Mono vs Stereo in mekaars vaarwater?

Enkel nog 1 allerlaatste vraag: WAAROM worden kicks en basslijnen dan enkel (voornamelijk) in mono geplaats? Ok, ze komen beter tot hun recht...enkel begrijp ik maar niet waarom dat zo is?
omdat het laag zich niet echt leent voor stereo...

nog ff over PAN(orama) en BAL(ance):
PAN verdeeld dus wel echt over links en rechts
BAL doet die niet, de kanalen blijven gescheiden

qua volume is het effect hetzelfde echter niet qua verdeling van de inhoud dus...
 
omdat het laag zich niet echt leent voor stereo...

nog ff over PAN(orama) en BAL(ance):
PAN verdeeld dus wel echt over links en rechts
BAL doet die niet, de kanalen blijven gescheiden

qua volume is het effect hetzelfde echter niet qua verdeling van de inhoud dus...


Nou als ik een Kick in een mono spoor zet of ik zet hem in een stereo spoor heb ik toch een groot hoorbaar volumeverschil hoor? Bij mono, zit er echt veel meer body en power in de kick...dat hoor je echt enorm!
 
Nou als ik een Kick in een mono spoor zet of ik zet hem in een stereo spoor heb ik toch een groot hoorbaar volumeverschil hoor? Bij mono, zit er echt veel meer body en power in de kick...dat hoor je echt enorm!
bedoel je fysiek 2 sporen gebruiken voor slechts 1 mono signaal?
 
pan/bal...

attachment.php
 

Attachments

  • monostereo.gif
    monostereo.gif
    5,8 KB · Bekeken: 59
bedoel je fysiek 2 sporen gebruiken voor slechts 1 mono signaal?


Stel:

Je hebt 2 kanalen met dezelfde kick, hetzelfde volume etc etc Enkel is het 1 een mono kanaal en het andere een stereo kanaal. Als je dan gaat luisteren dewelke het beste en het luidste/beste gaat klinken is het toch wel het mono kanaal...


:kimono:
 
Heeft ook met het vinyl tijdperk te maken, vinyl cutters kunnen in sommige gevallen van extreem stereo beeld op de bassen slecht overweg hiermee. In't ergste geval springt je naald gewoon uit zijn track. Dat en faseverschillen zijn een beetje de hoofdredenen om het lage gedeelte mono te houden.
 
Heeft ook met het vinyl tijdperk te maken, vinyl cutters kunnen in sommige gevallen van extreem stereo beeld op de bassen slecht overweg hiermee. In't ergste geval springt je naald gewoon uit zijn track. Dat en faseverschillen zijn een beetje de hoofdredenen om het lage gedeelte mono te houden.

Volgens mij was dat ook een van de redenen dat we met een RIAAAAAA versterker werken voor vinyl toch? bassen beetje comprimeren voordat ze op de plaat gaan en expanden als ze er weer vanaf gelezen worden zeg maar :-)
 
bassen mono laten is zeer achterhaald, dat deden ze vroeger zodat alles in MONO nog goed zou klinken...
tegenwoordig is alleen nog een wekkerradio mono... boeiend...

daarom is dat subwoofer concept bullshit want er is genoeg (electronische) muziek waarbij bas sounds stereo zijn en kunnen zijn, we leven niet meer in het MONO tijdperk!
 
bassen mono laten is zeer achterhaald, dat deden ze vroeger zodat alles in MONO nog goed zou klinken...
tegenwoordig is alleen nog een wekkerradio mono... boeiend...

daarom is dat subwoofer concept bullshit want er is genoeg (electronische) muziek waarbij bas sounds stereo zijn en kunnen zijn, we leven niet meer in het MONO tijdperk!

Lekker vooruitstrevend om dat te beweren, maar je kan nu eenmaal niet zonder die historiek.

Beetje zoals websites maken in resolutie 1024 x 1280, is ook not done voorlopig. Zat mensen die nog op 1024 x 768 of 1280 x 800 werken, die vinden niks zo vervelend als die horizontale scrollbar. Zolang die niet mee zijn is't even tanden bijten.

Ok, de analogie is niet helemaal juist, want fasefouten zijn nu eenmaal fouten. Niet toevallig dat een monocompatibiliteitscheck (hoeveel punten?) veel zegt over de kwaliteit van je mix. Subs zijn gewoon mono.

Praktisch
Ik werk zelf nooit met monosporen, enkel met stereosporen waar dezelfde informatie op staat (is in se hetzelfde, alleen dubbel zo groot op je HDD).

Eenvoudige reden is dat je op een stereospoor direct stereoplugins kan inserten, zodat je bv. op je bassen een delay kan gebruiken, waardoor ze stereo klinken. Veel gebruikt trucje is dan de delay eq'en (highpass en lowpass), zodat mono- en stereo-info elkaar niet in de weg zitten. Op die manier staat de bas ook in mono.

Andere mogelijk is natuurlijk: monosporen gebruiken en routen (+ pannen) naar group channels, waar je dan pas met stereoplugins werkt.

Ik werk volledig in the box en ken geen courante VSTi's die mono-out hebben, daarom dat ik altijd in stereo werk. Uitzondering zijn drumsamplers, daar werk ik dan wél met monochannels en panning naar een stereodrumgroup.
 
onzin. subwoofer is belangrijk. zeker in kleine ruimtes/kleine speakers is dit onontbeerlijk.

Bas is omnidirectionaal. Maakt niet veel uit waar je de subwoofer plaatst (natuurlijk wel, maar dit door de akoestiek van de ruimte), je hoort toch niet waar het vandaan komt.

In bas zit veel van de energie van een sample/track, luistert ook gewoon superkut als je kick rechts staat op je koptelefoon. Staat je rechter trommelvlies te dreunen en je linker niet.

Bas sounds kunnen best stereo zijn, maar voor de sub is over het algemeen mono. Het zijn sowieso vrijwel alleen de boventonen die het stereogevoel geven.

kort door de bocht, over het algemeen klinkt het gewoon beter om je kick en bass in het midden te hebben.

waarom? Duik de psycho-akoestiek in :D
 
Bas is omnidirectionaal.
Juist, dat woord zocht ik ook. Klopt wat je zegt over boventonen, strookt ook met mijn toepassing waarbij ik de delay filter. Da's dikwijls boven 350 Hz, lang boven de crossover van een gescheiden systeem.
 
je hoort toch niet waar het vandaan komt.

ik zou zeggen zet eens een 6 kHz toon aan op je hifi systeem, dan hoor je ook niet waar het vandaan komt als je in de kamer rondloopt
 
hier 1 van vele electronische nummers waar de bass niet mono is :
 

Attachments

  • DM - Freelove.mp3
    924,8 KB · Bekeken: 51
ik zou zeggen zet eens een 6 kHz toon aan op je hifi systeem, dan hoor je ook niet waar het vandaan komt als je in de kamer rondloopt

Wel als je die om en om links en rechts afspeelt. Bij lage tonen is dat een heel ander verhaal. Wat je daar aan richtingsinformatie denkt te horen zit 'm vooral in de boventonen van die bassen. Daarbij ken ik weinig mensen die alleen een testgenerator in hun woonkamer hebben staan. De meeste mensen luisteren muziek of filmgeluid op hun set.

bassen mono laten is zeer achterhaald, dat deden ze vroeger zodat alles in MONO nog goed zou klinken...
tegenwoordig is alleen nog een wekkerradio mono... boeiend...

Je zou kunnen stellen dat een centerkanaal in een 5.1 setup ook mono is en het zal je nog verbazen wat daar naast spraak allemaal nog meer voor herrie overheen gaat in zowel film als surround muziek. Mono is dus nog zo gek nog niet.

daarom is dat subwoofer concept bullshit want er is genoeg (electronische) muziek waarbij bas sounds stereo zijn en kunnen zijn, we leven niet meer in het MONO tijdperk!

Dat is onzin. Vrijwel alle "richting" informatie uit die stereo bassen zit in de boventonen inderdaad. Het diepe laag is zo'n beetje altijd mono.

Met de komst van surround sound is de stereo set in aardig wat huizen naar de achtergrond of zelfs geheel uit beeld verdwenen. Subwoofers zijn dus inmiddels aardig gemeengoed geworden en nemen in veel gevallen een groot deel van het laag (vaak < 150Hz!) voor hun rekening. Alles onder die frequentie wordt dan dus per definitie naar mono gemixt. En misschien ben je vergeten dan iedereen met een beetje stampende audio in zijn auto meestal ook geen stereo subs gebruikt.

De enige standaard die ik ken voor 2xsublaag is THX Ultra(2) en daarbij wordt ook een mono signaal als feed gebruikt. De subs dienen in dat geval zelfs bij voorkeur NIET in stereo te worden gebruikt, maar tegenover elkaar voor en achter OF links en rechts naast de luisteraar. Daaag stereobeeld in (sub)laag. Maar goed, we vragen het even aan de professionals..

288071.jpg


hee kijk nou toch eens waar die malle jongens de subs gelaten hebben...
 
ja maar ik zeg ook niet dat het niet goed zou klinken hoor...

ach ieder zijn ding, ik ben gewoon nog steeds oldskool met 2 B&W speakers in mn living hahaha
 
vind het wel makkelijker mixen met wat meer mono sporen ipv alles in stereo m'n mengtafel laten binnenkomen.
 
Nou als ik een Kick in een mono spoor zet of ik zet hem in een stereo spoor heb ik toch een groot hoorbaar volumeverschil hoor? Bij mono, zit er echt veel meer body en power in de kick...dat hoor je echt enorm!

als links en rechts hetzelfde is blijft het mono
of je het nu op 1 of 5 miljoen sporen zet
wat is nou die kick
is dat een mono sample of een stereosample
je moet denk ik iets beter nadenken over je dingetje
 
kort door de bocht, over het algemeen klinkt het gewoon beter om je kick en bass in het midden te hebben.

waarom? Duik de psycho-akoestiek in :D

QFT
 
Dus in feite, als je "panorama" afzet tegen "spectrum" krijg je een : \/

onderin, lage frequentie, smal stereobeeld.
bovenin, hoge frequentie, breed stereobeeld.

toch ? of is dat te snel geconcludeerd

Overigens, als ik oude opnames luister van beatles / mamas & the papas / etc dan zit soms de bas-gitaar helemaal links, en de zang rechts.. dat is idd met de koptelefoon beetje hinderlijk, maar op je speakers vind ik het best aangenaam ruimtelijk klinken :P
 
Dus in feite, als je "panorama" afzet tegen "spectrum" krijg je een : \/

onderin, lage frequentie, smal stereobeeld.
bovenin, hoge frequentie, breed stereobeeld.

toch ? of is dat te snel geconcludeerd

Nee, want dat wil zeggen dat je op 20 Hz enkel volledig mono zit. Maar dit is in de lucht praten, die curve hangt af van veel dingen:

- Welke instrumenten zijn er gepand, welke niet, in welke frequentieband zitten die instrumenten?
- Hoe hard worden deze instrumenten gepand?
- Wat is je crossoverpunt?
- Welke indeling gebruik je op de assen? Frequenties lineair of logaritmisch?

Mijn tracks zijn altijd een omgekeerde flessenhals, mono tot 125 Hz (crossoverpunt), daarna kunnen alle frequenties volledig L of R gepand zijn. De curve is dus een beetje een stemvork die op z'n puntje staat, want die crossover gebeurt ook 'geleidelijk' ;).
 
Back
Top