Wat is de beste 12 bit sampler

talkboxert

De man achter Exceeder
Lid sinds
9 augustus 2005
Berichten
679
Locatie
Amsterdam
IK ben van plan een sampler te kopen voor een ouderwets vet geluid.

Het liefst dus 12 bit.

De SP1200/MPC60 zijn natuurlijk bekend om hun punch/ranzigheid maar ik vraag me af of de prijs die je daarvoor betaald terecht is....

Kan je niet net zo goed een s900 kopen? Of een emax/emulator

Wie heeft ervaring met de sound van deze ouwe bakken?
 
Ik heb een prophet 2002, daarvoor een Ensoniq Mirage gehad. De Mirage klonk rauwer, maar had tammere filters. De 2000/2002 kunnen ook op lagere bitrates werken (22, 33 en 44 KHz of iets in die richting is het), volgens mij kan de Mirage niet hoger dan 33Khz en dat verklaart ook een deel van het verschil in sound.

Ik heb nog nooit een 950 of een Emax gebruikt.

Volgens mij is een Prophet een uitgebreidere en makkelijkere sampler, al werkt hij voor sommige mensen blijkbaar wat onduidelijk bij het instellen van zones etc. (ik vond het makkelijk maar goed ik kwam van een Mirage af).
 
De Mirage klonk rauwer

De Mirage is dan ook 8-bit, en je kunt de LPF na de D/A helemaal wegdraaien, waardoor alle aliasing er ook gewoon doorheen druipt.

Of een emax/emulator

Voor een Emulator tegenwoordig ook al een behoorlijke bak geld, dus dat lijkt me als "goedkoop alternatief" niet echt een optie. Als ik zo op de forum marktplaats kijk zie ik 600-700 voor een EII en al 1500 voor een (full option) EIII.

Grootste verschil tussen een SP1200 en een goedkoop 12-bit alternatief zijn natuurlijk de analoge filters, plus de reputatie (want laten we wel zijn, daar betaal je nog het meeste voor...)
 
Korg DSS-1, rauwe knallende bak. Alleen een beetje groot.
S950 is instant lekkere beats.
S700/X7000 is minder dik, meer lo-fi.
 
Roland S-330, fijne filters, veel opties en met wat geklungel een scherm en muis aan te hangen. En dirt cheap ;)
 
De Mirage is dan ook 8-bit, en je kunt de LPF na de D/A helemaal wegdraaien, waardoor alle aliasing er ook gewoon doorheen druipt.

Dat geldt natuurlijk voor alle samplers die geen fixed freq filter hebben (want er zit bijna altijd een filter na een DA).
 
w30, alles ineen voor een prikkie( snif), met scsi-uitbreiding wel te verstaan
 
Volgens mij is de S-330 wel makkelijker bedienen dan de W30 middels beeld en muis-methode. De W30 is echt een draak qua workflow, al is het wel erg lang geleden dat ik er iets mee heb gedaan. Ik herinner me veel gevloek en getier en een grote juich toen ik de MPC kocht.
 
Ik hoop zelf stiekem een beetje dat de Linndrum II het 8/12-bits verhaal mooi af gaat dekken, lijkt me ideaal(inclusief eventueel een paar mooie emulaties?). Ben alleen bang dat het een prijzige vriend gaat worden.
 
Ik heb weinig verstand van 12bit samplers verder, maar ik zal mijn W30 zeer waarschijnlijk nooit wegdoen. Al was het maar omdat je er tegenwoordig toch bijna niets voor krijgt. Dus voor wie nog eentje zoekt, je ziet ze nog af en toe te koop staan voor weinig.

Prima 12-bitter met bruikbaar filter. Voor drumgeluiden uiterst geschikt. En dankzij grote LCD zeer makkelijk te editen.
 
IK ben van plan een sampler te kopen voor een ouderwets vet geluid.

Het liefst dus 12 bit.

De SP1200/MPC60 zijn natuurlijk bekend om hun punch/ranzigheid maar ik vraag me af of de prijs die je daarvoor betaald terecht is....

Kan je niet net zo goed een s900 kopen? Of een emax/emulator

Wie heeft ervaring met de sound van deze ouwe bakken?

Ik heb zowel een s950 als een emax1.
s900 en s950 hebben dezelfde engine als de mpc60.
Lekker voor gruizige beats, en heeft ondanks het kleine display
een eenvoudige bediening.

Emax1 heeft een analoog filter en kan zowel stevig als zijdezacht klinken.
Kicks, snares, pads.. alles wat ik eruit heb horen komen komt er lekker uit.
Maar dat ervaar ik eigenlijk wel met alle hwsamplers van E-mu.
De Emax wordt genoemd als een goedkoop alternatief voor een sp1200.
Laatstgenoemde heb ik nooit gehoord, dus daar kan ik niet over oordelen.

Beide samplers zijn standaard goed voorzien van gescheiden uitgangen.
Voor het geld hoef je het niet te laten.
Een Emax1 gaat doorgaans tussen de 150 en 300 euri weg.
s950 tussen de 100 en de 200.

Beide samplers klinken op hun eigen wijze heel erg lekker.
Voor mij zijn het absolute blijvertjes..;)
 
Is het niet een leuk idee om een wav sample online te zetten die iedereen via de line-in van zn 12 bit sampler sample't (op zn lekkerste samlefreq) en daarna weer opneemt op de computer zodat we allemaal kunnen horen hoe lekker die sound is?

Ik ken die 'low bitrate' sound van de sp1200, dat gruizige..
s950 heb ik gehad.. maar vond ik niet dat sp1200 soundje hebben..
Ik ben wel benieuwd naar de andere 'dikke 12 bitters'.
 
s900 en s950 hebben dezelfde engine als de mpc60.

Dit klopt niet helemaal.
De MPC60 heeft een wat meer high end sound (dit door de andere converters die erin zitten).
De S950 kan hierdoor gewoon zoveel ranziger klinken.
Ook heeft de mpc60 een vaste samplerate, terwijl bij de 950 de samplerate per sample anders ingesteld kan worden.
 
Lijkt me een goed idee. Bijvoorbeeld een string, live drumloop, 808 kick, 808 hihats, een vocal en een bell sound of zo?


Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen SDS en opnemen via de AD's.
 
ik heb een sp1200 en ik kan zeggen dat ik nog nooit geluid zo bruut, rauw en ranzig heb gehoord. zeker als je een geluid downpitched.

ik heb ook een 12 bits sampler van yamaha gehad (TX16W). klinkt ook lekker maar toch niet te vergelijken met de sp1200.

tx16w.jpg
 
De ensoniq EPS :okdan:
verder de S550 van Roland deze klinkt ook wel leuk
Korg DSS 1 met mooie filters en natuurlijk de Emu EMAX I.
 
Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen SDS en opnemen via de AD's.

gewoon opnemen via line in.. kies zelf maar de optimale sample freq of filter instelling, downpitchen etc. Gewoon laat hem lekker klinken..
 
Back
Top