Wat is de beste 12 bit sampler

Het is in ieder geval duidelijk dat er geen markt is voor een "moderne 12-bitter", dus een apparaat met alle moderne faciliteiten maar met 12-bit AD en DA. Bijvoorbeeld een usb-doosje met 12-bit audio en jaren '80 nyquist filters, maar met moderne sample-software eraan.

Er is nog een randgebied zoals de 8-bit samplers voor in je modular, maar dat is het denk ik wel zo'n beetje.
 
Het is in ieder geval duidelijk dat er geen markt is voor een "moderne 12-bitter", dus een apparaat met alle moderne faciliteiten maar met 12-bit AD en DA. Bijvoorbeeld een usb-doosje met 12-bit audio en jaren '80 nyquist filters, maar met moderne sample-software eraan.

Er is nog een randgebied zoals de 8-bit samplers voor in je modular, maar dat is het denk ik wel zo'n beetje.

De MachineDrum had toch een 12-bit sampler uitbreiding?
 
Een sample uit een S950 klinkt 'vetter' dan een uit een moderne sampler op 12-bits. Raar maar waar. Al die onvolkomendheden zorgen voor dat fijne geluid.
 
Zit ik me nog steeds af te vragen en hoeverre er niet wordt overdreven dat de 12 bitter nou zoveel vetter zouden klinken.
Dit waren immers de eerste generatie betaalbare samplers en de gebruikers van toen waren er maar wat blij mee. En dan denk ik toch wel dat die 'romantiek' van toen toch wel invloed heeft op de beeldvorming.
Ik denk overigens wel dat er een kern van waarheid in zit en dat 12 bitters lekker klinken. Maar toch denk ik dat er af en toe wordt overdreven. En zoals al eerder opgemerkt zijn er ook nadelen omdat het oudere technologieen zijn.

ik ben het er niet mee eens. en het is niet eens dat "vetter" klinken. vooral drums uit een 12bitter klinken naar mijn idee een level lekkerder dan de 16bit 44.1khz samples. eigenlijk heb je die sampler helemaal niet nodig, maar "geresamplede" 12 bits drumshots zijn prima.
 
S612 heb ik staan, met de uiterst zeldzame Zadok upgrade(is nu 6-stemmig multitimbraal, dus prima voor drumkits). Het nadeel echter is dat ie quickdisks eet ipv gewone. En dan zie ik hier klachten dat de 950 wel gewone floppies doet? Waar gaat dat heen met deze wereld...

Overigens hangt mn S330 ook nog steeds werkeloos in mn rek, was vergeten dat ie tulp als output heeft. Welke ezel dat verzonnen heeft weet ik niet, maar het maakt het niet makkelijk allemaal. 12 bits moet je hard voor werken.

Zeuren over mensen die over floppies zeuren en dan zelf over tulp/jacks zeuren :mexico: Mij zal t niet tegenhouden.....

Wat is nou pcies t verschil tussen die 900 en 950?
 
The S-900 sampler was Akai's first truly professional sampler, released in 1986. Its sampling specifications were pro-quality at the time: 12-bit stereo sampling, 7.5kHz to 40kHz variable sampling rates and a maximum of 63 seconds of sample time at 7.5kHz. Up to 32 samples can be created and stored to disk along with any edit settings. This was one of the first rack-mount samplers to use a built-in disk drive. Although the drive could load sounds while you play, it was still a very slow process.

Editing and programming the S-900 is a very good precursor to the advanced S-3000 series. There are lots of advanced edit capabilities for looping, truncating, velocity crossfading, tuning and even analog-like parameters to control. Individual outputs for each of the eight voices, stereo mix out, stereo input, MIDI and trigger inputs round out this machine as a professional vintage-status sampler that still proves to be very useful even for today's musicians!

The S-950 soon followed the S-900 and offered increased memory and sampling rates. The sample rate was now variable from 7.5 to 48kHz and it could hold up to 99 samples in memory. Memory could be expanded from 750KB to 2.25MB.

van vintagesynth.org
 
Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord maar volgens mij kan dit hooguit minimaal zijn. AKAI melkt technologie altijd wel over meerdere modellen uit, de MPC60 is ook vrijwel identiek.

Een ding aan de mpc60 wat anders was/is waren de converter.
Deze deden iets met het geluid waardoor het iets meer Hifi klonk (Beter zegmaar)dan de 950. Ook had de mpc60 maar een vaste samplerate.
 
IK ben van plan een sampler te kopen voor een ouderwets vet geluid.

Het liefst dus 12 bit.

De SP1200/MPC60 zijn natuurlijk bekend om hun punch/ranzigheid maar ik vraag me af of de prijs die je daarvoor betaald terecht is....

Kan je niet net zo goed een s900 kopen? Of een emax/emulator

Wie heeft ervaring met de sound van deze ouwe bakken?
barjoh deze draad heeft egt veel post
paarmaanden oud , maar asje egt met de 8/12 bitters wil gaan samplen
koop dan een emu sp 1200 haha nee tuurlijk niet een mirage met bv de oberheim dpx
hebbie een sample player voor 75.- waarde diet zelfde [kan ] klinken as de sp12000 / emu lator 2
wel wat wezinlijke instel vershillen ,...
de dpx is een player
dus bv een leuke library erby ben je een aardig eind op weg
leest ook sequential prophet 2000 mooie bak trowens
en s900 geen s950 en dus de oude mirage reeks genoeg library te verkrijgen ,..ook emu 2 library ,..kost wel natuurlijk


ik denk dat een leuuk setje s330 =die nog 12 bit jatog ?
met screen en de juiste software bets leuk is ...asje der bv genoeg flops by krijgt ,..kweet wel dat de s330 550 s50 enso best mooi roland sample library,s hebben ,..
richard uit raams donk ...nog wat die vrekoopt een s330 compleet met alles erop en eraan muis / screen flops 200+ voor250.- d8ik
wel de mooiete waard
ipv een dure emax / sp12 of erger

verder denk iik egt dat de s950 een erg ok sampler is voor zn geld en soun d
en natuurlijk de ensoniq apparaten geloof de eps is 16 bit ...maar ..voorloper vd asrx serie ...klinkt goed dus daar gaat t om
 
Zeuren over mensen die over floppies zeuren en dan zelf over tulp/jacks zeuren :mexico: Mij zal t niet tegenhouden.....

Wat is nou pcies t verschil tussen die 900 en 950?

intern t zelfde
aleen de s950 heeft standaard meer memory tot 2.4 mb ofso max mogelijk
de s950 heeft een iets andere engine geloofk inside ..sample rate ofso ..check ff wat sites ,..
de s950 heeft dus meer potentie
de s612 is ook leuk soms 75.- eu aleen maar 0.7 nog wat mb ggeheugen ,..
sc6
 
Zeuren over tulp is vooral balen dat je net geen tulp-jack-kabels hebt liggen, en quickdisks zijn lastig te krijgen. Het scherm van de S330 stuurt een brom uit die je zelfs op de tv van de buren kan horen en zo heeft alles zn voordeel en zn nadeel. De bewerkingsopties en filters van de S330 zijn super, is er een mogelijkheid de sample te bewerken via software(OSX?)

En is er een alternatief voor die quickdisk(midi sampledump oid? Bv via Turbomidi-ding van Elektron dat de MD UW gebruikt?)

Pal had een goeie opmerking over de MD UW, geen analoge filters. En volgens mij kan je ook enkel extern editten?
 
De bewerkingsopties en filters van de S330 zijn super, is er een mogelijkheid de sample te bewerken via software(OSX?)
nee


En is er een alternatief voor die quickdisk(midi sampledump oid? Bv via Turbomidi-ding van Elektron dat de MD UW gebruikt?)

s550 kopen en via scsi of via sampledump/sysex
 
Last edited by a moderator:
Wat een dikke letters zeg :D

Sampledump inderdaad, dat doet alleen de S550? niet de 330? of de S612 van Akai? Die klinkt zo mooi en dat knippen met fysieke schuifjes maakt me echt heel blij.
 
Hoe meer ik deze thread lees, hoe blijer ik word van het idee dat ik nog een W30 heb staan. Deze heeft een eigen LCD van 240x80 en werkt met gewone flops. Enige nadeel: het piepende display. Maar dat kan nooit zo erg zijn als die monitor brom die bij de buren te horen zou zijn.

12 bit klinkt als 12 bit en 16 bit als 16 :D

Dat is niet helemaal waar, want de W30 heeft 12 bits AD converters, doch speelt weer af met een 16 bits DA.
 
Hoe meer ik deze thread lees, hoe blijer ik word van het idee dat ik nog een W30 heb staan. Deze heeft een eigen LCD van 240x80 en werkt met gewone flops. Enige nadeel: het piepende display. Maar dat kan nooit zo erg zijn als die monitor brom die bij de buren te horen zou zijn.



Dat is niet helemaal waar, want de W30 heeft 12 bits AD converters, doch speelt weer af met een 16 bits DA.

Dat is ook zo , een Akai 16 bit klinkt ook anders dan een Emu 16 bit en
dit is het zelfde met een 12 bit sampler.
Ik heb een Ensoniq EPS-M 12 bit en een EMAX I ook 12 bit en deze klinken
totaal anders dan bijv en 12 bit van Roland.
Het is ook een beetje persoonlijk wat je nu mooi vind klinken of niet , het
is wel zo dat 12 Bit iets toevoegd wat is bij een 16 bit mis en dit komt
misschien omdat 12 bit niet die zuiverheid heeft dan 16 bit .
 
Wat een dikke letters zeg :D

Sampledump inderdaad, dat doet alleen de S550? niet de 330? of de S612 van Akai? Die klinkt zo mooi en dat knippen met fysieke schuifjes maakt me echt heel blij.
dikke letters: gaat hier ook over vette samplers .( en wilde op meerdere qutes reageren , maar wist geen andere oplossing)
s330 heeft ook sampledump, dacht geen scsi. w30 heeft wel scsi echter geen sampledump via midi.

die 12 bitters klinken allemaal anders ook vanwege de moeite en technische oplossingen die per apparaat/ firma verschillen ( bv roland : 12bit omzetters met 16bit intern of zoiets en diff.interpol. ) kortom veel verschillen . en er is ook toen heel veel aandacht besteed aan het sampleproces/bewerking en uiteindelijke geluidsresultaat. de geluiden zijn echt typisch voor die tijd en qualitatief gewoon goed ( zelfs nu nog vaak heel bruikbaar en met karakter)
 
Back
Top