Wat algemene vragen over productiehardware

Detoxicator

Ingeburgerd
Lid sinds
31 oktober 2007
Berichten
36
Als je gelijk naar de vragen wilt scroll dan over het cursieve gedeelte heen.

Over mij:
Ik ben nu al een tijdje aan het rondzwerven op dit forum, en heb heel veel geleerd sinds ik hier geregistreerd heb, ik heb niet zoveel gepost / bijgedragen maar ben van plan dat nu meer te doen.

Ik begin steeds meer passie en plezier te krijgen uit het maken van muziek, ik begon 3 jaar geleden met als richting Hardstyle/Hardcore, maar dit spreekt mij nu helemaal niet meer aan, nu ben ik meer richting rustigere/technischere stijlen. (op het moment probeer ik dubstep)

Ik ben nu bijna klaar met mijn school (examenjaar, ben 18.) en heb dan eindelijk de vrije tijd waar ik al sinds 2 jaar geleden op wacht, zodat ik mij volledig op muziekproductie kan richten, ik heb hier echter wel wat hulp nodig, ik heb zelf wel wat afgezocht maar ik denk dat ik hier meer zekerheid en vertrouwen in heb.

Maar genoeg over mezelf, ik zal terzake komen.


Ik wil dus richting electronic, en dan vooral drum&bass/dubstep en het soort Electronic van Justice / The Crystal Method.

1. Ik wil nieuwe computer te kopen puur voor de productie, dus geen andere doeleinden, maar ik vraag mij of een Mac of een PC beter is, ikzelf heb alleen ervaring met de PC maar mijn budget ligt rond de 1000-2000 euro voor dit gebied, en als het wel PC is, zijn er ook al samengestelde systemen puur voor productie? Of moet je alle onderdelen zelf bij elkaar combineren tot een goede productie PC?

2. Ik ben wel van plan het een en ander op te nemen, vocals en gitaar, welke geluidskaart zou hiervoor het beste zijn? Ik neem maar een ding tegelijk op, en zat te denken aan de Audiophile 192.

3. Ik gebruik nu zelf FL Studio, maar zit er aan te denken over te stappen naar Cubase, ik weet alleen niet of dit wel nodig is omdat ik niet specifiek weet wat Cubase nu beter maakt dan FL Studio. (niet van toepassing als de Mac beter is.)

4. Ik ben ook op zoek voor goede (soft)synths voor het maken van Electronic, niet in de term van goede presets, maar een wijd assortiment waveshapes en veel wijzigingsmogelijkheden, en een goede bassline synth is waar ik naar op zoek ben, misschien ook een goede sampler voor drums. Budget hiervoor kan ik niet echt vast stellen, goedkoop is fijn, maar als het veel beter werkt voor een hoge prijs, en het lang meegaat dan ben ik bereid tot ongeveer 2000 te gaan.

Zelf zit ik te denken aan deze combinatie:
Z3ta+ of Hydra / Massive / NI Battery 3

5. Tenslotte nog goede monitoren (of koptelefoon), ik ben van plan ze aan te sluiten aan de Audiophile, of moet hier nog een mixer tussen? Het liefst zo goedkoop mogelijk (maar niet dat de kwaliteit daar erg onder lijd, dus de beste tegemoetkoming), het blijft een thuisstudio dus ik kan niet het beste van het beste veroorloven, maar wil wel zo goed mogelijk aan het werk kunnen.

Ik heb zelf al een Masterkeyboard (Axiom 61) dus deze heb ik niet meer nodig.

Bedankt voor het lezen van dit ontzettend lange bericht, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je voor mac gaat kun je Logic gebruiken,De meest complete daw denk ik.
Heeft goede synths, drumsampler en fx erbij. Cubase is ook mooi, beetje rommelig alleen.
Pc kan je best zelf samenstellen, scheelt weer een boel poen. Ik zou wel een andere geluidskaart nemen, motu ultralite bv. Kan je toch mooi wat apparaten op aansluiten. Hiermee kun je inprincipe mee aan de slag. Mits je een midiklaviertje hebt natuurlijk. Je kan de output van je geluidskaart in je versterker steken of in je actieve monitors. Mixen zou ik in Logic/ cubase/ ableton doen. Wel zo flexibel.
 
Als je voor mac gaat kun je Logic gebruiken,De meest complete daw denk ik.
Heeft goede synths, drumsampler en fx erbij. Cubase is ook mooi, beetje rommelig alleen.
Pc kan je best zelf samenstellen, scheelt weer een boel poen. Ik zou wel een andere geluidskaart nemen, motu ultralite bv. Kan je toch mooi wat apparaten op aansluiten. Hiermee kun je inprincipe mee aan de slag. Mits je een midiklaviertje hebt natuurlijk. Je kan de output van je geluidskaart in je versterker steken of in je actieve monitors. Mixen zou ik in Logic/ cubase/ ableton doen. Wel zo flexibel.

Bedankt voor je reactie,

Ik heb even gekeken naar de Motu Ultralite, ik zie dat hij via USB aangesloten is, heeft dit geen effect op de latency als ik nog meer USB poorten in gebruik heb? Het aantal inputs is wel fijn maar ik weet niet of ik er zo veel in gebruik ga nemen, komen de nieuwe generatie synths ook met een VST host of is het puur recorden en bij elkaar zetten van opnames?
 
Ik ben nu bijna klaar met mijn school (examenjaar, ben 18.) en heb dan eindelijk de vrije tijd waar ik al sinds 2 jaar geleden op wacht
Om je alvast uit de illusie te helpen: als je met je vervolgopleiding begint kijk je terug op die 2 jaar als zeeën van tijd.

maar ik vraag mij of een Mac of een PC beter is
Nou, ik had vanmorgen een geweldige reply getikt op een Windows 7 laptop, en wellicht dat die ook van een geintje houdt, want ik er werd er zonder aankondiging uitgemieterd net toen ik op Reactie Versturen wilde klikken. Updates. Ach ja.

Maarreh - zeker dat je hier rondgezworven hebt? Anders zou je weten dat dit de foute vraag is om te stellen.

Wat je pakt maakt niks uit, omdat je daar toch niet mee werkt. Waar het om gaat is de software. Sonar en FL Studio draaien niet op OS X. Logic en Digital performer draaien niet op Windows. Wil je die gebruiken, dan ben je al gedwongen om die keuze te maken. Zijn je favoriete plugins niet voor dat platform beschikbaar - naja, pech, had je de goede maar moeten pakken. Tijdens muziekproductie ben je niet met het OS bezig; dat zit op de achtergrond z'n dingetjes te doen (en te laten). Je sequencer staat fullscreen open - daar ben je mee bezig.

zijn er ook al samengestelde systemen puur voor productie? Of moet je alle onderdelen zelf bij elkaar combineren tot een goede productie PC?
Er zijn systemen maar persoonlijk vind ik de toegevoegde waarde die je bij een hoop muziekzaken betaalt teveel. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten, zoals een fatsoenlijke behuizing met genoeg ruimte en stille fans, stille koeling, een grafische kaart met stille koeling (passief bijvoorbeeld) en stille montage voor je harddisks.

Als je zelf niet kunt bouwen is de computerzaak waar je de onderdelen bestelt dit vaak wel bereid te doen, en ze geven er ook nog eens garantie op.

Koop niet met het idee dat je na 5 jaar nog met dezelfde computer werkt; investeer in iets goedkopers. Dat levert je meer rendement op omdat je dan na 2 jaar nog een aardig systeem kan kopen.

en zat te denken aan de Audiophile 192
Ik zou wat hoger mikken en voor een RME HDSPe AIO gaan. Goede drivers, goede support, gaat lang mee, kun je ADAT op mikken als je ooit nog meer wilde opnemen.

3. Ik gebruik nu zelf FL Studio, maar zit er aan te denken over te stappen naar Cubase, ik weet alleen niet of dit wel nodig is omdat ik niet specifiek weet wat Cubase nu beter maakt dan FL Studio. (niet van toepassing als de Mac beter is.)
Dit is eenzelfde soort foute vraag als Mac vs. PC, maar om andere redenen.

Waarom wil je overstappen? Heb je Cubase ooit geprobeerd? Zoniet, dan duik je dus als een kip zonder kop in het diepe eind van het zwembad en spendeer je de eerste 3 maanden aan vloeken omdat Cubase opties mist die FL wel heeft en configureren en alles opnieuw leren van shortcuts tot dingetjes in het menu tot god weet wat allemaal. Als je de afgelopen 2 jaren met FL hebt gewerkt is pats boem overstappen op basis van "tja, iedereen zegt dat het "professioneler" is" best dom. Wat vind je van andere sequencer-pakketten - Sonar, Ableton, etc.? Ga eens naar een muziekzaak (voor Cubase en Logic) en download eens demoversies, kijk hoever je komt.

ongeveer 2000 te gaan.
Jeuz, wat een budget. Spendeer dat eens wat verstandiger!

Zelf zit ik te denken aan deze combinatie:
Z3ta+ of Hydra / Massive / NI Battery 3
Allemaal oude meuk :P.

Probeer eens demo's van Camel Audio Alchemy, DCAM Synth Squad, U-He ACE. Battery is prima voor realistische drumkits; voor elektronische muziek heb je niet zoveel aan al die velocity-lagen en switches en wat dan ook. Niet dat 't niet goed werkt, maar zo spectaculair is 't ook weer niet.

Werken in the box houdt in een hoop gevallen in dat je een paar goede plugins uitkiest en het daar bij houdt. Meer dan dat en je raakt verdwaald in een woud van presets.

5. Tenslotte nog goede monitoren (of koptelefoon), ik ben van plan ze aan te sluiten aan de Audiophile, of moet hier nog een mixer tussen? Het liefst zo goedkoop mogelijk (maar niet dat de kwaliteit daar erg onder lijd, dus de beste tegemoetkoming)
You get what you pay for.

Monitors zijn je oren. Op je oren bezuinig je niet, en ik zou niet onder de 350 euro 't stuk kijken.

Je kamer is ook belangrijk; investeer in een paar basstraps en een beetje akoestische optimalisatie, en daar ga je heel erg veel plezier van hebben, ook al maakt het geen geluid. Basstraps kun je ophangen, dus je huurbaas/ouders gaan ook nog niet eens klagen.

Ik heb even gekeken naar de Motu Ultralite, ik zie dat hij via USB aangesloten is, heeft dit geen effect op de latency als ik nog meer USB poorten in gebruik heb?
Die kan met zowel USB als FW werken.

Het aantal inputs is wel fijn maar ik weet niet of ik er zo veel in gebruik ga nemen, komen de nieuwe generatie synths ook met een VST host of is het puur recorden en bij elkaar zetten van opnames?
Hardwaresynths proberen soms zichzelf als audio-interface te presenteren; leuk als dat je enige is, maar niet echt nuttig als je al een audio-interface hebt. Verder is de weg vooruit twijfelachtig; Roland en Korg geven niet zoveel om dingen zoals nieuwe OSen of 64-bits. Ik zou er zelf niet op tellen.
 
Als je altijd met een pc hebt gewerkt en je nu nog over moet stappen op een mac, zou ik het persoonlijk bij een pc houden.
 
Om je alvast uit de illusie te helpen: als je met je vervolgopleiding begint kijk je terug op die 2 jaar als zeeën van tijd.

Daar heb je gelijk in, ik ben ook niet ontevreden met de geinvesteerde tijd, maar ik had al een vrij lange tijd zin om volledige aan de slag te kunnen.

Maarreh - zeker dat je hier rondgezworven hebt? Anders zou je weten dat dit de foute vraag is om te stellen.

Wat je pakt maakt niks uit, omdat je daar toch niet mee werkt. Waar het om gaat is de software. Sonar en FL Studio draaien niet op OS X. Logic en Digital performer draaien niet op Windows. Wil je die gebruiken, dan ben je al gedwongen om die keuze te maken. Zijn je favoriete plugins niet voor dat platform beschikbaar - naja, pech, had je de goede maar moeten pakken.

Niet actief op alle fora, vooral rond de hardsynths/softsynths, maar ik doelde vooral op de performance en algehele latency, en bij de DAW vraag zocht ik meer naar de verschillen tussen de programma's, ikzelf heb niet het gevoel dat ik beperkt wordt door FL Studio, maar misschien als ik aan de slag met synths wil wordt dit wel anders.

Er zijn systemen maar persoonlijk vind ik de toegevoegde waarde die je bij een hoop muziekzaken betaalt teveel. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten, zoals een fatsoenlijke behuizing met genoeg ruimte en stille fans, stille koeling, een grafische kaart met stille koeling (passief bijvoorbeeld) en stille montage voor je harddisks.

Als je zelf niet kunt bouwen is de computerzaak waar je de onderdelen bestelt dit vaak wel bereid te doen, en ze geven er ook nog eens garantie op.

Koop niet met het idee dat je na 5 jaar nog met dezelfde computer werkt; investeer in iets goedkopers. Dat levert je meer rendement op omdat je dan na 2 jaar nog een aardig systeem kan kopen.

Ik kan zelf wel een PC samenstellen, maar ik weet niet zo zeer of de Mac / PC een verkeerde vraag is, waar ik vooral op doelde is de prijs/performance verhouding, ik wil zo weinig mogelijk latency. (onder 10ms), en voor een redelijke prijs.

Ik zou wat hoger mikken en voor een RME HDSPe AIO gaan. Goede drivers, goede support, gaat lang mee, kun je ADAT op mikken als je ooit nog meer wilde opnemen.

Ziet er goed uit, wordt hem waarschijnlijk wel, bedankt hiervoor!


Probeer eens demo's van Camel Audio Alchemy, DCAM Synth Squad, U-He ACE. Battery is prima voor realistische drumkits; voor elektronische muziek heb je niet zoveel aan al die velocity-lagen en switches en wat dan ook. Niet dat 't niet goed werkt, maar zo spectaculair is 't ook weer niet.

Werken in the box houdt in een hoop gevallen in dat je een paar goede plugins uitkiest en het daar bij houdt. Meer dan dat en je raakt verdwaald in een woud van presets.

Ik heb de plugins al een tijdje geleden gekocht :#, en bedankt voor de tips, die kan ik zeker gebruiken :)

You get what you pay for.

Monitors zijn je oren. Op je oren bezuinig je niet, en ik zou niet onder de 350 euro 't stuk kijken.

Je kamer is ook belangrijk; investeer in een paar basstraps en een beetje akoestische optimalisatie, en daar ga je heel erg veel plezier van hebben, ook al maakt het geen geluid. Basstraps kun je ophangen, dus je huurbaas/ouders gaan ook nog niet eens klagen.

Die kan met zowel USB als FW werken.
Bedankt voor de tip, ikzelf heb nog nooit basstraps gehad maar het ziet er naaruit dat dit wel nodig wordt.

Hardwaresynths proberen soms zichzelf als audio-interface te presenteren; leuk als dat je enige is, maar niet echt nuttig als je al een audio-interface hebt. Verder is de weg vooruit twijfelachtig; Roland en Korg geven niet zoveel om dingen zoals nieuwe OSen of 64-bits. Ik zou er zelf niet op tellen.
Nee inderdaad, ik moet het dus vooral opnemen en dan sequencen, dus geen live midi track edits mogelijk?

Als je altijd met een pc hebt gewerkt en je nu nog over moet stappen op een mac, zou ik het persoonlijk bij een pc houden.
Als het qua performance geen verschil maakt met een Mac, ben ik dat wel van plan.


Ik heb dus nog nooit met hardware synths gewerkt, maar ik zie soms wel dingen over Midi Out, is dit de manier waarop je miditracks voor je synths kan maken?
 
Laatst gewijzigd:
Net zoals Yoozers al zegt: bespaar niet op een geluidskaart en monitors. Ik heb ook deze fout gemaakt door eerst een hoop goedkope braggel te kopen waar je achteraf spijt van hebt en niks meer voor terugkrijgt. Met een budget van 2000 euro kan je een mooie pc zelf ineen steken, een paar deftige (eventueel 2e handse) monitors én een goeie geluidskaart kopen!
 
ikzelf heb niet het gevoel dat ik beperkt wordt door FL Studio, maar misschien als ik aan de slag met synths wil wordt dit wel anders.
Als je er hardware bij wil is dat inderdaad niet de betere keuze, dan is het te verdedigen.

waar ik vooral op doelde is de prijs/performance verhouding, ik wil zo weinig mogelijk latency. (onder 10ms), en voor een redelijke prijs.
Dan wordt 't PCI of PCIe.

Nee inderdaad, ik moet het dus vooral opnemen en dan sequencen, dus geen live midi track edits mogelijk?
Nou, je kunt alles in MIDI houden tot het laatste moment, da's geen probleem, en Cubase heeft integratie zodat je ook je effectbakken in feite als plugin kunt toepassen. Wat een synthesizer zoals een Virus TI doet is in feite zeggen dat 'ie een geluidskaart is met 2 inputs en 6 outputs en een digitale output. Bij een SH201 is dat volgens mij nog minder.

Ik heb dus nog nooit met hardware synths gewerkt, maar ik zie soms wel dingen over Midi Out, is dit de manier waarop je miditracks voor je synths kan maken?
Op het moment dat je een MIDI track maakt en de uitgang naar een MIDI out stuurt kun je - mits je een MIDI-interface hebt - een hardware synth aansturen. Tegelijkertijd maak je dan een audiotrack aan die bijvoorbeeld naar inputs 5 en 6 van je geluidskaart luistert. De output van je synth plug je dan in de inputs 5 en 6 van je geluidskaart, en zo neem je zowel de noten die je speelt op en het resultaat. Da's bijvoorbeeld handig als je in een bepaald geluid van je synth nog wil gaan knippen. Je kunt het ook gebruiken om je synthesizer "vrij" te maken.

Een voorbeeld: een MicroKorg heeft maar 4 noten polyfonie en is (niet helemaal) 2-parts multitimbraal. Wil je daar nu meerdere geluiden uit halen, dan moet je eerst dat spoor opnemen als geluid, en dan de MicroKorg op een andere preset zetten, en dan weer de volgende opname doen. Het is dan vervelend dat als je een fout in je eerste track ontdekt je dan weer opnieuw moet beginnen, maar je hebt in ieder geval de noten nog; dus los je dat daar op en laat je de computer alles weer opnieuw spelen. Stukken minder gedoe dan alles zelf opnieuw inspelen!
 
RME audiokaarten rocken, altijd een goeie koop imo. Heb zelf RME digi 9636 en in het verleden hdsp 9652 gehad. Wel een goeie adat converter eraan hangen, maar daar kan je wel snel veel ins en outs mee creeëren. Werkt als een trein (bij mij).

Tc electronics kaarten ook, mits je de juiste drivers gebruikt.

Softsynths die ik in dit topic nog niet gezien heb: Waldorf Largo, LennarDigital Sylenth1

En investeer in goeie monitors, genelec bv. Ga langs bij winkels om te checken, die koop je niet van het internet zonder te luisteren (behalve genelecs dan imo -> :D)
Of een goeie koptelefoon, bv AKG K701 (5 dagen laten inspelen voor optimaal afluistering).
 
laat ik even mijn ervaring delen. heel wat jaartjes geleden, toen ik net aan t studeren was, begon ik ook het produceren te ontdekken met FL studio (wat toen nog gewoon fruityloops heette). ik beleefde veel plezier aan FL maar toen ik ook met hardware synths begon te werken was FL te beperkt want geen MIDI functionaliteiten (weet niet hoe dat tegenwoordig zit). ik ben dan cubase gaan uitproberen. waarom? bekende naam, niets meer. maar ondanks alle super uitbegreide en professionele functies kon het mij nooit inspireren zoals FL dat deed. ik had geen plezier in werken met cubase. toen probeerde ik Ableton Live uit en dat was wel meteen prijs. minder uitgebreide functies maar veel flexibeler en hands-on. geen wirwar van menu's en instellingen. what you see is what you get. ik heb nooit de extra functies van cubase gemist en Live doet prima MIDI. en t is ook nog s te gebruiken als je live wil gaan optreden. ik zou je ieg. aanraden om de Live demo te checken (wat je trouwens bij alles beter kan doen voor je iets aanschaft).

btw, je zal hier heel snel merken dat iedereen z'n eigen voorkeuren voor werkwijze, instrumenten, software, OS, etc heeft. het is zaak om voor jezelf uit te zoeken wat jij het fijnst vindt. kwa computer stuff zweer ik persoonlijk bij Mac, Live en MOTU interfaces.
 
Net zoals Yoozers al zegt: bespaar niet op een geluidskaart en monitors. Ik heb ook deze fout gemaakt door eerst een hoop goedkope braggel te kopen waar je achteraf spijt van hebt en niks meer voor terugkrijgt. Met een budget van 2000 euro kan je een mooie pc zelf ineen steken, een paar deftige (eventueel 2e handse) monitors én een goeie geluidskaart kopen!

Ik denk dat ik dit inderdaad ga doen, bedankt voor de snelle reacties allemaal, ik stel julle behulpzaamheid zeer op prijs en zal proberen (zodra ik wat meer ervaring heb op het gebied van synths/productie) bij te dragen aan dit forum.

En ik hoorde over Sylenth dat hij niet meer geupdate wordt en op sommige OSes niet zo soepel loopt ? (Windows 7)

Heb ook deze best-buy guide gevonden op Tweakers:

http://tweakers.net/reviews/1583/6/...t-2010-special-digital-audio-workstation.html

Ik denk dat ik die samenstelling haal, behalve sommige onderdelen zoals bijv. de SSD die vervangt wordt door een externe harde schijf, en de M-Audio Fast Track Pro/toetsenbord ga ik ook niet halen, kom ik op ongeveer 1000 euro, als ik dan de RME HDSPe AIO erbij haal,
ik zocht even op waar hij beschikbaar was op internet en ik vond deze :
http://www.thomann.de/nl/rme_hdspe_aio.htm.
Ik hoor jullie steeds spreken over een ADAT, ik weet zelf eerlijk gezegd niet wat dat is, volgens mij een rack? Maar welke ADAT met in ieder geval 8 opnametracks zou hier goed bij passen? (Als ik misschien later een nodig heb.)

Na wat reviews leken deze monitoren mij wel een goede keus : http://www.thomann.de/nl/krk_rp8_rokit_g2.htm,
maar ik neem aan dat ik dit zelf moet testen voordat ik een aankoop doe?

Dit komt grofweg uit op ongeveer 2000-2500 euro, een zeer mooi bedrag.
 
Laatst gewijzigd:
Na wat reviews leken deze monitoren mij wel een goede keus : http://www.thomann.de/nl/krk_rp8_rokit_g2.htm,
maar ik neem aan dat ik dit zelf moet testen voordat ik een aankoop doe?

Op een vrije dag gewoon naar de muziekwinkel rijden en gaan luisteren/vergelijken. Ik persoonlijk ben helemaal geen fan van KRK, ik vond ze op mijn "monitornamiddag" zelfs afschuwelijk klinken. Uiteindelijk ging het bij mij tussen 8030's van Genelec en BM5A's van Dynaudio. En het zijn de laatsten geworden. Als je budget het toch toelaat, zou ik eens kijken voor één van deze 2!
 
Volgens mij is http://www.thomann.de/nl/rme_multiface_ii_pcie_card_bundle.htm duurder dan http://www.thomann.de/nl/rme_hdspe_aio.htm - en bij die laatste koop je gewoon een gebalanceerde breakout kabel en dan ben je ook klaar :)

Da's waar... Maar moet het persé nieuw zijn? Als je eens goed rondkijkt op de marktplaats hier op het forum kan je zo een 2e hands multiface voor rond de 300 euro op de kop kunnen tikken! Ik heb lange tijd met zo eentje gewerkt en ben er altijd zeer tevreden over geweest. En dan heb je nog wat geld over voor een goeie sequencer/softsynth.
 
Ja, maar het ziet er naar uit dat PCI-slots niet meer lang op moederborden te vinden gaan zijn. Al zou het wel zo moeten zijn dat je een PCIe kaart op een "oude" Multiface zou moeten kunnen aansluiten, dus wellicht valt er daar nog wat mee te mixen en matchen.

http://www.thomann.de/nl/rme_hdsp_pcie.htm en dan een tweedehands Multiface? Ja, dat moet mogelijk zijn :)
 
Back
Top