opnemen: moet dat zo hard mogelijk?

al dat gelimit en compressss.:confused:
We hebben het toch over opnemen? Gewoon wat signaal wat optimaal gedigitaliseerd moet worden. Wil je toch niet opfucken met limiterss en comps? Ik geef toe dat ik ook wel is lim/comp gebruik tijdens het opnemen om dat die nou eenmaal op mijn channelstrip zit en het soms wel handig is, maar ik vind het niet essentieel.
 
Kon even niet zo snel een ander (nieuwer) toepasselijk topic vinden, en als ik een nieuwe start wordt ik toch gewezen op oudere threads dus daar gaatie dan .. :)

Als je nu een bandje gaat opnemen, wat zou je dan (verantwoord) voor zaken kunnen toepassen op de signalen voordat het wordt opgenomen??

Zouden jullie bijv. al EQ toepassen op instrumenten met als doel een opgeschoont signaal te krijgen ; frequenties die niet nodig zijn alvast eraf. Bij een microfoon zit er bijv. al een 'low-cut' knopje op, dat is eigenlijk hetzelfde principe.

Bij de mic voor de snare zit er geen knopje met een cut op precies die frequenties die je niet wilt hebben, dus zo dacht ik, dan doe je dat zelf toch met een goede EQ... (alsof het dat low-rumble knopje is)

En zo ook bijv. met limiten/compressie, mits verantwoord / subtiel.. is dat wijs?
 
Kon even niet zo snel een ander (nieuwer) toepasselijk topic vinden, en als ik een nieuwe start wordt ik toch gewezen op oudere threads dus daar gaatie dan .. :)

Als je nu een bandje gaat opnemen, wat zou je dan (verantwoord) voor zaken kunnen toepassen op de signalen voordat het wordt opgenomen??

Zouden jullie bijv. al EQ toepassen op instrumenten met als doel een opgeschoont signaal te krijgen ; frequenties die niet nodig zijn alvast eraf. Bij een microfoon zit er bijv. al een 'low-cut' knopje op, dat is eigenlijk hetzelfde principe.

Bij de mic voor de snare zit er geen knopje met een cut op precies die frequenties die je niet wilt hebben, dus zo dacht ik, dan doe je dat zelf toch met een goede EQ... (alsof het dat low-rumble knopje is)

En zo ook bijv. met limiten/compressie, mits verantwoord / subtiel.. is dat wijs?

Wow. dit blijkt mijn eigen topic te zijn. Inmiddels zijn we al een aantal jaartjes verder (tijd gaat snel) en heb nu genoeg skills om hier antwoord op te kunnen geven :)

Tenzij je als doel heb om een bepaald effect te bereiken met het aanpassen van bijv. de EQ zou ik dit niet tijdens het opnameproces toepassen. Pas nadat je alles hebt opgenomen kun je namelijk pas echt goed beoordelen hoe alles bij elkaar klinkt.
Daarnaast wil je geen frequenties wegsnijden die je later alsnog nog goed had kunnen gebruiken.

Wat betreft compressie/limiting, dit kan m.n. nuttig zijn om je opnames tegen overclipping te beschermen. Oftewel, zorgen dat je het goed opneemt. In beperkte mate kan dit dus wel degelijk nuttig of zelfs noodzakelijk zijn.
 
Regel is altijd alles recht en zonder enige vorm van compressie opnemen. Wat weg is kan je er niet meer bijmaken, andersom wel. Soms kan een beetje limiting wel helpen om zeer dynamische instrumentatie of zang zonder clipping op te nemen. Is meer een zekerheid. Noodzakelijk is het niet wanneer je alles maar goed inregelt en dus voldoende headroom overhoudt. Het enige dat ik wel opneem is bijv een gitarist met een wahwah omdat dat gewoon bij het spel hoort. Alles wat met de productie te maken heeft achteraf doen, alles met met de creatie te maken heeft meteen opnemen.
 
Back
Top