ONRUST N.V. maxisingel

Nee, ik ben het er nog steeds niet mee eens. 'Eigen smaak' is niet hetzelfde als 'volstreekt individueel en uniek'. Het is toch niet per se dat wat ik leuk vind ook alleen ik leuk vind en volledig in isolatie uit mezelf zo ontstaan is? Zo'n uiterste als definitie lijkt mij onzinnig...

Specifiek re. Hexagon: ik zie geen tegenspraak, en ook niet onbewust. Zelfs al zou naar eigen smaak gemaakte muziek "de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie" zjin (Willem Kloos over literatuur), dan betekent dat toch nog niet, dat je dat niet kunt willen delen of meningen van anderen kunt willen horen? Ik vraag me dat bij mezelf ook af (re. Fjoesz): als ik iets maak, waarom zou ik het dan aan anderen laten horen? Het is toch voor mezelf? Ik hoef er echt niet beroemd mee te worden (leuk meegenomen, maar geen doel of voorwaarde). Maar toch vind ik het leuk om reacties te horen. Onbewust een soort narcisme?

Je kunt het zelfs met reacties eens zijn en er aanpassingen door doen, zonder je 'naar de luisteraar' te richten. Bijvoorbeeld dat iemand zegt dat het geluid wat smal klinkt (stereobeeld), dat je er dan pas echt op let, en merkt dat het inderdaad zo is, ook volgens wat je zelf mooi vindt in muziek. Aanpassen, terugluisteren, en dan blijkt het beter te zijn. Heb je je dan aan de criticus aangepast? Volgens mij niet; volgens mij ben je door iemand gewezen op iets wat je nog ontgaan was. Dat is net als dat ik na het schrijven en herschrijven en dertig keer doorlezen de spel- en redeneringsfouten in mijn eigen teksten totaal niet meer zie, en het daarom een ander laat lezen om me op dat soort dingen te wijzen. Maar opmerkingen op mijn teksten neem ik alleen over wanneer ik het ermee eens ben. Mijn argumentatie is ook niet gericht op wat 'men' wel zal accepteren of wil horen, maar op wat ik denk dat historisch het waarschijnlijkst is geweest (ik ben/probeer te zijn oudhistoricus - vandaar misschien ook dat ik het leuk vind hier zo'n lang verhaal te typen :D ).

Daarmee bedoel ik echt niet hoe cool uniek ik wel niet ben en dat soort klets. Maar er zit een heel verschil tussen zeggen dat 'iets-alleen-voor-jezelf-doen' inhoudt dat diegene qua smaak dan helemaal geïsoleerd en individueel zou moeten zijn (is volgens mij onmogelijk), of beweren dat smaak mede maatschappelijk bepaald is, maar dat het dan nog je eigen smaak kan zijn (wat ik hier betoog). Met deze benadering van wat 'smaak' is, is de keuze, in hoe verre je bij het maken van muziek toegeeft aan anderen en je eigen smaak overboord zet (*bewust* dingen weglaten of toevoegen in de hoop meer mensen te bereiken), dan volgens mij vooral een bewuste.
 
volgens mij is t alleen maar hoe je t uitlegt
ik denk niet dat je iets kan maken wat je niet leuk vindt, wat niet je smaak is dus
je maakt zowiezo je smaak.
hoe je t uiteindelijk verkoopt is nur lullebekkerij
 
ik denk niet dat je iets kan maken wat je niet leuk vindt, wat niet je smaak is dus je maakt zowiezo je smaak.
vind ik niet,
als je een (semi) professionele producer bent kan het best zo zijn dat je dingen (puur om het geld) maakt die normaal niet je smaak niet zijn. Zeker als je er van moet leven ben je denk ik wat minder kieskeurig als het gaat om opdrachten.

voor de hobbiesten denk ik ook wel dat je gelijk hebt. Waarom zou je iets maken wat je totaal niet aanstaat.

overigens denk ik ook dat je heel veel reacties op online muziek tegenwoordig met een korrel zout moet nemen. Veel reacties zijn tegenwoordig gericht op zelfprofilering en hebben nauwelijks objectieve waarde. Zolang je dat in het achterhoofd houdt kun je prima online tracks posten als je daar dan nog het nut van in ziet :D.
 
Cheimoon,er wordt een beetje afgeweken imo,het gaat em enkel op een reply op deze post waarin hij zichzelf tegenspreekt enkel alleen al omdat het gepost staat.

Er wordt dus toch rekening gehouden met derden,en het is onvermijdelijk dat dit ook gebeurt tijdens de creativiteit,al dan niet op manier zoals fjoesz beschrijft)

HEXAGON schreef:
hoe het bekomen van een sound kan dan wel een hele 'trip' zijn voor jou,maar vergeet niet dat luisteraars daar niet altijd rekening mee houden.
Daarom moet het vloeiend consistent genoeg zijn in het geheel om een origineel iets te kunnen brengen opdat ze er met interesse gaan naar luisteren zonder dat ze het afzetten na 1 minuut.

reply:

onrust nv schreef:
Nee ik maak muziek die ik mooi vindt, en dat,t na een minuut word afgezet is natuurlijk een smaak kwestie. Als ik aan het componeren ben komt de vraag. Vinden andere mensen dit mooi? Eigenlijk nooit in mij op. Als je ('n echte)kunst schilder bent ga je je ook niet afvragen. Vind ieder een dit mooi als dat wel het geval zou zijn zouden er een hoop kunst stromingen niet hebben bestaan. En met muziek werkt dat net zo.:D

Als kunstschilder zouden er vragen in je opgegaan zijn zelfs als je een volledig wit leeg doek als eindwerk zou voorstellen...
 
Ondertussen krijgt Onrust NV meer aandacht hier op synthforum met zijn muziek dan de gemiddelde synthforum-liedjes-poster.
 
Maak onbewust een kutnummer contest

Maak onbewust een kutnummer contest

noise is geen muziek, noise is geluid
Wat is waardeloze geluid toch onvoorstelbaar invloedrijk
 
Laatst gewijzigd:
Ondertussen krijgt Onrust NV meer aandacht hier op synthforum met zijn muziek dan de gemiddelde synthforum-liedjes-poster.

dat is niet waar
het onderwerp krijgt aandacht
we hebben het verder niet over onrust nv
 
dat is niet waar
het onderwerp krijgt aandacht
we hebben het verder niet over onrust nv

Yep klopt. Daarnaast is het alleen maar de band waar we vaak mee op het podium staan.:Z Als het me lukt om ook de softere projecten op't net te zetten laat ik het wel weer weten. Want ik word nu alleen op m'n herrie beoordeeld(en dat is blijkbaar toch iets te underground). Want ook ik maak me in verschillende projecten schuldig aan melodie. Maar nu is't wel mooi geweest.:slotje:
 
jesus fucking krijst, man, wat een gelul.
het is en blijft puur een objectieve mening wanneer er gezegd wordt van 'wat een waardeloze herrie' of dergelijks.
wel grappig hoe iedereen zich zo laat horen; kan ik wel waarderen.
maar, grof gezegd, he: ik vind wel dat degenen die vertellen over hoe je je als muzikant enigszins aan moet passen bij het publiek zich het beste stil kunnen houden. dat mag je bij jezelf toepassen, maar wat dacht je nou van degenen die daar echt geen ruk om geven? oke, ander verhaal als er verteld wordt dat je het beste dit en dat zo kan opnemen omdat het wat vetter zal klinken ofzo, maar je gaat dus echt geen noise of industrial anti-muziek spelen, en dan rondvragen aan het volk wat ze ervan vonden! je mag maar hopen dat iemand er helemaal pissed off van geworden is. soms kan dat wel zeer opluchtend zijn. maargoed, dat is ook wel een beetje een eigen visie. de andere maakt industrial zodat de cyberkiddos weer de dansvloer kunnen betreden. lief hoor!

wanneer er gezegd wordt dat je het beste kan maken wat je zelf leuk vindt wil dat zeggen: wat je zelf mooi vindt klinken. niet iedereen is hetzelfde ingesteld wat dat betreft. ik ben er weer zoeen die koppijn krijgt wanneer de radio aanstaat (popkots :r), maar een volle bak industrial, dat is pas plezier aan m'n oren. het heeft dus nul zin om te zeggen dat dat nergens op slaat, want onze soort bestaat nou eenmaal. don't like it? then you can get the fuck out!

dat gezegd, die onrust industie maxi vind ik vet klinken. nana-nana-naanaaah!!! 8o

enne, voor de liefhebbers: over een paar uur gaan we hier ook opnemen. dikke harsh noise power electronics. alles behalve luisteraar-vriendelijk!
waarom? daarom!!!
 
Laatst gewijzigd:
grafmeester,
onrust nv heeft al een slotje in zijn laatste post van eind november gezet. waarom ga je dan nu ruim een halve maand later er weer opnieuw over beginnen. En wat kan ons het boeien dat je alles op de radio maar van moet kotsen en je horizon niet verder gaat dan een bak noise.:slotje::doei:
 
oei-oei, ben ik er te laat mee? FYI, die maxi is uit 2004 als het goed is, dus deze discussie is wat dat betreft 'te laat.' goh wat jammer voor mij.

en mr. smartpants, wie zegt nou dat m'n horizon niet verder gaan als een bak noise? dikke lul.
 
jij bent ook een ontzettend aardige knul hoor, alleen je vocabulaire mag je nog wel even aan werken ouwe kuilengraver ;)
 
aweee, nice.
klopt wat je zegt, maar nederlands is m'n eerste taal ook niet. maargoed, het komt zeker door dat dikke lul opmerking. ja, origineel is dat ook weer niet.

koest houden hier op de synthforum! :peukie:
peace, dude. *spliff!*
 
Slotje of niet ik vind het allemaal wel meevallen.
Ik heb echt wel noisier dingen gehoord.

Opzich kan ik het altijd wel waarderen als iemand tegen de stroom inzwemt.
 
Back
Top