Origineel geplaatst door Chinetti
De NS10's werden populair omdat ze je dwongen om je EQ in een bepaalde stand te zetten die als prettig word ervaren. Deze stand word ook vaak Disco Smile of smiley face eq genoemd: doordat de speaker je dwingt het hoog en laag luider te zetten en het mid af te kappen, lijkt je grafische EQ instelling op een 'smiley face'.
Als je een smiley face op je eq maakt dan ga je volgens mij aan je doel voorbij met NS10-M's.
Je moet juist proberen je mix goed te laten klinken met standaard instellingen.
De klank is in eerste instantie super saai en de eerste reactie was bij mij ook dat ik er niet mee zou kunnen werken.
Maar de truc is nou juist om het toch nog zo goed mogelijk te laten klinken met de standaard instellingen. Nee, je borstkas gaat niet trillen door heftige bassen. Maar zodra het allemaal "ok" of "goed" klinkt op de NS10-M, dan klinkt het op "betere" speakers over het algemeen echt supervet.
Het is ook een goede check om fouten in je mix duidelijk te maken. Als je op NS10-M's totaal geen bas hoort, of het is een brei, dan weet je dat er iets niet goed is. Op je speciale 300W 20" super-bass-reflex speakers klinkt iedere bas waarschijnlijk moddervet, maar in vergelijking met andere tracks is het waarschijnlijk gewoon kut, en in clubs of op andere plekken komt het waarschijnlijk niet zo goed naar voren als je zou willen.
Wat ik wel vaak mis zijn de hele hoge tonen. Soms blijkt dat samples een vervelend boventoontje hebben dat ik pas hoor zodra ik de track op andere speakers, ergens anders, of mijn koptelefoon afspeel.
Ik blijf dus altijd cross-checks doen op verschillende systemen. Ik onthou wat niet goed klonk en probeer compromissen te sluiten zodat tracks overal goed klinken.
Kortom, met -alleen- NS10-M's kom je er niet.