Synth-module (Roland XV-2020) en MPC; MIDI-probleem

C-Klein

(Edward)
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
496
Locatie
Naast een spoorlijn
Enkele weken geleden heb ik een Akai MPC2500 en een Roland XV-2020 geluidsmodule aan mijn setup toegevoegd. Ik wil de module aansturen met mijn keyboard (Technics KN1400), dat General MIDI ondersteunt. Mijn probleem is: ik krijg het niet voor elkaar om meer dan één MIDI-kanaal te gebruiken in de Performance Play mode. Alleen kanaal A1 werkt, de rest niet.

MIDI-kabels:
De MIDI-out van mijn keyboard zit in de MIDI-in 1 van de MPC. De MIDI-out A van mijn MPC is verbonden met de MIDI-in van de Roland XV-2020.

Instellingen:
Als ik de geluidsmodule in de performance-mode zet kan ik met mijn keyboard een geluid selecteren. De instellingen van de track zijn dan als volgt:
- Type: MIDI
- Pgm: Off
- MIDI: A1
Dat werkt goed, maar als ik MIDI op A2 zet hoor ik niets meer. Dat geldt alleen voor de Performance Play-modus. Op de module komt wel signaal binnen. De General MIDI-mode werkt goed. De MPC heeft Akai OS 1.24 meegekregen.

Roland XV-2020.
De Roland XV-2020 staat in Performance Play-modus. De handleiding zegt hierover: "Kies deze modus wanneer u de XV-2020 als een multitimbre-geluidsmodule gebruikt." Op bladzijde 71 van de handleiding wordt daarover de meest beknopte uitleg gegeven die denkbaar is. Ik citeer hier alles
"In de Performance-modus kunt u de XV-2020 gebruiken als een 16-part multitimbre-geluidsmodule. We gaan nu eens enkele Parts en hun geluiden kiezen en deze Parts vervolgens samen afspelen als een Performance.
De basisstappen om dit te doen, zijn:
• Kiezen welke Parts u wilt afspelen (p. 45)
• Een Patch voor iedere Part kiezen (p. 35)
• De MIDI-ontvangstkanalen van de Part instellen (p. 74)
Nadat u de Performance hebt ingesteld, kunt u eens een sequence afspelen via uw computer of een sequencer met de geluiden van de Performance."

En daar moet volgens mij ergens het probleem zitten.
Bladzijde 45 geeft 'Tips voor het maken van een patch', de selectie staat op bladzijde 40 uitgelegd ('Patches en Rhythm Sets selecteren'). Het verzenden van Bank Select MSB een Bank Select LSB doe ik op mijn keyboard. De MPC zorgt ervoor dat ook het kanaal wordt meegestuurd en in Patch-modules functioneert dat prima; ook op andere MIDI-kanalen.
Waar wezen wordt naar bladzijde 35, moet bladzijde 31 staan. Ook die pagina is niet volkomen helder, maar ik maak er uit op dat ik per MIDI-kanaal één of meer patches kan afspelen. Worden twee patches op één kanaal geselecteerd, dan wordt het geluid gelayerd. Hoe dat met een MPC gaat moet ik nog uitvinden, maar zolang ik op ieder MIDI-kanaal een andere patch plaats, heb ik volgens mij ook aan deze stap voldaan.
Op bladzijde 74 lees ik iets over 'MIDI-INSTELLINGEN UITVOEREN (de MIDI-instellingen voor een Part
vastleggen)". Ik snap niet goed waar ik dit moet zoeken, maar aangezien ik toch in een multitimbrale setting werk, ga ik er vanuit dat de module gewoon de kanalen 1-16 binnenkrijgt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik hoop dat er hier mensen zijn die zien wat ik fout doe, want ik wil gewoon graag de MPC-sequenser gaan gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Gevonden! :)
Voor mensen met hetzelfde probleem (ik zag op internet dat ik niet de enige was); de oplossing is als volgt:

  1. MSB, LSB en program messages moeten niet vanaf het keyboard, maar vanaf de MPC worden verzonden. Dan blijven ze ook bewaard.
  2. Op de MPC moet prm niet op 'off', maar op 'no' staan, zodat het MSB, LSB en program-nummer op de MPC ingevoerd kunnen worden.
  3. De Roland module moet niet in performance mode, maar in MIDI mode staan. Niet alle geluiden van de module zijn daarin bereikbaar, maar hij werkt dan wel.
En nu, spelen!:halleluja
 
Back
Top