Ik heb al een RME400 en Neumann TLM103, en nu?

edwin

Stamgast
Lid sinds
25 februari 2005
Berichten
128
Hoi allen,
ik wil beetje bij beetje mijn zangstudio optmaliseren. Ik heb een TLM103, een RME400, goede akoustiek en goede computer met Cubase 5
Nu vraag ik mij af wat ik aan kan schaffen om het geheel nog beter te maken, hardware/software. Ik lees bijvoorbeeld goede verhalen over de Liquid Channel, maar dit is ook al een pre-amp en ik meen dat die van RME net iets beter is. Kortom, ik wil een optimale zangopname, waarbij de microfoon vasstaat (dat wordt geen andere).
Uiteraard ken ik de discussies over wat is optimaal, wat is warm etc etc. Ik wil echter alleen maar tips over wat ik zou kunnen aanschaffen wat ook goed is. Budget in totaal: 2000,- maar wil ik denk ik niet opmaken aan slechts één apparaat. Plugins sta ik ook voor open..

Ik ben benieuwd naar jullie tips
 
Een goeie microfoon Preamp die goed past bij je TLM103 ? Welke dat dan zal zijn ben ik helaas niet in thuis, ik weet wel dat daar winst te behalen is.. Je begint in ieder geval goed!
 
ik heb een RME400, die krijgt ook goede kritieken als pre-amp, o moet ik deze slects zien als interface?
 
is een interface.... wil je een "echte" pre-amp, koop dan bijv een SSL of de Avalon, API etc.
dat is een compleet andere league
 
ok, en die Avalon of ander sluit ik dan aan op de interface? Wat is de top rond 1000,-? Wederom, geen discussie maar een aantal voorbeelden zou mooi zijn, daaraan gekoppeld: wat doet dit met mijn opname? wat hoor ik dan significant anders?
 
de Liquid Channel, maar dit is ook al een pre-amp en ik meen dat die van RME net iets beter is.


beter zou ik het niet noemen, de liquid channel is gewoon 1000 keer veelzijdiger dan een 'standaard' rme preamp. prima dingen hoor, mooi duidelijk en clean maar sound heeft het niet. uit de liquid channel kan je dat voor een semi-goedkope manier wel halen. ik heb trouwens erg goede ervaringen met een 103 op een manley voxbox, als je een andere preamp zou willen kopen.
 
Raphie noemt mooie merken.

preamps:
Ik voeg deze er graag aan toe: Telefunken, RCA, Collins, Thordarson, Sebatron, Siemens, Focusrite

compressors/limiters:
Urei, Gates, RCA, Drawmer, Tubetech..

Maar goed, hoe lang wil je de lijst hebben?
 
als je dit budget wilt uitgeven zou ik gewoon een op Thomann of Musicstore browsen op mic pre-amp dan komen alle usual suspects voorbij gebasseerd op prijs.
een goede pre-amp kan dusdanig fijn kleuren, TIJDENS het tracken, dat er veel meer dynamiek, fut en leven in je geprinte opname komt, dit krijg je er nooit meer in met een plug of compressor toepassen op een recording direct op de soundcard pre-amp. Dat wil niet zeggen dat een soundcard pre-amp "slecht" is maar hij is vaak gewoon vlak, doods, saai.

Het bovenstaande verhaal mag je trouwens direct vergeten wanneer je geen goede booth hebt om uberaupt goede opnames te kunnen maken.
kamer akoustiek en reflectie/demping management bepalen voor 80% je resultaat, ik zou de pre amp keuze niet meer credit dan 20% voor je print willen geven
 
Laatst gewijzigd:
Hier op 't forum staan een aantal topics over Mic Preamps.. even zoeken op bijv. "welke preamp". Of gewoon op 't internet zoeken over preamps kan natuurlijk ook. suc6!
 
ok, de preamp is me duidelijk, dank voor de antwoorden. Komt die dan tezamen met mijn RME400 in een line-up of werkt dat niet zo? De RME is namelijk tevens mijn analoge 'mixer' zeg maar. Of moet ik dan wat anders aanschaffen
 
welke beveel je dan aan, de Universal Audio Twin-finity 710 of de focusrite saffire 65 bijvoorbeeld? Het gaat om popzang, voornamelijk mannelijk.
 
Gewoon een UA 610 MKII dat is perfect voor een TLM
 
Back
Top