Welke MPC?

Mitchell

Melomania
Lid sinds
22 oktober 2007
Berichten
109
Locatie
elijke zwart licht stralen die tijdsgebonden zijn
Al tijden vraag ik mij af welke nu de beste is, en wil nu wel eens ook iemand anders ideeen hier over horen. Het gaat hier meer om de vergelijking tussen een MPC 60, Mpc 2000 (XL) en de MPC 1000

Ik ben nu al een aardige tijd in het bezit van een MPC 1000. Aan de ene kant bevalt mij deze prima, usb mogelijkheden, het feit dat hij een nieuwer "bouwjaar" heeft, geen gekloot met floppies enz enz.

Maar is het nu echt waar dat deze een andere swing heeft? Aan de ene kant lijkt het me raar, hoewel toch alle grote producers nog een 2000Xl gebruiken (Dre, Storch, Pete Rock, 9th Wonder, Premier).


Dus zat ik er over na te denken om hem in te ruilen voor een 2000Xl. Maar aangezien ik geen benul heb hoe dat werkt met de floppies, wat de mogelijkheden zijn, (hoever ik achteruit ga qua opties en bewerken), en dat het een oudere bak is... en daar ben ik het meest bang voor. Dat je een miskoop doet een " Oude troep" koopt. Terwijl ik nu een verse Mpc 1000 heb van 2 jaar oud.

Hetzelfde geld eigenlijk voor een MPC 60, grootse verhalen dat het DE Mpc is van allemaal en de beste old skool sound geeft. Voor zover ik weet, werkt Premier ook daar mee, en Kubus heeft er 1.



Graag hoor ik jullie ideeën en meningen hierover om mij wat wijzer te maken en mijn keuze te beperken.
 
2KXl is de beste optie qua workflow, build en het dichtst op de nieuwe wereld van de oudere Akai reeks. Zip is prima, 32mb heb ik nooit vol gekregen en usb op de mpc is een farce(want niets meer dan een soort dumpfolder om samples te droppen vanaf je pc). Zip doet vrijwel hetzelfde, en het gaat hier niet om bestanden van 3G ;)

MPC60 heeft geen filters, niet mijn keus dus. Dan zou ik eerder spitten voor een SP1200.

Qua swing denk ik dat het behoorlijk broodje aap is, en qua geluid en converters is een cheapo 3000XL rack-sampler identiek aan de 2KXL en heb je met mn te koop staande S612 een dikke 12bits sampler die rauwer klinkt dan de MPC60. Maar volgens mij koop je de MPC puur om de sequencer, het OS en de workflow. En dan is 2K het fijnst.

1000 is met 1 hand en vijf vingers te bedienen, met de 2KXL kan je voor hetzelfde een fraaie zwier met je arm maken. Persoonlijk hou ik wel van wat ruimte tussen mn knoppen :D

Wat Primo, Pete Rock en bv Madlib aangaat, dat is de hand der ervaring die je hoort... en 9thwonder zat toch eerst vol aan de fruity loops?

Waanzin, wat ik je brom...
 
Filters bij drums lijkt me persoonlijk overbodig. Ik heb het filter nooit gemist op mijn MPC60. Zeker omdat je ook een parametrische E.Q. kunt gebruiken voor drums.
IK heb de Roger Linn chip, waardoor de MPC60 qua mogelijkheden vergelijkbaar is met een MPC3000. Heb sinds kort SCSI erop.

de MPC2000 geeft veel meer mogelijkheden dan een MPC60. De MPC60 klinkt weer lekkerder. Deze doet echt iets met de sound. Het is dus de afweging die je moet maken LEKKERE SOUND/BEPERKING tegenover MINDERE SOUND/MEER MOGELIJKHEDEN
 
ik had op mijn 2kxl gewoon een cf card reader trouwens
dat is erg ok
de 2k doet ook wat met je sound, beetje harschigg weinig dynamisch harde directe sound, best heel erg cool vind ik
de 60 wat gruiziger natuurlijk en de 1000 wat gelikter
ik heb nu een 2500 omdat mijn 2kxl adje ging, maar anders had ik m vast nog gehad..
de mogelijkheden op de 2500 zijn wel heel erg fijn.
en grotere pads vind ik ook een voordeel
filters op drum zijn wel handig hoor
 
Ik ben ook van de filters, zeker als je bv kicks gaat layeren. Ook als je volle loops trekt is een filtertje best fijn. Daarnaast is het FX-kaartje van de 2KXL handig, lekker alles in 1 bakkie.

Wel komisch, heb ik net zaterdag mn 2KXL geruild voor een 808, sta ik hier een beetje achteraf het evangelie te prediken..

Geen spijt, wel het besef dat ik ergens in de nabije toekomst wel weer een MPC'tje aan zal schaffen

En ik heb hier een uitmuntend gevalletje booooeeem :D
 
ik ben het met die sound straight uit de mpc wel met jullie eens alleen tja, ik neem aan dat iedereen de beat nog wel in sporen uit trekt naar je daw, dan kan je toch altijd je sound nog zo oppoetsen/mixen zoals jij wil ;)

ik ben zelf nog steeds verliefd op mn mpc 1000 met jj os, ding doet alles wat ik wil, lekker compact en nog een goed prijsje ook
 
Wel komisch, heb ik net zaterdag mn 2KXL geruild voor een 808, sta ik hier een beetje achteraf het evangelie te prediken..

Geen spijt, wel het besef dat ik ergens in de nabije toekomst wel weer een MPC'tje aan zal schaffen

En ik heb hier een uitmuntend gevalletje booooeeem :D

We snappen je wel hoor ;)
 
die 808 droom ik al van sinds mn 15e. rare gewaarwording als ie dan ook echt plots naast je staat
 
In geval van twijfel ga je toch voor allemaal?

En vergis je ook niet in wat er na die MPC komt.
Fatsoenlijke compressie FX kan ook veel doen voor de sound.
 
Ik ben helaas verslaafd aan compressie :D geef het zelfs bijna standaard bij de koffie als men op visite komt...

Is de comp in de 1000 een beetje briukbaar?
 
Mwoah... Wel aardig maar niet denderend. Ik heb mijn MPC 1000 ook in combinatie met een MFC42. Maar hoorde dat hij weer beter samen valt met een 2K(xl). Over het algemeen compress ik alles in mn Focusrite & Pro Tools . Toch ff wat meer qualiteit en beter af te regelen dan in je Mpc.

Zijn er btw veel verhalen/kinderziektes over kapotte 2K's?
 
Ik zou gaan voor de 2000xl nu
grotere pads
en toch nog iets rauwer klinkend dan die 1000/2500 serie (let op verschil is heel miniem).
Kwa swing zijn alle mpcs gewoon gelijk. Enige waar het verschil in zit tussen de oudere en nieuwere mpcs (mpc60/3000 en de rest dan) is dat je bij die oudere op gehoor moet sample editten en bij die nieuwere heb je dan weer waveform editting. Dit zorgt ervoor dat je toch net iets anders knipt dan op gehoor.

MPC2000xl met multicard reader werkt gewoon heel fijn, let er wel op dat je er een neemt met meteen 8 uitgangen, dat scheelt weer zoekwerk.
 
bij mij ging het niet top met mn zelf ingebouwde cardreader
waar dat nou aan lag weet ik niet, reader card of mpc
het OS was ook een betje fucked, de mapfunktie op de card liep niet lekker
wat rare dingen
en ik had bij een wat koude 2kxl last van dubbele aanslagen met de pads, maar eenmaal warm geramd ging t prima
ook heb ik nog pure nifterij met de aparte outputboard gehad

al met al een top mpc was t :)

jammer dat de 2500 geen enkele kuur vertoond, weinig karakter zo :D
 
Geen spijt, wel het besef dat ik ergens in de nabije toekomst wel weer een MPC'tje aan zal schaffen

Haha, dat besef leeft bij mij ook, alleen dan meer een 808-besef ;)

Maar idd, die 2KXL is een wereldbak :okdan:
 
Wat ik niet snap is dat er ten tijde van de 2000 de 60 en 3000 door 'men' veel vetter werd gevonden en nu de 500,1000,2500,3500 en 4000 uit zijn ineens de 2000 weer veel vetter wordt gevonden.
En waarschijnlijk als die Linndrum II uitkomt dat de MPC's massaal gedumpt gaan worden omdat ze niet meer vet genoeg zijn?
 
Wat ik niet snap is dat er ten tijde van de 2000 de 60 en 3000 door 'men' veel vetter werd gevonden en nu de 500,1000,2500,3500 en 4000 uit zijn ineens de 2000 weer veel vetter wordt gevonden.
En waarschijnlijk als die Linndrum II uitkomt dat de MPC's massaal gedumpt gaan worden omdat ze niet meer vet genoeg zijn?

het is mens eigen om nooit tevreden te zijn en altijd op zoek naar ''iets beters'' :engel:
 
Wat ik niet snap is dat er ten tijde van de 2000 de 60 en 3000 door 'men' veel vetter werd gevonden en nu de 500,1000,2500,3500 en 4000 uit zijn ineens de 2000 weer veel vetter wordt gevonden.
En waarschijnlijk als die Linndrum II uitkomt dat de MPC's massaal gedumpt gaan worden omdat ze niet meer vet genoeg zijn?

waren dat dezelfde mensen dan?
 
1000 voor een 2000xl ruilen vanwege de subjectief betere sound is lulkoek. qua features ga je zo hard achteruit. De 1000 is gewoon een veel completere machine dan de 2000xl en hij past nog in je rugzak ook.

Die ongelooflijke producers werken met een 2000xl omdat ze die al 10 jaar gebruiken en die dus gewend zijn. in de tijd dat zij ermee begonnen bestond de 1000 niet anders hadden ze die genomen.
 
Over dat argument heb ik ook nagedacht, maar heel veel bekende hip-hop producers (ik lees veel bladen :engel:) gaan gewoon met de tijd mee. Protools HD, van analoge naar digitale plug-ins enz. enz., maar alleen Red Spyda & Just Blaze hebben een mpc 4000! Focus heeft er ook 1 staan maar gebruikt toch altijd zijn Limited Edition 2K! "De rest" draait allemaal nog op een 2000Xl.
Dre heeft er 5 naast elkaar... :dj:

En het is niet zo, omdat HUN er 1 hebben ik het ook moet... Ik ben gewoon zo nieuwsgierig waarom hun er nog mee werken, dat het vervelend wordt. 8~

Iedereen kan met de tijd meegaan en nieuwe dingen leren/uitproberen. Waarom blijft de meerderheid dan toch op die ene oude bak hangen? Ik heb nog nooit in iedere grote producer studio een 1K zien staan namelijk, of er uberhaupt iets over gehoord.
 
Back
Top