Welke MPC?

De hand der ervaring geeft de meeste ruimte voor intuitie. En dus de meest natuurlijke beats. Stap over van de MPC naar een DAW en je bent zo jaren verder om hetzelfde resultaat te behalen. En ondertussen moet je toch eten... :)
 
Over dat argument heb ik ook nagedacht, maar heel veel bekende hip-hop producers (ik lees veel bladen :engel:) gaan gewoon met de tijd mee. Protools HD, van analoge naar digitale plug-ins enz. enz., maar alleen Red Spyda & Just Blaze hebben een mpc 4000! Focus heeft er ook 1 staan maar gebruikt toch altijd zijn Limited Edition 2K! "De rest" draait allemaal nog op een 2000Xl.
Dre heeft er 5 naast elkaar... :dj:

Je haalt je feiten door elkaar man, Focus is een MPC 3000 junkie net zoals Dre, DJ Quick en Hi Tek. Verder zitten naast Just Blaze ook een boel andere op de 4000 zoals Heatmakerz, Needlz, Coptic.

de echte legende's op de 2000XL zijn Pete Rock en J Dilla (verder ook Questlove, Waajeed en vele andere)

Er komt ook wel meer bij te kijken dan ga ik voor de 1000 of 2000 etc deze gasten hebben mad record collections misschien ga je beter wat geld spenderen aan platen met dope drums erop. maar in dit geval zijn er zoveel ways to go
 
Vergeet Kutmaster Kurt en Madlib niet, volgens mij allebei 2KXL
 
ik vraag me af wat er nou zoveel completer is aan een mpc1000 dan een mpc2000xl.
Je hebt evenveel pad banken (4), alleen heeft de 1000 meer geheugen. (krijg je waarschijnlijk toch niet snel vol)
de xl heeft fijnere pads, optie tot 8 uitgangen erbij (wat het tot 10 totaal maakt). De 1000 maar 6.
Je hebt op de 2000xl ook gewoon 16 zone sample editting.
Je kan ook gewoon 4 programs tegelijk gebruiken in 1 sequence.
1 ding wat je misschien mist zijn die effecten van de 1000 (die compressor op de master etc). Als je die toch niet gaat gebruiken dan mis je dus eigenlijk niets.
Kwa sample editting zijn ze bijna gelijk gewoon.
Enige wat je echt misschien kan missen is het resamplen en samplen terwijl je sequence loopt.
 
Ik heb mn 32MB nog nooit vol gekregen, en de 250mb van de zip begin ik maar niet eens over

MPC1000 voor de 100mb snare en het zakformaat?

:)
 
J Dilla was altijd MPC3000
Pete Rock tot ongeveer 2004 SP1200 daarna pas de MPC2000xl.
Zijn er ook veel die gewoon op de xl zitten en blijven.
Ik hou het bij mn 4k als "baas".
werkt als een malle gewoon.
 
Het komt er dus gewoon op neer dat je een mpc koopt die bij jou manier van werken en jou stijl hoort. En voorderest is het allemaal poeptalk omdat op minimale verschillen na het gewoon allemaal hetzelfde uit de main out komt.

In dat geval hou ik lekker me verse MPC 1000, want daar is niks mis mee. Ik ga wel eens kijken of ik een keer bij iemand een nummer op de mpc 2000Xl kan bouwen, om te zien wat de werkstijl daarvan is... Daar ben ik wel nieuwsgierig naar... Heeft een 2k wel gewoon 4 banken ipv 2 bij de 60?
 
dat is het dus @ mitchell
hoewel ik dan toch zou gaan voor de mpc2000xl alleen al voor de pads.
 
Ergonomisch winnen de grote het van de kleine, en de 2K en eerder hebben de beste pads. De rest zou ik minimale verschillen willen noemen, al zullen er zat zijn die de magische Linn-timing en de rauwe 60-sound meer dan minimaal willen noemen.
 
J Dilla was altijd MPC3000
Pete Rock tot ongeveer 2004 SP1200 daarna pas de MPC2000xl.
Zijn er ook veel die gewoon op de xl zitten en blijven.
Ik hou het bij mn 4k als "baas".
werkt als een malle gewoon.

Volgens mij heb je het fout man,

Dilla was master van de 2000xl. altijd zo geweest.

Ik hou het ook bij de 4000 hoewel ik wel altijd nieuwsgierig ben geweest naar de 3000. Kan je me daar nog iets over vertellen? Is het de moeite waard om eentje op te pikken wanneer ik hem tegenkom?
 
dat is het dus @ mitchell
hoewel ik dan toch zou gaan voor de mpc2000xl alleen al voor de pads.


Exactly

en de 3 ben ik inderdaad wel benieuwd naar wat daar echt als verschil uitkomt. Is dat puur die Linn-swing?
 
Groter en beter van kwaliteit
Die magische linn swing zit gewoon in iedere mpc.
Kwa sound kan je met een S3000 (niet xl) en een mpc2000xl gewoon de sound van een mpc3000 krijgen.
De mpc60 klinkt gewoon als niets anders. Dat is ook de enige waarvan ik zeg dat die gewoon echt heel anders klinkt dan de rest
 
@refresh dilla was altijd een mpc3000 persoon
check bijv die filmpjes op jijbuis van hem in zn studio.
http://incubate.files.wordpress.com/2008/03/1174868620.jpeg of deze foto
Om van een 4000 naar een mpc3000 te gaan zou ik zelf belachelijk vinden.
ik zou dan gewoon voor de sound alleen een S3000 (niet xl) nemen.
Dan krijg je gewoon die mpc3000 sound erbij.
Werkwijze van de 3000 kan stukken langzamer zijn, vooral als je gewent bent aan de 4000.
 
dr is geen rack-equivalent van de mpc60
iets wat rauwer klinkt als de mpc60 is de s950
 
de S1000 kwam tegelijk met de MPC60 uit en is de voorloper van de 3000(inderdaad S ipv XL)



Ik ga even specs vergelijken 8>

edit: 60 is 12bits, 1000 16...

Toch maar mn S612 opnieuw aansluiten :okdan:
 

Je hebt kennelijk toch gelijk. Ik had wel boel dingen gelezen over dat hij op de 2000xl zat, Waajeed was begonnen op de MPC 2000XL die Questlove kapot had gemaakt met een sessie van hem en JD.

wat ik me dan afvraag he, aangezien ik alleen ervaring heb met de 4000. wat maakt de 3000 nou zo bijzonder dat al die gasten erop zitten? omdat je net vertelde dat qua geluid alleen de 60 echt anders is?
 
Voor mn gevoel is de 3XL vooral bijzonder voor als je eerst op de MPC60 zat. Dat je hem een beetje in het licht van toen ie uitkwam moet zien. Maar dat je nu gewoon beter af bent met een 2KXL...

Maar ik hoor graag het tegendeel :)
 
Back
Top