In Ear Systeem

Het zal allemaal wel, maar ik ga mijn 19" rekje niet uit elkaar draaien om te gaan kijken*D
Maarre deze discussie ging toch over In ear systemen???
 
Zelf prefereer ik toch een goed draadloos systeem. Zo heb je optimale bewegingsvrijheid. Ik werk zelf al jaren met een IEM 300 setje van Sennheiser, en afgezien van het batterijgebruik (1 repetitie en optreden met 1 blokje van 9v) kan ik hier niks van zeggen. geen storing of dat soort dingen. De nieuwere G2 schijnt wat zuiniger te zijn en op penlites te werken.


De nieuwe werkt idd op Penlites en is heel zuinig. Ik haal makkelijk 16 uur op 2 penlites.
 
Zelf gebruik ik gewoon een mixertje (gewoon simpel behringer dingetje tweedehands te krijgen voor 30 euro) daar prik je monitor signaal van de monitor tafel in. Vervolgens pak je de link outs van de DI's waar je Synth in zijn gegaan en die doe je ook in het mixertje.
Nu kan je zelf bepalen hoe hard het totaal volume op je oortjes wordt en kan je ook nog eens de verhouding van monitor signaal en 'de rest' bepalen zondar dat dit gevolgen heeft voor de FOH-mix.

waar je wel even op moet letten is dat je op je monitor mix alleen maar de rest hebt zitten en geen eigen toetsen want die regel je zelf al en anders komt die dubbel binnen!

Ik heb het een tijdje op precies deze manier gedaan en dat werkt heel erg fijn. Ik moet zeggen dat ik ook op zoek ben naar een draadloos systeem. Je hebt altijd een beetje het idee dat je aan een lijntje hangt als je doppen rechtstreeks je mixertje in gaan. Je beweegt je, zelfs als toetsenist, toch wat vrijer als je draadloos bent. Het is gewoon wat praktischer.

Iemand merkte eerder op dat goede doppen het belangrijkste zijn. Dat kan ik helemaal onderschrijven. Ik heb op maat gegoten doppen met een drieweg systeem en dat is helemaal super.

Ik moest bij dat inear wel wennen aan de kwaliteit van het geluid. Je hoort echt ALLES en helemaal je eigen spel als je dat er net bovenuit mixt. Je hoort dus ook alle fouten en dat had bij mij in eerste instantie de uitwerking dat ik extra voorzichtig ging spelen. Daar moet je je dus een beetje overheen zetten. Een miskleun geeft in dat opzicht niets.
 
23 feb. heb ik mijn eerste optreden met de band dus ga het aansluiten zoals jullie geadviseerd hebben, ben benieuwd :)
THnx voor al jullie advies. Ik doe het voorlopig met mijn Shure SLC 2 en later kan ik altijd nog kijken voor prof. oordoppen.
 
@MvD
Weet niet of je in de gelegenheid bent, anders kom maar een keer naar een optreden van ons, we zitten regelmatig in de buurt van Raalte. als je op tijd komt, dan kan ik je wel het een en ander uitleggen. Onze agenda staat op de website.
 
gebruik zelf momenteel de sennheiser CX300 silver en ben er behoorlijk tevreden over. Alleen dempen ze voor mij nog niet genoeg (ik schat een db of 20).

Etymotic ER4 schijnen heel erg goed te zijn en vrij goedkoop ook. Niet draadloos overigens.
Dempen tot een db of 40 (afhankelijk van het filter wat je gebruikt).

Als ik jou was zou ik gewoon bij de monitor engineer je mix laten samenstellen en je eigen synths nog een keer extra aftappen. Dit op een klein mengpaneeltje gooien en klaar.

Of wat je nog kan doen is een mengpaneel met een suboutput nemen. Al je eigen kanalen naar zowel de master als de sub sturen, een monitor mix van de monitor engineer vragen en die alleen over de suboutput uitsturen. Suboutput naar je hoofdtelefoon routen en je bent er.
Op die manier doe ik het eigenlijk. Gewoon me sub aftappen. Werkt ideaal, enig minpuntje is dat mijn roland geen effecten laat horen (aux sends) over die subs dus geluiden staan soms harder dan moet en kan zo geen effecten controleren. Je moet het sowieso erg treffen met monitor engineers. Gelukkig heb ik er nog geen problemen mee gehad.

@voskens:
Overigens, waarom een limiter er tussen? Een beetje toetsenist regelt gewoon alle geluiden voor het optreden en stelt het 1 keer af en hoeft daarna niet meer te tweaken. Decibel metertje gebruiken om je patches afzonderlijk aan te passen en klaar ben je. Kost ff wat tijd om te regelen (hangt van je set af, aantal patches etc) maar dan ben je er iig van verzekert dat het werkt.
Sla je patch zo zacht mogelijk aan en vooral ook zo hard mogelijk (tip: gewoon met je volle gewicht op je toetsenbord vallen. Zeker de oudere gewogen kunnen dit heel goed hebben)

Limiters heb ik nooit nodig en vind het zeer zonde van de dynamiek. Als je echt muzikant ben dan let je op je geluid en geef je ook veel om je sound. Dan is een limiter vloeken in de kerk. Limiters maken namelijk alles hard en gooien de dynamiek eruit. Het zijn gewoon compressors met een ratio op oneindig.
Sure wel een beveiliging voor je oren in zekere zin, maar er zijn andere manieren om het op te lossen (en dat is nog goedkoper dan een limiter kopen).
 
Die limiter is niet om het signaal af te knijpen van je toetsen, maar bedoeld om je oren te sparen!
je zet de limiter ook niet op de uitgang van je toetsen, maar tussen je eigen submixer en in ear versterker
Het signaal dat je uitstuurt naar de zaal heeft hiermee niks te maken, die gaat rechtstreeks naar de zaaltafel.

Meeste draadloze systemen (sennheiser, Shure etc) hebben in de beltpack standaard een limiter ingebouwd.
(als je een limiter goed afstelt, dempt ie het geluid pas als ie echt te hard is, en niet eerder)

Wat betreft de routing van het signaal: als je in de eerder posts leest, kun je zien dat ik het precies zo doe.

En wat betreft Patches maken: ik doe dit gewoon op mijn gehoor, een Db meter is mooi, maar werkt niet helemaal zoals jij bedoelt, ieder geluid heeft zn eigen karakter waardoor de beleving van het geluid anders wordt: een lage toon op 100 db is (voor mij) minder irritant aan de oren dan een hoge toon van 100 db.
 
Laatst gewijzigd:
De Limiter zal in mijn geval ook puur om enerzijds mij voor mijzlef te beschermen (ik heb nog al een handje van om steeds harder te gaan als je éénmaal lekker bezig bent)
De tweede belangrijkste reden is dat monitor signaal dat je ook binnen krijgt van de monitortafel. Hier gaat nog wel eens wat mis denk aan een fluitende mic op jou monitor lijn ik beodle die gast strukeld maar eens en gooit per ongeluk masters voledig open! Dan kan ik je verzerkeren dat je blij bent als jij wel een limiter dus je doppen en mixer hebt zitten!
 
Ik heb zelf een mg 8 fx tafeltje zonder limiters. Daar komen de l en r binnen van de mon. mix. een stereo lijntje van de laptop met sampler en mn metronoom. Ik gebruik geen limiter, zet alles op 0 als ik begin en vraag ook aan de mon. mix. of hij deze van zeer zacht naar hoger wil draaien tijdens soundcheck. Nooit problemen meegehad. ook niet tijdens het spelen.
 
Het hoeft ook maar één keer mis te gaan...
 
Die limiter is niet om het signaal af te knijpen van je toetsen, maar bedoeld om je oren te sparen!
je zet de limiter ook niet op de uitgang van je toetsen, maar tussen je eigen submixer en in ear versterker
Het signaal dat je uitstuurt naar de zaal heeft hiermee niks te maken, die gaat rechtstreeks naar de zaaltafel.

Snap dat je dit voor je gehoor doet en alleen op het monitor signaal. Maar een limiter maakt niet zachter, die zorgt gewoon dat alles hard komt en netjes onder een treshold blijft zodattie niet clipped (als je hem tenminste zo instelt) en daar ben ik meer op tegen. Als je je sounds goed afsteld hoef je sowieso alleen de headphone output te regelen en ben je er ook... Doe het altijd al zo en nooit problemen.

Wat betreft de routing van het signaal: als je in de eerder posts leest, kun je zien dat ik het precies zo doe.
My bet...

En wat betreft Patches maken: ik doe dit gewoon op mijn gehoor, een Db meter is mooi, maar werkt niet helemaal zoals jij bedoelt, ieder geluid heeft zn eigen karakter waardoor de beleving van het geluid anders wordt: een lage toon op 100 db is (voor mij) minder irritant aan de oren dan een hoge toon van 100 db.
Ja deed ik vroeger ook maar dan merk je snel dat geluiden toch zachter staan dan je denkt en dat ze over een PA en in een zaalmix wegvallen. Komt ook vaak genoeg voor dat de mensen die je afmixen minder affiniteit hebben met wat je doet en dus maar wat aanmodderen qua mix. Vooral ook persoonlijke muziek smaak speelt hierin een rol (een engineer die alleen maar heavy metal luistert zet de gitaren vaker toch wat harder dan de toetsen) omdat dat een referentiepunt kan zijn voor ze.
Toetsenisten moeten het vaak ontgelden qua sound. Dit omdat onze setups het hele spectrum kunnen beslaan en de toetsenist heel divers kan zijn met wat hij speelt en wat zijn functie in de groep is.

Ik zorg er voor dat solo sounds bijvoorbeeld al harder staan dan de akkoorden die er onder gaan. Om er zeker van te zijn dat de solo goed door de mix gaat. Als ik weet dat de engineer goed is kan ik dit altijd nog met het volume pedaal regelen.

Drumloops ook altijd leuk probleem. Moeten ook vaak harder staan dan de rest van je toetsen omdat die drumloop het ook tegen de drummer moet opnemen (indien aanwezig, zoals bij ons. 2 drummers om precies te zijn)
 
Back
Top