Innovatie in synthese

Gagarin12

Ouwe rot
Lid sinds
18 september 2007
Berichten
620
Er zijn ondertussen al verschillende vormen van geluidssynthese ontwikkeld. Maar de meesten onderscheiden zich vooral van de manier van opwekking van het geluid. Vervolgens geldt het meestal behoorlijk gelijkaardig (filter en vca bij basissynths en natuurlijk soms nog een lfo, chorus, ... erbij.) Er zullen natuurlijk uitzonderingen zijn, maar daar durf ik me niet over uitspreken.
Maar zouden er echt geen andere manieren van geluidssynthese of geluidsopwekking of synths zijn dan deze (vco-vcf-vca) , zowel bij de oscillator (nog eens iets nieuws na subtr, gran, fm, pd, ...) als bij het de rest van het circuit. Bij dit laatste heb ik ook al wat zitten denken en vermits ik geen grote expert ben, kom ik telkens op hetzelfde (reeds ontwikkelde uit). Misschien kan dit niet, maar dan zou ik ook dit graag horen. Geluid zijn golven en alle osc werken op basis van golven en de beinvloeding en bewerking hiervan. Maar zijn er vormen (of kunnen die uitgevonden worden) van synthese die niet beginnen met golven (samplers en granulaire synthese past er wel wat in). Natuurlijk zijn die geluidsgolven er, maar men denkt hier niet aan en kijkt niet naar de golven om zijn geluid op te bouwen.

Kan natuurlijk dat er zo'n gevallen zijn waar ik geen weet van heb, maar dan zou ik die natuurlijk graag horen . Ik ben nl geen expert en weet spijtig (of niet?!) genoeg niet alles. Door programma's zoals max/msp zou dit (indien mogelijk) toch moeten lukken. Je moet geen elektronicaspecialist meer zijn met bakken geld om een parcours van trial and error af te lopen.

Modulars horen hier maar half in het plaatje, ze hoeven nl niet te beantwoorden aan vco-vcf-vca. Maar deopwekking van geluid is dan weer niet veel anders dan andere synths, of vergis ik mij ook hier?

Gagarin met een aanhangwagen vol dank
 
Een geluid heeft eigenlijk maar 3 eigenschappen:

- toonhoogte
- volume
- timbre (klankkleur - een heel breed begrip).

De reden dat VCO-VCF-VCA prettig werkt is omdat VCO en VCA al genoeg zijn voor de eerste twee, maar dat VCF het timbre wat meer variatie kan meegeven dan een gewone harmonisch rijke golfvorm; het is mooi meegenomen dat het dichtdraaien van een laagdoorlaatfilter de eigenschap van een snaar imiteert die aan overtonen verliest naarmate de tijd verstrijkt na de aanslag.

Een luidspreker heeft een conus die heen en weer gaat. Als er daar in niks gebeurt hoor je ook niks; er wordt dan geen lucht samengeperst, dus daarom vind ik deze uitspraak ook wat vreemd:
Maar zijn er vormen (of kunnen die uitgevonden worden) van synthese die niet beginnen met golven
Als je hier eigenlijk basisgolfvormen bedoelde is het correct.

De golf gaat op en neer; wat synthesemethodes doen is de vorm veranderen gedurende de tijd, en als je genoeg tijd hebt om precies per cyclus te bepalen wat je wilt doen en een goed idee hiervan, dan is dat mogelijk; er blijft dan nog eigenlijk alleen over of het praktisch is en of het goed klinkt.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/HBASE/Audio/synth.html#c2 heeft een lijstje, al zou je de vermelding voor physical modeling natuurlijk kunnen opsplitsen in de aparte methodes voor pianos, snaarinstrumenten, drums, elektromechanische instrumenten etc.
 
Een geluid heeft eigenlijk maar 3 eigenschappen:

- toonhoogte
- volume
- timbre (klankkleur - een heel breed begrip).

Nee dat klopt niet. Niet elk geluid heeft toonhoogte b.v. ruis niet. Maar is wel geluid.

Er zijn inderdaad vormen van synthese die niet zo zeer met een basisgolfvorm werken. Je moet je realiseren dat de meeste synths osc->filter-> amplitude hebben aangezien dit makkelijk is voor de gemiddelde gebruiker. Niet negatief bedoelt...je kunt er prachtige klanken mee ontwerpen maar het heeft inderdaad beperkingen.

Curtis Roads heeft een interessant boek geschreven: The Computer Music Tutorial waarin tientallen verschillende synthesevormen worden beschreven.

Zelf werk ik vaak met 2 vormen van synthese die aansluiten bij je vraag:

Gendy en pulsar synthese.

Gendy is ooit bedacht door de componist en wiskundige Xenakis en werkt mathematisch. Per omloopcyclus van de gegenereerde golfvorm wordt er al een nieuwe gegenereerd en als deze is afgelopen dan weer enz enz. De golfvorm die wordt gegenereerd wordt bepaald door de gebruiker, hoeveel breakpoints heeft de golfvorm, hoeveel procent wijken ze af van de vorige stand enz. Zeer mooi maar moeilijk te maken. Ook in Max.

Pulsarsynthese is door Curtis zelf uitgevonden en is afgeleid van Granulaire synthese. Er wordt een puls gegenereerd waarvan de dichtheid, vorm en wijdte over tijd kan worden bepaald. Met name dichtheid levert erg interessante klanken op maar realiseer je wel dat dit meer gebruikt wordt in kunstmuziek dan in popmuziek/dance en leent zich niet echt voor een commercieele synth.

Waveguide of Karplus Strong heeft het ooit wel gehaald in een commercieele synth nm Yamaha VL1, Korg Z1 en vele anderen maar zijn niet erg populair. Deze techniek werkt eigenlijk alleen met ruis in een delayloop waarbij de feedback heel hoog staat. Dmv filtering en variatie in de delay kun je de klank manipuleren.
 
Lekker stukkie tekst fourier...hoe zit het met granulaire synthese dan en/physical modelling?
 
dichtheid zal wel een soort amplitude iets zijn
 
Lekker stukkie tekst fourier...hoe zit het met granulaire synthese dan en/physical modelling?

Met granualaire synthese kun je het basismateriaal nog horen. Meestal is dit een sample. Kan ook een sinusgolf zijn maar dat komt niet vaak voor.

Waveguide en karplus-strong zijn vormen van physical modeling. Alleen meer toegespitst op wat je wilt simuleren. Waveguide is meer voor pijpen (blaasinstrumenten) en KS is meer voor snaren (gitaren).

Dichtheid (density) is de opeenvolging van bv een puls, zoals Wout al vermelde. Als zo'n puls per ms heel veel repeteert dan ontstaat er een toon. Dit kun je zowel met granulaire synthese realiseren als met pulsar synthese. Eigenlijk (als je het strikt neemt) is granulaire synthese en pulsar synthese een zeer complexe vorm van additieve synthese.
 
Back
Top