van een FM synth:

http://home.eol.ca/~quirke/synthesis/dx7.html

In principe is de FM7 zowat gelijk aan een DX7 dus programmeerinfo voor de DX7 is het geen waar je naar op zoek moet.

Je maakt geluiden door de frequenties van de 6 oscillatoren per stem met elkaar te moduleren door middel van een modulatie matrix.

Je kunt ook een combinatie van 2 geluiden maken in een stem door 2 x 3 oscillatoren te gebruiken of iedere combinatie die je wilt.

In principe komt er bijna altijd alleen maar herrie uit een FM synth als je niet weet waar je mee bezig bent, je hebt erg snel geluiden met heel veel hoge geluiden die niet erg lekker voor het gehoor zijn.

Er bestaan tabellen met combinaties van frequenties die muzikaal klinken, probeer er eentje te vinden op het net.

---------

Dit was de page die ik bedoelde:

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Underground/2288/2fmsynth.htm
 
en daarbij mag gezegt worden dat fm niet de gemakkelijkste synths waren om te proggen.

in een ver verleden kon ik het best goed, maar door de verkoop van mijn (toen nieuw gekocht dx7), ow en (ik heb daar spijt van) ben ik het een en ander verleert.

toch ook maar ff die demo downloaden.
 
Ok, bedankt voor de reacties. Ik zal m'n best doen.
Maar eerst examens.... Grr! :[>
 
ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de semi-analoge interface die ze bij FM7 leveren, zodat je zonder al die diepe FM kennis lekker snel je geluiden kan aanpassen....geniaal wil ik het zelfs noemen!

Olaf
 
Bikkel> ik ben sinds gister aan het expirimenteren met de FM7 in buzz, maar tot nu toe gaat alles goed.. hij crashed iig niet. Ik ben er nog niet verder ingedoken, eerst ff de FM7 zelf onder de knie krijgen, want de geluiden die eruit komen zijn zeer strak te noemen. Hier kan je wel iets mee. :)
 
Ja, de Buzzers wel, maar de ACID freaks niet :< Misschien moet ik toch maar gaan dokteren met een nieuwe sequencer...
 
Euhh kun je ook de instellingen opslaan van de FM7 want ik heb nou een gruwelijk geluid gemaakt maar ik geloof niet dat dat werkt (vanuit Buzz) :(
 
Okee hij onthoudt dus niet welke patch je gebruikt hebt maar je kunt wel je patches opslaan. Erg cool!

De eerste goede softsynth die 100% lijkt te werken in Buzz!

Chapeau NI!
 
Bikkel> www.gugger.at/!mp3/vstadapters.zip

Speciaal voor VST effects en VST instruments. Zijn nog wel Beta volgens mij. Kijk anders soms eens met Mirc op EFnet #buzz. Zo las ik ook dat ze met een SID generator bezig zijn, ook erg leuk. :)
 
Laatst gewijzigd:
Even een tip voor de mensen die een lijst met allemaal softsynths willen zien.
http://www.kvr-vst.com/vsti.php

En voor de die hard FM7 gasten.
Weet je ook dat je zo'n ding als insert effect kunt gebruiken en dan de audio input ook als carrier kunt gebruiken? Dan krijg je er dingen uit die je nooit voor mogelijk had gehouden. (Als modulator gebruiken werkt niet zo goed)

En wat dit ding heeft een een hardware FM synth niet zijn twee heftig oscillerende filters en een slider voor 'analog' feel (zal wel een ontstemming zijn dmv een random generator)
 
Er schijnen wel een soort controller boxes te zijn geweest voor de DX-7 en ik weet het niet zeker maar de DX-1 schijnt ook a la analoog te programmeren te zijn geweest.

krz >> je leert wel veel interessante dingen op het Buzz kanaal!


Oh ja in welke map moeten die twee dll's trouwens?
 
krz >> je leert wel veel interessante dingen op het Buzz kanaal!

waar vind ik het buzz kanaal? lijkt me interessant om daar nog eens wat meer over te weten te komen.

ik ken buzz nog wel een beetje, heb een paar jaar geleden weleens geprobeerd om er wat herrie uit te krijgen maar ben toen overgestapt naar midi en uiteindelijk hardware...

maar die software... valt het fatsoenlijk te combineren met hardware sequencer en dergelijke?
lijkt me wel wat i.v.m. mijn redelijk bescheiden setupje
(heb een p2-350 dus denk dat ik niet teveel van software mag verwachten...?)
 
Orgineel geplaatst door bikkel
Oh ja in welke map moeten die twee dll's trouwens?

Die moet je in de Generator map zetten. En dan kan je in buzz via rechtermuisknop naar genetators gaan en dan other. Daar zou ie in moeten staan. :)
 
Orgineel geplaatst door Roel


waar vind ik het buzz kanaal? lijkt me interessant om daar nog eens wat meer over te weten te komen.

Met Mirc naar EFnet en dan het kanaal #BUZZ.
 
Back
Top