S.O.S. voor gebruik Roland U220 module

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.139
Beste forumleden,

Ik probeer een Roland U220 soundmodule te programmeren (gekoppeld aan een X board 61), maar ik kom er niet helemaal uit. De handleiding is zo'n 200 pagina's dik maar (itt bv een JP8000) kan ik geen lijstje vinden waarin de bankcodes (MSB/ LSB) staan aangegegven zodat je kunt zien hoe je een patch, een timbre of een tone programmeert.

In de bijlagen staat een lijst met alle 'Tones' (zeg maar samples) van de U220, maar de nummers die erbij staan corresponderen niet met de program change nummers die ik invoer in de controller keyboard (X baord 61).

Tamelijk frustrerend allemaal ... Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de U220 en de 'gouden tip' heeft om de module aan de praat te krijgen vanaf het midi toetsenbordje.

PS nog een andere merkwaardigheid: als je een patch verandert via 'edit' button, kun je een andere geluid instellen op 1 van de parts/ midi kanalen. Als je de patch dan opslaat, zijn de geluiden niet verandert. Heb ontdekt dat je de geluiden wel kunt aanpassen door op de display een part te selecteren en dan het geluid te veranderen (maar de lijst waaruit je dan kies is weer een andere dan de 'tone' lijst uit de bijagen) ... frustrating ...

Dank voor tips en suggesties! Michael
 
Het is inderdaad maar een rare bak. Heb er ook effe over gedaan totdat ik wist hoe je ergens komt, en dat zonder handleiding. Ik gebruikte alleen de strings uit dat ding.

Hij staat te koop,vocht je er nog eentje willen :D
 
Tamelijk frustrerend allemaal ...

Dat is IMHO de beste samenvatting van de U-220 in drie woorden. :duivels:

Mijn tips;
-Patch is geen Tone is geen Timbre. En dan heb je ook nog Part en Rhythm. En oh ja, Map.
Soms gebruikt Roland ook het woord Performance, maar nu even niet...
Toegegeven, Roland geheugenstructuur is gewoon erg verwarrend.
En essentieel is het begrip van het concept 'Edit mode' en het feit dat Roland in die tijd graag gebruik maakte van 'doorverwijzing'.
Dus als je Tone X gebruikt in Patch A en ook in Patch B, en je verandert hem tijdens gebruik in Patch A - dan is dat meteen ook zo in Patch B.
Da's best desastreus als je niet begrijpt wat er dan gebeurt met je kersvers zelf ge-edite soundje.
Dus: leer de concepten door en door of leg je erbij neer en gebruik gewoon de presets (dat doen genoeg andere muzikanten ook, geen schande hoor...)
Het is niet alsof de U-220 een enorme programmeursbak is, ofzo.

-Programmeren ging in die tijd niet met Midi CC / RPN en NRPN's.
Zelfs een goeie sysex implementatie moet je zoeken met een lampje. Misschien kan je ergens een universele (computer software) editor vinden.
Anders is het gewoon via de cursor en het piepkleine schermpje met de afkortingen.
Zoals we dat vroeger deden; "de hal schilderen door de brievenbus".

-De handleiding is overigens rond de 100 pagina's incl. bijlagen. Dat is de helft minder dan je opschrijft.
In het Nederlands zou je er toch best uit moeten kunnen komen als je er wat tijd in steekt, zo heel onlogisch is het ook weer niet.
http://www.rolandce.com/mediafiles/manuals/U220_nl.pdf
 
Laatst gewijzigd:
MSB of LSB doet een U-220 niet aan. Hij reageert puur op de 128 program-changes.

Een patch is een verzameling van losse tones. Als je een tone verandert, moet je die ook als tone opslaan. Anders gaan de wijzigingen verloren als je alleen de patch opslaat.

Ik heb eventjes met de keyboardversie, de U-20, gewerkt. Maar het is een erg verwarrende bak. Soms was hij zomaar de helft van de geluiden kwijt en soms had hij ineens patches die er niet eerder in zaten. Sommige dingen moet je bij de patch wijzigen, sommige dingen bij Utilities en andere weer in een andere sectie. Kortom: zelfs een veteraan als ik komt er niet uit.

Voor een preset-synth hebben de U-20 en U-220 wel de allermoeilijkste en complexe bediening. Als er toch zo weinig te programmeren valt, ga je je afvragen: waarom?

Er waren ooit twee performance-versies van de U-20: de Rhodes 660 en 760. Die waren een stuk makkelijker te bedienen. De bediening daarvan is realtime en ze onthouden de laatste instellingen. Niets meer programmeren of opslaan. Diezelfde soort van bediening zit ook in de stage-piano's van Roland. Helaas kom ik de Rhodes'en vrijwel nooit tegen in de verkoop.
 
Laatst gewijzigd:
Dank dank dank, voor de snelle constructieve reacties! Mooie omschrijving, gevoel dat je het huis verft door de brievenbus... : - ) Goed om te weten dat er geen MSB/LSB codes aan te pas kunnen komen, kunnen we die wegstrepen als mogelijk oorzaak van het probleem.

Misschien is het inderdaad gewoon stug doorstuderen op de handleiding om de wat gedateerde structuur (tones, patches, timbres etc) onder de knie te krijgen. Na lang uitproberen had ik nu toch een redelijke setup gemaakt die leek te werken: in een 'patch' (ik geloof dat dit nu een 'performance' zou heten) heb ik 4 geluiden gekozen (niet via edit/ timbre/ tone, want die wijzigigen zijn weer verdwenen als ik de patch opsla en later opnieuw deze patch selecteer). Die 4 geluiden staan ieder op een eigen midi kanaal.
En de midi keyboard heeft 4 zones en zowaar, het lijkt allemaal te werken. De info in de patch blijft ook opgeslagen.

Het lukt nu alleen niet meer om 1 van de geluiden een octaaf hoger te programmeren. Dat wil zeggen, het lukt prima, alleen ondanks dat ik de patch opsla, staat het timbre/midikanaal van het betreffende geluid weer op -12 ipv 0 ... Na editen en opslaan checken ... jawel, hij staat op 0. Even wisselen van patch, mijn custom patch weer selecteren, en ... geluid staat weer op -12....

Ik blijf het nog even proberen (zucht) ...

PS mijn versie van de handleiding telt wel degelijk 160 pagina's (incl. MIDI gedeelte) ...
 
Ah, leuk toch, zo'n hobby... :D
(je kan altijd nog een cd'tje opzetten, da's de makkelijke weg tot muziek genieten...)
 
Welkom in de wereld die U-(2)20 heet. ;)

Wat je eerst zocht: synth-parameters via Midi programmeren...: volgens mij zijn de tones niet eens programmeerbaar. De U-serie is een preset-synth waarbij je hooguit de envelopes kunt aanpassen. Filters zitten er niet eens op.
Je moet in ieder geval vanaf de basis naar omhoog werken, dus van tone via timbre naar patch. De tones zijn volgens mij niet programmeerbaar (zijn volgens mij de vaste waveforms). Dan kom je bij de timbre uit; als die te programmeren valt, moet je hem ook opslaan als timbre. Daarna ga je de timbres combineren in patches en sla je het op als patch. Een patch kan bestaan uit maximaal 2 timbres. Multi-setups zijn volgens mij niet op te slaan.
Moet ik alvast een telefoonnummer van een psychiater opzoeken? :D
 
Laatst gewijzigd:
Wel multi timbraal heh, 6 parts en drums, dus 7. Drums zijn okay trouwens..
 
Wel multi timbraal heh, 6 parts en drums, dus 7. Drums zijn okay trouwens..

Jaja, maar TS zei dat hij de instellingen van een multitimbrale setup kwijt was na het overschakelen. Dat zou kunnen kloppen als er geen geheugens voor multi-setups aanwezig zijn.
 
Oooh, dat weet ik allemaal niet. Mijn U220 ervaring gaat heel nie ver..
 
Je moet in ieder geval vanaf de basis naar omhoog werken, dus van tone via timbre naar patch.

Juist, dat is het Roland principe. En soms heb je boven Patch dan ook nog Performance.
Hier bij de U-220 dus even niet, maar in Roland speak is een Performance vaak een aantal gecombineerde Patches (in split / layer / velocity crossfade configuratie naar keuze).

De tones zijn volgens mij niet programmeerbaar (zijn volgens mij de vaste waveforms).

Juist, in het geval van de U-serie. (Echter: in de LA-synths (D-serie) bestaat een tone uit een combinatie van 1-4 partials...)

Dan kom je bij de timbre uit; als die te programmeren valt, moet je hem ook opslaan als timbre.

Juist

Daarna ga je de timbres combineren in patches en sla je het op als patch.

In basis juist. Ter aanvulling; je assigned timbres in parts (6 stuks) en 1 ritme set in een ritme part. Samen is dat dan een patch.

Een patch kan bestaan uit maximaal 2 timbres. Multi-setups zijn volgens mij niet op te slaan.

Niet juist, dat is in een aantal andere Roland synths wel zo maar hier dus anders.
Een patch kan bestaan uit 6 timbres (1 per part) + 1 ritme set in de ritme part.
De patch is hier dus wat je noemt de "multi setup"...

Let trouwens op het gebruik van het woord 'part' versus het woord 'partial' dat je in de Roland LA-synths en latere JD-synths tegenkomt. Verwarrend!
 
Back
Top