KRK ergo

heb er geen ervaring mee, maar je kan mij niet wijsmaken dat "een kastje"
je ruimte perfect zou kunnen laten klinken, dat het iets doet met je geluid, dat geloof ik wel, maar ik bedoel; stel je wil een goede opnamebooth maken, dit kost je dan enkele duizenden euro's en dan kan dat dus ook middels zo'n kastje, zonder te verbouwen e.d. ???
zo ja, ga ik hem gelijk halen,

correct me if i'm wrong :)

grtz!
 
Nee, je kan je ruimte niet perfect akoestisch OK krijgen met zo'n kastje. Kortweg gezegd: pieken en dalen op bepaalde frequenties in je ruimte kan je wel 'effenen', maar bv. reflecties werk je niet weg met zo'n ding. Daar heb je wel akoestische behandeling voor nodig.

Heel die room mode correctie apparatuur (1 woord?) is al wel vaker besproken op 't forum.

Ik ging hem ooit eens op test krijgen, maar ben nog altijd aan't wachten... dus ook wel benieuwd.
 
dat de ruimte niet perfect word gemaakt lijkt me duidelijk..

maar ik heb dus als ik een track luister dat als ik verplaats met mijn stoel dat het weer helemaal ander klinkt.
ik vraag me dan altijd af; waar klinkt het nu het meest eerlijk?, waar zit ik het beste?

is het niet zo dat ik emt de ergo 'dat' punt beter kan plaatsen?
 
dat de ruimte niet perfect word gemaakt lijkt me duidelijk..

maar ik heb dus als ik een track luister dat als ik verplaats met mijn stoel dat het weer helemaal ander klinkt.
ik vraag me dan altijd af; waar klinkt het nu het meest eerlijk?, waar zit ik het beste?

is het niet zo dat ik emt de ergo 'dat' punt beter kan plaatsen?

Vervang 'de ruimte' in mijn vorige post door 'je luisterpositie', dan blijft hetzelfde gelden, denk ik.
Ik ben wel overtuigd dat het 'iets' helpt. Het is maar de vraag of je daar € 500 aan besteedt, of in de plaats je ruimte voor € 500 akoestisch inricht!
 
Je ruimte perfect maken kan natuurlijk niet met zo'n apparaat.

Je resultaten VEEL beter maken kan echter wel. het is een vergelijkbaar principe als IK Multimedia ARC alleen maak je daar ech een meting van je ruimte met 14 of meer meetposities en als je zoiets gaat demo-en zul je zeker wel merken dat er enorme verbeteringen te behalen zijn.

Het is absoluut geen vervanging voor een goed behandelde ruimte maar wel een aanzienlijk goedkoper 2e keuze voor de mensen die hun ruimte niet kunnen (huurregels of gewoon te duur) of willen aanpassen.

Maar goed, zelfs een behringer DEQ2496 kan hier al wel verbeteringen in voorzien, zeker als je de interne meting nog naloopt met RTA software.
 
oke oke...

ik woon nog thuis en het is neit de bedoeling dat ik daar mijn hele kamer vol ga hangen met foam en weet ik wat allemaal.

toch wil er wat aan gaan doen.

wat zijn nu de belangerijkste punten waar je zoiets moet plaatsen?

mijn kamer is ong 3 bij 4,5 meter.

speakers: KRK v8 serie 2

ik kan helaas niet in de lange weg van deze kamer zitten.

gr
 
Je kunt een paar bass traps in de hoeken van de kamer plaatsen. Dat voorkomt rondkaatsen van lage frequenties. Of acoustisch dempend materiaal bevestigen alleen tegen de muur recht tegenover de speakers. Van mijn part een oude deken oid.

Maar nearfieldmonitors helpen je op zich ook al ook de karakteristieken van de ruimte te omzeilen, je zit 1,5m van je speakers af en hebt niet erg veel last van de akoestiek van de ruimte.
 
Je ruimte perfect maken kan natuurlijk niet met zo'n apparaat.

Je resultaten VEEL beter maken kan echter wel. het is een vergelijkbaar principe als IK Multimedia ARC alleen maak je daar ech een meting van je ruimte met 14 of meer meetposities en als je zoiets gaat demo-en zul je zeker wel merken dat er enorme verbeteringen te behalen zijn.

Het is absoluut geen vervanging voor een goed behandelde ruimte maar wel een aanzienlijk goedkoper 2e keuze voor de mensen die hun ruimte niet kunnen (huurregels of gewoon te duur) of willen aanpassen.

Maar goed, zelfs een behringer DEQ2496 kan hier al wel verbeteringen in voorzien, zeker als je de interne meting nog naloopt met RTA software.

Die DEQ2496 gaat mank als het op het laag aankomt heb ik begrepen. De vraag is in hoeverre kan de ERGO of ARC dat wel goed aanpakken. Want ik denk dat de meeste mensen dat ook goed of iig beter willen hebben.

ARC en ERGO doen trouwens meerdere metingen in een kamer heb ik begrepen. Maar dat is toch allemaal relatief? Oftewel als je sweetspot goed klinkt en je gaat een ander punt in je kamer meten en vervolgens aanpassen, dat je dus de instellingen voor je sweetspot verpest. Of zie ik dat nou verkeerd?
 
Die DEQ2496 gaat mank als het op het laag aankomt heb ik begrepen. De vraag is in hoeverre kan de ERGO of ARC dat wel goed aanpakken. Want ik denk dat de meeste mensen dat ook goed of iig beter willen hebben.

ARC en ERGO doen trouwens meerdere metingen in een kamer heb ik begrepen. Maar dat is toch allemaal relatief? Oftewel als je sweetspot goed klinkt en je gaat een ander punt in je kamer meten en vervolgens aanpassen, dat je dus de instellingen voor je sweetspot verpest. Of zie ik dat nou verkeerd?


De DEQ2496 is onder de 100 Hz inderdaad weinig waard als het op RTA metingen aankomt . En die metingen zelf ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd, MAARRrrr... met wat tweakwerk is het wel echt een WERELD van verschil. Mijn ruimte is slechts deels behandeld voor akoestiek en mijn luidsprekeropstelling is alles behalve optimaal. Met die DEQ ertussen klinkt de boel echter stukken beter dan zonder. Met wat tweakwerk heb ik nu eindelijk een aardig strak laag en het middengebied is een stuk beter gedefinieerd nu. Voorheen was het 1 grote brei. De spectrum analyser maakt de pieken en dalen behoorlijk goed zichtbaar en alhoewel het enige oefening vergt kom je met die EQ instellingen een behoorlijk eind. Ik zou nu al niet meer zonder willen en hij zit er pas net tussen :)
 
De DEQ2496 is onder de 100 Hz inderdaad weinig waard als het op RTA metingen aankomt . En die metingen zelf ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd, MAARRrrr... met wat tweakwerk is het wel echt een WERELD van verschil. Mijn ruimte is slechts deels behandeld voor akoestiek en mijn luidsprekeropstelling is alles behalve optimaal. Met die DEQ ertussen klinkt de boel echter stukken beter dan zonder. Met wat tweakwerk heb ik nu eindelijk een aardig strak laag en het middengebied is een stuk beter gedefinieerd nu. Voorheen was het 1 grote brei. De spectrum analyser maakt de pieken en dalen behoorlijk goed zichtbaar en alhoewel het enige oefening vergt kom je met die EQ instellingen een behoorlijk eind. Ik zou nu al niet meer zonder willen en hij zit er pas net tussen :)

Oke duidelijk. Dank!
 
Back
Top