[AKAI] SCSI hdd formatteren

xtremelead

Ingeburgerd
Lid sinds
7 januari 2002
Berichten
41
Ik heb een probleempje met mijn S3000XL (OS 2.00), namelijk:
Ik heb een SCSI cdrom in mijn pc zitten en die werkt prima met mijn sampler. Onlangs is mijn SCSI zip drive overleden =( en ben ik dus op zoek gegaan naar een harddisk. Ik heb er een gevonden namelijk de Seagate ST31051N. Deze is 1 GB.

Mijn SCSI controller (Adaptec 2940UWPro) ziet de harddisk prima (na een low level format). Maar nu wil ik 'm gaan formatteren met mijn sampler. Echter gebeurt er weinig. Mijn sampler geeft geen foutmelding maar blijft eindeloos op formatting staan. Ik zie mijn SCSI led niet branden of knipperen. Het lijkt er dus op dat de sampler er niet echt mee wilt communiceren. Als ik mijn pc en sampler na een paar uurtjes uitzet, start Windows XP niet meer op, en moet ik mijn harddisk opnieuw lowlevelen. :(

Mijn harddisk staat op ID 2, de cdrom op 3, de sampler op 6 en de controller op 7. Kan het met deze ID nummers te maken hebben? Ligt het aan de manier hoe ik de drives op de kabel heb aangesloten?:
T---6---7---2---3---T

Of ies het misschien iets anders wat ik over het hoofd zie?
Wie helpt mij uit de brand?
 
De S 3000 XL kan als ik me niet vergis een HD aan tot 512 MB. Je kan er een groete disk aanhangen maar met de rest van de ruimte doet hij niks.

In het format scherm kun je de instellingen maken wat bestreft aantal partities en hoe groot die moeten zijn.

Het wil wel eens helpen om het zaakje in een andere volgorde aan te sluiten.

Ook moeten de SCSI ID's pinnetjes op de Harddisk of cd rom speler correct aangesloten en ingesteld zijn.

Ik heb zelf problemen gehad met een cd rom speler die maar niet wilde werken terwijl alles goed stond ingesteld.

ID goed ingesteld op de cd en op de sampler maar werken ho maar. Bleek dat de kabeltjes in het kastje dat om de cd rom speler zat verkeerd waren gesoldeerd.
 
Ik ga even proberen de volgorde en IDs veranderen. Ik meld me nog...
 
nou.....Ik heb die harddisk aan het einde van de kabel gezet, op ID4 gezet, geterminate en de terminate jumper van de cdrom afgehaald....Nog steeds niets. Geen brandend led, alleen FORMATTING HARD DISK in het schermpje van mijn sampler. :erm: Ik heb 'm ingesteld op in partitie van 60 MB.
 
Wat ik zou proberen is om in je scsi-bios van je adapteckaart het id waar de hd aan hangt uit te zetten, zodat hij hem niet meer herkent, wie weet helpt het.
 
Hoe lang is lang bij jou?
Ik kan me herinerren dat toen ik de scsi-hd van mn s2000 formatteerde dat dat ook minstens een half uur (MINSTENS, dus eerder langer) duurde.
 
Seagate

Seagate

Ik heb het grotere Seagate broertje van jou, de 4.3 G versie, Extern in een doosje dus. Nu is hij stuk en ga hem vervangen door een 9G Western 10.000 rpm.

Als ik formatteer op de S5000, dan duurt dat zo maar eventjes 1H15 !
Er is idd ook een beperking bij de 3000, en het is niet zeker dat hij schijven van 1 G aankan.

In Windows partitioneren (2x500) en FAT formateren, zeker geen NTFS, want dat verstaat Akai niet.

Zijn de PC, sampler en HD met elkaar via scsi verbonden ? Maw, zijn zowel PC als sampler master voor de HD ? Dat werkt in de praktijk bijna nooit, en in de manual van de 5000 staat dat het zelfs desastreus kan zijn voor je gegevens.
 
Ik startte zojuist weer een format op en opeens:
kkrakkkakakkakkakkakkkkakkrrrrrrraakkkkk....
dus dan weten jullie dat
=( :( =( :(
 
Back
Top