meer is minder?

djlee

www.2groove.nl
Lid sinds
18 december 2004
Berichten
276
Locatie
Drenthe
Hoi, al een paar jaar ben ik bezig met muziek te maken (eerder poging tot) met hardware.
Ik werkte eerder gewoon met Protracker (amiga tijdperk) en later Fastracker.

Nu heb ik dus dus paar leuke synths (AN1x, MC307, Waldorf micro Q, JV1080 met dance, techno, latin, asia boards, reason 2.5) maar krijg het idee dat hoe meer ik neem hoe minder het wordt (moeilijker om met iets te beginnen omdat er zoveel mogelijkheden en ideeen zijn)
Hebben er meer mensen hier last van ? en waar ik ook benieuwd naar ben is wat jullie allemaal gebruiken aan synths in een nummer. Echt alle synths of gewoon 2? 3? 1 ?
 
Ik had tot een paar jaar geleden ook gearlust :
kopen/ruilen/verkopen enz...
Toen kon ik echt kwijlen bij sommige studiofoto's... Dat is nu weg...

Maar uiteindelijk beland je met zoveel gear waarvan je maar 10% gebruikt en de rest bijna niet aangeraakt wordt en dat is zonde...
Met minder apparatuur moet je gewoon creatiever bezig zijn voor goede resultaten...
 
In mijn visie kunnen al die softsynths me gestolen worden dus dan valt al 80% van de synths af.. De rest is dus losse synths en ik vind dat prettig werken omdat het inspelen van een partij voor een song met elke synth een ander gevoel brengt. Dus hoe meer synths, hoe diverser je 'gevoep-pallet' is. Soms helpt een nieuwe synth me zelfs om meer inspiratie te krijgen, puur door het spelen en de interface.

Maar synths kopen/verzamelen puur voor de heb, nee dat heb ik niet..
 
de laatste tijd heb ik ook veel nieuw spul aangeschaft, en dan merk je weer dat het belangrijk is om gewoon goed de handleiding door te nemen en te spelen met je synth, zodat je er vertrouwd mee raakt (of er ruzie mee krijgt) :W
Ik denk dat het belangrijk is om de apparatuur die je hebt, ook tot op de bodem te kennen en te beheersen.
Dan kan je het maximale eruit halen en weet je ook welke mogelijkheden je wel en niet hebt.
Vanuit die positie kan je dan ook besluiten om nieuwe gear aan te schaffen om 'ontbrekende' sounds / effecten aan te vullen.
 
Het enige wat telt is waar jij je goed bij voelt. Voor de ene werkt minder beter, bij de andere is dat juist het tegenovergestelde. Zelf behoor ik eerder tot de laatste categorie (mede omdat ik alles via MIDI multitimbraal doe en niets via audiotracks). Uiteraard brengt meer apparatuur (of het nou hard- of software is) ook meer kennisvereiste met zich mee. Het hangt er dan maar vanaf hoe ver je wil/kan gaan om al die technieken en technologiëen onder de knie te krijgen. Het mag in ieder geval niet je inspiratie in de weg staan naar mijn persoonlijke mening.

Dit voor mijn 2 cts.

:doei:
 
Als ik naar mezelf kijk dan gebruik ik eigenlijk hoofdzakelijk de JV1080, daar kan ik practisch bijna alles mee maken en soms gebruik ik de AN1x erbij. Heb dus sinds kort een Waldorf micro Q dus daar ik komende tijd wat meer in verdiepen:) Het lijkt alsof ik een apparaatje mis in mijn setup ;)
Maar goed met meer geluiden maakt het wel wat moeilijker om de juiste geluiden bij mekaar tekrijgen om een nummer te maken vind ik
 
Meer (apparatuur) is minder als je vergeet ook meer tijd te voorzien.

Ik heb ruim 15 jaren enkel gewerkt met een Juno106, een digitale piano en een soundcanvas bakje. Daardoor kende ik die dingen compleet uit het hoofd en moest ik vooral veel tijd steken in het interessant maken van de tracks door middel van de compositie. Veel klankmogelijkheden waren er niet dus veel zoekwerk ook niet.
Dan in 2005 kocht ik na lange tijd eens iets nieuws. Nu ja, nieuw, een tweedehandse JV1080 :D . Naar analogie met de tijd daarvoor heb ik dan die bak volledig uitgespit (en uitgemolken) bij het maken van de cd K-Tower. Verschillende forumleden viel het plots op welk een geweldige bak die JV was. Maar, het kostte mij wel al meer tijd om de juiste klanken te vinden. Gewoonweg omdat er veel meer in zitten dan in een SC55.

Intussen had ik de smaak serieus te pakken en heb redelijk wat bijgekocht. Nu valt het mij op dat ik bij mijn laatste cd die JV vrij weinig heb gebruikt. Gewoon omdat ik gefocust was op de V-synth en de tijd niet nam om klanken te zoeken/maken op die JV. Zonde eigenlijk. Maar het heeft ook een beetje te maken met de setup waarmee je werkt. Als je het voor jezelf niet gemakkelijk maakt om snel op eender welke synth de gewenste klanken te vinden, wel dan doe je dat gewoon niet.

Daarom dat ik op dit moment eerder bezig ben met het optimaliseren van die setup. Dat betekent dus tijd investeren in eerder technische zaken, zoals voor alle synths device setups maken in cubase, evenals drummaps voor alle verschillende drumbakjes, de midi-flow optimaliseren, ook ergonomische opstellingen zoeken enz enz. Dit alles moet gefinaliseerd worden met de aanschaf van een goeie midi-controller die de computermuis moet doen afschaffen. Uiteindelijke bedoeling is om tijdens het creatieve proces zo min mogelijk geconfronteerd te worden met technische zaken als "tja, ergens in die JV zit die klank die ik nu wil hebben, maar waar zat die weer?" In 2005 kon ik die klanken bijna blindelings vinden, maar dat ben ik intussen alweer kwijt. Of "Nu heb ik die klank, maar ik wil toch net iets anders, hoe moest dat ook alweer?"

Dus: meer apparatuur betekent ook meer moeten onthouden als je snel wil kunnen blijven werken. Gebruik je iets niet voldoende dan verdwijnt snel de parate kennis en moet je weer die handleidingen/patch-sheets bovenhalen. Dat doe je op de duur niet meer en je richt je focus op die meer recentere fantastische bak die je gekocht hebt want die moet nog ontdekt worden...
 
Ik ben er van overtuigd dat indien je weinig tijd hebt een kleine compacte setup het prettigst werkt. Hierdoor leer je de spullen die je hebt erg goed kennen en werk je sneller naar de resultaten toe die je in je hoofd hebt.

Ik heb veel gewijzigd aan voornamelijk de werkwijze en dat was wellicht niet zo handig, ik was meer tijd bezig met het leren gebruiken van de spullen dan dat ik daadwerkelijk met muziek maken bezig was.

Nu is dat wel veranderd, alleen is mijn tijd nog beperkter geworden ;)
 
Ik heb/neem niet veel tijd om muziek te maken. MIDI met het keyboard dat lukt me, maar dan over meerdere kanalen gaan uitsturen naar de synth enzo, syncen...dat beheers ik allemaal niet. Ik doe met midi wat ik kan met midi, en verder alles gewoon in audiotracks en zelf zorgen dat de vingertjes op het juiste moment het klavier indrukken :). Het is niet de meest optimale manier om mijn muziek op te nemen, maar in de beperkte tijd die ik heb, heb ik op die manier niks te maken met technisch opnamegedoe, en kan ik me 100% concentreren op het zoeken van geluiden en opnemen van de sporen.

En op die manier heb ik toch ook af en toe een afgewerkt -zij het dan misschien niet altijd perfect gesynced, maar dat heeft ook zijn charmes- nummer, en dat is tenslotte toch een belangrijk doel van instrumenten he :).
 
Ik ben na een wat onrustige zoektocht inmiddels ook in wat rustiger vaarwater beland, nu moet ik zeggen dat nieuwe apparaten de eerste paar weken altijd voor inspiratie zorgen omdat alles nieuw is maar dat duurt maar eventjes waarna je toch de diepte in moet om nieuwe dingen te ontdekken. Je kan beter weinig hebben dat goed is dan veel waar ook goed tussen zit. Als ik merk dat ik iets niet meer gebruik dan doe ik het weg en dat voelt soms net zo goed als iets nieuws kopen.
 
Back
Top