Hoe maken jullie een track?

Stabby

Ouwe rot
Lid sinds
20 augustus 2008
Berichten
1.126
Locatie
Sint-Niklaas, België
Na het "een goede melodie maken" topic zou ik wel eens graag weten hoe jullie aan de slag gaan om een track in elkaar te steken. Beginnen jullie gewoon te spelen of zit de track op voorhand in je hoofd? Zitten de verschillende synth sounds al in je hoofd of draai je aan de knoppen tot je een leuke sound hoort? Begin je met bass, drums, lead,...? En noem maar op.

Ik ben nog steeds gefrustreerd omdat ik geen track in elkaaar kan steken. Telkens ik men Microkorg opstart begin ik maar wat te prutsen en komt er niets van terecht :stupid
 
1. je jat een kick
2. trekt een stuk of 3 saws uit je synth, layeren compressen en mixen
3. pikt een percussie sample van een vengence cd

en dan begin ik meestal aan iets nieuws want ik maak nooit iets a
 
^^ haha

Na het "een goede melodie maken" topic zou ik wel eens graag weten hoe jullie aan de slag gaan om een track in elkaar te steken.

Je begint gewoon in plaats van hier alles op het forum te vragen. Enige oplossing. Het zou ook helpen als je even je gewenste genre toevoegt.

Je track vertelt een verhaal. Als je niet weet hoe je verhaal gaat of waar het over gaat is het nogal logisch dat je nergens uitkomt; je weet dan niet hoe je verder moet.

Koop eens een boek over compositie/songwriting, of ga gewoon bestuderen hoe popliedjes in elkaar zitten. Prima voorbeeld van verhalen vertellen en een geheel in patronen verdelen; andere genres vertellen misschien een abstract verhaal, zoals het verstrijken van de nacht of het opgaan van de zon in plaats van iets zoals "jongen ziet meisje, vind 'r leuk, ze hebben even ruzie en dan leggen ze het weer bij".

Voor pop, rock, en in die zin zelfs trance geldt: als het niet klinkt als je het op de piano speelt, vergeet het dan maar. House, techno, gabber, etc. hoeft zich daar niet altijd iets van aan te trekken.
 
1. je jat een kick
2. trekt een stuk of 3 saws uit je synth, layeren compressen en mixen
3. pikt een percussie sample van een vengence cd

en dan begin ik meestal aan iets nieuws want ik maak nooit iets a

Okee niet om je naar beneden te halen maar dat noem ik niet muziek maken....

Zelf begin ik vaak met de het percussie gedeelte......dus een lekker loopje maken en daar een zooi variaties van maken dus BD layeren, flinke SD, lekker lopende HH etc aangevuld met ander drumspul zoals HC, RS etc woodblockjes vink ook te gek......daarna een dikke bassline erbij zoeken die goed bij de drums gaat, dus er lekker in ligt......melodie (tot zover je bij mijn muziek van een melodie kan spreken hoor) onstaat bij mij meestal vanzelf....ik heb altijd wel een vaag idee van wat ik wil en probeer dat dan ook te maken....meestal zing ik het mezelf voor terwijl ik de drumsectie in elkaar zet........dit is een impressie hoor....meestal voeg ik terwijl ik bezig ben al effecten toe en verander dat continue tot ik een leuk riedeltje heb....

Kijk ik weet niet hoe jij werkt....ik werk zonder computer en alles is bij mij live......dus hoe doe jij t dan?
 
Na het "een goede melodie maken" topic zou ik wel eens graag weten hoe jullie aan de slag gaan om een track in elkaar te steken. Beginnen jullie gewoon te spelen of zit de track op voorhand in je hoofd? Zitten de verschillende synth sounds al in je hoofd of draai je aan de knoppen tot je een leuke sound hoort? Begin je met bass, drums, lead,...? En noem maar op.

Ik ben nog steeds gefrustreerd omdat ik geen track in elkaaar kan steken. Telkens ik men Microkorg opstart begin ik maar wat te prutsen en komt er niets van terecht :stupid

ik zou ni weten hoe je met je Microkorg alleen een track zou willen maken (tenzij je stukken opneemt en dan met nieuwe geluiden er weer iets bovenop doet)
het minste wat je hier zou moeten vertellen is vaagweg over welke muziek je het hebt...een track kan alles zijn tussen tranceriedels en composities met gitaar/zang etc...verschillende soorten muziek hebben een verschillende aanpak lijkt mij...

en trouwens héél véél mensen die 'een beetje met muziek' bezig zijn blijven in het 'een leuk loopje maken' zitten...da's ook gewoon het leukste : van 'niks' in een paar minuten/uren naar 'iets' gaan wat wel tof klinkt...en dan komt het 'werk' gedeelte : uit die paar geluiden een nummer maken. Ik denk dat dit nog een kunst apart is (wat loopjes bij mekaar zoeken kan iedereen wel denk ik...I know how it goes ben ook lang in de loops blijven hangen en elke keer dat ik mn apparatuur opzette begon ik weer met iets nieuws...en na twee jaar had enkel x aantal loops en geen enkel nummer...NU forceer ik me om niet weer te beginnen prutsen maar nummers af te maken en uiteindelijk is het plezier véél groter als je ook s iets afmaakt...hoewel er niks op tegen is om plezier te hebben enkel met loops te maken, maar aangezien ik enige fustratie in je bericht lees...wil je eruit...)
 
Als je Engels redelijk is, zou het volgende verhaal je kunnen interesseren. Het gaat over het 'uit elkaar trekken' van een (goede!) loop en is vooral dance-georiënteerd...

Tarekith's Arranging Guide

enjoy
 
Ik start meestal mijn 808 (dat is een drumcomputer) en dan ga ik lekker op toetsen spelen. Vaak eerst een baslijn of een akkoord en dan zoek ik de overige ingrediënten erbij.
 
en trouwens héél véél mensen die 'een beetje met muziek' bezig zijn blijven in het 'een leuk loopje maken' zitten...da's ook gewoon het leukste : van 'niks' in een paar minuten/uren naar 'iets' gaan wat wel tof klinkt...en dan komt het 'werk' gedeelte : uit die paar geluiden een nummer maken. Ik denk dat dit nog een kunst apart is (wat loopjes bij mekaar zoeken kan iedereen wel denk ik...I know how it goes ben ook lang in de loops blijven hangen en elke keer dat ik mn apparatuur opzette begon ik weer met iets nieuws...en na twee jaar had enkel x aantal loops en geen enkel nummer...NU forceer ik me om niet weer te beginnen prutsen maar nummers af te maken en uiteindelijk is het plezier véél groter als je ook s iets afmaakt...hoewel er niks op tegen is om plezier te hebben enkel met loops te maken, maar aangezien ik enige fustratie in je bericht lees...wil je eruit...)

Heel herkenbaar dit..echt tracks maken die blijven boeien vind ik ook erg moeilijk..ook omdat je de hoofdingredienten zelf al zo vaak hebt gehoord.
Op het moment dat je gaat arrangeren voel ik me net een boekhouder ofzo:)

Thanks voor de link trouwens Cecil..daar wordt precies het probleem aangepakt!
 
Heel herkenbaar dit..echt tracks maken die blijven boeien vind ik ook erg moeilijk..ook omdat je de hoofdingredienten zelf al zo vaak hebt gehoord.
aangepakt!

da's inderdaad héél lastig, ik ben meestal mn loops tegen de tijd dat ik ze zou moeten in een arrangement steken, serieus beugehoord !

en vroeger zette ik dan mn hardware af en was alles weg, nu neem ik die loopjes dan op in Ableton en maak ik er een volgende keer wel een nummer van...daarvoor vind ik de combi hardware+ableton echt héél handig

ik vind hardware super, maar als je de dag erna aan drie knoppen draait her en der, ben je t origineel alweer kwijt
gewoon alle stukjes opnemen en wellicht heb je er ooit nog wat aan
maar zoals ik al zei, het arrangeren lijkt meer op 'werken' dan loopjes maken (da's plezier)
maar een goeie vriend van me blijft ook altijd in zn loops, en dat vind ik soms best wel vervelend om naar zn 30 nieuwe loops te moeten luisteren (maar geen enkel afgewerkt nr)

wat bij mij ook geholpen heeft om meer discipline op te brengen om dingen af te maken, is om een aantal van mn eigen nummers in Ableton aaneen te mixen tot een geheel van 3 kwartier of zo en daar dan in de auto van te kunnen genieten (en af en toe aan de juiste vrienden een cd te geven)...daar krijg je een ander gevoel bij dan dat je een harddisk vol onafgewerkte ideeen hebt staan. En je wil dan steeds aan die mix toch nog's een nummertje toevoegen en dat geeft mij nét de juiste kick om ipv in de loop te hangen, een nummer ervan te maken
t is maar een tip :-)
 
Laatst gewijzigd:
Wij maken eigenlijk alleen maar loops (van 32 bars). Het arrangement maken we live met midi controllers (BRC2000) waar we ook effect knoppen op hebben ingesteld. Hierdoor hoeven we niet te 'werken' en kunnen we opnames maken en live optredens doen wanneer we dat willen. Voordeel vinden wij dat de track elke keer anders is en je elke keer volledige vrijheid hebt qua arrangement.
 
Ik start meestal mijn 808 (dat is een drumcomputer) en dan ga ik lekker op toetsen spelen. Vaak eerst een baslijn of een akkoord en dan zoek ik de overige ingrediënten erbij.

Net wat ik zeg......en dat contnue opnieuw horen...ja dat hoort erbij.....vooral met fine tunen kan het wel s vervelend worden....wat ik dan vaak doe is het gewoon een paar dagen laten liggen.....of ik ram hem in 1x inelkaar of het wordt een project waar ik toekomst in zie wat dan veel langer kan duren....en het kan ook nog eens zo zijn dat een track waaraan ik begonnen ben rustig een jaar blijft liggen en ineens zie ik het licht en maak m af....ik focus me niet op 1 track tegelijk.....
 
Okay Seiko..klinkt goed die tip!
Ikzelf ben ook fan van het combineren van harware met software (Ableton).
Het is ook moeilijk om de onbevangenheid en bezieling te behouden als je dagenlang aan een arrangement gaat lopen sleutelen, heb dan ook respect voor producers die zeer gedetailleerde muziek maken..hoe houden ze toch die bezieling instand om uren achtereen te pielen aan een paar maten?
 
Ik vergelijk 't maken van een nummer voor mezelf weleens met een bestel-busje..

Je krijgt een opdracht om iets op te halen en te bezorgen.

Dat begint met een order-list, het idee (kan vanalles zijn) .. je moet wel weten wat je moet ophalen, en waar.. da's 1.

--hiertussen zit het verzinnen van een inummer, hoe iemand dat doet is puur persoonlijk en lastig uit te leggen bovendien--

Vervolgens ben je bij je ophaal-adres en ga je je spulletjes uitzoeken (samples/synthgeluiden/zanger(es)/drums/elke mogelijke bron)

Dan ga je je busje inladen, echter, je hebt beperkte ruimte.. en je moet rekening houden met het totaal gewicht (volume), en het gelijk verdelen van dat gewicht (balans in je mix), breekbare spullen (kijk uit met die dikke lead/niet teveel galm!), producten die niet lang houdbaar zijn (voorkom irritante herhaling en/of eentonigheid), en zo verder ..

Vervolgens ga je kijken, waar moet het spul heen ?? en hoe kom ik daar ??
Je bekijkt de kaart en je ziet een aantal grote steden waar je langs moet ; Couplet en Refrein of intro/opbouw/steady/opbouw/climax/einde , is maar net wat de stijl is. Tussen de grote steden is het landelijk (rust), er kunnen heuvels of bergen of dalen bij zitten, verzin je rit maar.

Bouw nog een paar keer verkeerd rijden erin, voor het verassingselement :P (crashes/fills/breaks/onverwachte wendingen!/ etc) en op het eindpunt lever je je spullen, goed en wel af (eindmix)

Hierop zijn 1000-en variaties mogelijk, het geeft me slechts een kader.

Verder, staar je niet altijd blind op de techniek van een geluid, of de harmonische samenstelling (is ook leuk), maar houdt het in het begin simpel en kijk naar de functie van een geluid die je aan het maken bent ; is het een FX-geluid, een arpeggio om ritme te ondersteunen, een akkoordje, een beat, een bas, een lead-solo.. eerst de ingredienten bij elkaar zoeken op basis van functie, daarna pas het tijdrovende finetunen.

Zo houdt je je idee een beetje warm, voordat je vervalt in het eindeloos shapen van geluiden, terwijl je idee al lang vervlogen is.

Waarom? een gare crappy XG midi-file van een bekend nummer kan je al doen swingen puur om wat er in het nummer gebeurd, ofwel, op basis van functie van de geluiden..hoe lame ze ook zijn.. en dan is het een goede compositie! (coverbands maken daar ook dankbaar gebruik van). Bij dance/techno/hc enzo ligt dat wat lastiger, daar ligt de nadruk toch wel vaak op een specifiek geluid, maar toch, daar kan je ook genoeg in categorien zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Op de vraag, hoe maak jij een track, zou ik willen zeggen, iedere keer weer anders..
 
Als je Engels redelijk is, zou het volgende verhaal je kunnen interesseren. Het gaat over het 'uit elkaar trekken' van een (goede!) loop en is vooral dance-georiënteerd...

Tarekith's Arranging Guide

enjoy

Is een effectieve manier ja.. het ene kind gooit eerst de hele bak lego om, en gaat op zoek naar het juiste steentje, de ander blijft in de bak graaien voor het juiste steentje en legt die netjes ernaast.

Ik kies zelf liever voor de laatste, dan weet ik tenminste dat ik dat stukje echt wil hebben, en wordt niet verder afgeleid door alle stukjes naast de bak. Maar nogmaals, de Tarekith is wel een effectieve manier.
 
Je begint gewoon in plaats van hier alles op het forum te vragen. Enige oplossing.
Inderdaad, niet te moeilijk doen en gewoon ergens beginnen (melodie, loops, leuk effectje, etc.) als het eindproduct nergens naar klinkt, weet 6 trak wel een geschikte draad om het te posten:D
 
hoe ik begin aan een track is altijd verschillend (kan vanuit een bassline zijn, andere keer vanuit drumpatroon op 909, whatever)....en 'in mijn hoofd' heb ik gewéldige tracks zitten maar bij gebrek aan ook maar enige muzikale kennis, werkt het bij mij niet van 'ik zet het ideetje effe om in mn hoofd'
Ik denk dat de 'werkwijze' mee samenhangt of je muzikant bent of niet.
De meesten onder ons zijn geen muzikanten maar -zoals ik- cut&paste'rs / puzzelaars.
Dus maak wat loops, neem ze op en maak er iets mee.
 
Okay Seiko..klinkt goed die tip!
hoe houden ze toch die bezieling instand om uren achtereen te pielen aan een paar maten?

da's nu het gemak van Ableton : neem je loopjes en na het saven heb je alles voor eens en altijd bij mekaar...en dan werk je er verder aan wanneer je maar wil (ikzelf zit voor mn werk soms in't buitenland en heb dan voor op hotel mn laptop bij met wat onafgewerkte dingen...zit nu in Finland en heb mn laptop+MPC5000+Blofeld bij :-)

wat ik ook doe is : verschillende nummers in verschillende stijlen tegelijk maken, ik wil zeggen ik werk meestal afwisselend verder aan een dubstep track en een techno track.
Als ik dan effe de 4x4 beats beu ben na een paar uur en toch nog niet uit mn studio wil, werk ik verder aan een dubstep nummer. Af en toe wat afwisselen ipv weken aan hetzelfde nummer bezig te zijn.
En tussendoor, als je geen zin hebt in computer, wat met je hardware pielen, loops opnemen en wie weet zit er wel iets nuttigs bij voor de nummers waar je aan bezig bent.
enz enz
Voor mij werkt in elk geval niet : aan één nummer in één en dezelfde stijl 2 weken detailneuken..;dan stop je ermee als het nog niet half af en heb je er geen zin meer in
 
Back
Top