Van wat ik heb staan of heb gehad kom ik op het volgende lijstje uit, waarbij ik momenteel alleen nog een MPC One (veruit de meest gebruikte), Ensoniq EPS 16+ (rack) en Akai S950 heb staan.
01. Ensoniq EPS16+
Wat mij betreft de best klinkende sampler die ik ken. 16 Bit monobak, maar toch heel warm en gruizig. Veel van m'n lievelingsplaten zijn ermee gemaakt (oude Wu-Tang, oude Mobb Deep, alles wat El-P geproduceerd heeft. Wat mij betreft dé sound van jaren 90 New York hiphop. Doe er helaas veel te weinig mee, maar is wat mij betreft echt eentje die ik nooit weg ga doen.
02. Ensoniq ASR10
Net wat meer hi-fi (en ook stereo) dan nummer 1, en daarom staat ie niet op 1 simpel gezegd.
03. Akai S950
Mooie 12bit sound. Toen ik nog alles deed met m'n MPC2500 (zie nummer 6) trok ik m'n samples eerst hierdoor, puur vanwege het karakter van de S950 en ook omdat ik de MPC2500 van zichzelf niet mooi vond klinken.
04. Akai MPC One
Momenteel m'n vaste go to sampler. Klinkt heel open en clean, maar niet doods. Doet me denken aan m'n oude Motu interface. Samples klinken hier heel mooi door, maar echt vervorming is er niet. Leuke extra zijn de ingebouwde SP1200, MPC60 en MPC3000 emulatie en de ingebouwde synths/instrumenten.
05. Roland SP404
Tijdje gehad. Kon er totaal niks mee. Wat een rukinterface. Maar klonk altijd nog wel beter dan...
06. Akai MPC1000/2500
Beide gehad en jarenlang veel plezier van gehad, maar vond ze beide hetzelfde klinken - vandaar de gedeelde 6e plek - en dat vond ik vooral redelijk suf/dof 16 bit klinken. Topapparaten, maar qua klank dus niet zo.
Moet zeggen dat ik nog best wel eens een MPC uit de Roger Linn tijd zou willen bezitten of een SP1200 (of de reissue), maar ik gok dat dat eerder GAS is dan dat ik er praktisch gezien veel mee zou doen. En de sound van de S950 is min of meer dezelfde als die van de MPC60 dus dat geloof ik verder wel.
Maar die MPC One is all round echt zo'n prachtapparaat. Ben verliefd op dat ding. Doe er vort echt alles mee.