Het grote Chriet Titulaer topic

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Het is natuurlijk maar net wat de insteek is.
Bij het apolloproject was de enige insteek de Russen verslaan. Wetenschappelijk stelde het project niet al te veel voor. We komen nu in een fase dat ruimtevaart op een grotere schaal commercieel interessant wordt en investeerders trekt.
Ik begrijp ook wel dat dat niet in het volgende decennium tot een 'Island three' zal leiden (en dat begreep Gerard O'Neill ook), maar aan de andere kant zijn er toch al veel dingen gebeurd die ik in de tijd van Wondere Wereld niet voor mogelijk had gehouden. De ruimte in voor minder dan een miljoen leek nog niet zo lang geleden onvoorstelbaar.
Dat de X-price toch nog zo snel vergeven kon worden leek ook niet voor de hand te liggen. Ook nieuwe technologie als de Ionenmotor, laservoortstuwing en de scramjet waren tot voor kort voorbehouden science fiction auteurs, om over teleportatie nog maar te zwijgen.

Een hoop 'Wondere Wereld' is op dit moment in een of andere vorm reële wereld geworden. Misschien anders dan Chriet en Wubbo het ons toen voorspiegelden, maar niet minder fascinerend.


groet

Tom
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Het is natuurlijk maar net wat de insteek is.
Bij het apolloproject was de enige insteek de Russen verslaan. Wetenschappelijk stelde het project niet al te veel voor.
nee pcies... men moest toch iets verzinnen om geld los te peuteren bij het amer. publiek en de maan was pcies dat begeisterende stukje dat de doorslag gaf... waarschijnlijk de duurste film ooit? ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apollo-maanlandingscomplottheorie
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Het is natuurlijk maar net wat de insteek is.
Bij het apolloproject was de enige insteek de Russen verslaan. Wetenschappelijk stelde het project niet al te veel voor. We komen nu in een fase dat ruimtevaart op een grotere schaal commercieel interessant wordt en investeerders trekt.


Wat het Apollo project en wetenschap betreft, hangt het er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Tot Apollo 11 had het niks met wetenschap te maken (als we wetenschap en technologie even los van elkaar bekijken); alles voor A11 was in functie van A11 en het enige doel van A11 was mensen op de maan landen en veilig terug thuis krijgen "punt". Natuurlijk werd er toen ook al wetenschap gedaan in functie van A11, zoals het mappen van de maan.

Na A11 moesten de maanreizen ook een doel krijgen, en daar kwam de wetenschap in het plaatje. A12-A17 waren in feite allemaal wetenschappelijke maanmissies. (misssiemotto van A13 was Ex Luna, Scientia). Deze missies hebben ons veel nieuws geleerd over de maan en de aarde. Veel bodemmonsters en stenen werden meegenomen, en talloze wetenschappelijke experimenten geplaatst en uitgevoerd. Dus Apollo en wetenschap zijn eigenlijk niet afscheidelijk. Wat wél zo is, is dat wetenschap zeker niet de primaire drijfveer achter het starten van project Apollo was. Dat was inderdaad de space race, en dus de koude oorlog.

Ik begrijp ook wel dat dat niet in het volgende decennium tot een 'Island three' zal leiden (en dat begreep Gerard O'Neill ook)
Het zou me verbazen en tegenvallen moest hij dat niet zo begrepen hebben :).

maar aan de andere kant zijn er toch al veel dingen gebeurd die ik in de tijd van Wondere Wereld niet voor mogelijk had gehouden. De ruimte in voor minder dan een miljoen leek nog niet zo lang geleden onvoorstelbaar.
Dat de X-price toch nog zo snel vergeven kon worden leek ook niet voor de hand te liggen. Ook nieuwe technologie als de Ionenmotor, laservoortstuwing en de scramjet waren tot voor kort voorbehouden science fiction auteurs, om over teleportatie nog maar te zwijgen.
De wetenschap staat inderdaad niet stil, en ook voor ruimtevaarttechnologie geldt inderdaad dat we steeds maar weer nieuwe dingen uitvinden of toepassen. De mogelijkheden vandaag zijn inderdaad behoorlijk uitgebreid tov het begin. De ionenmotor is echter al een oude techniek die al in 1970 in de ruimte gebruikt werd, maar recent zijn er veel nieuwe ontwikkelingen in die de techniek verder bruikbaar maken. Hoe Smart-1 langzaam naar de maan kroop was een mooi voorbeeld. In rechte lijn zou je er met de auto sneller zijn, maar als je dan de "brandstoftank" van dat motortje bekijkt, weet je waar het voordeel zit. Laser voortstuwing werkt maar is nog niet toegepast in een missie. Scramjets werken ook, maar staan nog in de kinderschoenen. Ik heb zelf meegewerkt aan de ontwikkeling van scramjets. In de periode na de succesvolle vluchten in Australie en van NASA, maar dan was de technologie nog steeds niet rijp voor toepassing, en nu nog niet. Maar we maken vooruitgang, dus waarschijnlijk zien we in de toekomst scramjets op vliegtuigen of lanceerders. Ze werken in ieder geval al buiten het laboratorium, maar in een veel beperkter regime dan wat in de praktijk bruikbaar is tenzij we wel erg veel concessies doen. Het lijkt me echter realistisch dat we binnen enkele decennia scramjettechnologie in praktische toepassingen zien. Air to air missiles zullen volgens mij de eerste toepassing zijn waarin de technologie verder doorbreekt (en dat zou best eens vroeger dan binnen enkele decennia kunnen), omdat daar het regime beperkt is en de aanwezigheid van een moedervliegtuig al een eerste consessie overbodig maakt. Hopelijk helpt de toepassing in missiles om de technologie uit te breiden naar voertuigen met uitgebreider regime zoals vliegtuigen en lanceerders. Het is moelijk om te voorspellen wanneer die technologie nu werkelijk toegepast gaat worden. Er liggen een paar interessante ideeën op tafel, en als eentje daarvan werkelijk blijkt te werken, dan zouden we theoretisch binnen een paar jaar een werkende motor en dus binnen de 10 jaar bv een raketbooster met scramjet kunnen hebben. Maar dus "als als als" en als iets wat tegenzit, dan kan de ontwikkeling veel langer duren. Het is in ieder geval veelbelovend genoeg om verder aan de ontwikkeling te werken.
Vormen van teleportatie zijn in het lab inderdaad gelukt, maar de stap naar toepassing voor mobiliteit ligt nog heel ver van ons. Wie weet, ooit. :)

Een hoop 'Wondere Wereld' is op dit moment in een of andere vorm reële wereld geworden. Misschien anders dan Chriet en Wubbo het ons toen voorspiegelden, maar niet minder fascinerend.
Als je science fiction schrijft met een beetje gevoel voor realisme, dan moet je inderdaad je haasten met het uit te geven of de werkelijkheid is je voor :). Het is erg interessant om toekomstvoorspellingen van vroeger te zien, en zo te merken welke voorspellingen inderdaad in 1 of andere vorm uitkwamen en welke blijven hangen zijn. Wat Ockels betreft vind ik zijn huidige ideeën vaak weinig voeling met de werkelijkheid hebben. Soms zit er een goed idee tussen, maar vaak zie ik louter qua toepassing niet hoe het nuttig zou zijn. Technologische problemen laat ik dan nog buiten beschouwing.

Ik ben benieuwd hoe Orion gaat uitdraaien, of ze ermee terug naar de maan gaan is niet helemaal zeker, het plan om daarna naar mars te gaan kan wel een erg lange "daarna" worden. De toekomst wijst het wel uit, en met vele nieuwe spelers in de ruimtevaart belooft het interessant te worden.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
nee pcies... men moest toch iets verzinnen om geld los te peuteren bij het amer. publiek en de maan was pcies dat begeisterende stukje dat de doorslag gaf... waarschijnlijk de duurste film ooit? ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apollo-maanlandingscomplottheorie

Omdat je het nu 2 keer naar voren gebracht hebt (weliswaar met een knipoogje :)) even een vraagje: geloof je zelf dat men in 1969-1972 mensen op de maan heeft geland en levend en wel teruggebracht?

(btw: hé nieuwe avatar! :D 8) )
 
Laatst gewijzigd:
Vormen van teleportatie zijn in het lab inderdaad gelukt, maar de stap naar toepassing voor mobiliteit ligt nog heel ver van ons.

Het ging me nog niet eens direct om de inzetbaarheid van het daadwerkelijk verplaatsen van mens en materieel (hoewel mijn formulering wat ongelukkig gekozen is), maar meer over hoe snel ontwikkelingen kunnen gaan.
Tot 1993 werd teleportatie in de fysica voor onmogelijk gehouden. In 1998 lukte het met fotonen, maar het teleporteren van materie zou nog wel lang op zich laten wachten. In 2004 lukte het al om een calciumatoom te teleporteren en in 2006 om de kwantumtoestand van meerdere atomen te 'verplaatsen'.

Inderdaad....de science fiction van vandaag is de geschiedenis van morgen, bijna letterlijk.

Dat geldt trouwens ook voor het huis van de toekomst. :D LINK
 
Als je bijvoorbeeld een James Webb Space Telescope bekijkt, dat is toch ongelooflijk wat men daar aan het ontwikkelen is.

*een vouwbare spiegel uit segmenten, waarbij met computers het licht zo wordt verwerkt dat het net 1 continue spiegel is

*heel de reusachtige satelliet zit in elkaar gevouwen in een Ariane 5 en op meer dan een miljoen km van de aarde vouwt hij helemaal open tot hij zo groot is als een tennisveld

*niet langer klooien met een enorme hoeveelheid helium die afdampt om de satelliet koud te houden, maar een zonneschild dat de bus aan de warme kant houdt en de IR scope aan de koude kant. Fysisch belachelijk eenvoudig, mechanisch een enorme uitdaging voor een scope va nzo'n afmetingen.

*segmenteerbare sluiter. Dus niet 1 sluiter, maar een hele matrix van kleine sluitertjes. Deze scope kan als het ware zijn ogen samenknijpen.

En er zit nog veel meer in. Ooit science fiction (hoewel veel innovaties van de JWST niet eens in SF verzonnen waren, zo uniek is het :)), enkele jaren geleden een voorstel, nu een goedgekeurde en technisch bewezen missie, over een jaar of 6 een werkelijk rondzwevende ruimtetelescoop.

De tijd van de Mens Universalis ligt zeker achter ons, maar allemaal samen hebben we een enorm krachtig wetenschappelijk/technologische basis. Ik ben benieuwd wat ik er in mijn leven nog allemaal mee ga zien gebeuren!
 
Ik ben benieuwd wat ik er in mijn leven nog allemaal mee ga zien gebeuren!

Neem alleen al dit forum.....
Tien jaar geleden zaten we nog te BBS-en :D


Om nog even terug te komen op Chriet's Wondere Wereld.
Ik kan me herinneren dat er bijna geen uitzending voorbij ging zonder een item over geheugenmetaal.
De twee voorwerpen die mij zijn bijgebleven zijn een theelepeltje dat zelf roerde als je het in de koffie c.q. thee doopte en een BH die de vorm van de borsten van de draagster 'onthield'. :D


groet

Tom
 
Als ik een theelepeltje in de koffie steek en het begint uit zichzelf te roeren, dan neem ik een brandbijl en begin er op in te hakken denk ik ;) :D

Wat bij die tweede uitvinding gelukkig niet het geval is.
 
Origineel geplaatst door Tom 32
Ik heb er nog geen plaatje van kunnen vinden, maar ik weet wel dat Chriet in 1986 een levensgrote afbeelding van een Saturnus V raket (de maanraket) aan de Dom in Utrecht liet bevestigen. Met een soort van bouwlift kon je, tegen betaling, naar de top.
Dat maakte deel uit van de manifestatie Space '86 in de jaarbeurs (het boek heb ik nog).


Die beurs ben ik geweest! Ik heb daar zelfs een "ruimtevaart diploma" gekregen (moest je wat vragen beantwoorden), "ondertekent" door ... Chriet Titulaer én Wubbo Ockels. Ben ook met die lift langs de Domtoren geweest. (doodeng!).

Ruimtevaart was toen helemaal in in Nederland vanwege de recente vlucht van Ockels.

Ben paar jaar geleden naar Kennedy Space Center in Florida geweest. Lancering gezien van een Shuttle. Geweldig!! De expo die daar is is (ook voor niet-ruimtevaart "freaks") erg interessant. De Controlekamer van het Apollo project is helemaal nagemaakt waar je vervolgens de lancering van een Apollo ziet plaatsvinden, compleet met alle knipperende lampjes, computerschermen en zelfs de ramen gaan trillen!! Vervolgens bevindt zich in de volgende expositie ruimte een 1:1 model van de Saturn-V raket. HUGE!!!

(btw. Ik ben niet echt een ruimte freak maar vind het wel boeiend...)
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Als je bijvoorbeeld een James Webb Space Telescope bekijkt, dat is toch ongelooflijk wat men daar aan het ontwikkelen is.

*een vouwbare spiegel uit segmenten, waarbij met computers het licht zo wordt verwerkt dat het net 1 continue spiegel is

*heel de reusachtige satelliet zit in elkaar gevouwen in een Ariane 5 en op meer dan een miljoen km van de aarde vouwt hij helemaal open tot hij zo groot is als een tennisveld

*niet langer klooien met een enorme hoeveelheid helium die afdampt om de satelliet koud te houden, maar een zonneschild dat de bus aan de warme kant houdt en de IR scope aan de koude kant. Fysisch belachelijk eenvoudig, mechanisch een enorme uitdaging voor een scope va nzo'n afmetingen.

*segmenteerbare sluiter. Dus niet 1 sluiter, maar een hele matrix van kleine sluitertjes. Deze scope kan als het ware zijn ogen samenknijpen.

En er zit nog veel meer in. Ooit science fiction (hoewel veel innovaties van de JWST niet eens in SF verzonnen waren, zo uniek is het :)), enkele jaren geleden een voorstel, nu een goedgekeurde en technisch bewezen missie, over een jaar of 6 een werkelijk rondzwevende ruimtetelescoop.

De tijd van de Mens Universalis ligt zeker achter ons, maar allemaal samen hebben we een enorm krachtig wetenschappelijk/technologische basis. Ik ben benieuwd wat ik er in mijn leven nog allemaal mee ga zien gebeuren!

Heel mooi project. Maar vergeet ook niet de wat "kleinere" missies, zoals de Herschell telescoop en Planck die snel tot voltooiing komen (ze worden tegelijk gelanceerd met de Ariane). Daar worden ook volledig nieuwe technieken toegepast en is zeer innovatief. Of bv de aard-observatie missie als Aeolus, wat de windsnelheden op aarde moet monitoren. Daarin zit een lasersysteem wat nogal wat problemen veroorzaakt in het project. Valt ook niet mee om iets te bouwen wat je na lancering nooit meer kunt uitlijnen of veranderen...

Yup, ruimtevaart is vet (en ben blij dat er voor werk).

R
 
Origineel geplaatst door meesha74
Die beurs ben ik geweest! Ik heb daar zelfs een "ruimtevaart diploma" gekregen (moest je wat vragen beantwoorden), "ondertekent" door ... Chriet Titulaer én Wubbo Ockels. Ben ook met die lift langs de Domtoren geweest. (doodeng!).

Ruimtevaart was toen helemaal in in Nederland vanwege de recente vlucht van Ockels.

Ben paar jaar geleden naar Kennedy Space Center in Florida geweest. Lancering gezien van een Shuttle. Geweldig!! De expo die daar is is (ook voor niet-ruimtevaart "freaks") erg interessant. De Controlekamer van het Apollo project is helemaal nagemaakt waar je vervolgens de lancering van een Apollo ziet plaatsvinden, compleet met alle knipperende lampjes, computerschermen en zelfs de ramen gaan trillen!! Vervolgens bevindt zich in de volgende expositie ruimte een 1:1 model van de Saturn-V raket. HUGE!!!

(btw. Ik ben niet echt een ruimte freak maar vind het wel boeiend...)

Ja, "onze" space-centre hier in Noordwijk is wat dat betreft een lachertje.. Maar toch wel leuk.
 
Ruimtevaart was toen helemaal in in Nederland vanwege de recente vlucht van Ockels.

Het was in die tijd sowieso een onderwerp. Trots op Nederlandse bijdragen als ANS en IRAS en later uiteraard ook Wubbo Ockels.
De Teleac uitzendingen waren erg populair en het cursusmateriaal was snel uitverkocht en Chriet en Piet waren regelmatig op TV te zien. Extra uitzendingen over het terugvallen van Skylab.
Ik kan me ook nog een ruimtevaart expositie in Naarden herinneren, waar je ook een echte meteoiet kon aanraken. Veel posters en foldermateriaal aan overgehouden. Leeftijdsgenoten hadden foto van hun favoriete popster in hun kamer....ik van Wubbo Ockels :D

Er was in die dagen zelfs een ruimtevaartmagazine "Spaceview". Mijn toenmalige buurman was er redacteur en voorzag mij van veel informatie,brochures, bladen en unieke foto's (eerste Vikingfoto's bijvoorbeeld).

Tja, en wat hebben we nu?
Bij Estec de Space Expo, die overigens niet eens onaardig is en de ruimtevaartexpositie van het Aviodrome, die ronduit treurig is.

Gelukkig zijn er de boeken nog ;)


groet

Tom
 
Vervolgens bevindt zich in de volgende expositie ruimte een 1:1 model van de Saturn-V raket. HUGE!!!

Da's geen model, da's een echte! :{ Ze hebben er een paar gebouwd die ze nooit gelanceerd hebben. Men is nu ook aan het kijken om ze iets beter te stockeren.

Maar vergeet ook niet de wat "kleinere" missies, zoals de Herschell telescoop en Planck die snel tot voltooiing komen (ze worden tegelijk gelanceerd met de Ariane). Daar worden ook volledig nieuwe technieken toegepast en is zeer innovatief. Of bv de aard-observatie missie als Aeolus, wat de windsnelheden op aarde moet monitoren. Daarin zit een lasersysteem wat nogal wat problemen veroorzaakt in het project. Valt ook niet mee om iets te bouwen wat je na lancering nooit meer kunt uitlijnen of veranderen...

Yup, ruimtevaart is vet (en ben blij dat er voor werk).

Of een SMART-1, een klein doosje dat propvol nieuwe technologieën zit. Mooi en gedrufd project! Vele satellieten zijn echt vliegende kunstwerkjes als je ziet met wat voor precisie en innovaties ze tot stand gekomen zijn. Die kleine missies met beperkter budget doen soms echt wonderen gezien de bronnen die ze maar hebben. Waarme mijn bewondering voor de patsermissies niet kleiner wordt hoor.

En dan is er inderdaad dat aspect dat je er met geen poot meer aankunt. Dat zeg ik ook regelmatig tegen mensen die de marsrobots niet zo indrukwekkend vinden. Hoe lang kan jij met een autootje op afstandsbediening in terrein rijden zonder er even met je handen aan te komen omdat hij klem zit? Dan weet je meteen een beetje wat er nodig is om zo'n robot zo lang op mars alive and kicking te houden. En dat is slechts 1 aspect van de moeilijkheden.

Ariane5 zit inderdaad prachtig in elkaar. Ik heb de ATV (de echte) en Envisat (het mechanisch testmodel) gezien. Dan zie je meteen dat het een krachtpatser is als hij zo'n grote dingen de ruimte in krijgt (geldt natuurlijk ook voor JWST). Aan de andere kant kan deze jongen ook meerdere (ik dacht dat 7 het record was) satellieten tegelijk lanceren en in verschillende banen afleveren. Dat is m.i. ook een mooi staaltje van vooruitgang in lanceerders! Moet ook wel even wat zijn in de controlekamer, het moet immers allemaal in een paar minuten tijd gemonitored en uitgevoerd worden. Oorspronkelijk ging Ariane5 ook man-rated worden, maar de Hermes eraan bevestigen bleek constructief niet haalbaar. Het is ook een erg instabiele configuratie die enorme krachten op de koppeling zou uitoefenen. Ohja, als Europa ooit echt bemande tuigen wilt, dan kan ze het technisch ook wel aan hoor. ATV is wat dat betreft ook een leerzame stap.

Jup, voor de ruimtevaart werken is heel mooi. Ik ben er nu weer even uit, maar hoop in de toekomst terug richting ruimtevaart te gaan. Als je er eens van geproefd hebt... :okdan:

Gezien je in Leiden woont veronderstel ik dat je voor ESA-Estec werkt, Arv? Welke afdeling alss ik vragen mag?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door turtel
hier staan ook leuke filmpjes van nasa http://spaceflight.nasa.gov/gallery/index.html , vette analoge rakette:D
niet van die apollo

ook toffe mp3 s:{

en toch apollo missies http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/apollo/index.html

Tegenwoordig hebben ze ook bij hun live feed eindelijk de indrukwekkende lage tonen van een lancering een beetje in de opname zitten.

Wat ik je ook kan aanraden als synthfreak, maar ik weet de link niet, zijn audiofiles van opnames van het heelal. Dat is dan bv de straling afkomstig van een ster omgezet in geluid. Werkelijk prachtige geluiden!

hier een audiofile van de A10 Saturnus V:

http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/40thann/wav/ap10_launch.wav

En hier video an 3 Saturnus V lanceringen:

http://www.youtube.com/watch?v=24v8zRaXLiY

Ja, hij lanceerde echt zo traag (stuwkracht maar net hoger dan gewicht in het begin) en ging inderdaad scheef, maar dat was de bedoeling om van de toren weg te geraken.

Hier de enige raket die nog krachtigerer kon zijn dan de SatV als ze in grootste configuratie zou vliegen (wat ze nooit gedaan heeft): de Russische Energia. In de praktijk enkel in de configuratie die je in de filmpjes ziet gebruikt, waarmee ze iets minder krachtig dan SatV was, maar nog steeds een waanzinnig zware lanceerraket.

http://www.youtube.com/watch?v=tvNALouyQaI

Lancering van het ruimtplatform Polyus, waarbij de payload niet in robit raakte (lag aan de polyus, niet de energia)

Hier lanceert ze de russische shuttle Buran, die slechts 1 keer en dat onbemand is gebruikt, omdat het geld op was. Wat er van die shuttles overblijft is aan kazachstan verkocht (behalve eentje in prive bezit en eentje in een russisch pretpark) en de enige die nog min of meer ruimtewaardig was is vernietigd in het instorten van zijn hangar. De rest is quasi schroot, nooit afgebouwd en/of nooit ruimtewaardig geweest (zoals zweefmodellen), waarbij er maar 1 buran overblijft die met heel veel fantasie ruimtewaardig zou gemaakt kunnen worden, maar het zou waarschijnlijk al eenvoudiger zijn gewoon iets nieuws te bouwen. Jammer dat een mooi project wel voltooid is maar nooit gebruikt. Niet de beste manier om geld te gebruiken...

http://www.youtube.com/watch?v=Ql2spMZyKo0&mode=related&search=

En met die 2 filmpjes heb je meteen alle Energialanceringen gezien. Weerom wat spijtig van de investering, hoewel natuurlijk de know-how zeker niet volledig verloren is. "alles is voor niets geweest" is dus zowel voor Buran als Energia zeker overdreven.

Wat je niet in Titulaer's een kwart eeuw ruimtevaart zult vinden maar nu wel officieel is (destijds had men via spionage, lekken en karige berichten er ook wel wat weet van): de russen probeerden ook actief naar de maan te gaan, maar hun N1 concurrent voor de SatV werd nooit betrouwbaar. Het ding had de neiging om vroeg of laat te ontploffen. En dat doet zo'n raket met de kracht van een kleine atoombom. De N1 was iets minder krachtig dan de SatV, en zou slechts 1 persoon (apollo zette telkens 2 mensen op de maan) op de maan kunnen zetten in de voorziene missies.

Hier doet de N1 kaboem:

http://www.youtube.com/watch?v=m79UO4HOQmc&mode=related&search=

Waar het misgaat zie je niet, maar je ziet het ding wel terugvallen en kaboem doen. Het moge duidelijk zijn dat je na zoiets even zonder lanceerplatform zit. De lancering was onbemand btw.

Let op het belangrijkste verschil met de US: hoewel de US aan het begin van de ruimterace een achterstand had in te halen, slaagden zij erin heel zware motoren te ontwikkelen. Rusland deed dat destijds niet. Resultaat: de eerste trap van de SatV had 5 reuzemotoren, die van de N1 had 30 kleinere motoren. Nu zou het uitvallen van 1 motor niet zo'n probleem zijn, ware het niet dat dit gepaard ging met het ontploffen van bv zijn turbopomp waardoor hel de boel kaboem ging. Ondertussen hebben de Russen ook hun grote, zware motoren. En een raket met veel kleine motoren kan ook goed zijn, als het geheel goed in elkaar zit wat bij de N1 duidelijk niet het geval was. Neem bv Soyuz, die lanceert met 24 motoren in de eerste trap en is extreem betrouwbaar.
 
Space Expo vind ik maar matig. Het is geod bedoeld en er is echt wel wat te zien, maar het is niet in verhouding tot het onderwerp. Ik ben er nooit geweest, maar het space centre in Durbuy ziet er indrukwekkender uit. Als je er langs rijt zie je toch al de nodige raketten buiten liggen. Als je in Estec achter de juiste deuren mag komen, zie je meer dan in Space Expo ernaast :).
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Space Expo vind ik maar matig. Het is geod bedoeld en er is echt wel wat te zien, maar het is niet in verhouding tot het onderwerp. Ik ben er nooit geweest, maar het space centre in Durbuy ziet er indrukwekkender uit. Als je er langs rijt zie je toch al de nodige raketten buiten liggen. Als je in Estec achter de juiste deuren mag komen, zie je meer dan in Space Expo ernaast :).

Ik heb de ATV mogen bekijken en aanraken.. Verdomd indrukwekkende brok techniek. Het is wel leuk om te vertellen dat het dockingsmechaniek (dat automatisch moet docken met de ISS) volledig bedacht en ontwikkeld is in Rusland, en de (beproefde) approachings sensors ook deels uit Rusland komen :D. Als het door ESA ontwikkelde sensor systeem niet (goed) werkt, kunnen ze altijd nog gebruik maken van de Russische variant :D.

Het is vooral indrukwekkend te beseffen dat je niet zomaar iets de ruimte in schiet maar dat de kleinste details moeten kloppen. Het risico dat dan de launch niet goed gaat is te groot, dus worden er honderden miljoenen Euro's gespendeerd aan dat soort zaken.
De ATV heeft trouwens minder ruimte om spulletjes te vervoeren naar de ISS (daar is ie voor bedoeld) dan ik dacht! Het is echt niet meer ruimte dan een klein kamertje. Nadat ie bij de ISS zijn rommel (eten, water, gassen, kleding) heeft achtergelaten proppen ze hem helemaal vol met afval en daarna brandt de ATV op in de atmosfeer.
ATV is wel behoorlijk politiek beladen. Als deze eerste ATV niet goed gaat dan loopt ESA heel veel geld voor nieuwe ontwikkelingen mis. En er zijn (relatief) al niet zoveel centen..
Dat is dus ook het allermoelijkste om grote projecten (maan/mars) van de grond te krijgen: geld, heel erg veel geld.

R
 
ATV aanraken zat er voor mij niet bij. Het is inderdaad een relatief klein kamertje, maar als je het helemaal vol propt zit er toch een grote voorraad in. het is tenslotte slechts voor een paar mensen. Je kan nog wel rechtstaan in de cargoruimte. Er kan 7.5 ton mee.

atv_clervoy_400h.jpg


Gezien dit in de ruimte moet , vind ik het nog behoorlijk groot! (inderdaad, deze is nog niet afgebouwd :).)

Als je ATV vanbuiten ziet, is hij wel een stuk groter dan de cargoruimte. Hij heeft dan ook een erg grote Ariane adapter en daarin de nodige motoren en tanks voor de dockingmaneuvres.

Wat de docking betreft steunen ze inderdaad sterk op het Russische systeem (ik ben de naam even vergeten, Kurs?). Nuja, dat werkt ook erg goed (vraag me eve niet wat er destijds bij de btsing met MiR mis ging, ik weet het zo direct niet :)). Volledig van 0 zelf ontwikkelen lijkt me dan niet erg nuttig, zolang ze maar in detail begrijpen hoe het systeem werkt, zodat er geen gat in know-how voor hun eigen voertuig zit.

maar ATV zit financieel inderdaad in nauwe schoentjes en is onaangenaam ver gekoppeld aan andere projecten hun financiering. Maar hij zal wel werken.:okdan:
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Omdat je het nu 2 keer naar voren gebracht hebt (weliswaar met een knipoogje :)) even een vraagje: geloof je zelf dat men in 1969-1972 mensen op de maan heeft geland en levend en wel teruggebracht?

ik laat het ff in het midden, hou het maar op 50/50.

ook ff een vraagje terug: waarom zijn de russen nooit naar de maan geweest terwijl ze op vele vlakken superieur waren aan de americanos. het is dus verbazend te noemen dat de amer. dan ineens vrij rap een apollo project voor elkaar krijgen, en dat met jaren 60 technieken.
in vergelijk met een space shuttle van nu was dat toch wel een immense prestatie dan, je zou zeggen dat men vandaag de dag knappere zaken zou kunnen bewerkstelligen maar helaasch...

ik vind het allemaal maar een waste of cash, laat men het maar investeren hier op aarde en het leefbaar maken ipv te zoeken naar een 'utopisch ruimte paradijs' dat toch alleen maar is weg gelegd voor de ultrarich.
 
Ja dat docken van de ATV.. een hekel punt. Volgens mij is het dockingssysteem van de Russiche Soyuz missies, maar ik denk dat ze wel bij alle Russische missies zijn toegepast.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top