Roland Juno toesaanslag

tully

Nieuwkomer
Lid sinds
24 juni 2012
Berichten
9
Heb een paar dagen een Kurzweil sp4-7 in huis gehad, vind het een mooi instrument met prachtige klanken. De enige reden dat ik hem niet houd is de toetsaanslag, te zwaar voor mij, krijg last van mijn gewrichten in vingers en polsen.

Speel nu op een Korg X-50, heel lichte toetsaanslag precies wat ik wil hebben, verder lekker licht en klein, makkelijk om te sjouwen. Vind alleen de sounds niet helemaal mijn smaak, iets te schel, agressief. Heb hiervoor een Roland E-09 gehad en de geluiden bevielen me wel, heb hem om andere redenen weggedaan.

Zit nu te denken aan een Roland Juno, heeft de Juno echte syntesizer toetsen, dus geen semi weighted, hammer action, organ keys of iets dergelijks en zijn de geluiden vergelijkbaar met die van de E-09?

Heeft iemand hier ervaringen mee, dan hoor ik het graag.
 
De 106/60/6 hebben vrij goedkope synthesizer toetsen, geen aanslaggevoeligheid etc.
De alpha juno 2 heeft wat beter voelende toetsen met wat meer vering, geen semi weight etc. maar de alpha is wel aanslaggevoelig en heeft aftertouch, maar die afterouch werkt vaak niet meer (typisch Roland probleem is ook bij de JX8/10 etc)

E09 is toch een soort van arranger homekeyboard voor muziek op het nivo van Zanger Rinus...is niet echt vergelijkbaar met een Juno, geen drums piano's gitaren enzo (de juno heeft überhaupt geen "echte" geluiden aan boord)
 
Laatst gewijzigd:
Probeer eens een Korg M1...ook semi weighted en ik gebruik hem al jaren als master keyboard....zit ook nog eens een fijne sequencer op en de geluiden zijn ook wel okee.....ik vind hem iig lekker spelen....
 
Ik denk dat Tully de Juno Di bedoelt. Die heeft wel de standaard rompler set qua klanken aan boord.
De toetsen daarvan zijn vrij kort en hebben een geringe aanslagdiepte. Het is niet wat een pianist zou willen, maar misschien heeft Tully er wel baat bij.
Klankmatig zou ik de Juno Di niet al te hoog inschatten. Ik heb een voorganger ervan: de RS-50. Je kunt er alle broodnodige top-40 klanken vrij overtuigend uit halen, maar qua niveau haalt het het niet bij de topsynths. Het blijft een budgetbak. Ik zou een Korg X50 er niet voor inruilen.

Wat ik het lekkerste toetsenbord vind, is die van de Yamaha DX-7. Die zit in veel pro-modellen van Yamaha en Korg (oa. M1, 01/W, Wavestation, SY-77/99, W5, EX-5). Maar dan zit je wel met vrij gedateerde klanken, op de EX-5 na.

Dus misschien is een Yamaha EX-5 een goede optie; een zeer fijn toetsenbord en zeer bruikbare klanken (goede piano's en Hammonds). Ik las overigens wel in een artikel in Interface van Bert Smorenburg dat de EX-5 wat kuren kent (limieten van de processor). Maar als ik jouw gebruik inschat (niet al te veel layers en splits), dan moet dat geen probleem zijn.
 
Alesis QS6.1 die heeft pas een masterlijk keyboard! (zijn niet zo duur 2e hands).
 
Dat is wat wij goede klavieren vinden (die van de Roland JV-80/XP-30 is ook heel goed).
Deze zijn allemaal semi-weighted. Je kunt er licht op spelen, maar ook op hameren voor maximale expressie.
Maar omdat Tully last van zijn gewrichten heeft, kan ik me voorstellen dat een licht klaviertje met korte toetsen zijn voorkeur heeft boven iets wat ook maar iets van gewichtjes in zich heeft.
Het allerlichtste klavier dat ik ken zit in de Casio CZ-1 en VZ-1. Die heeft bijna geen enkele vorm van tegendruk. Alsof je op fluweel speelt. ;)
Hang er een Nord Electro Rack achter en je kunt zonder kramp elke piano- en Hammond-partij aan.

ps. Vergeet niet dat op veel synths de velocity-curve aan te passen is. Er zijn curves bij dat je niet al te hard hoeft te hameren om de maximale velocity te bereiken.
 
Wat ik het lekkerste toetsenbord vind, is die van de Yamaha DX-7. Die zit in veel pro-modellen van Yamaha en Korg (oa. M1, 01/W, Wavestation, SY-77/99, W5, EX-5). Maar dan zit je wel met vrij gedateerde klanken, op de EX-5 na.

SY77/99 gedateerde klanken? Qué? Al eens een SY99 gehoord?
AFM 6 operators, 45 algorithms, 3 feedback loops, 16 waveforms, modulation from AWM output. Met daarbovenop filters en eindeloos loopbare envelopes! FM bijna op zijn allerbest dus...

Ook prettige toetsen, een Kawai K5000...
 
SY77/99 gedateerde klanken? Qué? Al eens een SY99 gehoord?
AFM 6 operators, 45 algorithms, 3 feedback loops, 16 waveforms, modulation from AWM output. Met daarbovenop filters en eindeloos loopbare envelopes! FM bijna op zijn allerbest dus...

Tully zoekt niet naar synth-klanken, maar naar piano's en Hammonds. En ja, die klinken in de meeste pré-1995 synths gedateerd...

Ook prettige toetsen, een Kawai K5000...

Dat zijn die lange rechte toetsen die ook in de Roland G-serie en diverse Wersi's geleverd worden. Ik ben er zelf geen fan van. Maar in ieder geval spelen die voor Tully veel te zwaar. Die moet juist een zo licht mogelijk toetsenbord hebben.
 
Is toch niet zo eenvoudig om iets geschikts voor mij te vinden. Zag nog wel een Kurzweil pc361 en die zou synth action toetsen hebben, zou ik nog kunnen overwegen.

Heb er inderdaad aan zitten denken om met sound modules te werken bij mijn Korg, maar ga eerst kijken of ik de geluiden kan aanpassen zodat ze beter naar mijn smaak zijn.
 
Back
Top