Operazangeres recorden?

Maks

Gromit the Evil Operator
Lid sinds
2 juni 2004
Berichten
3.810
Locatie
Antown
Ik moet binnenkort een operazangeres opnemen. Dit om nadien uit haar zangpartijen partjes te nemen, en in een productie te verwerken.
Nu heb ik zowiezo niet zo gek veel 'microfoonervaring', dus vroeg ik me soms af of er hier iemand tips of interessante links had ivm microfoonplaatsing en keuze enzo.
 
Bij het opnemen van een bron met de dynamiek van een opera-zangeres zou ik in ieder geval zorgen voor meer dan voldoende head-room. Zodat bij uithalen van mevrouw je spullen niet overstuurd worden. Binnen dezelfde redenering zou ik je ook aanraden compressie VOOR tape te gebruiken. Je chain wordt dan: [1] mic, [2] pre-amp, [3] compressor, [4] Opnamemedium (HD/Tape).

Wat voor microfoon heb je? Wat voor pre-amp? Hoe track je (ik neem aan HD)? Heb je evt een compressor?

Als je geen van bovenstaande materialen hebt en dus toch zowieso moet huren, raad ik je aan een goede grootmembraam condensator te nemen die hoge geluidsdruk aan kan (bijvoorbeeld AKG C-414) en een zg channelstrip als pre-amp/ compressor (bijv Manley Voxbox, Universal Audio 6176, Avalon VT-737, Focusrite ISA 430 mkII, SSL XLogic channel).

Let er wel op dat je het rustig aan doet als je al gaat compressen voor je tape, want daar kun je achteraf vrijwel niks meer aan veranderen. Echter, in dit geval is het wel aan te raden omdat het niet de eerste keer zou zijn dat een harde zanger(es) alles 'dichtschreeuwd'. Een beetje compressie is dus zeker aan te raden, maar maak het niet te bond ;).

Succes ermee!
 
Ik zou daarnaast nog 1 of 2 overheads gebruiken om de akoestiek/ruimte mee te nemen. En die natuurlijk op aparte sporen opnemen. Die kun je dan later met het hoofdspoor mixen. Dan heb je nog wat meer mogelijkheden met je geluid. En als je lead-mic in de oversturing gaat op de opname, kun je altijd de overhead opnamen nog gebruiken.

Wat betreft materiaalkeuze staat bv Sennheiser bekend om zijn overheads.

Verder sluit ik me aan bij berolios. Qua apparatuur zijn er natuurlijk wel meer goede keuzes te noemen, maar daarop moet je je niet teveel blindstaren. De technicus is minstens zo belangrijk als de apparatuur. Als je duur spul hebt, maar niet goed weet waar je mee bezig bent, helpt je dat ook niet.
 
Back
Top