Welke MPC?

al die gasten zitten erop omdat ze er waarschijnlijk mee begonnen zijn.
Ze hebben zoiets van: Don't fix it if it aint broke. (logisch)
Veel gasten die nu perse een mpc3000 willen hebben dat door die mythe die ontstaan is door dat roger linn logotje op dat apparaat.
Die mpc3000 klinkt iets ronder als een mpc2000(xl) en later. Klinkt hetzelfde als de S3000 (niet xl) omdat het gewoon dezelfde sample engine is eigenlijk (minus multisampling etc), tzijn gewoon dezelfde converters.

Kwa Sequencing zijn de nieuwere mpcs net zo strak gewoon.
Enige wat echt anders is geworden is het sample editting. Omdat je met de 60 en 3000 op gehoor moet "choppen" krijg je net een wat ander resultaat dan "choppen" met waveform editting.
Dit heeft ook mede te maken waarom die mpc3000 zo dope kan klinken (meer air voor of na de samples omdat je echt op gehoor hebt geknipt.
Maar is net zo goed te doen met een andere sampler.
 
Eigenlijk wil ik het liefst gewoon een SP1200, wellicht mn v olgende speurbak? Of een Emulator 2...

:mexico:
 
sp1200 is ZEER DOPE
klinkt gewoon zo vet
 
Twee keer mee gespeelt, en twee keer binnen tien minuten alsof ik al jaren een SP had zitten kutten. Wat een intuitieve bak. Die slider waarmee je loopt/knipt is briljant.
 
de 2000 klinkt toch anders dan de 1000, heb ze naast elkaar gehad maar is echt wel verschil hoor, maar goed

je hebt ook die seq van akai toch wat een 60 is zonder sampling.. daar een s950 aanhangen en je hebt je 12 bit en je linnn timing


en daarbij is t mpc's vooral zo: als je er maar 1 hebt
 
de 2000 klinkt toch anders dan de 1000, heb ze naast elkaar gehad maar is echt wel verschil hoor, maar goed

je hebt ook die seq van akai toch wat een 60 is zonder sampling.. daar een s950 aanhangen en je hebt je 12 bit en je linnn timing


en daarbij is t mpc's vooral zo: als je er maar 1 hebt

De ASQ-10. Maar die heeft geen pads.
 
@ topic starter, als ik jou was zou ik vooral luisteren naar wat grouphome zegt, deze man heeft volgens mij elke mpc wel gevingerneukt dus he's the man with the knowledge..

ik heb zelf alleen met een 1000(feite zelfde als 2500) een 2000 en een 2000xl gewerkt, allebei prima bakken alleen de 1000 werkt voor mij veel sneller, alleen al het tunen van je gehele program in 1 keer is een helden optie, voorheen moest dit altijd manual per pad, en dan moet je nagaan als je een keer 32 zones hebt geknipt in je sample ;)
 
de 2000 klinkt toch anders dan de 1000, heb ze naast elkaar gehad maar is echt wel verschil hoor, maar goed

je hebt ook die seq van akai toch wat een 60 is zonder sampling.. daar een s950 aanhangen en je hebt je 12 bit en je linnn timing


en daarbij is t mpc's vooral zo: als je er maar 1 hebt


ja dat snapt iedereen geloof ik nu wel, maar ik denk dat het veilig is om te zeggen dat 99 % van de mensen die een mpc gebruiken ze nog in sporen uitmixen.. en dan pas komen de echte sound skills om de hoek kijken..

daarnaast is het natuurlijk wel slim om alles al vanuit je mpc zo goed mogelijk te laten klinken, maar dat doet iedereen wel standaard denk ik :)
 
ik vraag me af wat er nou zoveel completer is aan een mpc1000 dan een mpc2000xl.
Je hebt evenveel pad banken (4), alleen heeft de 1000 meer geheugen. (krijg je waarschijnlijk toch niet snel vol)
de xl heeft fijnere pads, optie tot 8 uitgangen erbij (wat het tot 10 totaal maakt). De 1000 maar 6.
Je hebt op de 2000xl ook gewoon 16 zone sample editting.
Je kan ook gewoon 4 programs tegelijk gebruiken in 1 sequence.
1 ding wat je misschien mist zijn die effecten van de 1000 (die compressor op de master etc). Als je die toch niet gaat gebruiken dan mis je dus eigenlijk niets.
Kwa sample editting zijn ze bijna gelijk gewoon.
Enige wat je echt misschien kan missen is het resamplen en samplen terwijl je sequence loopt.


op een 1000 kun je 99 programs draaien in plaats van 4.
Daarbij heb je de instrument programs die qua parameters behoorlijk lijken op wat je in een aardige racksynth aantreft.
Meer verschillende filters.
De trackmutes kun je opnemen.
je kunt pong spelen.
Steppatternediting.
inderdaad de effecten, die vangen behoorlijk de afwezigheid van meer uitgangen op.
USB
standaard smartmedia

Het verschil in mogelijkheden is niet zo klein hoor. De 1000 neigt meer naar een groovebox eigenlijk.

Dit alles onder JJ OS 2 natuurlijk, maar ik vind die niet duur.

Maar goed ik probeer hier geen MPC-1000 te verkopen hoor. Ik schrik er alleen altijd een beetje van als mensen die van hun willen ruilen tegen een MPC-2000xl


Uiteindelijk gaat het er nog het meeste om of de persoon aan de MPC er iets mee kan maken he. Of dat diegene er heel veel plezier mee heeft natuurlijk.
 
ja dat snapt iedereen geloof ik nu wel, maar ik denk dat het veilig is om te zeggen dat 99 % van de mensen die een mpc gebruiken ze nog in sporen uitmixen.. en dan pas komen de echte sound skills om de hoek kijken..

daarnaast is het natuurlijk wel slim om alles al vanuit je mpc zo goed mogelijk te laten klinken, maar dat doet iedereen wel standaard denk ik :)

uiteraard
apart eruit sturen
ik doe bijna geen fx op de mpc op een filter na
 
Ik heb nog nooit in iedere grote producer studio een 1K zien staan namelijk, of er uberhaupt iets over gehoord.

Maar als je Boon Doc checked op youtube dan zie je ook dat er dope shit gemaakt kan worden op een MPC1000, dus die doet echt niet onder voor de 2000XL.
Het is volgens mij inderdaad wat je gewend bent
 
uiteraard
apart eruit sturen
ik doe bijna geen fx op de mpc op een filter na


Doet me plots weer denken aan een filmpje wat ik ooit zag van Mobb Deep die een beat uitmixen in Unique Studio's. Zaten ze achter een kamerbrede mixer met exact twee schuiven open voor de SP. Puur goud :D
 
Doet me plots weer denken aan een filmpje wat ik ooit zag van Mobb Deep die een beat uitmixen in Unique Studio's. Zaten ze achter een kamerbrede mixer met exact twee schuiven open voor de SP. Puur goud :D

Linkje ? :D
 
Geen idee meer waar en hoe ik die gezien heb, maar het was zeker pre-youtube(volgens mij tijdens hell on earth)
 
Back
Top