In- en uitschakelen powered monitors

musfrnd

Nieuwkomer
Lid sinds
6 Maart 2009
Berichten
12
In de handleiding van mijn powered monitors wordt met dikke letters gesteld dat deze als laatste aangezet moeten worden en als eerste uitgezet.
Is het een probleem als deze echter, samen met de andere apparatuur, op een stekkerblok zijn aangesloten waarbij dus met de schakelaar van het stekkerblok alles ineens wordt aangezet?
Bedankt!
Jan
 
In de handleiding van mijn powered monitors wordt met dikke letters gesteld dat deze als laatste aangezet moeten worden en als eerste uitgezet.
Is het een probleem als deze echter, samen met de andere apparatuur, op een stekkerblok zijn aangesloten waarbij dus met de schakelaar van het stekkerblok alles ineens wordt aangezet?
Bedankt!
Jan

Bovenstaande kan ik bevestigen!
Eerst alle apparatuur aan, en dan pas je monitors. Die hang je gewoon op een apart stekkerblok met schakelaar, die weer in het hoofd-stekkerblok geplugd zit. Zo kun je hem met schakelaar aanzetten nadat je de rest ingeschakeld hebt.

Zelf heb ik het geprobeerd met mijn HS80M, samen met de rest in 1x aanzetten. Maar dat heb ik heel snel aangepast in verband met de 'klap' op mijn monitors. Dat probleem heb ik nu niet meer.

Anderen hebben misschien andere ervaringen, maar ik kan de stelling dus beamen. Je monitors het laatste aanzetten, en het eerste uit.
 
Goede vervolgvraag, ben ik ook wel benieuwd naar: want ik zal me toch IETS moeten aanwennen: ofwel de monitoren op dat aparte schakelblok altijd als laatste aan te zetten en als eerste uit, of steeds de masterfaders terugzetten.
Kwestie van discipline (aanleren) denk ik?
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Jan
 
Ik gebruik een Big knob als monitor controller en doe die altijd eerst aan en dan de rest met 1 hoofdschakelaar.

Geeft een klein popje maar niets bijzonders. Gaat al jaren prima.
 
masterfader omlaag heeft geen zin, want zo`n plopje komt door in/uitschakelen van apparaten. Dat gaat niet zozeer via de mixer, maar via het lichtnet.
 
Heeft het zin om een setje speakers van paar honderd euro te sparen door een extra stekkerblokje van 5 euro er tussen te hangen?
 
Je kan ook de power stekker er af knippen en er zo een aan zetten.
 

Attachments

  • rr.jpg
    rr.jpg
    4,2 KB · Bekeken: 87
masterfader omlaag heeft geen zin, want zo`n plopje komt door in/uitschakelen van apparaten. Dat gaat niet zozeer via de mixer, maar via het lichtnet.

de bedoeling is dat die plop (van andere apparaten) niet in je speakers komt (die net toevallig nog op 10 stonden). voor de rest kan de meeste goeie apparatuur zo'n spike best aan.
 
Tsjaa, ik heb hier met het mastervolume omlaag ook nog wel eens last van een plopje als ik iets in of uitschakel. Soms ook wanneer ik de monitors aanzet (heel klein plopje) terwijl de mixer helemaal niet aanstaat. Ik ben het met je eens dat ze zulke plopjes best wel aan kunnen. Ik vind het persoonlijk alleen irritant wanneer ik plopjes hoor :)
 
Als je masterfader op 0 staat krijg je toch nooit zo'n klap?

0(dB) betekend doorgaans bij je mixer dattie vol open staat. Neem aan dat je min oneindig bedoeld.
 
de bedoeling is dat die plop (van andere apparaten) niet in je speakers komt (die net toevallig nog op 10 stonden). voor de rest kan de meeste goeie apparatuur zo'n spike best aan.

Ik hoef die klap op mijn monitors niet!
Trouwens met de masterfader dicht, en de output control voor de monitors dicht. Het is idd gewoon de 'klap' van het uitschakelen van de mixer, terwijl de monitors nog aan staan (op '5' met volumeregeling achterop, dus daar draai ik sowieso nooit aan).

Bij mij is het probleem opgelost met 1 stekkerblok (net iets meer van €5). En ik ben er tevreden mee. Ieder het zijne.
 
Ik vind een 19" stroomverdeler nog wel de makkelijkste oplossing. 6 schakelaars voorop, 6 stekkerdozen achterop en nooit meer gehannes met kabels of stekkerdozen. Gewoon van links naar rechts alle knopjes indrukken. Ik zet nou van links naar rechts mijn verlichting, synths, mixer, effectapparatuur en vervolgens mijn monitors aan en andersom weer uit. Superhandig.

Voor 30 of 40 euro heb je al zo'n ding en je studio aanzetten was nog nooit zo leuk:-)
 
Laatst gewijzigd:
ik heb alles gewoon op 1 stekkerblok, maar heb mezelf gewoon het patroon aangeleerd dat eerst alle gear + comp aangaat, alvorens ik beide monitoren achterop aanzet (ik kan bij beide goed bij). You never know, ik blijf het gewoon liever voor.
 
ik heb alles gewoon op 1 stekkerblok, maar heb mezelf gewoon het patroon aangeleerd dat eerst alle gear + comp aangaat, alvorens ik beide monitoren achterop aanzet (ik kan bij beide goed bij). You never know, ik blijf het gewoon liever voor.

Als je er bij kunt idd de gemakkelijkste (en beste) oplossing.
 
Back
Top