Mono vs Stereo in mekaars vaarwater?

Nu is het mij helemaal duidelijk! :D


Enkel nog 1 allerlaatste vraag: WAAROM worden kicks en basslijnen dan enkel (voornamelijk) in mono geplaats? Ok, ze komen beter tot hun recht...enkel begrijp ik maar niet waarom dat zo is?

Hierboven uitgelegd:

Omdat ons oor moeilijk kan plaatsen waar laag geluid vandaan komt. Dus voordat je je lage tonen in stereo gaat plaatsen, kun je je beter toeleggenop het gebruik van je stereo ruimte voor WEL in het stereo te plaatsen en te herkennen tonen...

:)
 
Wat ik me daarnaast trouwens wel afvraag is, waarom raak ik mijn attack kwijt bij het "ver-stereo-en" van bijvoorbeeld synthlijnen. Ik gebruik wel eens de Pro 53 en als ik deze door een stereo enhancer haal, raakt de "aanslag" naar de achtergrond en gaat deze op in het geheel.

Kan dit komen door teveel reverb voor of na een stereo enhancer?
 
Nog sterker, als je hier mee worstelt dan is de kans dat je een fatsoenlijke mix kan bouwen toch wel erg klein.

Vallen en opstaan dan maar.

Beetje denigrerend.. soms kan iemand gewoon moeite hebben e.e.a. te verwoorden/plaatsen, maargoed.

@Digital, vergelijk die "stereo-export" met een photoshop plaatje die uit meerdere lagen bestaat (heb je vast weleens gedaan denk ik).

Als jij een "layer" aanmaakt in je tekening, en daar een blauw stipje tekent, links, en je exporteerd daarna het totaal van alle lagen naar 1 plaatje.. dan is het stipje nog steed blauw, en links.

Zou raar zijn als die ineens rechts zat !
 
Was niet zo bedoeld hoor. Maar je leest vaak zat dat mensen moeite hebben met het bouwen van mixen maar als het over technieken gaan mensen het al snel te moeilijk vinden.

Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn want je kan het altijd zelf nagaan door in je studio te experimenteren. En het kan absoluut geen kwaad om wat meer kennis van de techniek te vergaren. Dat kan je dan gebruiken of gewoon negeren. :)
 
Lage tonen hebben geen richting heb ik altijd "geleerd" zonder verdere uitleg :-) Interssant topic. Ik zelf heb altijd mn laag mono staan. Ook als deze stereo boventonen heeft dan nog zet ik deze mono.

Waar ik hier alleen niemand over hoor en wat ik zelf altijd vind. Belangrijke geluiden in je mix zet ik zelf graag mono juist. Goed in het midden. Hierdoor creeer je duidelijkheid. Geluiden die minder belangrijk zijn kun je meer richting geven. Het accent ligt altijd meer op geluiden die in het midden zitten waar je dus goed de plaats van kan bepalen en die plaats ook nog eens het belangrijkst is. Soms heb ik een prachtig mooie lead die onwijs breed is. Dat klinkt vol maar in de mix zet ik hem alsmaar harder zonder dat ie er echt lekker uitspingt. In dat geval layer ik hem ook met een laag in het midden.
Ditzelfde geldt ook voor het laag in een track. Ik maak zelf dance waarbij alles om het laag draait. Dit moet dus hard en ook vooral DUIDELIJK in de mix zitten. De beste positie hiervoor is dus mono in het midden.

Daarnaast krijg je bij stereo-laag vaak faseproblemen maar daar hebben anderen hier meer verstand van las ik :-)
 
Daar zou ik ook wel wat meer over willen weten eigenlijk...''hoe faseproblemen gaan ontstaan en hoe je dit het beste kan aanpakken''
 
Maak ze zelf maar eens mono en hoor het verschil. :)
 
Ik heb nog steeds een vraagje...:engel:

Misschien dat ik het niet goed hoor, maar als ik naar wat techno plaatjes zit te luisteren lijkt het toch wel stereo...

ik plaats ff een snippet van The Advent & Industrialyzer - Voodoo
 

Attachments

  • Sample The Advent.wav
    4 MB · Bekeken: 73
Ik heb nog steeds een vraagje...:engel:

Misschien dat ik het niet goed hoor, maar als ik naar wat techno plaatjes zit te luisteren lijkt het toch wel stereo...

ik plaats ff een snippet van The Advent & Industrialyzer - Voodoo

Natuurlijk is het stereo. Waarom zou het niet stereo zijn? 99% van alle releases bevatten stereo informatie. Belangrijk is echter dat de mix ook in mono stevig blijft staan.
 
Natuurlijk is het stereo. Waarom zou het niet stereo zijn? 99% van alle releases bevatten stereo informatie. Belangrijk is echter dat de mix ook in mono stevig blijft staan.

Het ging mij meer om de bass, sorry dat ik niet zo duidelijk was

@Jelle

Is het dan echt alleen een kwestie van EQ en compressie wat die bassline zo dik maakt??
 
Het ging mij meer om de bass, sorry dat ik niet zo duidelijk was

@Jelle

Is het dan echt alleen een kwestie van EQ en compressie wat die bassline zo dik maakt??

Het laag bevat stereo informatie omdat de advent en zijn maat praktisch op alles een (korte) galm zetten. Maar converteer de track maar 's naar mono, er gaat niet veel kracht verloren. Iets waar ze 100% zeker rekening mee houden.
 
het is idd vooral een kwestie van de juiste sound pakken, en een goede productie en mastering. Ik weet niet precies waarom (ik kan het niet wetenschappenlijk uit leggen) maar voor de "punch" is de het meestal het beste om de kick/snare/bass in het midden ter zetten.

btw. Ik denk niet dat het laag stereo info bevat, de reverb is volgens mij op een bus gezet en voor dat het de reverb ingaat staat er een high pass filter.. reverb op de lage frequencies werkt meestal niet.
 
btw. Ik denk niet dat het laag stereo info bevat, de reverb is volgens mij op een bus gezet en voor dat het de reverb ingaat staat er een high pass filter.. reverb op de lage frequencies werkt meestal niet.

Haal 'm maar door mid/side processer en luister alleen naar de side. Er zit wel degelijk veel stereo in 't laag (wat praktisch altijd zo is bij advent tracks).
 
Nog even uit de samenvatting van de "onthullende productie geheimen thread":

Bas:

"Is de mix af maar heb je eigenlijk nog geen ‘echt’ basgeluid, dank dan ook eens aan een lage synth brass of een french horn uit een sampler of rompler. Zorg dat deze breed in het stereoveld zit en zoek een lekkere lange bastoon. Maar hij moet eigenlijk net niet opvallen, dat is het mooiste."

Ik blijf nog wel even verder prutsen, het moet mij ook lukken!
Je kan een "wiel" wel lezen maar je moet hem zelf inelkaar zetten!
 
TIP!

TIP!

Wat ik me daarnaast trouwens wel afvraag is, waarom raak ik mijn attack kwijt bij het "ver-stereo-en" van bijvoorbeeld synthlijnen. Ik gebruik wel eens de Pro 53 en als ik deze door een stereo enhancer haal, raakt de "aanslag" naar de achtergrond en gaat deze op in het geheel.

Kan dit komen door teveel reverb voor of na een stereo enhancer?

Als je een stereo enhancer gebruikt kan er in L of R kanaal vertraging in zitten.
Daar door heb je aan een kant geen punch.


Tip 1 Laat 2 pro53 in met de zelfde sound....eentje L pannen en de andere R pannen.(moet je maar zelf horen hoe breed je ze paned).
Zorg dan dat 1 pro 53 iets ander klinkt(dmv bv een ligte lfo modulatie op een osc ).
En wallah je hebt nu een lead met een mooi stereo beeld.
Veel beter dan een stereo enhancer.


Tip 2 Gebruik naast je oren ook metering moa spectrum analyzer en een rms dectie.
Ik gebruik het bijna op elk kanaal hoe me stereo beeld in elkaar zit!!!
 
even topic heropstarten; is er een manier om vst synths in cubase (die bijna allemaal standaard stereo uit sturen) mono te maken? je kan natuurlijk eerst opnemen en bouncen en dan een van de twee kanalen maken, maar is er geen snellere manier?
 
Back
Top