Hoe klinken die softwarepakketten nou...

Hoe klinken die softwarepakketten nou...

  • Ableton klinkt het beste

    Stemmen: 9 14,3%
  • Logic klinkt het beste

    Stemmen: 7 11,1%
  • Protools klinkt het beste

    Stemmen: 9 14,3%
  • Fruityloops klinkt het beste

    Stemmen: 5 7,9%
  • Cubase klinkt het beste

    Stemmen: 27 42,9%
  • Ander niet genoemd pakket klinkt het beste

    Stemmen: 6 9,5%

  • Totaal aantal stemmers
    63
Origineel geplaatst door Prophet
@grooveron:
een verschil van 20.000 euro?? dingdong!!!!!!! :D
dan is de keuze snel gemaakt! Wat i snu nog 20 tot 25000 euro
:z

en als je nu gewoon eens in je PC/MAC mixed en daarbinnen een master rendered van veel kanalen, zijn daar dan twijfels over de kwaliteit?

RME was en is nog steeds supergoed!

@Turtel:
Nuendo en SX stoelen op dezelfde engine en summing dacht ik, waar nuendo meer toeters en bellen heeft en op een iets andere doelgroep gericht is dan de meesten onder ons.


Ik meen dat renderen nog een mindere kwaliteit geeft dan het realtime afspelen en opnemen maar dat heb ik nooit gehoord zelf of getest.
 
@Grooveron

Dat idee heb ik ook in Ableton.
Weet ook niet of het waar is.
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Ik meen dat renderen nog een mindere kwaliteit geeft dan het realtime afspelen en opnemen maar dat heb ik nooit gehoord zelf of getest.

Ik had begrepen dat realtime afspelen meer kans geeft op rounding errors dan renderen. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb maar het klinkt logisch, met renderen kan de PC alle tijd nemen om te rekenen.
 
Origineel geplaatst door cryptout
Ik had begrepen dat realtime afspelen meer kans geeft op rounding errors dan renderen. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb maar het klinkt logisch, met renderen kan de PC alle tijd nemen om te rekenen.

Raar dat digitaal domein....Het zal soms tussen de oren hangen?

Als je track echt naar de Kilo Lima's is dan kan het kwaad maar als de verschillen quasi nihil zijn...

èèn ding is zeker, als je track naar de iTunes verkoop gaat, zijn met de MP3 rendering ook all errors verdwenen! :D
 
Origineel geplaatst door cryptout
Ik had begrepen dat realtime afspelen meer kans geeft op rounding errors dan renderen. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb maar het klinkt logisch, met renderen kan de PC alle tijd nemen om te rekenen.

maar de vraag is of hij dat ook doet of niet gewoon zoef de haas wil spelen.
Als ik het afspeel dan hoor ik het en kan eventueel kleine foutjes meteen corrigeren.
Dat gaat bij renderen niet. En dat moet je dan toch ook weer in het geheel afluisteren om techecken dus in het totaal kost dat zelfs meer tijd ;)

En ik vergeet erbij tezeggen dat ik ook nog heel vaak (zeg maar altijd!!) hardware via Midi laat meelopen dat kan ik niet eens renderen
 
Origineel geplaatst door Grooveron
En ik vergeet erbij tezeggen dat ik ook nog heel vaak (zeg maar altijd!!) hardware via Midi laat meelopen dat kan ik niet eens renderen

in cubase kan dat dus wel ;)
 
Origineel geplaatst door quifster
in cubase kan dat dus wel ;)

vertel mijn eens hoe?

Ik heb een andromeda en een moog voyager met system exclusive filter veranderingen lopen via mijn mixer.
Plus dat ik meestal outboard effecte gebruik zoals Avalon, Eventide en Lexicon

Hoe gaat Cubase dat dan doen!!
 
Origineel geplaatst door Grooveron
vertel mijn eens hoe?

Je kan vanaf SX3.0 realtime renderen (mixdown -> export -> realtime ofzoiets).
 
Origineel geplaatst door Grooveron
vertel mijn eens hoe?

Ik heb een andromeda en een moog voyager met system exclusive filter veranderingen lopen via mijn mixer.
Plus dat ik meestal outboard effecte gebruik zoals Avalon, Eventide en Lexicon

Hoe gaat Cubase dat dan doen!!


jij verkoopt dat spul toch? weet je dat echt niet?

dat doe je via external hardware integratie waarin je je hardware fx kan aanmelden en je synths als hardware instrumenten.
vervolgens gaat alles via het digitale signaal pad in cubase met full latency compensatie en alle routing mogelijkheden die je maar kan bedenken.

voorbeeldje:
ik goi de motif door een ohmboyz delay heen, en de output van de ohmboyz delay wil ik door de filterbank van de vsynth xt hebben lopen, De output van de vsynth xt (die dus het signaal van de ohmboyz delay in zijn cosm filters bewerkt heeft) gooi ik dan door een vst compressor insert, en daarnaast gebruik ik ook nog battery en wat andere vsti's

enige wat je dan in cubase hoeft te doen is zeggen dat je de track wilt renderen naar mp3 of wav en alles wordt door cubase dan gesummed in 1 wav file. Met alle hardware latency compensatie voor je geregeld (die je eenmalig via een roundtrip ping kan laten berekenen tijdens het opzetten van je studiosetup)


het mooie is dat je voor elke hardware routing presets kan maken, dus je kan doodsimpel je hele hardware routing virtueel omzetten.
 
Het enige wat Ableton mogelijk minder heeft is een algoritme van Z-Plane - die doen namelijk development voor time-stretching en verkopen dit vervolgens. Uiteindelijk boeit het mij niet; die procent die ik er mee verlies krijg ik ruimschoots terug omdat ik er sneller mee kan werken dan de rest.

http://gearslutz.com/board/archive/index.php/t-63827.html - ook nog interessant :).
 
Ik zeg altijd maar tijd moet je niet rekken.



PS : is die Mpc 1000 nou nog te koop.
 
ja dit ken ik maar ik moet zeggen dat het bij mijn nog nooit met goedgevolg heeft gewerkt.
Als ik het geheel door de reverbs van de Lexicon en Eventide laat lopen is er altijd een vreemde klank verandering.
mischien verbeeld iki me die maar als ik daarna een zelfde mix maak realtime gestuurdt en opgenomen heb ik die niet en ik heb nog niet kunnen achterhalen waar dat nu aan ligt.

mischien eens een geheel nieuwe routing maken en kijken of het daar aan ligt.

Origineel geplaatst door quifster
jij verkoopt dat spul toch? weet je dat echt niet?

dat doe je via external hardware integratie waarin je je hardware fx kan aanmelden en je synths als hardware instrumenten.
vervolgens gaat alles via het digitale signaal pad in cubase met full latency compensatie en alle routing mogelijkheden die je maar kan bedenken.

voorbeeldje:
ik goi de motif door een ohmboyz delay heen, en de output van de ohmboyz delay wil ik door de filterbank van de vsynth xt hebben lopen, De output van de vsynth xt (die dus het signaal van de ohmboyz delay in zijn cosm filters bewerkt heeft) gooi ik dan door een vst compressor insert, en daarnaast gebruik ik ook nog battery en wat andere vsti's

enige wat je dan in cubase hoeft te doen is zeggen dat je de track wilt renderen naar mp3 of wav en alles wordt door cubase dan gesummed in 1 wav file. Met alle hardware latency compensatie voor je geregeld (die je eenmalig via een roundtrip ping kan laten berekenen tijdens het opzetten van je studiosetup)


het mooie is dat je voor elke hardware routing presets kan maken, dus je kan doodsimpel je hele hardware routing virtueel omzetten.
 
Origineel geplaatst door quifster
jij verkoopt dat spul toch? weet je dat echt niet?


Ik verkoop heel veel maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik van alle soft/hardware alles ins en outs weet.
Dat weten ze bij Steinberg zelf niet eens!! anders zouden er geen bug in zitten.

Ik meld enkel dat de wijze bij mijn situatie thuis in de studio nog nooit goed gefunctioneerd heeft.
 
Origineel geplaatst door Grooveron
ja dit ken ik maar ik moet zeggen dat het bij mijn nog nooit met goedgevolg heeft gewerkt.
Als ik het geheel door de reverbs van de Lexicon en Eventide laat lopen is er altijd een vreemde klank verandering.
mischien verbeeld iki me die maar als ik daarna een zelfde mix maak realtime gestuurdt en opgenomen heb ik die niet en ik heb nog niet kunnen achterhalen waar dat nu aan ligt.

mischien eens een geheel nieuwe routing maken en kijken of het daar aan ligt.

dat is wel raar, ik gebruik het al jaren, en heb dat eigenlijk nog nooit gehad. klinkt exact hetzelfde hier.
Wat zou kunnen is dat je latency compensatie niet helemaal in orde is? Bij de ping functie bijvoorbeeld moet je voor FX altijd de bypass aanzetten om je roundtrip te berekenen, anders neem je het reverb pad etc ook mee. Daarnaast is het zo dat met name in sx2 je handmatig moest ingrijpen op de delay compensation om het in orde te krijgen, maar vanaf sx3 en cubase 4 zou dit niet meer nodig hoeven te zijn.

Als je eenmaal je setup zo flexibel hebt draaien wil je waarschijnlijk nooit meer terug. En de sky is the limit natuurlijk, als je niet tevreden bent over de cubase summing zou je een external summing bus kunnen aansluiten. kost wat, maar dan krijg je ook wat :)
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Ik verkoop heel veel maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik van alle soft/hardware alles ins en outs weet.
Dat weten ze bij Steinberg zelf niet eens!! anders zouden er geen bug in zitten.

Ik meld enkel dat de wijze bij mijn situatie thuis in de studio nog nooit goed gefunctioneerd heeft.

ja, dit kwam anders over dan ik bedoelde :D (ik bedoelde het niet negatief natuurlijk)

ik doelde er eigenlijk op dat dit tegenwoordig zo basis is kwa functionaliteit en eigenlijk een dikke usp van cubase tov andere pakketten dat je dat als verkoper wel zou moeten weten, en in ieder geval je 'potentiele' klanten erop attent zou moeten maken.
 
Origineel geplaatst door quifster
dat is wel raar, ik gebruik het al jaren, en heb dat eigenlijk nog nooit gehad. klinkt exact hetzelfde hier.
Wat zou kunnen is dat je latency compensatie niet helemaal in orde is? Bij de ping functie bijvoorbeeld moet je voor FX altijd de bypass aanzetten om je roundtrip te berekenen, anders neem je het reverb pad etc ook mee. Daarnaast is het zo dat met name in sx2 je handmatig moest ingrijpen op de delay compensation om het in orde te krijgen, maar vanaf sx3 en cubase 4 zou dit niet meer nodig hoeven te zijn.

Als je eenmaal je setup zo flexibel hebt draaien wil je waarschijnlijk nooit meer terug. En de sky is the limit natuurlijk, als je niet tevreden bent over de cubase summing zou je een external summing bus kunnen aansluiten. kost wat, maar dan krijg je ook wat :)

ok ga ik zeker testen want dat is inderdaad wel heel praktisch als het werkt.
Laat ik je zeker weten want ik geloof niet dat ik die bypaste.
Thnx.
 
Origineel geplaatst door quifster
ja, dit kwam anders over dan ik bedoelde :D (ik bedoelde het niet negatief natuurlijk)

ik doelde er eigenlijk op dat dit tegenwoordig zo basis is kwa functionaliteit en eigenlijk een dikke usp van cubase tov andere pakketten dat je dat als verkoper wel zou moeten weten, en in ieder geval je 'potentiele' klanten erop attent zou moeten maken.

klopt maar als ik het niet helemaal vertrouw bouw ik daar liever geen boom over op.
Ik vertrouw zeker niet alle folders en beloftes van fabrikanten, seeing is believing.
Dat is een van de redenen waarom ik juist heel veel uittest zelf en als ik of mijn collegas het zelf gehoort geproeft of gedaan heeft en we hebben er echt een eigen meing over dan melden wie ook gevraagt en ongevraagt :-)


Maar dat is vaak met de huidige flow aan gear bijna niet meer bijtebenen, alleen al aan tijd.
Ik las het trouwens ook niet echt negatief, en geloof me ik weet zeker dat ik maar een deel van alle ins en outs van alle software ken.
 
zeer interessante topic geworden met dit erbij, ik denk dat er veel mensen hier wat bijgeleerd hebben waaronder ikzelf dus ;)

thx quifster en grooveron!
 
Ik vond hier ook wat interessante posts.

Daar wordt o.a. verschil in panning laws als mogelijk bron voor verschillen aangegeven.
Deze forum thread is geheel geweid aan summing vergelijking.

Ik werk met logic maar heb niet het idee dat logic het signaal nou zoveel om zeep helpt, als er iets is wat daar de meeste invloed in heeft dan vrees ik dat ik dat zelf ben omdat ik dan gewoon slecht mix. :)

Misschien is het wel eens leuk om een testje te doen en 2 wavs te mixen en te bouncen in verschillende DAW's en de uitkomst te vergelijken.
 
Lijkt me een goed punt. Er is niets mis om de software te kiezen die voor jouw het lekkerste klinkt maar de invloed van de persoon achter de knoppen is zeker niet te verwaarlozen idd. :)
Dus je blind staren op high-end gear is wel leuk maar in jezelf investeren is vaak goedkoper. ;)
 
Back
Top