Korg Micro X ervaringen?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.919
Locatie
Utrecht, NL
Ik ben nogal gecharmeerd van de orgelgeluidjes die uit deKorg Micro X komen en was er van plan eentje te kopen. Ook de prijs en usb aansluitong voor integratie met DAW's spreekt mij aan.

Ik heb alleen wat negatieve geluiden gehoord van ex-gebruikers. Zo zou het niet echt een spannende synth zijn, lastig mee te werken, niet overzichterlijk en de geluiden ook niet echt super.

Ook verbaast het me dat hij nu al uit productie genomen is door Korg terwijl er niet echt een opvolger is.

iemand positieve / negatieve ervaringen met deze synth?
 
Hoi fatclap,

Ik heb zelf een Korg MicroX en ben er erg gelukkig mee.:okdan: De sounds zijn wat mij betreft OK. Het is tenslotte gewoon de Triton engine maar dan zonder sampling optie.

Organs zijn inderdaad prima en in vele varianten voorhanden. Persoonlijk vind ik de pianoklanken het minst aansprekend en die gebruik ik dan ook niet. Ik heb begrepen dat de X50 qua innerlijk gelijk is aan de MicroX, maar wel beschikt over een goed klinkende piano klank.

Vanaf het Internet zijn allerlei aanvullende soundbanks voor de Triton-varianten te downloaden. Deze zijn met de bijgeleverde softwareeditor te laden (mits ze geen gebruik maken van de sampling optie). Zo kun je nog veel meer klanken verkrijgen. Soms is dit wel een gehannes omdat soms de bankindeling niet overeenkomt en je het banknummer met een hexeditor in het pcg-bestand moet gaan aanpassen. Als je weet hoe dat moet is het niet zo heel erg ingewikkeld, maar handig is anders.

Qua gebruikersinterface is het wel behelpen. De klikpoint besturing werkt wel goed, maar is erg wennen. Als je echter van de bijgeleverde softwareeditor gebruik maakt (vst-compatible) dan is dat verder geen probleem.

Het toetsenbord is eigenlijk voor live-gebruik erg klein (2 octaven). Je kunt met een octave-shift button het bereik wel aanpassen, maar dat vereist wel handigheid en kan niet altijd toegepast worden. Zelf gebruik ik het toetsenbord eigenlijk alleen als ik aan het editen ben. Bij live spelen stuur ik de MicroX aan vanuit een andere synth of vanaf mijn stagepiano.

De functie die ik het meeste gebruik is de arpeggiator. Het is een dual arpeggiator (A+B) waarin de sequences te programmeren zijn. Hier zit heel veel flexibiliteit in. Hiermee kun je arpeggio's/sequences maken die op basis van een enkel akkoord hele melodielijnen (bass, sequence, drums) afspelen. Ook hier geldt dat je je erin moet verdiepen, maar het loont de moeite.

M.a.w. voor een interessante prijs een 'module' met de Triton interface.

Groet,

Paul
 
Ik heb 'em vanaf uitkomen en ben er nog steeds tevreden mee.
Waar ik de Micro-X vooral voor gebruik zijn voor het huis-, tuin- en keukenwerk.

Spannend?
Tja, wat is spannend. Voor de 'echte' synthgeluiden dou ik inderdaad sneller een andere synth in mijn hok kiezen, maar voor een goed strijkje, orgeltje of e-piano voldoet hij uitstekend. Overigens is daarmee niet gezegd dat er geen mooie 'synthgeluiden' uit kunnen komen.

Het editen via de menu's vind ik voor wat snelle aanpassingen wel te doen, maar het echte editwerk doe ik met de PC-editor.
Het is even je weg vinden, maar ik vind het een prima editor.
Mijn reden om hem te kopen is dat ik voor relatief weinig geld wel een Korg sample playback á la Triton en in dat opzicht heeft de Micro-X mij niet teleurgesteld.

Ook verbaast het me dat hij nu al uit productie genomen is door Korg terwijl er niet echt een opvolger is.

Zo kort is hij toch niet op de markt geweest?
Bovendien is de X-50 nog volop verkrijgbaar.


groet

Tom
 
Ik ben nogal gecharmeerd van de orgelgeluidjes die uit deKorg Micro X komen en was er van plan eentje te kopen. Ook de prijs en usb aansluitong voor integratie met DAW's spreekt mij aan.

Ik heb alleen wat negatieve geluiden gehoord van ex-gebruikers. Zo zou het niet echt een spannende synth zijn, lastig mee te werken, niet overzichterlijk en de geluiden ook niet echt super.

Ook verbaast het me dat hij nu al uit productie genomen is door Korg terwijl er niet echt een opvolger is.

iemand positieve / negatieve ervaringen met deze synth?

omdat het een bak is die intern gewoon een Triton Classic heeft die al jaren niet meer spannend is, maar wel te gek! Daarnaast hebben ze de X50 die een groter klavier heeft en misschien daardoor populairder zou kunnen zijn. Er zijn er ontzettend veel van verkocht ook btw. Daarnaast denken de meeste mensen denk ik dat ze iets spannends kopen terwijl het niets bijzonders is, alleen wel een te gekke bak!
Het editten onboard is net zo handig en onhandig als bij andere bakken, 't is maar wat je lekker vind werken en feeling mee hebt. Daarnaast heb je de editor, los en VST-geintergreerd dus op die manier is het super makkelijk alleen weet ik niet of je dat gaat gebruiken.

Niet overzichtelijk is ie als je alleen gewend bent om softsynths te zien op je minimaal 17" grote display! Overzichtelijk genoeg als je gewend bent met hardware bakken te werken. Kan beter, kan groter qua display, touchscreen van de classic en Studio werkt lekkerder alleen krijg je dat niet in een bakkie van nieuw 450,-

Geluiden zijn er al jaren, hoor je al jaren in tig top 40/nummer 1 hits...gaat om de uiteindelijke productie of live om hoe je hem inzet. Triton Classics hebben jarenlang de live-toetsenisten scene gedomineerd op grote wereldtours dus ergens zal ie wel iets hebben toch?

Ik heb m, mag weg. Niet omdat het niets is maar ik had m voor een project gekocht en dat is afgelopen. Heb nog een Triton Studio 76, wat de allerbeste Triton is qua klank veeeeel beter dan de Extreme en meer punch dan de M3, en een Triton Rack en Trinity.

Al met al een handig bakje, wat goedkoop veel leverd, doet wat ie moet doen en wat ze zeggen dat hij doet. Fijn om mee te werken, handig er naast te hebben of als enige bak. Het synthese systeem, al jaren Korg eigen is te gek en kan je dikke sounds uithalen. Jammer dat ie niet klinkt zoals mijn Studio maar in producties erg lekker
 
Ik heb ooit de Z1 gehad met Moss Board (voorloper van de Triton). Die strings klinken fluweelzacht vergeleken met de Triton die ik wat blikkerig vind klinken. Toch heb ik de Z1 weggedaan voornamelijk omdat ik hem beperkt in gebruiksvriendelijkheid wat ik een vereiste vind voor elke synthesizer en omdat het zo'n lelijk groot monster vind.
 
Er is een editor voor de Micro X voor de Mac. Ik zeg: doen!
Die editor is er ook voor de pc :) Is overigens ook te gebruiken voor de X50, die ik heb.

gecharmeerd van de orgelgeluidjes
Ik dacht dat de geluiden van de X50 en de MicroX hetzelfde waren, correct me if i'm wrong, en als er één soundcategorie is waar ik ontevreden over ben, is dat de orgel afdeling.
 
De X-50 heeft wat minder golfvormen dan de Micro-X (of de Micro-X heeft er meer zo je wilt),\.
 
klinkt toch niet verkeerd!!!!


vergeleken bij de x50 organ


maar het schijnt dat de piano's van de Micro X weer minder goed klinken dan de X50 :?
hoewel ik het op de demo's van de X50 ook maar wat blikkerig vind klinken




kon geen Micro X piano vinden op youtube
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dat veel orgels nog al pieperig over komen, vooral als je een glissando maakt wil het nog wel eens pijn aan je oren doen. Er zitten ook wel vette tussen overigens, de Dark Jazz Organ kan ik heel erg waarderen bijvoorbeeld.

En de piano's zijn inderdaad blikkerig, gebruik ik nooit.

Ik vind dat ie (X50) erg fijne pads en synthgeluiden heeft. Sommige strings zijn, na wat bewerken, ook erg fijn te gebruiken. Deze geluiden zijn imo voor een lowbudget rompler erg goed. Ik gebruik hem overigens live in een band, dat is waarom ik voor synthgeluiden een rompler gebruikt, en niet een VA ofzo die daar eigenlijk geschikter voor is.
 
Laatst gewijzigd:
Ah nee joh, dacht je ;P

Moet trouwens ook wel zeggen dat ik hier een Roland FP-7 heb, en die heeft gewoon prachtige piano's en erg fijne orgels.
 
De Korg Z1 is overigens *niet* de voorloper van de Triton. De Z1 *is* moss. Z1 = Va en triton is rompler. Maar om niet alles in hokjes te willen duwen is het volgens mij wel weer zo dat er een moss board expantie was voor bepaalde tritons.

De voorloper van de triton was de trinity.

En om nu Nords te gaan betrekken in discussies over sub 500 euro synths, tja....;-)
 
Ja hallooo is dit een synthesizer quiz ofzo? :P
Okee, ik had moeten zeggen "Een" voorloper.
Punt is dat de Z1 zo mooi klinkt en de Triton wat blikkerig.
Heb begrepen dat de uitvinder van de Moss technologie het geheim van die sound rond 1995 mee in z'n graf heeft genomen waardoor Korg zelf moest gaan knutselen om het te evenaren (heb ik wel eens ergens gelezen). Zie Triton serie waar ze nog steeds aan vast zitten.

En de C1 haalde ik erbij omdat iemand de orgelgeluidjes van de Micro X wat pieperig vond klinken... ter vergelijking zeg maar. Of is er een goedkope synth met betere orgelgeluidjes dan de Micro X?
 
Ik heb sinds een tijdje de Micro X hier staan.. En dat ding is zn geld echt meer dan waard!

2e hands koop je ze nu voor rond de 250 euro in superstaat, en dat is geen geld!

Hij werkt makkelijk, multitimbraal werkt ie ook super en hij heeft goede mooie (misschien soms wat eenvoudige) klanken..

Je moet de Micro X niet hebben voor t tweaken, maar gewoon om een presetje te gebruiken in een track waar je de spannende geluiden al hebt gemaakt met andere synths.. Daar is hij ideaal voor!

Echt, hier koop je je nooit een buil aan.
 
eens met vanballen. echter deed de editor het niet helemaal goed op mijn pc (midi error in multi mode) ik kon dus geen multi modes samenstellen via de editor wat toch wel zeer jammer is.

Via USB op een XP bak.
 
Er zijn wel aardig wat updates geweest van de editor.
Dat heeft voor mij wel een aantal problemen opgelost.


groet

Tom
 
Ik heb een X50 die is gelijk aan de micro x maar dan met toetsen, je kunt er goede orgeltjes uit halen maar verwacht geen fast leslie B3. Leslie kan met a of b switch slow of fast zetten maar de leslie gaat lang niet diep genoeg

De editor is best handig maar als librarian software is de software niet geschikt. Je kunt je geluiden niet echt beheren of geluiden uit andere banken toevoegen. Dat maakt het heel lastig om een verzameling eigen geluiden aan te leggen zeker ook omdar alle programs en combi's relaties hebben.

Iemand een idee hoe je de editor/librarian software als librarian kan gebruiken.....?
Ik wil de X50 vullen met geluiden uit verschillende banken
 
Ik heb een X50 die is gelijk aan de micro x maar dan met toetsen, je kunt er goede orgeltjes uit halen maar verwacht geen fast leslie B3. Leslie kan met a of b switch slow of fast zetten maar de leslie gaat lang niet diep genoeg

Dat geldt dan misschien voor de X50...
de Micro X is wellicht beter?
zie eerdere opmerking dat de Micro X meer waveforms heeft.
 
Het is waar dat de micro X meer geluiden heeft maar dan zit hem niet in de orgeltjes,
x50 heets een stereo piano met velo switch en de micro x heeft weer meer veel meer synth waves

micro X Vs X50
25 E.Organ-Perc 1 33 E.Organ-Perc 1
26 E.Organ-Perc 2 34 E.Organ-Perc 2
27 E.Organ-Perc 3 35 E.Organ-Perc 3
28 E.Organ-Perc 3rd 36 E.Organ-Perc 3rd
29 E.Organ-2' Perc 37 E.Organ-2' Perc
30 E.Organ-M1 1 38 E.Organ-M1 1
31 E.Organ-M1 2 39 E.Organ-M1 2
32 E.Organ-N1 1 40 E.Organ-N1 1
33 E.Organ-N1 1 LP 41 E.Organ-N1 1 LP
34 E.Organ-N1 2 42 E.Organ-N1 2
35 E.Organ-Jazz 1 43 E.Organ-Jazz 1
36 E.Organ-Jazz 2 44 E.Organ-Jazz 2
37 E.Organ-Vox 1 45 E.Organ-Vox 1
38 E.Organ-Vox 2 46 E.Organ-Vox 2
39 E.Organ-Vox 3 47 E.Organ-Vox 3
40 E.Organ-Vox 4 48 E.Organ-Vox 4
41 E.Organ-Soft 49 E.Organ-Soft
42 E.Organ-Full 50 E.Organ-Full
43 E.Organ-Dist 51 E.Organ-Dist
44 Positive 1 52 Positive 1
45 Positive 2 53 Positive 2
46 Pipe-Reed 54 Pipe-Reed
47 Pipe-Mixture 1 55 Pipe-Mixture 1
48 Pipe-Mixture 2 56 Pipe-Mixture 2
49 Pipe-Full 57 Pipe-Full
407 DWGS-Organ 1 305 DWGS-Organ 1
408 DWGS-Organ 2 306 DWGS-Organ 2
409 DWGS-Organ 3 307 DWGS-Organ 3
410 DWGS-Organ 4 308 DWGS-Organ 4
411 DWGS-Organ 5 309 DWGS-Organ 5
 
Back
Top