Korg Micro X - Roland E 09

janenbrady

Nieuwkomer
Lid sinds
17 september 2008
Berichten
1
Halloo

Ik ben nieuw op het forum. Zit met een probleem. Ben beginnend keyboardspeler en heb onlangs een Roland E 09 en een Korg Micro X aangeschaft. Wil nu de geluiden van de Korg op de Roland krijgen maar krijg dat niet voor elkaar
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij wellicht op een begrijpelijke manier uitleggen hoe je dit instelt

bij voorbaat dank
janenbrady:)
 
Hallo Janenbrady

De Korg Micro X en de E-09 van Roland zijn zeer volledig op zich.

Klanken van de ene op de andere synth of keyboard is niet zo eenvoudig. Tenzij het modellen van eenzelfde merk en 'familie' of samplers zijn.

Wat je misschien bedoelt is, hoe laat ik de geluiden van Korg samen klinken met de muziekstijl op de Roland.

Hiervoor zul je even de handleiding van beide toestellen moeten bestuderen.

Als je bijvoorbeeld een piano-klank van Roland en een bijhorend arrangement, wil laten spelen samen met bijvoorbeeld een gitaar uit de Korg, dan maak je een gitaar-begeleiding aan op de Roland, en wijs die aan het MIDI-kanaal en instrumentnummer toe van de Korg.

Je kan dit nog beter in een sequencer op computer, dan maak je het arrangement aan in het programma en wijs je ieder een ander MIDI-kanaal en instrument toe.

Maar ik geloof dat je er LIVE mee wil spelen, en dan kan je aan het programmeren gaan in beide toestellen, of een programma gebruiken op een laptop.

Een eenvoudiger oplossing is er niet vrees ik. ;-) Even uitpluizen dus, in de handleiding onder het hoofdstuk 'MIDI'.

Veel succes.
 
Je kan ook nog van iedere partij het geluid opnemen en die dan later tegelijk laten afspelen. Dan hoeft enkel de MIDI-clock gesynchroniseerd worden, en een paar handen vrij hebben.

Die oplossing is eenvoudiger, maar het LIVE-spelen is er dan vanaf.
 
Back
Top