Prophet '08 vs Andromeda ; Ervaringen?

JelleWaltman

Ouwe rot
Lid sinds
9 augustus 2005
Berichten
937
Locatie
Amsterdam
Beste leden,

Na jaren alleen digitaal gewerkt te hebben, wil ik nu een echt anaologe polysynth kopen. Het moet er 1 zijn die zich echt onderscheid van VA's, 1 waarvan mijn producties echt beter gaan worden.

Het moet wel een polysynth zijn, ik speel veel akkoord partijen, en een poly analoge brass is voor mij belangrijk.

Luister even naar m'n tracks op mn myspace, dan heb je een idee wat ik nodig heb.

Eventuele andere poly aanraders zijn welkom! Het liefst wel modern, alleen al omdat dit minder onderhouds gevoelig zal zijn, en een goede analoge poly zal niet erg goedkoop zijn ;)

(btw. Ik heb wel analoog spul gehad, Waldorf Pulse, Matrix 6. Pulse klinkt vet, maar niet poly. Matrix 6 is leuk voor erbij, maar niet als main synth om je productie op te spicen imho..de Suzuki SX-500 heb ik het maar niet over)

budget is (hopelijk) rond Prophet 08 prijs. De module hiervan is wel erg verleidelijk geprijst. 8~
 
ik heb ze allebei... de andromeda is vetter, maar heeft wel een eigen heel herkenbare sound. hierdoor wil je eigenlijk niet meer dan 2 sporen ofzo uit dat ding halen, want anders gaan al je geluiden heel erg hetzelfde klinken.
de prohet is veel schoner en meer doorsnee.. maar klinkt ook mooi.

als je voor vet gaat zou ik de andromeda aanraden. maar luister eerst ff of de sound je wel aanstaat (beetje moogie).

nog een tip: een mks80

voor de rest heb je in die prijsklasse geloof ik eigenlijk alleen de evolver. maar de rack versie is uit productie. daarom heb ik ook de prophet gekocht.

maar de rack versie van de evolver is wel intressant. samen met een goede editor.

verder heb je natuurlijk nog deze http://www.studioelectronics.com/products_omega8.php

en deze

http://www.sonicstate.com/synth/jomox_sunsyn.cfm
 
Laatst gewijzigd:
De Prophet 08 is natuurlijk wel hele andere koek dan de Andromeda.
De prophet is zoals je weet zeer beperkt qua mogelijkheden, maar persoonlijk
vind ik dat die sound een zeer aangenaam warm karakter heeft. Daarbij komt dat
de Prophet 08 het fijnste klavier heeft dat verkrijgbaar is op deze wereld. Maar
ok, over de Andromeda weet ik niet veel moet ik bekennen.
 
...(btw. Ik heb wel analoog spul gehad, Waldorf Pulse, Matrix 6. Pulse klinkt vet, maar niet poly. Matrix 6 is leuk voor erbij, maar niet als main synth om je productie op te spicen imho..de Suzuki SX-500 heb ik het maar niet over)

Wat betreft de Pulse: als je de sound van een Pulse bevalt, dan kun je ook overwegen er een paar te kopen en ze te chainen tot 1 poly synth. Coole feature vind ik dat :okdan:
 
Andromeda is geen synth voor watjes want proggen is nogal uitgebreid. Nadeel is dan wel weer dat de bediening niet altijd even lekker werkt en hij af en toe ook gewoon kan crashen.
Qua klank vind ik hem eerder 'smooth' dan 'vet'. En in vergelijk is de P8 dan een stuk 'rauwer'.
Andromeda is ook goed geschikt om te lagen met andere synths (zelfs softsynths) om her en der wat meer body te krijgen.
Maar goed, zijn beide veelkunners.

Als je twijfelt dan kan je ze ook gewoon eens uitproberen om te kijken bij welke de vonk overspringt. Dan is het ook niet uit te sluiten dat je toch voor allebei gaan natuurlijk. ;)
 
ja idd.. de andromeda is smooth ja... maar op een bepaalde manier is hij ook meer "in your face" dan de prophet (vind ik dan). dat bedoelde ik eigenlijk.

zeker doordat de oscs snel elkaar intern beginnen te moduleren als de volumes iets te hoog worden. (af en toe heb je het idee dat er ergens fm aanstaat terwijl dat niet het geval is, blijkt dat je oscs te hard uitsturen en ergens in een summing elkaar dan beginnen te moduleren)

wat dat betreft vind ik de andromeda eerder rauw en de p8 "recht door zee" of iets dergelijks :)
 
Ik heb geen Andromeda dus ik kan niet echt oordelen over de klank, maar ik wil nog toevoegen dat de interface van de Prophet 08 heerlijk werkt als je geluiden van scratch wilt bouwen. Ik vind de Andromeda er wat dat betreft een stuk minder toegankelijk uitzien.

Wat betreft mogelijkheden vind ik de Prophet 08 niet zo beperkt; je hebt 4 LFO's, 3 envelopes, talloze modulatieopties, een stepsequencer, arpeggiator, verschillende unisonmodes, layering, split, etc. Ik weet niet hoe dit in verhouding staat tot de Andromeda, maar vergeleken met klassieke analoge synths kom je niets te kort volgens mij. Al zouden suboscs, een feedback optie en external audio in misschien wel fijn geweest zijn.
 
kwa mogenlijkheden is de andromeda engeveer wat jij extra zou willen+2x zo veel voices en 2 filters waarvan er 1 3 modes heeft die je kunt mixen ipv switchen. :)

alleen, zoals ik al zei moet de sound je wel aanspreken. die is wel appart.
 
Ik vind het wel een nadeel van de P08 dat 'ie inderdaad maar 1 lowpass filter heeft. 2 filters en/of toevoeging Bandpass/Highpass zou leuker zijn geweest.
 
zozo.. genoeg te lezen :)

Meerdere Pulse's is op zich wel grappig, maar voor 6 stemmen ben je al een kapitaal kwijt, en 6x Pulse OS2 vinden is zo makkelijk nog niet ;) (en prgorammeren zuigt)

De MKS80 is idd erg gaaf, zeker inclusief programmer, ik zie er net 1 staan op het forum, maar ik ga denk ik toch voor een nieuwere synth

Tsja, Andromeda klinkt wel verleidelijk, veel functies, meer stemmen, audio-in etc. Maar ook minder intuitief the programmeren ben ik bang, ik ben toch niet van plan de meeste bizarre FX te gaan maken.

Moeilijk moeilijk.. alletwee kan ik niet betalen, tenzij iemand op zoek is naar een extra nier ;)

Maar de module versie van de prophet is qua prijs/kwaliteit erg verleidelijk.. Dan kan ik omnisphere erbij kopen.. en das ook niet mis!
 
Denk dat binnen nu en 3 maand er vast wel weer een aantal P8's te koop gaan staan. Da's met elke nieuwe bak wel het geval.

Maar denk dat je eigenlijk niet fout kan kiezen want beide zijn het gewoon leuke bakkies.
 
Tweedehands is de Andromeda heel betaalbaar. Tip: ga voor de beoordeling van de Andromeda niet af op de fabrieksgeluiden. Afgezien van je smaak. Ze zijn zo geprogrammeerd dat de synth overstuurt en te rauw klinkt. De totale waarde van elke mixer mag niet meer dan 100 zijn (vuistregel, dus volg je eigen smaak). Je moet dus alle geluiden herprogrammeren en daar zin in hebben of - nog beter - zelf je geluiden maken. Anders doe je de synth en je gehoor geen recht. Succes!
 
Andromeda is geen synth voor watjes want proggen is nogal uitgebreid. Nadeel is dan wel weer dat de bediening niet altijd even lekker werkt en hij af en toe ook gewoon kan crashen.
Qua klank vind ik hem eerder 'smooth' dan 'vet'. En in vergelijk is de P8 dan een stuk 'rauwer'.
Andromeda is ook goed geschikt om te lagen met andere synths (zelfs softsynths) om her en der wat meer body te krijgen.
Maar goed, zijn beide veelkunners.

Als je twijfelt dan kan je ze ook gewoon eens uitproberen om te kijken bij welke de vonk overspringt. Dan is het ook niet uit te sluiten dat je toch voor allebei gaan natuurlijk. ;)

Ik zit ook aan een analoge poly te denken. P08 heb ik op gespeeld en vind ik niet ok. Andromeda daarentegen wel. Waarom crasht dat ding? En ook nog steeds met de laatste software?
 
nou het verkopen van mijn a6 is wel mijn domste actie ooit geweest achteraf...
ik heb mp3's tjes op mijn HD staan van de a6 waarvan ik denk HAD IK DIE BAK MAAR WEER!!!!

maar een kleine modular is ook leuk hoor, ik moet er gewoon een a6 bij :)

a6 is wel wat lastig proggen, ik vind de bediening omslachtig maar niet persee moeilijk, die modknoppen laten je snel en makkelijk werken alleen de modulatiediepte's instellen gaat nog al zeikerig ihmo.

(met de pijltjes toetsen) voor de rest zitten er zo veel features op dat je soms moet nadenken waarom klinkt ie nu weer zo, en dan blijkt het iets raar te zijn zoals je filteroffset verschoven ofzo.

beetje rauwe metalige klank maar kan ook zeer warm en dik klinken, peake's tips zijn wel handig om even door te nemen....
 
Toevallig laatst nog op een MKS-80 zitten pielen. Het is wel echt een typische Roland bak, je moet echt een prutser zijn wil je er slechte geluiden uit halen. Hij valt gewoon altijd lekker in de mix, desnoods met behulp van de high pass. Hij heeft een hoop functionaliteit die je gewoon verwacht anno 2008, split modes, unison modes met detune, 100% MIDI.
 
MKS-80 lijkt me ook een prima alternatief. Maar zit je dan niet klooien met betrouwbaarheid?
 
Back
Top