Het grote Chriet Titulaer topic

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb behoorlijk wat kanten van het verhaal gelezen

Ik ook, maar ik trek een andere conclusie, waaruit maar weer eens blijkt dat geschiedenis per definitie een kwestie van interpretatie is.

hoewel dat hem als mens in een ander daglicht zou stellen, is het niet relevant voor de tecnologie die hij voortbracht en waarop huidige ruimtevaart deels gebaseerd is
Dat ben ik voor een groot deel met je eens. Ik kan me echter goed voorstellen dat mensen het wel zuur vinden dat juist zo'n controversiële figuur zulk een rol speelde in een dergelijk project om nog maar te zwijgen over het opportunisme waarmee Amerika hem binnenhaalde.


groet

Tom
 
Ah, evoluon is dat van Philips. ok :).

Geschiedenis bevat inderdaad haast onvermijdelijk een portie interpretatie. Waarom? De bronnen zijn veelal niet objectief, dus de conclusies die wij eruit trekken bijgevolg ook niet met betrekking tot het oorspronkelijke feit. Ook zijn de bronnen niet compleet, dus moeten we wel interpreteren om de eindjes aan elkaar te knopen. En als we een waarde-oordeel over een historisch feit uiten, is het sowieso subjectief. Maar natuurlijk kunnen we en moeten we bij gewone geschiedschrijving zo veel mogelijk ons best doen om een objctief beeld neerte zetten. 100% bewijs bestaat ook enkel inde wiskunde en niet in de praktijk, vandaar dat we ook moeten werken met "naar alle waarschijnlijkheid" of zoals men ook zegt "boven alle redelijke twijfel". De objectieve aard van Von Braun's oorlogsverleden kan m.i. niet boven alle redelijke twijfel worden bepaald met de info die we nu hebben. Zeker niet met de info die ik nu heb. Wat de echtheid van de Apollo maanlandingen betreft, plaatsen de stapels bewijsmateriaal hun echtheid wel degelijk boven alle redelijke twijfel. Apollo is trouwens ook een mooi voorbeeld van objectieve vs subjectieve geschiedschrijving: sommige historici geven historische argumenten om daaruit te beslissen dat het project een zegen dan wel vloek, zin of waanzin, nuttig of waardeloos was. En dat mag, zolang duidelijk blijft dat het om een subjectieve mening over geschiedenis gaat en de genoemde feiten op zich natuurlijk duidelijk begeleid zijn van bronnen die hun echtheid aanduiden (quasi zeker, waarschijnlijk, wild gerucht enz :)). Objectieve geschiedschrijving over Apollo mag enkel de feiten bevatten en geen waarde-oordeel. Maar dat zou de geschiedenisschrijving verarmen. Want welke historicus zou het in zijn hoofd halen uit te zoeken hoeveel scheidingen er onder Apollo ingenieurs waren als hij niet bezig wa met en waarde-oordeel over Aollo? Dat is maar 1 voorbeeld. Dus mijn mening is dat zolang het onderscheid tussen objectief en subjectief, hard feit en niet bewezen feit duidelijk blijft, subjectiviteit een plaats en nut heeft in geschiedkundig onderzoek. Natuurlijk mag de subjectiviteit het wetenschappelijke karakter van het geschiedkundig onderzoek geen geweld aandoen, waarbij ik denk aan oogkleppen en subjectief interpreteren van de echtheid van argumenten naargelang ze pro of contra de eigen agenda zijn. Daarbij zijn de complottheorieën over de maanlandingen een goed voorbeeld. Natuurlijk gaat iemand niet zeggen dat er eigenlijk wel heel veel bewijs pro de landingen is als hij zijn geld verdient met het verkopen van video's waarin hij zegt dat ze niet echt zijn. Natuurlijk gaat hij mensen nie wijzen op de dubieuziteit van sommige van zijn argumenten, of op het bestaan van tegenstrijdig bewijs. Dan wint het subjectieve het op het wetenschappelijke karakter van geschiedkunde, en wordt het m.i. waardeloos. Een wetenschapper mag nog zo subjectief zijn, zolang hij in zijn werk het objectieve (dus wetenschappelijke) van het subjectieve niet kan scheiden, is hij niet meer wetenschappelijk bezig.

--------------

Wat Von Braun (en vele andere geleerden) naar de VS brengen betreft: dat was inderdaad opportunistisch. Net zo opportunistisch als de andere helft van de raketgeleerden die naar Rusland gebracht werden :).

De ruimevaart heeft in zijn geschiedenis uiteraard wel meer links met het militaire, wat logisch is gezien met wat voor speeltjes ruimtetuigen gelanceerd worden en hoe die nog toepasbaar zijn.

Voor mezelf kijk ik dan ook naar het project op zich. Von Braun heeft als teamleider samen met 500.000 mensen een maanraket ontworpen en gebouwd, welke gebruikt is om mensen naar de maan te schieten als technologische prestatie en voor de wetenschap. En om Rusland de loef af te steken. Met project Apollo op zich is dus niks mis. Een ander, gelijkaardig voorbeeld: ik ga naar airshows en geniet van de shows van gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers. Diezelfde toestellen worden inderdaad gebruik om dood en vernieling te zaaien. Maar op een airshow (degene waar geen beurs aangekoppeld is althans) gebruikt men vliegtuigen om ter vermaak van het publiek mee te tonen tot wat die toestellen als vliegtuig in staat zijn. Vanuit dat oogpunt is er dus moreel niks mis met een airshow, en kijk ik dan ook met plezier en bewondering naar die technologische wonderen. natuurlijk heeft een airshow ook als doel om het leger een vriendelijk gezicht te geven, mensen te werven en te tonen dat het belastingsgeld gebruikt wordt voor goede toestellen, en voor de organisatoren uiteraard ook vaak gewoon om winst te maken. En daar is eigenlijk ook niks mis mee. Het onderscheeid zit hem in het technologisch vernuft en de morele waarden van de toepassing en eventueel personen erachter. Technologie op zich heeft geen morele connotatie. In dat opzicht vind ik het ook niet raar dat een overtuigd pacifist naar een airshow zou gaan, want het blijft toch wel een indrukwekkende prestatie dat een wezentje dat niet kan vliegen zichzelf in een zware metalen constructie plaatst en zichzelf vervolgens aan 1000 km/u rondstuurt door de lucht, loopings incluis. Het is op dat moment geen wapen in actie, maar een heel, heel cool stuntvliegtuig en sterk staaltje technologie. Ik ben zeker dat genaamde Chriet Titulaer zijn hart ook sneller gaat slaan bij het aanzien van zo'n spektakel.
 
Laatst gewijzigd:
....... In dat opzicht vind ik het ook niet raar dat een overtuigd pacifist naar een airshow zou gaan

Dat zou ik ook niet durven beweren, maar ik kan me de ambivalente gevoelens wel voorstellen.
Ik kan begrijpen dat mensen een mooi stuk techniek niet alleen maar als een mooi stuk techniek zien, want mag op een show het fraaie stukje techniek dan geen wapen in actie zijn, het is wel ontworpen en gebouwd als wapen voor actie.
De atoombom is natuurlijk ook een enorme prestatie van het intelect, maar alleen maar een mooi stukje techniek???
Zelfs figuren als Einstein erkenden de paradoxale gevoelens die technologische ontwikkelingen met zich meebrengen.

Het doet allemaal niets af aan de prestatie op zich, maar een kritische gedachte, noot of bespiegeling doet geen kwaad lijkt mij.


groet

Tom
 
Iets heel anders......

Nu dit topic toch in een soort van jeugdsentiment en ruimtevaart topic is ontaard.....
Kennen we deze nog?

Ik weet niets over hun oorlogsverleden trouwens ;)
 

Attachments

  • astronautjes.jpg
    astronautjes.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 74
Origineel geplaatst door Tom 32
Iets heel anders......

Nu dit topic toch in een soort van jeugdsentiment en ruimtevaart topic is ontaard.....
Kennen we deze nog?

Ik weet niets over hun oorlogsverleden trouwens ;)

Nooit gezien, maar ziet er leuk uit :). Ook ik ken niks over hun misdaden tegen de mensheid ;).

is dat trouwens een synthi achter die met de baard? 8)
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Dat zou ik ook niet durven beweren, maar ik kan me de ambivalente gevoelens wel voorstellen.
Ik kan begrijpen dat mensen een mooi stuk techniek niet alleen maar als een mooi stuk techniek zien, want mag op een show het fraaie stukje techniek dan geen wapen in actie zijn, het is wel ontworpen en gebouwd als wapen voor actie.
De atoombom is natuurlijk ook een enorme prestatie van het intelect, maar alleen maar een mooi stukje techniek???
Zelfs figuren als Einstein erkenden de paradoxale gevoelens die technologische ontwikkelingen met zich meebrengen.

Het doet allemaal niets af aan de prestatie op zich, maar een kritische gedachte, noot of bespiegeling doet geen kwaad lijkt mij.


groet

Tom

Volledig mee akkoord. Waar het om gaat is onderscheid maken tussen technologie en toepassing, niet om het negeren van de toepasssing. Uiteraard zijn daar ambivalente gevoelens bij. De zaak wordt nog complexer als je er zelf aan werkt. Ik zou erg graag meewerken aan ontwerpen van straaljagers, maar ergens zit je toch een moordwapen te bouwen dan. Ook al beslis jeniet dat het gebruikt wordt, ook al gebruk je het zelf niet.

naast het negeren van de toepassing kan men ook naar het andere uiterste gaan: het technologisch vernuft negeren omwille van de toepassing.

Inderdaad steeds kritisch zijn en van het totaalbeeld bewust zijn, maar onderscheid kunnen maken wanneer dat op zin plaats is. En tot hoever het onderscheid maken op zijn plaats is, dat zijn dus persoonlijke morele waarden.
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Dan zijn we het eens....terug naar Chriet? ;)

Over naar de studio.

Die....baard...van Chriet, was dat toen een mode of was het destijds ook al excentriek? Ik heb wel wat baarden uit die periode gezien waarvan de wenkbrauwen gaan fronsen, maar buiten poppenkasten heb ik die baard van Titulaer toch nergens gezien :).
 
Had (of heeft) Nico de Haan ook niet zo'n baard?
Die hield weleens een praatje over vogels geloof ik.

Deze had er in ieder geval één ;)......en ook meteen jeugdsentiment.
 

Attachments

  • j.j.debom.jpg
    j.j.debom.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 65
De combinatie baard met zijn accent , is toch wel apart , hij had het vaak over het zwarte gat :)
Was er ook niet de wondere bovenwereld of alleen de wondere wereld , dacht dat ze allebij bestonden
 
Wondere bovenwereld was van Van Kooten en De Bie (Chrut Titulaer)

Edit: gevonden :) KLIK
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Had (of heeft) Nico de Haan ook niet zo'n baard?
Die hield weleens een praatje over vogels geloof ik.

Deze had er in ieder geval één ;)......en ook meteen jeugdsentiment.

Dit is geen foto van Nico de Haan. Dit is Aart Staartjes in Klokhuis in de rol van "Prof. Dr. Fetse Alsvanouds, Hoogleraar aan de Universiteit van Harderwijk"
 
Dit is geen foto van Nico de Haan. Dit is Aart Staartjes in Klokhuis in de rol van "Prof. Dr. Fetse Alsvanouds, Hoogleraar aan de Universiteit van Harderwijk"

Ik heb ook niet beweerd dat dat Nico de Haan is, maar het is ook zeker niet Fetze Alsvanouts (die is baardloos). Het is zijn voorganger, de socio-psycholoog uit J.J. de Bom, voorheen de kindervriend.


Cool! dat diploma :okdan:

groet

Tom
 
Shit, je hebt gelijk. Fetse Alsvanouds was die man met dat warrige haar, rond brilletje en die gehaakte tas met buttons om z'n schouders. (ik was idd danig in de war.) Voor de duidelijkheid:

Nico_95x95_tcm8-90274.jpg


dit is Nico de Haan.

Ja ben erg trots op mijn Astronouten Diploma, ik was toen 11 jaar. Heb het altijd bewaard.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top