AKAI samplers en SCSI

tommy_077

Ingeburgerd
Lid sinds
22 juni 2010
Berichten
43
Hallo,
Ik zou graag een Pc willen verbinden met Akai samplers een CD 3000 en S-2800.
Via dit forum vond ik deze website:
http://members.fortunecity.com/unstable/akaifaq.htm#go onto the AKAI's page

Na lezen van de website heb ik toch nog enkele vragen.
Misschien is er iemand op dit forum die mijn vragen kan beantwoorden.

Ik heb thuis een ADAPTEC 2940AU( met bois )liggen zou ik deze ook kunnen gebruiken,
omdat deze niet voor komt in de lijst?

Op de website staat ook te lezen dat de Akai samplers maar 510Mb HD ruimte ondersteunen.
Deze website werd gemaakt in de tijd toen men nog windows 95 of 98 gebruikte ,
is dit ook geval als men MESA II gebruikt die op windows XP werkt ?

Is het om het even welke SCSI harddisk je koopt, is het enkel belangrijk om
een 50 pin harddisk te kopen of zijn er nog andere factoren belangrijk ?

Als men de SCSI harddisk wil formatteren welk formaat moet men kiezen FAT 16 , FAT 32
en welke clustergrootte moet men instellen, en met welk besturingssysteem formatteert men
het best de harddisk ?

Op de site staat ook vermeld dat men twee Akai samplers te gelijk kan aansluiten op
een SCSI kaart door middel van een Dubbele SCSI kabel te kopen. Maar het probleem is
als men MESA II wil gebruiken heeft men OS v2.0 nodig en moet men de OS v2.0 op de harddisk
installeren om te voorkomen dat men deze steeds moet opladen , maar de OS v2.0 voor de Akai
s-2800 is totaal anders dan de OS v2.0 voor de AKAI CD 3000.
Komt er ook nog bij dat men geen dubbele partitie ruimte kan gebruiken.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 2 verschillende OS v2.0 kan gebruiken op een dezelfde computer,
ben ik verplicht 2 SCSI kaarten en 2 SCSI harddisks te plaatsen of bestaat er nog een
andere mogelijkheid ?

INFO:
doubler" cable (if for example you have to insert TWO AKAI samplers in a SCSI chain WITH
your PC - but let's not get messed up;).
The AKAI's (s2000/3000/3200XL) O.S. currently indexes not more than 510MBytes of space - and
talking about space, the maximum partition dimension is 60MBytes. There is no use in buying
a 2GB HD because the rest of the space will never be used under AKAI OS at the moment and
you cannot even create a double partition in order to use the rest of the unindexed space
for your PC because it is completely incompatible with AKAI's OS way of working.
If you don't want to keep on loading the OS from floppy (it's quite taedious and slow) you
can simply save it to the first partition and volume of your mass storage media (HD/ZIP/MO etc)
so your AKAI will automatically load it at each power

Alvast bedankt voor u tijd.
 
Misschien niet echt veel hulp, aangezien ik alleen maar EMU samplers ken, maar normaal gezien formatteer je de HD in de OS van je sampler (hier zijn uitzonderingen op). Dit betekent dat indien je een interne of externe scsi harddisk gebruikt, je deze tussen de sampler en de computer in de scsi chain zet (volgorde is belangrijk). Je computer gaat dan via een speciaal programma, ik ken momenteel alleen maar Chickensys Translator, je sampler HD herkennen (geformateerd in het sampler OS). Via het programma kan je dan presets en samples importeren en exporteren van je PC naar de sampler HD.

Je kan met scsi kabels van de 50 pin naar andere formaten gaan, geen probleem. Zoals in je informatie beschreven zal je sampler dan de scsi HD formateren, maar slechts een bepaalde grootte. De rest van de HD verlies je dan en later kan je hem gewoon terug als PC HD gebruiken.

Maar zoals ik al zei, ik ken alleen EMU samplers, misschien kan iemand met een AKAI dit bevestigen.
 
Misschien niet echt veel hulp, aangezien ik alleen maar EMU samplers ken, maar normaal gezien formatteer je de HD in de OS van je sampler (hier zijn uitzonderingen op). Dit betekent dat indien je een interne of externe scsi harddisk gebruikt, je deze tussen de sampler en de computer in de scsi chain zet (volgorde is belangrijk). Je computer gaat dan via een speciaal programma, ik ken momenteel alleen maar Chickensys Translator, je sampler HD herkennen (geformateerd in het sampler OS). Via het programma kan je dan presets en samples importeren en exporteren van je PC naar de sampler HD.

Je kan met scsi kabels van de 50 pin naar andere formaten gaan, geen probleem. Zoals in je informatie beschreven zal je sampler dan de scsi HD formateren, maar slechts een bepaalde grootte. De rest van de HD verlies je dan en later kan je hem gewoon terug als PC HD gebruiken.

Maar zoals ik al zei, ik ken alleen EMU samplers, misschien kan iemand met een AKAI dit bevestigen.

klopt als een bus ook voor akai
 
Ik gebruike altijd een scsi zipdrive en die weer op op mn oude apple aangesloten waarop standaard scsi zat.
Later ook met zo'n adaptec kaart op pc. Weet wel dat je een verloop of adapter van scsi geloof 1 of 2 (wat op je akai zit) naar het nieuwere 2 of 3 wat op je adaptec zit moet gebruiken.
 
Misschien niet echt veel hulp, aangezien ik alleen maar EMU samplers ken, maar normaal gezien formatteer je de HD in de OS van je sampler (hier zijn uitzonderingen op). Dit betekent dat indien je een interne of externe scsi harddisk gebruikt, je deze tussen de sampler en de computer in de scsi chain zet (volgorde is belangrijk). Je computer gaat dan via een speciaal programma, ik ken momenteel alleen maar Chickensys Translator, je sampler HD herkennen (geformateerd in het sampler OS). Via het programma kan je dan presets en samples importeren en exporteren van je PC naar de sampler HD.

Je kan met scsi kabels van de 50 pin naar andere formaten gaan, geen probleem. Zoals in je informatie beschreven zal je sampler dan de scsi HD formateren, maar slechts een bepaalde grootte. De rest van de HD verlies je dan en later kan je hem gewoon terug als PC HD gebruiken.

Maar zoals ik al zei, ik ken alleen EMU samplers, misschien kan iemand met een AKAI dit bevestigen.

Ik gebruike altijd een scsi zipdrive en die weer op op mn oude apple aangesloten waarop standaard scsi zat.
Later ook met zo'n adaptec kaart op pc. Weet wel dat je een verloop of adapter van scsi geloof 1 of 2 (wat op je akai zit) naar het nieuwere 2 of 3 wat op je adaptec zit moet gebruiken.

Hallo johan en glennplumber,

bedankt voor jullie reactie!!

Als ik goed begrijp moet ik de functie format in de AKAI sampler gebruiken om de harddisk te formateren en niet de functie format gebruiken bij mijn PC.
 
Ik zal als Akai gebruiker ook nog even wat vragen beantwoorden:

Ik heb thuis een ADAPTEC 2940AU( met bois )liggen zou ik deze ook kunnen gebruiken,
omdat deze niet voor komt in de lijst?

In principe wel, enige nadeel is dat hier een ultrawide bus op zit dus je zult wat verloopjes nodig hebben of andere kabels. Onder XP heb je ook altijd de Adaptec ASPI drivers nodig overigens, die zaten nog standaard in 98 maar niet mer in XP.

Op de website staat ook te lezen dat de Akai samplers maar 510Mb HD ruimte ondersteunen.
Deze website werd gemaakt in de tijd toen men nog windows 95 of 98 gebruikte ,
is dit ook geval als men MESA II gebruikt die op windows XP werkt ?

Dit heeft niks te maken met Windows. Dit is puur een beperking van de Akai.

Is het om het even welke SCSI harddisk je koopt, is het enkel belangrijk om
een 50 pin harddisk te kopen of zijn er nog andere factoren belangrijk ?

Geen LVD-SCSI bus. Ik zou niet iets groots of moderns kopen. En zeker geen SAS. Oude SCSI2 drives zijn het makkelijkst en meest trefzeker. Drives met ultrawide aansluitingen zouden ook backwards compatible moeten zijn maar zijn dat in mijn ervaring niet altijd helemaal.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik 2 verschillende OS v2.0 kan gebruiken op een dezelfde computer

Je moet de computer even helemaal buiten het verhaal laten, die heeft er niks mee te maken. De Akai leest inderdaad het OS vanaf de drive met scsi ID die ingesteld staat in de systeemsettings. Als je één drive aan twee samplers koppelt (wat sowieso al niet aan te raden is), kan er dus inderdaad maar één OS op.

ben ik verplicht 2 SCSI kaarten en 2 SCSI harddisks te plaatsen of bestaat er nog een
andere mogelijkheid ?

Twee samplers, twee drivers en één kaart. Het wordt wel een nachtmerie qua bekabeling en termination, dat ga ik je nu alvast vertellen... en verschrikkelijk uitkijken want als beide samplers tegelijk gaan schrijven (of een sampler en een computer) is je data waarschijnlijk verminkt.
 
Ik zal als Akai gebruiker ook nog even wat vragen beantwoorden:



In principe wel, enige nadeel is dat hier een ultrawide bus op zit dus je zult wat verloopjes nodig hebben of andere kabels. Onder XP heb je ook altijd de Adaptec ASPI drivers nodig overigens, die zaten nog standaard in 98 maar niet mer in XP.



Dit heeft niks te maken met Windows. Dit is puur een beperking van de Akai.



Geen LVD-SCSI bus. Ik zou niet iets groots of moderns kopen. En zeker geen SAS. Oude SCSI2 drives zijn het makkelijkst en meest trefzeker. Drives met ultrawide aansluitingen zouden ook backwards compatible moeten zijn maar zijn dat in mijn ervaring niet altijd helemaal.



Je moet de computer even helemaal buiten het verhaal laten, die heeft er niks mee te maken. De Akai leest inderdaad het OS vanaf de drive met scsi ID die ingesteld staat in de systeemsettings. Als je één drive aan twee samplers koppelt (wat sowieso al niet aan te raden is), kan er dus inderdaad maar één OS op.



Twee samplers, twee drivers en één kaart. Het wordt wel een nachtmerie qua bekabeling en termination, dat ga ik je nu alvast vertellen... en verschrikkelijk uitkijken want als beide samplers tegelijk gaan schrijven (of een sampler en een computer) is je data waarschijnlijk verminkt.

Hallo etaoin,
Bedankt voor u reactie!!!:)
Ik heb de site van ADAPTEC bezocht in verband met de driver, de driver van
de ADAPTEC 2940AU zit standaard in XP maar niet standaard bij windows 98se.
is dit juist ? .(zie link)
http://www.adaptec.com/en-US/support/scsi/2940/AHA-2940AU/

op mijn AKAI samplers zit deze SCSI aansluiting.(zie link)
http://img502.imageshack.us/img502/1662/cn50female.jpg

Op mijn SCSI kaart van de computer heb ik deze aansluiting.(zie link)
http://img213.imageshack.us/img213/7004/hd50female.jpg

Ik denk dat ik deze kabel nodig heb ? (zie link)
http://img202.imageshack.us/img202/3782/kabel.png

Als SCSI harddisk koop gewoon oud model met 50 pins kopen?

Het is dus in mijn geval best 2 SCSI harddisks en twee SCSI kaarten in één
computer te plaatsen, gaat dit zonder dat ik problemen krijg met de SCSI ID nummers ?
Alvast bedankt voor u tijd.
 
Ik heb de site van ADAPTEC bezocht in verband met de driver, de driver van
de ADAPTEC 2940AU zit standaard in XP maar niet standaard bij windows 98se.
is dit juist ?

Dat zou kunnen. Maar ik bedoelde niet de driver maar ASPI, een library die nodig is voor MESA, Millennium en Translator. Die zit niet standaard in XP dacht ik.


Ik denk dat ik deze kabel nodig heb ? (zie link)
http://img202.imageshack.us/img202/3782/kabel.png

Dat lijkt inderdaad de juiste. Let erop dat het met een externe harddisk waarschijnlijk het beste werkt als de harddisk "in het midden" zit, dus Akai <-> Harddisk <-> Computer. Met op de Akai en de computer de termination aan. In dat geval heb je dus twee kabels nodig.

Het is dus in mijn geval best 2 SCSI harddisks en twee SCSI kaarten in één
computer te plaatsen, gaat dit zonder dat ik problemen krijg met de SCSI ID nummers ?

Twee scsi-kaarten is de meest trefzekere oplossing, want dan heb je twee gescheiden scsi-ketens.
 
Dat zou kunnen. Maar ik bedoelde niet de driver maar ASPI, een library die nodig is voor MESA, Millennium en Translator. Die zit niet standaard in XP dacht ik.




Dat lijkt inderdaad de juiste. Let erop dat het met een externe harddisk waarschijnlijk het beste werkt als de harddisk "in het midden" zit, dus Akai <-> Harddisk <-> Computer. Met op de Akai en de computer de termination aan. In dat geval heb je dus twee kabels nodig.



Twee scsi-kaarten is de meest trefzekere oplossing, want dan heb je twee gescheiden scsi-ketens.

Hallo etaoin,
ik las op de website dat deze driver niet meer nodig was als OS 2.0 had voor je sampler.is dit juist of zie ik dit verkeerd ?
DOS ASPI Driver installation for Recycle! * outdated! *
Note: OS 2.0 for S2000/3000/3200XL is now officially available from AKAI's web
site and will finally resolve this problem! Go and get it!

In verband met de kabel 2 stuk,dit begrijp ik even niet.
ik dat ik maar 1 kabel nodig had, een kabel die vertrekt vanaf de SCSI kaart
die in de computer zit en die zo gaat naar de scsi interface in de akai sampler en
de harddisk sluit ik aan op de 50 pin connector van de SCSI kaart die zich in
de computer bevind.Ik ben even noorden kwijt nu snap ik niks van.
Alvast bedankt voor u tijd.
 
Dat gaat over Recycle volgens mij heeft MESA hem nog steeds nodig. Ik had hem in ieder geval nodig voor mijn S2000 onder XP. Als de harddisk intern in de computer zit heb je uiteraard maar één kabel nodig. Hou er dan rekening mee dat de sampler niet bruikbaar is als de computer uit staat.
 
Laatst gewijzigd:
ik ben ook nog aan het stoeien op het op me xp pc aangesloten te krijgen.
heb inmiddels een scsi host adapter (adaptec 2904 geloof ik) en er een kabel bijgekocht voor naar de s3000xl.
N00b als ik ben kwam ik erachter dat ik via mijn IDE hdd geen data kon versturen naar de adaptec...oh my god
Dus nu heb ik iemand gevonden die een scsi hdd (compaq) te koop heeft voor 3 tientjes.
Ga ik die maar ophalen van het weekend maar het betreft wel een ultrawide scsi-3 aansluiting. Maar hopen dat het werkt dus (ivm die backwards compatibility dat ik hier ergens las).
En nog een extra kabel dus van HD50 naar scsi3 ultrawide motherfucking 68 pins of zoiets.
Wat een gedoe allemaal, maar ik geef niet zomaar op, dat ding gaat zijn werk doen hier!
 
Let erop dat die scsi3 drive geen SCA connector heeft. Dat is een gecombineerde scsi/power connector die gebruikt wordt in hotswap bays in servers, maar waar geen kabels voor bestaan. Zeker als het een compaq is, is die kans erg groot.
 
ojee, goed dat je dat zegt zeg.
Ik zat het ding een beetje te google'n vanmiddag en ik las iets over servers namelijk.
Ow hij had er twee volgens mij, kijk even in me mail;

.......

deze had ie liggen:

1 Seagate ST1480N scsi 2 se
2 Compaq 9.1 Gb 10.000rpm Ultrawide3 scsi

kan ik beter die seagate nemen, alleen die is maar 430 mb ozo.

Kan ik dan ook bijvoorbeeld zorgen dat XP op mijn IDE staat en ik samples kan uitwisselen tussen mijn IDE en scsi hdd??? Zodat ik gewoon 400 mb aan samples kan aansluiten en dat ik ze gemakkelijk vanaf mijn IDE hdd kan uitwisselen zeg maar.
 
9.1GB 10k SCSI3 klinkt verdacht veel als een server disk, zeer waarschijnlijk met SCA-connector.

De scsi HD zal geformateerd zijn in Akai-format. Alleen programma's als MESA kunnen daar naar schrijven. Maar met die programma's is het inderdaad ook mogelijk om er vanaf de computer samples op te zetten. 400MB is redelijk, bedenk dat het maximum ook maar 500MB is. Het zal wel een enorme herriebak zijn, die 400MB disk. Als je moderne IDE gewend bent ga je schrikken van het lawaai ;)
 
aiai, dan maar wennen denk ik. Krijg van het weekend als het goed is ook nog een CD3000xl erbij maar het editten en overzetten via de pc lijkt me een stuk handiger. Anyway...die compaq was inderdaad een serverdisk volgens mij dus dat gaat hem niet worden. Komt helemaal goed denk ik met het functioneel maken van die seagate, al gaat het me waarschijnlijk wel enige tijd en moeite kosten.

In ieder geval goed dat ik deze draad tegenkwam en er achter ben gekomen dat die serverhd niet werkt, bedankt!
 
Dat gaat over Recycle volgens mij heeft MESA hem nog steeds nodig. Ik had hem in ieder geval nodig voor mijn S2000 onder XP. Als de harddisk intern in de computer zit heb je uiteraard maar één kabel nodig. Hou er dan rekening mee dat de sampler niet bruikbaar is als de computer uit staat.

Hallo etaoin,
Hoe weet men welke type SCSI harddisk men heeft.
Kan ik dit als regel aannemen ,Ik vond dit op een website ?

SCSI-2
Dit is een SCSI versie die van oorsprong in twee varianten geleverd werd:
Fast-SCSI-2 en Fast-Wide SCSI-2.

Fast SCSI 2
SCSI variant welke data met een snelheid van 10Mbps kan lezen/schrijven.
De connector bevat 50 pinnen.

Fast-Wide SCSI 2
SCSI variant met connectors die 68 pinnen tellen, met een overdrachtssnelheid
van maximaal 20 Mbps.

Als men een scsi harddisk koopt met een 50 pinnen connector is men dan zeker dat men een
Fast-SCSI-2 harddisk heeft ?

Een Fast-SCSI-2 harddisk is dit een goed type om te gebruiken met de akai samplers ?

Alvast bedankt voor u tijd.
 
Die 50 pins drives zijn goed genoeg. Alles daarboven maakt de Akai toch geen gebruik van (dus het wordt niet sneller door een snellere drive). Als je de drive intern gaat gebruiken zou ik er eentje kiezen die het makkelijkst aan te sluiten is op je scsi-kaart. Als die kaart intern een 50-pins connector heeft (wat dacht ik bij de 2940AU het geval is), is een drive met dezelfde connector het makkelijkst.
 
Die 50 pins drives zijn goed genoeg. Alles daarboven maakt de Akai toch geen gebruik van (dus het wordt niet sneller door een snellere drive). Als je de drive intern gaat gebruiken zou ik er eentje kiezen die het makkelijkst aan te sluiten is op je scsi-kaart. Als die kaart intern een 50-pins connector heeft (wat dacht ik bij de 2940AU het geval is), is een drive met dezelfde connector het makkelijkst.
nog even voor alle duidelijkheid als ik 50 pins drive koop dan ben ik zeker dat ik een SCSI 2 harddisk heb ,en dus geen ultrawide , LVD-SCSI of SAS harddisk heb , Juist ?
 
50 pins (die connectors die eruit zien als IDE maar dan ietsje breder) is SCSI2, alles dat Wide of Ultrawide is gebruikt High Density connectors. LVD komt alleen maar voor in combinatie met ultrawide. SAS is vergelijkbaar met SATA, dat zijn hele kleine stekkertjes. SCA kenmerkt zich door één connector midden achterop de drive en met name het ontbreken van een voedingsconnector.
 
Back
Top