In Ear Systeem

MvD

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2005
Berichten
613
Locatie
's Heerenberg
Beste Lezers van t Forum,

Ik ga binnenkort voor het eerst optreden en gebruik op dit moment een eigen monitor speaker (Roland KC-350) maar dit is een onwijs gesleep met dit apparaat. Ik heb eraan zitten denken om een In Ear Systeem te kopen.

Nu hoorde ik gisteren van een bandlid dat hij een 800 euro in ear systeem heeft van Sennheiser. En oud bandlid had een goedkoop in ear systeem maar daar ontving hij radio moskou op :S

Ik zit te neuzen op thomann.de en hier heb je een overzicht welke systemen zij hebben :

http://www.thomann.de/nl/cat.html?gf=in_ear_headphones&oa=pra

Ik heb 2 ideeën over het systeem :
- Ik sluit gewoon goede/dure oordoppen via een kabeltje op mijn Headphone aansluiting op mijn Synth aan.
- Ik koop een draadloos systeem (maar is waarschijnlijk erg duur en goed bruikbare).

Wie o wie kan mij hier advies over gegeven wat ik het beste kan doen?
 
Zelf prefereer ik toch een goed draadloos systeem. Zo heb je optimale bewegingsvrijheid. Ik werk zelf al jaren met een IEM 300 setje van Sennheiser, en afgezien van het batterijgebruik (1 repetitie en optreden met 1 blokje van 9v) kan ik hier niks van zeggen. geen storing of dat soort dingen. De nieuwere G2 schijnt wat zuiniger te zijn en op penlites te werken.

De doppen die ik gebruik is de ES 2 van Variphone, en zijn speciaal op maat gegoten met aan iedere kant een hoog driver, laag driver, en cross overfilter ingebouwd (2weg systeem).

Voordeel van dit systeem is dat ze in bij de fabriek al de meest schadelijke frequenties hebben weggefilterd, zodat je oren minder te lijden hebben dan wanneer je gewone koptelefoontjes gebruikt.

Ik zou zeker op dit soort dingen niet gaan bezuinigen, want je oren moeten toch nog jaren mee.

kijk anders even op de volgende site:
www.inear.nl
Dit is de zaak waar ik mijn doppen heb gekocht
 
Je kunt er natuurlijk een 2-trapsverhaal van maken. Zoals Vosken al aangeeft, zijn goede doppen het belangrijkst. Als je synth voldoende hard uitstuurt, ben je met goede doppen en voldoende kabel voorlopig wel gered. Daarna kun je nog 'ns iets draadloos eraan hangen.
 
Beste Vosken en Meinte37 : dank voor jullie reactie.

Ik zit er aan te denken de volgende oordoppen te bestellen : Shure SCL2 Hoofdtelefoon (Zwart). Ik neem aan dat dit ook een semi pro. oordopjes zijn die de omgeving goed filteren of bedoelen jullie dat niet?

Ik heb inderdaad besloten eerst bedraad te proberen en wanneer mij dit goed bevalt zal ik voor een draadloze set kijken.
 
Maar 1 ding vraag ik me af:
Speel je in een band, of ga je solo optreden?

Als je in een band speelt is het ook zaak dat je anderen ook nog hoort,
met een In Ear systeem aangesloten direct op jouw keyboard wordt dit natuurlijk een stukje moeilijker.
 
Dan zou ik het volgende doen:

Een verlengsnoer voor jouw koptelefoontje erbij kopen, en je koptelefoontje inprikken op een line out van de monitortafel.
Daarna een goede totaalmix maken op jouw doppen (bassdrum, snare, bas, gitaar, zang, en toetsen) en jouw eigen keyboard daar net een TIKKELTJE bovenuit laten komen. (met een tikkeltje bedoel ik ook maar echt HEEL weinig). en de volumeknop van jouw keyboard op 3/4 laten staan bij de basismix, zodat je altijd nog iets kunt bijregelen.

En zo zacht mogelijk proberen te spelen: omdat je geen limiter hebt!
Ik ben er zelf geen fan van om zonder limiter te spelen.
 
Hmmm maar dat tikje harder zetten waar zou ik dat dan moeten doen? Niet op de mix tafel want dan wordt hij te hard uitgemixt.

En wat is een limiter?
 
Op veel mixtafels zitten meestal aparte uitgangen voor monitoren,
zodat je op iedere monitoruitgang een zelf samengesteld signaal uit kunt sturen.
als je deze uitgangen gebruikt, dan gaat dat onafhankelijk van jouw eindmix die naar de grote luidsprekers gaat. Deze uitgangen moet je dus benutten voor jouw koptelefoon.

Een limiter is een kastje dat de pieken van het geluid opvangt en afdempt, zodat jouw oren niet beschadigd raken als er bijvoorbeeld een microfoon rond begint te zingen of te piepen.
 
Zelf gebruik ik gewoon een mixertje (gewoon simpel behringer dingetje tweedehands te krijgen voor 30 euro) daar prik je monitor signaal van de monitor tafel in. Vervolgens pak je de link outs van de DI's waar je Synth in zijn gegaan en die doe je ook in het mixertje.
Nu kan je zelf bepalen hoe hard het totaal volume op je oortjes wordt en kan je ook nog eens de verhouding van monitor signaal en 'de rest' bepalen zondar dat dit gevolgen heeft voor de FOH-mix.

waar je wel even op moet letten is dat je op je monitor mix alleen maar de rest hebt zitten en geen eigen toetsen want die regel je zelf al en anders komt die dubbel binnen!
 
Top dank je wel Helmert!
Ik heb ondertussen al Shure (Shure SCL2) oordopjes besteld (ga eerst bedraad later draadloos)
 
Graag gedaan!

waarom wil je eigenlijk draadloos? Ik bedoel zolang je geen Keytaar speelt zul je toch al vast staan op de plek waar je staat! Ik vergelijk dat altijd met een Draadloss bestuurbare auto waar je alleen wel een adapter voor de stroom aan moet doen!! Ik denk dan dan kan je beter het geld dat je eventueel zou gaan stoppen in de overstap naar draadloos stoppen in de ES-2 of ES-3 oorpluggen die eerder al werden genoemd!

Maar dat is mijn mening natuurlijk ;)
 
Nou ik wil eerst even kijken hoe mij t bevalt met die oordopjes. En ik ga ook gitaar spelen dus dan is wel prettig je oordoppen voor beide te kunnen gebruiken. En misschien wil ik tzt een draadloos keyboard kopen ... hoezo wireless minded ? :P
 
Dan is het inderdaad wel lekker!

Als je trouwens met snoer (wired) speelt en je wil er wel een limiter tussen kan je dan gewoon een huis, tuin en keuken compressor/limiter gebruiken of zijn er ook andere dingen mogelijk? Of moet er zowiezo wat anders?
 
Er zijn geloof ik van Behringer ook van die 19" limiters..
Alleen was ik even de naam van die dingen vergeten, maar zal vast wel te vinden zijn bij feedback ofzo..
 
Helmert:

Waarom gebruik je trouwens DI's?
Ik werk al jaren zonder, gewoon XLR/Jack kabeltje tussen de keyboards en de mixer, nooit last van storing, aardlussen en andere onzin gehad. Scheelt toch alweer in het op en afbouwen van de spullen dacht ik zo.

En ik moet zeggen dat draadloos toch een stuk relaxter speelt, in een grijs verleden heb ik gewoon gewerkt met snoer, maar dan sta je er achter je setje constant bovenop je snoer te trappen. Heb nu draadloos, en dat bevalt mij veel beter.
 
Back
Top