AKAI samplers en SCSI

toch maar even uit mijn luie stoel gekomen. Ik heb eerst via het 'save' menu van de akai proberen te formatteren met max. één hard partition op floppy format density high. Niet zo'n succes, windows gaf een melding (ik weet zo niet meer wat een ballonnetje) en daarna bluescreen. Vervolgens heb ik heb op max. 17 (?) gezet, het meeste in ieder geval en floppy format op low. Toen ging hij flink aan de gang en het duurde een tijdje. Daarna ging hij bad blocks zoeken, hij stond een tijdje te zoeken, vond niks dus toen heb ik de rest maar door geskipped (was een menu mogelijkheid).

Vervolgens ziet mijn pc de HD niet meer, toen heb ik de akai uitgezet en vond hij hem in schijfbeheer wel weer. Alleen geeft hij hem niet weer in 'deze computer'. Is dat normaal? In ieder geval zien recycle en millenium nog steeds geen sampler. En mijn pc blijft ook nog steeds hangen als de sampler aan staat.
Toch morgen maar weer verder, ik kom er wel...
 
Als ze niet tegelijk werken zit er vermoedelijk toch nog iets in de bekabeling of termination niet goed. Je hebt geen termination op de scsi kaart die nog aan staat toevallig? Check ook even hoe de termination zit van de cd-rom en sampler.

Het klopt inderdaad dat Windows niks met de schijf kan. Je zou zowel de drive als de sampler in apparaatbeheer moeten zien, maar nergens anders.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf nog nooit met deze situatie gewerkt hebt (dus met een schijf intern in de PC en dan de bus van de Akai via de scsi kaart laten lopen).
 
als het goed is de akai altijd geterminated. De adaptec heb ik in zijn eigen bios op auto termination gezet (moet goed zijn eigenlijk). Ik zal vanavond eens verder hobbelen. Misschien is mijn kabel niet goed (heb ik misschien TOCH nog een serieele null kabel). Maar die heb ik expliciet NIET besteld, ik zal het eens doormeten. Thanks in advance!!
 
och ik denk dat ik het probleem al zie:

vanaf de akai:

-AWM DB25 male - HD68 male (dsub) scsi1 to scsi3 externe kabel 0,9 meter

omdat deze een beetje kort was heb ik deze als verlenging gehaald;

-RS232 Datakabel N.cable-102/5

Serieel dus die laatste (hoewel ik daar extra om had gevraagd dit niet te doen). Ik zal vanavond eens proberen met alleen de korte scsi-kabel.


 
Hey tommy_077,

Omdat ik op mijn werk zit heb ik niet dit hele topic gelezen, maar ik heb een setje liggen van een Adaptec SCSI-kaart, scsi ZIP-drive en alle benodigde kabels en stapel zip-schijven. Ben je dus in 1 keer klaar.

Bij serieuze interesse kan ik even inventariseren en een mooi prijsje verzinnen.
 
Vanalles geprobeerd maar nog steeds geen steek verder.
In de bios van de adaptec host card kan ik de scsi ID's zien en bij nummer 6 (de akai) staat een 4 met een raar tekentje ervoor. Dezelfde die ik in aparaatbeheer terugzie
maaruhhhhh... os 2.x is belangrijk voor het scsi gebeuren?!?
ik heb namelijk 1.5.

...en zoja, kan ik dat os ook op CD fikken in plaats van flop?
 
oja, dat zal ik inderdaad eens gaan proberen morgen...al begin ik te vermoeden dat OS-2.x ook verplicht is.
 
...en zoja, kan ik dat os ook op CD fikken in plaats van flop?

Ik dacht het niet volgens mij wordt het ook gedistribueerd als floppy image. Ik hoop ook van harte dat de de updater werkt onder XP. Dat soort programma's dat direct floppy images wegschrijft werkt vaak niet meer vanaf XP.

Mocht hij het niet doen dan kan ik wel een floppy voor je maken, ik heb een Win98 machine staan die ik speciaal bewaar voor dit soort dingen (zit bijv. ook nog een 5,25" floppy in).

Ik meen me te herinneren dat de S2000 het OS ook van partitie 0 volume 0 van de harddisk kan inlezen, dus mogelijk kan de 3000XL dat ook (want dat is feitelijk dezelfde machine).
 
Ik heb alle 3 pagina's gelezen maar heb nog steeds geen duidelijk beeld van je setup en ID nummers. Kun je dat misschien nog 1 keer op een rijtje zetten?
 
ik had een programma gevonden genaamd 'omniflop'. Hiermee moet je het OS op de juiste wijze op floppy kunnen branden, onder XP. Dat ga ik eerst proberen.

Mijn setup op het moment;

Akai CD3000xl (ID6) auto termination --> Adaptec 2940 (ID7) auto termination --> Seagate st 336607lw HD (ID 0) termination met een blokje aan het einde van de kabel.
 
juist ja, dat zal de toshiba wezen denk, die geeft windows immers aan in apparaatbeheer onder scsi geloof ik. Daar weet ik zo het ID niet van
 
Maar het is wel vrij essentieel om te weten hoe die in de chain zit en wat de termination daarvan is...

Ik zou zelf trouwens wat minder vertrouwen op auto termination en wat meer zelf instellen, zeker omdat die kaart twee chains met elkaar verbindt.

Mocht het allemaal niet blijven werken dan zou ik even terug gaan naar de basic, dus alleen computer en sampler (zonder CD), termination op beide en dan kijken of MESA hem ziet. Daarna dingen toevoegen en kijken wanneer het mis gaat. Er zit nu zoveel dingen in de chain wat een probleem kan zijn dat het erg lastig foutzoeken is.

En uiteraard pas nadat je OS 2.0 hebt.
 
Oké, dat lijkt me inderdaad de juiste werkwijze. Ik ga vanavond even een floppy maken ergens en ermee aan de slag. De akai zelf is wel echt gaaf alleen jammer dat ik hem nu alleen via de record gebruik, vind ik zelf.
 
We hebben een L,
we hebben een A,

LAAAAAA LAAA LALALAAAAAAAAA LALALAAAAAAA
LALA LAAAAAAAA LALA LAAAAAAA LALA LAAAAAAA LAAAAAAA

Hij doet het!!!!

Op het werk via XP het OS gedownload op diskette.
Toen op een oude DOS PC gezet die er nog stond.
Er zat geen HD in dus eerst naar die big ass floppys gekopieerd.
En toen op een normale floppy geinstalleerd...
(of zoiets, ik weet het al niet meer precies)

OS pakte die meteen maar nog steeds niks (maar daar was ik al op voorbereid).
toen heb ik de HD en interne CDspeler afgekoppeld en ineens werd hij herkend.
HD erbij en nog steeds alles prima.
Ik laat die CD speler er gewoon af, gebruik ik toch niet dusja...

Erg, heel erg bedankt allemaal, met name Etaoin, voor de hulp.
Anders was ik er echt noooooit van me leven uitgekomen.

En nu ga ik maar eens bekijken of het allemaal een beetje vlekkeloos loop via recycle en milenium.
 
Nou de scsi hardeschijf is wonderbaarlijk genoeg toch niets geworden, end of discussion. Ik ben maar gaan kijken naar een ZIPdrive omdat deze over het algemeen vlekkeloos werken i.c.m. samplers. Eerst maar eens de verkeerde gekocht (parallel). Nu eindelijk een goede ZIP250 scsi gevonden. Er zat geen disk bij dus ik wilde de 100mb disk van de andere ZIPdrive gebruiken. Maar… Als ik het goed heb kan ik in mijn ZIP250 geen disks van 100mb formatteren via mijn akai cd3000xl. Kan iemand dit bevestigen? Ik had al wat research gedaan en het schrijven naar 100mb vanaf 250’s gaat sowieso véél langzamer als 100mb in 100 of 250 in 250 (volgens iomega). Het formatteren kán wel, alleen moet je dan soft(?) format doen of zoiets. Dat kan geloof ik niet in de akai. Als ik wil formatteren zegt hij in ieder geval: disk is write protected maar ik heb de write protection uit staan (via ziptools van iomega). Via de PC kan ik hem wel gewoon FAT formatteren dus die protection zit er echt niet op. Alles staat verder goed (ID’s, kabels, termination e.d.). Moet ik mezelf nu doorwijzen naar de te koop gevraagd sector of..?
 
Bericht door een moderator:
Ik heb even de loze font tags uit je post verwijderd.


Ja, er is inderdaad iets met Zip250 en 100mb schijven. Ik kan ook geen Emax Zip100's lezen met een Zip250 (en wel met een Zip100). En mogelijk is er ook nog iets niet compatible tussen de Akai en een Zip250.

Ik heb nog een paar Zip250 schijven liggen, ik kan er eventueel wel eentje opsturen zodat je met de juiste schijf kunt checken.

Kun je misschien wel partitioneren (zonder format)? Format op de Akai is een scsi low level format die niet altijd werkt, maar ook niet altijd nodig of wenselijk is. Partitioneren is vaak genoeg omdat dat de drive ook opnieuw opbouwt. Ik heb ooit een 2GB HD gehad op mijn S2000 die ik ook niet kon formatteren (bleef gewoon eindeloos bezig), maar wel partitioneren en daarna probleemloos gebruiken.
 
Back
Top