0 ervaring met toetsen - Op zoek naar tips

Raffel

Nieuwkomer
Lid sinds
7 december 2005
Berichten
5
Hoi hoi,

Ik ben totaal nieuw op dit forum. Na het gebruiken van de zoekfunctie ben ik al iets wijzer geworden over het probleem dat ik jullie nu wil gaan voorleggen.

Ik speel al bijna mijn hele leven gitaar en wil graag ideeen die ik heb om nummers te schrijven realiseren. Na aanschaf van een mixer, microfoon en noem maar op kan ik mijn gitaar behoorlijk goed opnemen. Nu wil ik echter mijn opnames gaan uitbreiden met toetsen/drums.

Ik ben niet geheel leek met midi, aangezien ik al eens piano rolls in bijv. Sonar heb omgezet met VSTi naar wat mooiere geluiden. (bovendien is mijn hele gitaar-rig ook midi gestuurd, program changes/control changes) Ik voel er echter meer voor om met mijn eigen handen (ondanks 0 ervaring met toetsen) fills te verzorgen in mijn nummers. Het neigt allemaal best wel naar prog rock en dus zoek ik een moog/organ/piano-geluid en eventueel andere geluiden die ik niet bij naam ken, om dit allemaal compleet te maken.

Om er voor te zorgen dat ik niet te hard van stapel loop, leek het mij een verstandig plan om een midi controller aan te schaffen daarmee icm een software pakket deze sounds te creeren. (als ik het goed begrijp tenminste, is een midi controller puur om via software geluid te maken en bevat deze geen hardware om onafhankelijk van een pc te werken)

Nu zie ik dat controllers niet duur zijn, maar wil ik graag van jullie weten welke software ik hier het beste bij kan aanschaffen en of ik daarmee dan uit de voeten kan. Ik kan dat zelf aan de hand van dit forum en mijn leek-zijn slecht inschatten. Mocht het dan te hoog gegrepen zijn voor mij, zijn er in principe nog geen kapitalen uitgegeven.

Het zou ook handig zijn als ik met behulp van een bepaald software pakket overtuigend klinkende drums zou kunnen inspelen. Het liefst ook met de hand. (het gaat voorlopig om demo's)

Ik merk dat ik behoorlijk wat latency heb met programma's als Sonar. (gebruik daarom nu meer Cubase) Hoeveel latency kun je nu verwachten van een software synth die door een controller getriggered wordt? Is het dan verstandiger om naar hardware+geluid te kijken?

Voor de duidelijkheid, ik speel nog voor geen meter, maar ben wel bereid hier zsm verandering in te brengen. Bovendien wil ik het technische werk meer bij gitaar houden en niet bij toetsen.

Mochten jullie tips hebben of andere zaken, dan zijn deze van harte welkom.

Alvast bedankt,

Ralf
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb wel een paar antwoorden voor je.

Een midi controller heeft eigenlijk geen latency (het is te verwaarlozen iig)
Probleem is vaak de VSTi die wordt aangestuurd door de controller en
het type geluidskaart.

Om te beginnen maakt een VSTi gebruik van de CPU van je PC. heb je
een trage bak, zal het geluid ook minder snel gegenereerd worden.
Ten tweede is een ASIO geluidskaart erg belangrijk als je een
productie wilt maken. ASIO zorgt voor een minimale latency.

Voor de geluiden die jij zoekt zou ik eerst eens kijken naar gratis VSTi's
en eventuele soundfonts (.sf2 bestanden die je met een gratis VSTi als
SFZ kan inladen)

Welkom op Synthforum trouwens :)
 
Volgens mij zit je met je gedachtes een heel eind in de goede richting.
Latency is afhankelijk van hoe goed je drivers van je geluidskaart zijn en hoe goed je PC is. Ik weet niet of je al een goede geluidskaart hebt, anders zou je die zeker een moeten kopen. Je haalt dan wel een latency van <5msec. Dat is te verwaarlozen (bijna dan).

Qua software zijn er echt 1000 en 1 dingen mogelijk. Met Cubase als main sequencer en VST host zit je zeker goed, maar er zijn meer opties. Kijk ook eens op http://www.kvraudio.com/index.php daar kan je naar de vele mogelijkheden zoeken.
Probeer wat demo's uit, dan weet je zo of iets werkt voor jou...

Mijn ervaring met drums realistisch laten klinken (in de rock-pop stijl) is dat een toestel zoals de SPD reeks van Roland of iets vergelijkbaars van Yamaha, echt super is om mee te werken, veel beter dan drums op je toetsen inrammen. ;) Je kan de interne sounds er van gebruiken, maar net zo goed kun je hem als controller gebruiken om bvb. Battery mee aan te sturen.

Suc6
 
(als ik het goed begrijp tenminste, is een midi controller puur om via software geluid te maken en bevat deze geen hardware om onafhankelijk van een pc te werken)

Met een midi controller kun je de parameters van de software (knobbewegingen etc.) veranderen EXTERN als deze software dit ondersteund, zodat je minder met de muis of het toetsenboard hoeft te werken... en meer een hands on feeling krijgt bij de software, wat in veel gevallen fijner werkt en meer inspireerd. Heeft dus niks met het geluid van of via de software te maken. Deze midi controller is dus eigenlijk niks anders dan een apparaat met knoppen en/of schuiven die je op andere apparatuur of inderdaad je pc kan aansluiten..

Ik raad je aan eerst maar eens uit te zoeken welke software je wilt gaan gebruiken, en daarna goed uitzoeken welke midi controller(s) hier het best mee samen gaan. Aangezien je midi controllers moet programmeren (externe knoppen binden aan de software knoppen etc.) werkt niet altijd alles fijn samen of wordt alles ondersteund... al zal dit bij de bekende merken meestal wel goed zitten...


Nu zie ik dat controllers niet duur zijn, maar wil ik graag van jullie weten welke software ik hier het beste bij kan aanschaffen en of ik daarmee dan uit de voeten kan.

Mja software is net als hardware, het is er in alle soorten en maten welke software jij dus het beste bij een bepaalde midi controller moet kopen kunnen wij moeilijk voor jou zeggen, zoals ik al zei ga eerst eens uitzoeken met welke software je wilt werken en ga daarna pas uitzoeken welke midi controller..... tenzij je de midi controller belangrijker vindt dan de software... verschil in midi controllers en midi keyboards etc. is onder andere de layout, dus mocht je eerst een midi controller kopen en daarna pas de software kun je misschien achteraf tot de conclusie komen dat je controller wat omslachtig is of misschien had je liever meer on minder knoppen / keys gehad etc.

Het zou ook handig zijn als ik met behulp van een bepaald software pakket overtuigend klinkende drums zou kunnen inspelen. Het liefst ook met de hand. (het gaat voorlopig om demo's)

Overtuigende klinkende drums inspelen via software, ik denk dat je (naar mijn persoonlijke mening) dan toch beter af bent met goede (profi) samples, genoeg goede sample cds te vinden met de best mogelijke kwaliteit gesamplede drums
aangezien je al bekend bent met cubase zou je eens wat softsamplers (VSTi) kunnen proberen. hier kun je je samples in laden en met de hand inspelen is mogelijk, onder elke key zou je een geluid kunnen stoppen en dan realtime inspelen als je hierbij dus een midi keyboard heb, of een ander keyboard/synth met midi in/out die je kan aansluiten op je pc.


Ik merk dat ik behoorlijk wat latency heb met programma's als Sonar. (gebruik daarom nu meer Cubase) Hoeveel latency kun je nu verwachten van een software synth die door een controller getriggered wordt?

Latency is vooral afhankelijk van je geluidskaart + drivers, een goede geluidskaart + goede asio drivers geeft over het algemeen tussen de 0 en 10 latency en de duurdere kaarten hebben soms helemaal geen latency
 
Ok bedankt voor de antwoorden tot zover.

Ik zie dat ik wel 2 belangrijke dingen uit elkaar moet houden. Midi-controllers en Midi-keyboards. Ik ben dus in principe op zoek naar een midi keyboard.

Ik gebruik nu een Audigy 2 ZS, maar wil wel een ASIO kaart gaan aanschaffen als ik daar baat bij heb. Op zich kan de Audigy zolang ik buiten Sonar blijf alles (nog) goed aan. Als de cpu berekeningen niet te zwaar zijn moet dat dus sowieso wel lukken.

Ben je bij het gebruik van een hardware drumcomputer niet afhankelijk van standaard maatsoorten voor het programmeren van drums? Dat is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik daar altijd bij uit de buurt ben gebleven.

Ik ben overigens al in het bezit van Battery, DFH2 enz, maar ik ben niet over alle samples even tevreden.

Als het kan wil ik dus in Cubase blijven werken of eventueel op zoek gaan naar iets dat dezelfde mogelijkheden biedt maar een makkelijkere UI. Daar heeft Sonar naar mijn mening wel een voorsprong mee.

Raden jullie dus wel een midi-keyboard aan,(ik zag in een andere thread wat info over een midi keyboard voor 89 euro met o.a. aftertouch) of ben ik beter af met een hardware oplossing die ook meteen samples biedt? Ik neem aan dat freeware samples overigens over het algemeen niet de kwaliteit zullen bieden van payware.

Hebben jullie daarnaast op technisch vlak (eventuele tutorials) nog tips voor het beginnen met toetsen? Ik weet wel ongeveer waar ik aan begin, het is niet de eerste keer dat ik een piano zie o.i.d. maar de techniek moet ik me zeker nog eigen maken.
 
de audigy ondersteund ook asio .... je zou ff in cubase moeten kijken bij vst input enzo bij je options of je ook je asio drivers heb geselecteerd.. al is de latency niet super bij de audigy, het is toch zeer bruikbaar, tenminste bij mn oude audigy, neem aan dat dit bij jou exemplaar zelfs nog verbeterd moet zijn....

je kan trouwens ook een midi keyboard kopen die gelijk ook sliders en knoppen heeft, dan hoef je dus niet apart een midi keyboard + controller te kopen mocht dit nodig zijn ...


bij een hardware drumcomputer die door midi aangestuurd kan worden kun je dus ook gewoon dezelfde maatsoorten aanhouden als je sequencer zoals cubase ... het is meestal andersom dat wanneer je een drumcomputer met interne sequencer gaat gebruiken dat je vast zit aan maatsoorten

en betreft gratis samples, wat mn persoonlijke ervaring is, is dat gratis samples het meestal niet halen bij de echte pro samples, al dwalen er wel weer heel wat pro samples rond op het net die je gratis kan bemachtigen, maar wil je echt kwaliteit dan zou je toch naar sample cds moeten zoeken als bijv.

http://www.turnkey.co.uk/tkweb/stockdetail.jsp?sku=CD-DRUMFUND&context=WEB

en zo zijn er nog een heleboel andere merken die goede kwaliteit drum samples verkopen

http://www.uberschall.de/

http://www.uberschall.de/index.php?id=showproduct&type=1&user_uschall_pi1[showUid]=4

heeft ook een paar hele goede sample cds in jouw genre
 
Origineel geplaatst door Raffel

Ben je bij het gebruik van een hardware drumcomputer niet afhankelijk van standaard maatsoorten voor het programmeren van drums? Dat is eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik daar altijd bij uit de buurt ben gebleven.

Kweenie of je het aan mij vroeg, maar ik bedoelde meer zoiets als dit
 
raffel check je persoonlijke berichten ff :)

ff op home clicken voor de main page en dan ergens rechtsboven op de page bij persoonlijke berichten
reply via persoonlijke berichten plz :)
 
Ik wil niet alles door elkaar gooien, hoor..

Ik wil niet alles door elkaar gooien, hoor..

...maar als je technische ambitie vooral ligt bij gitaar, en je eigenlijk vooral je totaal-geluid wil uitbreiden met keys en drums.
Is dan een box als een Yamaha RM1x of RS7000 of een Roland MCx0x niet iets voor je? Met die Yamaha's maak je in een mum van tijd zogenaamde phrases met alle mogelijke synth-geluiden, bassen en drums, kun jij mooi je concentreren op gitaar. Zo'n RM1x (bijvoorbeeld) is dan meteen een strakke master voor je MIDI-configuratie.

En de PC gebruik je dan om je audio op te nemen.
 
ik sta in principe wel open voor dat soort oplossingen, maar ik krijg vaak het idee dat je met dat soort apparatuur maar op een heel betrekkelijk vlak kunt experimenteren. Bijvoorbeeld alleen kunnen kiezen uit bepaalde samples en ritmes of vaste melodie patronen. Ik las bijvoorbeeld bij die yamaha al dat er standaard alleen 808 / 909 drums in zitten. Als ik me niet vergis is dat gericht op dance muziek.
 
Laatst gewijzigd:
Da's niet waar.

Da's niet waar.

Origineel geplaatst door Raffel
ik sta in principe wel open voor dat soort oplossingen, maar ik krijg vaak het idee dat je met dat soort apparatuur maar op een heel betrekkelijk vlak kunt experimenteren. Bijvoorbeeld alleen kunnen kiezen uit bepaalde samples en ritmes.

Ik redeneer even vanuit een RM1x van Yamaha (staat onmeundig veel threads over op dit forum). het is vooral een sequencer met daaraan toegevoegd een eigen sound-engine. Over de geluidskwaliteit van die laatste zijn de meningen verdeeld. Terug naar de sequencer; deze gaat uit van zogenaamde phrases. Dat wil zeggen dat de rm1x je een blokje aanbiedt, standaard van 1 maat maar dit kun je zelf aanpassen tot wel 32 of meer maten.
Dit blokje kun je vervolgens vanuit een record-menu vullen met MIDI-noten. Dit recorden kun je real-time doen doordat noten vanuit een extern MIDI-keyboard danwel vanaf het toetsenbordje van de RM1x (drukknoppen) worden vastgelegd, maar ook met step-sequencing waarin je "min of meer" noten via het beeldscherm "drag & dropt".
De drumritmes liggen dus ook niet vast: die maak je zelf door de bijbehorende noten te recorden. Zelfs als je aan het opnemen bent, kun je de phrase al laten afspelen: de RM1x zal deze maat (of maten) eindeloos loopen en steeds de toevoegingen die jij eraan geeft in het geluid meenemen. Je hoort dus meteen al hoe je een ritme of een basloop of een pad aan het opbouwen bent.
En wat het geluid betreft: je kunt alle mogelijke samplers of synths aan de RM1x hangen en die het geluid laten maken. Alles is MIDI-gestuurd en je kunt synth-instellingen via Sysex ook in je RM1x laden en opslaan.

't is misschien een wat warrig verhaal, maar het belangrijkste is toch vooral dat je héél intuïtief en vooral snel een basis kan opbouwen van best wel goede geluiden.
 
Re: 0 ervaring met toetsen - Op zoek naar tips

Origineel geplaatst door Raffel
Ik merk dat ik behoorlijk wat latency heb met programma's als Sonar. (gebruik daarom nu meer Cubase) Hoeveel latency kun je nu verwachten van een software synth die door een controller getriggered wordt? Is het dan verstandiger om naar hardware+geluid te kijken?

Ralf

Gebruik je dan de WDM drivers i.p.v. ASIO?
Weinig problemen met latency in Sonar.

Was al opgemerkt zie ik nu.
 
1 gebied is mij nog een beetje wazig. En dat is welke samples ik zou kunnen gebruiken, welke formats e.d.

Op zich lijkt het me wel leuk mn horizon in muziek maken wat te verbreden, dus een midi keyboard gaat er denk ik sowieso komen. Als ik die dan dus kan koppelen aan een sequencer is dat al mooi.
 
Back
Top