8 voudige limiter

Hazes

Vind ik leuk
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
6.361
Locatie
Arnhem
Wie gebruikt zo'n apparaat op de inputs van z'n geluidskaart? Wat zijn aanraders/ goede ervaringen? Of is het beter om er geen te gebruiken? Ik ken er een van Behringer (=betaalbaar), maar verpest die je geluid bijvoorbeeld niet?
 
Veel limiters van Behringer laten het geluid relatief lang clippen voordat ze 't volume verlagen (50 ms volgens mij, terwijl 20ms meer normaal is). Dit kan bij akoestische instrumenten en stemmen soms hinderlijk zijn. Bij synths e.d. hoor je dat denk ik minder snel. Ik heb zelf een behringer, en vind 't niet echt hinderlijk.
 
het gaat er mij vooral om dat ik het dynamische bereik van mijn inputs zo volledig mogelijk kan gebruiken, zonder echt consessies te doen aan de geluidskwaliteit. Kleurt zo'n behringer erg?
 
Welke bitdiepte werk je? Op 24 bit is het niet echt nodig om strak tegen de 0 dB aan te spelen, een headroom van 2 à 3 dB kan geen kwaad. Als je op 16 bit werkt is 't wel beter tegen de 0 dB aan te spelen.
Kleuring van de Behringer? Tsja, echt super klinkt ie niet. Maar als ie maar sporadisch hoeft te limiten, is dat niet zo'n probleem. Ik lees wel veel goede verhalen over de limiters van dbx, dat die echt goed zouden klinken.
 
teneerste .. graag geen compressie of limiting VOOR je inputs van je geluidskaart !
kost je altijd dynamiek ! beter kan je inputs beter afregelen .. zodat je maximale peaken nog binnen de 0 db blijven ..
 
Het is vooral bedoeld om te gebruiken bij opnames van improvisatie en experimenten. Soms zitten er enorme pieken in het signaal, waardoor de boel overstuurt en je de hele opname, die verder natuurlijk geheel geniaal is ;), richting prullenbak kunt verwijzen. Vandaar dat ik dacht: limiter gebruiken! Wanneer je de limiter zo instelt dat je de ingang van de geluiskaart niet meer overstuurt, dan verlies je toch geen dynamiek?
 
Origineel geplaatst door Hazes
Het is vooral bedoeld om te gebruiken bij opnames van improvisatie en experimenten. Soms zitten er enorme pieken in het signaal, waardoor de boel overstuurt en je de hele opname, die verder natuurlijk geheel geniaal is ;), richting prullenbak kunt verwijzen. Vandaar dat ik dacht: limiter gebruiken! Wanneer je de limiter zo instelt dat je de ingang van de geluiskaart niet meer overstuurt, dan verlies je toch geen dynamiek?

tuurlijk wel ! dynamiek is de natuurlijk verhoudingen in volume .. of te wel het verschil in volume tussen de zachtste EN hardste volume .. een limiter en compressor zorgen allebei dat je dynamiek minder wordt .. oorspronkelijk zachte tonen worden harder en het verschil tussen max volume en min volume wordt (veel) kleiner = minder dynamiek

wat je dus beter kan doen is zorgen dat je de maximale pieken van een synth weet/meet en daar je mixer op instelt welke je doorlust naar je geluidskaart .. dan klinken de zachte delen misschien erg zacht t.o.v. hardere stukken .. maar je hebt iig de volle dynamiek en kan je altijd nog hard/software matig compressen/limiten

lees het stuk over masters aanleveren nog eens ! dat komt op het zelfde neer .. wat er niet meer inzit kan je er na ook niet meer uithalen .. zo simpel is het eigenlijk gewoon !
 
Origineel geplaatst door MadR
tuurlijk wel ! dynamiek is de natuurlijk verhoudingen in volume .. of te wel het verschil in volume tussen de zachtste EN hardste volume .. een limiter en compressor zorgen allebei dat je dynamiek minder wordt .. oorspronkelijk zachte tonen worden harder en het verschil tussen max volume en min volume wordt (veel) kleiner = minder dynamiek

Allicht, dat snap ik :) Ik bedoelde: Wanneer ik de limiter zo instel dat hij eigenlijk niet hoeft te werken, behalve wanneer ik iets raars doe met een synth waardoor die ineens een (ongewenste) piek in het geluid geeft, dan verlies ik toch alleen dynamiek op het moment dat die piek zich voordoet? Ik heb echt alleen over limiten; dus niet over compressen. Ik wil gewoon de incidentele (ongewenste!) extremen die oversturing veroorzaken (en daarme de opname van de improvisatie verpesten), tegen gaan.
 
Origineel geplaatst door Hazes
Allicht, dat snap ik :) Ik bedoelde: Wanneer ik de limiter zo instel dat hij eigenlijk niet hoeft te werken, behalve wanneer ik iets raars doe met een synth waardoor die ineens een (ongewenste) piek in het geluid geeft, dan verlies ik toch alleen dynamiek op het moment dat die piek zich voordoet? Ik heb echt alleen over limiten; dus niet over compressen. Ik wil gewoon de incidentele (ongewenste!) extremen die oversturing veroorzaken (en daarme de opname van de improvisatie verpesten), tegen gaan.

correct ! en limiten is gewoon compressen met een oneindige compressie verhoudingen ... 1: infinty
kijk nog effe hoe je je treshhold moet zetten .. weet ik effe niet

voor de rest is behringer niet je van het .. alle semi pro dbx-en is net te doen .. dus 1066, 266 etc.
dbx begint bij mij pas bij de dbx 160 (a)
 
mooi 8) Blijft nog wel mijn vraag of de (behringer) limiter iets verandert aan de geluidskwaliteit van het opnamesignaal als hij niet hoeft te limiten :)b.v. Extra ruis, fase ellende, etc.
 
behringer is niet het beste gebouwde spul maar ik denk dat het verschil marginaal is .. het verschil met of zonder is volgens mij verwaarloosbaar dus ..
 
Origineel geplaatst door MadR
teneerste .. graag geen compressie of limiting VOOR je inputs van je geluidskaart !
kost je altijd dynamiek ! beter kan je inputs beter afregelen .. zodat je maximale peaken nog binnen de 0 db blijven ..

Helemaal correct ;)
 
Origineel geplaatst door Hazes
mooi 8) Blijft nog wel mijn vraag of de (behringer) limiter iets verandert aan de geluidskwaliteit van het opnamesignaal als hij niet hoeft te limiten :)b.v. Extra ruis, fase ellende, etc.

ik heb zo'n 8x limiterik gebruik hem voor stemopnames en af en toe een bass.

... k hoor geen bijgeluiden.
 
Back
Top