Het originele distributiemechanisme was dat je in de studio ging opnemen, de master naar de vinyl of CD-perser bracht - en dan een goed idee moest hebben van de eerste oplage, want anders bleef je met voorraad zitten - en vervolgens ging het van daar naar de winkel toe. Dan kocht je dat en bracht je 't mee naar huis toe, en dan kon je het luisteren.
Het nieuwe distributiemechanisme is dat je naar de website van de artiest gaat en het daar downloadt. Je hoeft niks te betalen voor vervoer, je hoeft niks te betalen voor het schijfje of het vinyl, je hoeft niemand te overtuigen om het in de bakken in de winkel erbij te zetten.
Natuurlijk is digitaal een superieur distributiemechanisme. Het is oneindig veel sneller, je zit niet met afstanden, je zit niet met landen waarbij je per land eerst alles moet regelen, je zit niet met voorraad, en je slaat een hele hoop stappen tussendoor over. Tegelijk sla je een hele hoop kosten over, wat de tussenpersoon inkomsten noemt. Platenmaatschappijen die het al geweldig vonden dat een CD zoveel goedkoper en compacter was zouden juist in de lucht moeten springen - houd de prijs voor de download hetzelfde of maak 'm maar een beetje lager, en je verdient nog steeds gouden bergen. Echter, er kwam niks. Doodse stilte. Je kunt een nieuwe ontwikkeling zien als een kans of een bedreiging, en dit was nou juist een kans.
misschien self-destructing mp3tjes bouwen?
Is al geprobeerd. Dit werkt niet. Een computer kan het net zo min laten om iets te kopieren dat water het kan laten om nat te zijn.
Stream je, dan lees je, Lees je, dan kopieer je. Een self-destructing mp3 kan altijd nog 1 keer afgespeeld, dus gelezen, dus gekopieerd worden. De enige manier om dit tegen te gaan is om alle mogelijke apparatuur te sandboxen - om alle maar dan ook alle gebruikersmodificaties niet langer toe te staan, om niet meer toe te staan dat je er software op draait die niet goedgekeurd is - en dan nog helpt dat niet, plus, het is een verregaande vorm van fascisme. Dan kun je downloaders net zo goed gelijk tegen de muur zetten en ze neerschieten. De totale nutteloosheid van DRM is al lang duidelijk geworden, alleen nog niet bij de mensen die die beslissing nemen, omdat die elke keer wordt voorgelogen dat als ze DRM-bedrijf X betalen ze deze keer echt NIET gekopieerd kunnen worden.
Er is een markt en een publiek daarbuiten van 6.5 miljard mensen. Kies niet voor het geneuzel van prive-koninkrijkjes van elke distributeur en elke tussenpersoon die z'n hand ophoudt bij alles wat je doet en limiteringen per land, die je jouw muziek uit handen neemt en die niks met muziek te maken heeft.
De afgelopen 10 jaar was er chaos. De komende 10 jaar gaat dat hopelijk optrekken.