oldstyle geluidjes

Eevar

Stamgast
Lid sinds
14 januari 2007
Berichten
321
ik ben bezig met een oldstyle track en vraag me af hoe ze vroeger die vrolijke oldstyle geluidjes maakten. ik ben de hele tijd aan het klote met m'n mks50 en sh2 maar ik krijg het niet voor elkaar. het lukt gewoon niet om zo'n lekker swingend vrolijk geluid te maken. in de bijlage zit een voorbeeld van wat ik bedoel. weet iemand hoe zo'n sound te maken? ik hoor het graag *D

grtz.
 

Attachments

  • sample.mp3
    531,2 KB · Bekeken: 46
Allereerst is het 'kloten' :)

Het waren veelal de bekendere Moog en Roland synths. Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

ps: Lekker plaatje. Typische 'echte' park-tune.
 
up tha up tha up tha beeessss!

klinkt een beetje als een pulsewave met wat PWM erover en een zooitje compressie... lekkere track idd...
 
Het klinkt nogal digitaal, als een rompler of een sampler, het is i.i.g. heel statisch (geen volume of filter verloop) en strak. Lijkt me geen analoge bak.
Iets met gesamplede golfvormen lijkt me waarschijnlijker.
 
ik heb gemerkt dat je met een korg ms2000/microkorg heel goed oldstyle achtige geluidjes kan maken. Dat lukte een stuk moeilijker met een jp 8080 of alfa juno (mks 50).
Vergeet niet dat men vroeger veel meer samplede, dus desnoods stukjes uit kraftwerk samplen, kort loopen en die veel op of downpitchen.
 
hele vette track idd.
ik weet dat er veel gesampled werd maar die geluiden zijn toch ergens mee gemaakt. met m'n sh-2 kom ik wel een beetje in de richting maar zo vrolijk en swingend als dit krijg ik het nooit.
 
Ga er maar van uit dat dit ook 'oldskool' midi is. Mogelijk een Atari ST, je kent het wel. Wil je dit digitaal doen, is het handig om wat kleine vertragingen toe te passen op de drums bijv. (dat is wat de 909 ook die sound gaf.. net even die vertraging.. funkender). Beter is om gewoon je midi-gear te gebruiken, mits dat kan.
 
hele vette track idd.
ik weet dat er veel gesampled werd maar die geluiden zijn toch ergens mee gemaakt. met m'n sh-2 kom ik wel een beetje in de richting maar zo vrolijk en swingend als dit krijg ik het nooit.

Probeer eens een oude roland DMC2 Dance Module, die zit echt helemaal vol met dit soort geluidjes..... al helemaal voorbewerkt dus net zo warm als in de destijds gemaakte opnames
 
Ga er maar van uit dat dit ook 'oldskool' midi is. Mogelijk een Atari ST, je kent het wel. Wil je dit digitaal doen, is het handig om wat kleine vertragingen toe te passen op de drums bijv. (dat is wat de 909 ook die sound gaf.. net even die vertraging.. funkender). Beter is om gewoon je midi-gear te gebruiken, mits dat kan.

natuurlijk is het op oude apperatuur gemaakt maar dat maakt niet uit. het gaat me om dat sampletje. de drums met eventuele vertraging doet er in dit geval niet toe.
 
Probeer eens een oude roland DMC2 Dance Module, die zit echt helemaal vol met dit soort geluidjes..... al helemaal voorbewerkt dus net zo warm als in de destijds gemaakte opnames

die ken ik niet. kan ook niks vinden, ook niet op vintagesynth. is op samplebasis zeker?
 
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken maar zo werkten we ongeveer in de holy noise tijd van 1989 tot 1992.

Oldschool geluidjes waren vaak koortjes of quintjes die gesampled zijn van andere platen.
Ook sampleden we zware geluiden die we erg omhoog pitchden.
Gitaartjes werden van rockplaten afgelicht en ingekort.

Toen we wat geld hadden verdient kwamen er wat synths in de studio.
DX100,SH101,ALPHA2/MKS50,JUNO 106.

Obscuurdere dingen zoals cz100 werden door jochem paap gebruikt en de akai vx600 door rene vandeweyde.
Deze hebben beide remixen gedaan voor ons dus zodoende ben ik in hun studio geweest in die tijd.

Belgische producers heb ik het vermoeden van dat ze de korg monopoly gebruikte.
Ik maak namelijk in een handomdraai met mijn korg digital edition zulke "belgische "geluiden.

moogs en arps waren niet aan de orde veel te duur voor de gemiddelde producer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grtz
Rob Fabrie:)
 
thnks voor de info. ik ga even verder klooien met sampletjes. juno106 heb ik ook staan dus misschien dat ik daar wat leuks uit kan krijgen. iedereen nog bedankt voor de hulp :biertje:
 
jij bedoelt denk ik die sr-jv80-06 dance die uit de handel is gehaald?
staan ook wel leuke oldstyle geluidjes op in ieder geval maar het is leuker om zelf te maken natuurlijk.
 
Back
Top