Kurzweil of Studiologic?

Slipperman

Rooibosje iemand?
Lid sinds
19 april 2002
Berichten
5.336
Locatie
thuis
Ik zit weer eens met een van me dillema's in het leven van een wannabee producer...
Al een hele tijd zoek ik een 76 of 88 toetsen controller. Waarbij ik denk dat ik voo r88 geen ruimte heb dus dan maar voor 76 ga. Het komt er op neer dat ik wel zoiets als gewogen wil hebben omdat ik veel piano stukken speel en er ook wel een CP80 geluid aan ga hangen (maar ook andere dingen gewoon zoals mijn M1R en S4 etc.)

IIG het komt er op neer dat ik dus al lang aan het zoeken ben en ik nu een beetje twijfel tussen een Kurzweil SP 76/88 of een Studiologic 76 of 88 toetsen.
Ik weet dat de kurzweil niet helemaal gwogen is (op de 88 pro versie na) en dat de studiologic dat wel is. Echter de kurzweil heeft onboard geluiden waaronder bekroonde strings en piano's die ik best mooi vind klinken van hun maar is dus nie helemaal gewogen.

Ik zoek dus wat gebruikerservaringen/tips en advies hierover. Ik heb al gezocht en er was een thread over die kurzweil waarbij die hoog stond aangeprezen.
Echter ik vraag me af welk toetsenbord nu het lekkerste speelt. Tuurlijk weet ik dat je dat moet testen zij het dat de kurzweil in nederland niet ergens staat uitestald samen met de studiologic. Die laatste heb ik bij feedback al onder mijn vingers gehad (SL880 geloof ik) en beviel me wel. Maar ik vroeg me af of die paar extra centen het waard zijn voor een kurzweil. Ik weet niet of volledig gewogen is wat ik zoek. Wat ik iig NIET zoek is het semi weighted van de Roland A serie want die zijn zo brak en bagger en spelen zo verrot... Dat viel me echt ENORM tegen... (A30, A33 etc.)

Kortom tips en andere info is zeker welkom :) Over beide bakken is men erg lovend. Zat eventueel een korg microensemble of micro piano te overwegen dus voor eventueel de sounds hoef ik het niet te doen...
 
Re: Kurzweil of Studiologic?

Origineel geplaatst door Slipperman
Maar ik vroeg me af of die paar extra centen het waard zijn voor een kurzweil.
je kan beter voor de volledig gewogen toetsen gaan...
die sounds van die andere zouden mij gestolen kunnen worden voor die extra centen lijkt me...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
als je zo nodig wel sounds wil... is dit dan niet wat?
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=37393

ik roep maar wat...


hmm opzich geen slecht idee nee alleen wat het is roland heeft gewoon ruk piano geluiden en als ik een controller met geluid neem dan wil ik er ook een goede uit kunnen halen (dus vandaar kurzweil aangezien weinig andere merken (de nieuwste yamaha's kunnen ermee door en de Ensoniqs hebben best aardige) maar idd ik houd hem in mijn achterhoofd...

Weet ook dat roland niet zo prettig speelt... Iemand ervaring ermee?
 
als je kurzweil kiest dan denk ik dat je beter wat wacht...
young chang(waar kurzweil onder viel) is failliet,samick zou kurzweil overgenomen hebben maar dat is nog niet bevestigd..
de koreaanse overheid blokkeert alles!!ik wacht al een half jaar op mijn ribbon-controller....
...ik bedoel maar:het is een uitstekend instrument....maar wat als je in de problemen komt?
 
Persoonlijk vind ik de Piano van de RS-9 niet slecht klinken maar dat is een
kwestie van smaak,
Kurzweil 2600X speel wel lekker maar dan heb je het wel over een klavier met hamer techniek en ik weet niet of die ook op de sp-76 zit.
De K2600 ( dus niet de X )heeft ook een semi-gewogen klavier en speelt ook prima.
Dus ja wat wil je een echt masterklavier met een beetje Piano gevoel dan zit je rond
de 750 a 1000 euro

Je moet dan denken aan de kurzweil pc2x ( tweedehands )
 
Ik ben op dit moment aan het beslissen over een nieuw master keyboard of digitale piano. Ik heb nog niet alles onder de vingers gehad maar wel al veel info verzameld en ook input gerkegen van diverse muziekzaken. Zie ook de recente thread Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?


Kurzweil Heb een SP-88 gehad, de sounds zijn OK maar het klavier vond ik niet echt lekker spelen. De SP-88x speelt lekkerder. Betrouwbaarheid: was bij mij OK maar heb hem alleen in de studio gebruikt. De PC series met gewogen klavier kennen ook veel technische problemen (klavier), opletten dus.

Kurzweil's hebben overigens een Fatar klavier.

Fatar / Studiologic
SL-880 - Speelt redelijk, zeker voor de prijs. Ik zou zeker eens de recenties lezen op Harmony Central, je ziet er verschillende recenties die de SL-880 afkraken wegens technische problemen.

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Fatar/StudioLogic-SL-880-Controller-01.html

Verder heb diverse workstations geprobeerd (Triton Extreme, Motif ES8, Fantom X8, deze klavieren zijn top en spelen 10 keer beter dan de Fatar's en Kurzweil's. De prijs is er ook naar natuurlijk :) De gewone Triton piano sample is niet goed...die van de Extreme redelijk goed.

Kwa sound vind ik persoonlijk dat de Fantom X momenteel de beste piano sample heeft (88-splits, 4 velocity layers, 128-stemmig).

Wat je ook nog zou kunnen doen om de prijs te drukken is de Fantom XR module + een Roland A80/A90 master keyboard of een Roland RD-170 digitale piano
 
hmm tis goed dat je over de technische problemen verteld ! had dat niet zo verw8 eigenlijk. Vond de Studiologic best goed spelen. Zeker als ik het vergeleek met de digitale piano's daar van casio, roland, korg en hmm geloof dat het yamaha was al wist ik dat niet meer zeker...

maar iig tis me meer om de toetsen te doen. Piano geluiden heb ik zelf nog wel en als ik eerlijk moet zijn word ik niet echt warm van die tritons en weet ik veel wat voor dure workstations er allemaal zijn. Een fantom boeit me geen drol maar goed dat is gewoon mijn smaak en instelling...
 
Ik heb zelf een Kurzweil SP76, de aanslag is niet gewogen echter de aanslaggevoeligheid is wel lekker liniear, bij veel gewogen klavieren moet je voor lage volumes vaak toch behoorlijk kracht geven. Ik speel zelf veel op een 'echte' piano en stap makkelijker over naar m'n SP dan naar bijv. een Yamaha P-200 (die heeft m'n piano-leraar), maar dit is allemaal behoorlijk persoonlijk denk ik..........
Ook vind ik (na de GEM RP en Promega) de Kurzweil piano's echt goed klinken, ook live snijden ze mijnsinziens veel beter door de mix als de Roland / Yamaha en Korg workstations.
Ander practisch voordeel: 76 toetsen inclusief case past op de achterbank van je auto, 88 toetsen echt niet.

Kurzweil levert nog wel (ik heb kortgeleden nog een module en ROM-kaarten gekocht bij Thomann). Thomann koopt dit in Denemarken of Italië, volgens mij hebben ze de bedoelde ribbon controllers ook in het pakket.

Als je ook goede sounds wil hebben (piano en synths en orgels etc.) zou ik voor de PC serie van Kurzweil gaan, klinkt perfect.
 
aanvullinkje:
Ook vind ik (na de GEM RP en Promega) de Kurzweil piano's echt goed klinken, ook live snijden ze mijnsinziens veel beter door de mix als de Roland / Yamaha en Korg workstations.
Ik bedoel dan de pianoklanken, de synth klanken zijn natuurlijk ok bij de workstations
 
Origineel geplaatst door toetsenistje
Ik heb zelf een Kurzweil SP76, de aanslag is niet gewogen echter de aanslaggevoeligheid is wel lekker liniear, bij veel gewogen klavieren moet je voor lage volumes vaak toch behoorlijk kracht geven. Ik speel zelf veel op een 'echte' piano en stap makkelijker over naar m'n SP dan naar bijv. een Yamaha P-200 (die heeft m'n piano-leraar), maar dit is allemaal behoorlijk persoonlijk denk ik..........
Ook vind ik (na de GEM RP en Promega) de Kurzweil piano's echt goed klinken, ook live snijden ze mijnsinziens veel beter door de mix als de Roland / Yamaha en Korg workstations.
Ander practisch voordeel: 76 toetsen inclusief case past op de achterbank van je auto, 88 toetsen echt niet.

Kurzweil levert nog wel (ik heb kortgeleden nog een module en ROM-kaarten gekocht bij Thomann). Thomann koopt dit in Denemarken of Italië, volgens mij hebben ze de bedoelde ribbon controllers ook in het pakket.

Als je ook goede sounds wil hebben (piano en synths en orgels etc.) zou ik voor de PC serie van Kurzweil gaan, klinkt perfect.

het gaat mij erom dat bij de toetsen ik "bum notes" minder snel heb en dat er een soort verzwaring in zit. is de zwaarheid net als de roland A serie (A33. A 30 etc.?) of is dit toch betere kwaliteit.
Kan ik het bijvoorbeeld ook vergelijken met de K1000/K1200 toetsen? Die vond ik beduidend minder.
Ik overweeg denk ik de kurzweil...
 
Alle toetsen op synth/digitale piano's spelen brak. Het is een beetje wat je zelf wil. Persoonlijk vind ik de Studiologic masterkeyboards het beste (wil zeggen minst brak). De piano van Kurzweil moet je vergeten, tenzij jij hem mooi vindt klinken. Ik vond nadat ik de RD700 en wat Yamaha's gehoord had ieder andere stagepiano brak.

:eureka: Oja..Fatar levert toch de toetsen aan Kurzweil?:)
 
Origineel geplaatst door J-Run
Alle toetsen op synth/digitale piano's spelen brak. Het is een beetje wat je zelf wil. Persoonlijk vind ik de Studiologic masterkeyboards het beste (wil zeggen minst brak). De piano van Kurzweil moet je vergeten, tenzij jij hem mooi vindt klinken. Ik vond nadat ik de RD700 en wat Yamaha's gehoord had ieder andere stagepiano brak.

:eureka: Oja..Fatar levert toch de toetsen aan Kurzweil?:)

fatar levert aan enorm veel merken waaronder ook korg roland en yamaha maar ook emu, ensoniq, kurzweil, farfisa en akai.
 
klopt dat kurzweil een Fatar toetsenbord gebruikt maar deze hebben ze wel aangepast
voor de kurzweil K2600X en ik moet toegeven in al die jaren ben ik geen synth tegen
gekomen die zo lekker speelt( op de K250 dan na maar deze heeft een hout klavier )
Als je dit vergelijkt met Korg of Yamaha dan zit je bij deze twee meer op een spons te spelen dan op een keyboard.
Wel heeft korg met de T1 en de O1/w pro x goede zaken gedaan deze zijn
ook goed bespeelpaar.
 
Check ook ff die website die digitale piano's met elkaar vergelijkt.
http://purgatorycreek.com/

En mijn conclusie daaruit was dat die mega piano's zoals die Bardstown Bosendorfer, Milan D etc die meer dan 1.5Gb samples (elke key op meerdere velocity's gesampled volledige lengte) veruit het beste klinken.

Kurzweil 2600 heeft veruit de beste onboard piano itt Motif,Korg,Roland. (vind ik)
Maar de piano expansie van Roland SRX-2 komt er dicht bij, alhoewel die meer geschikt is als rock piano. Wat eigenlijk ook wel met die Motif piano is. Die klinken al snel te schel, wat in een mix wel kan maar een los concert veel minder tot z'n recht komt.

Heb pasgeleden zelf een piano patch in elkaar gesleuteld en voor een 8Mb piano vind ik hem beter dan de Kurz mede omdat ik aanslag en release samples heb toegevoegd en FDSP om dynamiek weer te geven gebruik.

Maar als je de beste piano zou willen hebben dan heb je eentje nodig die en elke toets op meerdere velocities gesampled heeft en er extra DSP bij zit voor resonanties en release geluiden. En qua hardware digitale piano's zijn die er niet echt, misschien de Clavinova series maar die kosten een klein vermogen. Dan kom je eerder bij sample libraries of VST's uit.

Bijv deze http://www.synthogy.com/
Voor 280€ keuze uit dé 3 beste piano's.
Nadeeltje is dat je een stevige bak en HD nodig hebt. Nu alleen nog voor Mac btw.
Grappig is wel dat de programmeur van de Kurz piano's hier ook aan meegewerkt heeft.
( http://www.bestservice.de/search.asp?uid=886303a62p195p8p246&lng=3 )
Wat dus stukken beter is dan een micropiano of een andere hardware piano module.

Maar nog een goed gewogen toetsenbord erbij en je kunt prima uit de voeten.

Ik weet wel dat ik mijn SRX-2 ga inruilen voor een software piano. En waarschijnlijk die Ivory.
 
gisteren toch nog even op de roland rd170 en consorten van casio en yamaha gespeelt en als ik eerlijk moet zijn wist ik niet welke nu de brakste was van allen. Allemaal spelen ze behoorlijk slecht, moeizaam en brak. daarna even overgestapt naar een yamaha vleugel die toch behoorlijk beter speelde... denk dat ik de kurzweil neem omdat die ook wat kleiner en compacter is en de reviews over de toetsen toch aardig goed zijn :)

iedereen bedankt voor de info :) Zodra ik hem heb horen jullie hem nog wel ;)
 
:)
ik zat zelf voor de zelfde keuze
of een m-audio Pro88 of een Fatar studiologic 880
ik heb de m-audio gekozen, speelt fijn, maar geen aftertouch

de m-audio is echt een studio bak
hout zwaar, goed, fijne toetsen veeeeeeeeeeeel knopjes (ik hou van knopjes)*D
maarreh de fatar is ook errug fijn
en niet zo duur meer
beide zweven rond de 500nogwat euri bij onze oosterburen

dus
enneh Kurzweil failliet?
whow iedereen valt om de laatste tijd
MAM waldorf kurzweil
who's next?
 
De beste controller voor mij is toch wel de A80 van Roland. Als je er één ziet, koop hem dan direct. Ga bij het ophalen wel met zijn tweeën want het ding is 40 kg. Kan lastig zijn wanneer je fysiek niet zo sterk bent als ikke.
 
GEM RP

GEM RP

Mannen....hoewel inmiddels wat bejaard, krijg je met een GEM Realpiano Pro1 of 2 nog heel wat "bang for the buck"...ik hoor voldoende andere topmerken met nieuwe series nog steeds niet kunnen tippen aan wat deze Italianen eind jaren '90 neer hebben gezet. Studio én live: het ding klinkt, is expressief, en doet waarvoor het gebouwd is. Voor de piano liefhebber. "on a tight budget": haal een Realpiano.

Als iemand trouwens nog een Pro2 weet te staan dan gaarne bericht!
 
Back
Top