Akoestische gitaar juist opnemen

Muzikofiel

Ingeburgerd
Lid sinds
23 september 2008
Berichten
78
Ik ben even aan het pielen met het opnemen van een semi-akoestische gitaar middels de DI van mijn preamp (u-audio610) maar het klinkt net niet echt genoeg. Een deel van het mooie geluid van de gitaar verdwijnt waardoor er een wat leeg resultaat achter blijft.

Daarom mijn vraag, hoe word doorgaans een akoestische gitaar opgenomen, dmv van een gewone microfoon of toch wel via een preamp? En hoe doet met dit dan, wat zijn de tips en trics..
 
Ik denk dat het ook van de soort muziek afhangt en welke plaats de gitaar in je mix krijgt. Maar wat je in ieder geval eens zou kunnen proberen, is om een akoestische gitaar in stereo op te nemen door 2 (kleinmembraan) condensator microfoontjes te gebruiken. 1 gericht naar het gat van je klankkast en 1 mic gericht naar de fretjes waar je met je linkerhand zit. Zo kan je in je mix zelf de goede balans afregelen. Bijvoorbeeld voor meer 'body' mix je meer je klankkast, en voor meer air, en geluid van schuivende vingers over je snaren mix je de andere mic wat meer naar voren. Bovendien klinkt je gitaar dan ook mooi stereo.
 
Maar wat je in ieder geval eens zou kunnen proberen, is om een akoestische gitaar in stereo op te nemen door 2 (kleinmembraan) condensator microfoontjes te gebruiken. 1 gericht naar het gat van je klankkast en 1 mic gericht naar de fretjes waar je met je linkerhand zit. Zo kan je in je mix zelf de goede balans afregelen.


Dit is zeker een goede manier die zichzelf in het verleden al menig maal bewezen heeft! Absoluut het proberen waard.

Nog een trucje, die in slagpartijen in popmuziek vaak wordt gebruikt is gewoon het dubbelen van partijen. Neem je gitaar met 1 microfoon op (experimenteer zelf met de plaatsing). Speel nu je partij 2x exact hetzelfde in. Pan ze L-R en speel af!

Het semi-akoestische gedeelte van de gitaar zou ik niet gebruiken in de studio. Het kan wel, neem het erbij op en mix het heel zachtjes bij het geheel bijvoorbeeld, maar gebruik het niet als hoofdmoot van je mix!
Het semi-akoestische gedeelte is eigenlijk alleen handig voor live-gebruik, geen gezeik met microfoontjes en minder snel (bijna geen) feedback via monitors op het podium enz. enz...

Succes en post eens een opname, ben benieuwd!
 
Ik ben redelijk veel bezig met akoestische gitaar opnemen en heb inmiddels een methode gevonden die eigenlijk 99% van de tijd een goed geluid geeft. Let op: ik gebruik mijn gitaar vooral als een slaggitaar, een beetje op de achtergrond. Ik richt mijn mic NOOIT direct op het gat.

Dus: Kleinmembraan microfoon (een Oktava MK-012) 40cm van mij af en naar beneden gericht vanaf ongeveer 20cm boven mijn hoofd (ik zit op een stoel). Zo pak je metname de hoge tonen en niet het "boomy" midden dat direct uit je klankkast komt. Dat klinkt meestal bagger en moet je weg EQ-en.

Deze methode werkt wel eigenlijk alleen als je kamer redelijk dood klinkt, anders pak je heel veel reflecties en galm mee. Mijn kamer is best wel dood.
 

Attachments

  • git.jpg
    git.jpg
    8 KB · Bekeken: 57
Nou wil het dat ik maar 1 microfoon heb (neumann tlm103) en een shure beta 58A maar die kan ik denk ik bij voorhand al doorstrepen als mogelijke mic. Dus dan ga ik voor het twee keer opnemen en de twee mooi inmixen, wellicht ook de een een iets andere eq geven als de andere.

Over weekje ga ik verhuizen, dus ga hier ook even rekening mee houden wat betreft de ruimte, thnx!

Gata overigens hier over een nummer wat ik eigenlijk alleen maar op gitaar wil spelen, normaal in een nummer is het veel makkelijker in te mixen gewoon via preamp omdat het dan slechts voor het ritme is.
 
Met een Neumann TLM103 moet je volgens mij prima opnames kunnen maken. In stereo is echt niet altijd nodig heb ik gemerkt, al is het wel heel gebruikelijk. Wat ook erg goed werkt is de microfoon gewoon net naast je oor hangen. Wat voor een voorversterker gebruik je? Dat kan ook redelijk wat uitmaken...
 
Met een Neumann TLM103 moet je volgens mij prima opnames kunnen maken. In stereo is echt niet altijd nodig heb ik gemerkt, al is het wel heel gebruikelijk. Wat ook erg goed werkt is de microfoon gewoon net naast je oor hangen. Wat voor een voorversterker gebruik je? Dat kan ook redelijk wat uitmaken...
Als voorversterker gebruik ik universal audio solo 610. Net naast je oor? Ben benieuwd hoe dat gaat klinken, ook zeker proberen*D
 
Een Universal Audio met een Neumann moet echt wel degelijk klinken. Alleen dus uitkijken dat je niet teveel laag opneemt. Dat gebeurt snel met een beetje goeie akoestische gitaar. In de kamer klinkt dat goed, maar op een opname juist modderig en overdreven.
 
Een Universal Audio met een Neumann moet echt wel degelijk klinken. Alleen dus uitkijken dat je niet teveel laag opneemt. Dat gebeurt snel met een beetje goeie akoestische gitaar. In de kamer klinkt dat goed, maar op een opname juist modderig en overdreven.

De fout was dus eigenlijk dat ik het semi-akoestische deel heb gebruikt (gewoon inpluggen dus) om op te nemen. Waardoor je een hele slechte klank krijgt, bovendien is me gitaar niet de beste dus die combi is dan helemaal treurig. In het nieuwe huis ga ik eens aan de gang met die mic's en een wat betere gitaar. Neem nu op met Stagg, en dat is gewoon hét kutmerk aller tijden.
 
Aha....Stagg via een direct input. Dat is vragen om problemen! Kijk eens naar een Yamaha of een Seagull. Of zelfs een Ibanez, die zijn best OK.

Die staan inderdaad al op me lijstje om eens te gaan proberen. Ben je toevallig ook bekend met het merk LAG? Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb maar hier de muziekwinkel er vol van staat en nog best prijzig ook nog.
 
Die staan inderdaad al op me lijstje om eens te gaan proberen. Ben je toevallig ook bekend met het merk LAG? Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb maar hier de muziekwinkel er vol van staat en nog best prijzig ook nog.

Nee, nooit van LAG gehoord. Het ALLERBESTE wat je kan doen (daar ben ik na schade en schande achter gekomen) is gewoon naar een winkel gaan en elke gitaar oppakken die binnen je budget ligt en er gewoon op spelen. Degene die voor jou het best klinkt, in de hand ligt en ook nog een beetje mooi is, die neem je. Let niet teveel op merken, maar ook niet te weinig...

Op deze manier heb ik een Fender Telecaster en onlangs een Fender Jazz Bass gekocht: In 1 winkel had ik van elke zeker 2 zogenaamd dezelfde modellen (zelfde type, prijs etc.) Toch vind ik dan de een prettiger dan de ander. Een gitaar is HEEL persoonlijk.
 
Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Taylor Big Baby, nu zijn de opname problemen als sneeuw voor de zon verdwenen:P
 
Back
Top