Het gaat nogal ver om te zeggen dat neutraliteit het doel is bij het ontwerpen van studio-monitoren. Neutraliteit kan één van de doelen zijn van de ontwerper van speakers; of het nou gaat om hifi-speakers, studio-monitoren of koptelefoons. Andere doelen zullen zijn gedetailleerdheid, transparantie, frequentiebereik, fasegedrag, diepte, breedte van het stereobeeld, verhouding prijs/kwaliteit en vertaalbaarheid naar andere speakers. Met name de vertaalbaarheid naar ander systemen is wat de ontwerper van studio-monitoren zal nastreven. Daarom zie je de laatste jaren steeds meer actieve systemen op de markt komen omdat het door de ontwerper gezochte eindresultaat veel beter kon/kan worden bereikt.
Te vaak was en is het de eindversterker waarop bezuinigd wordt. Ik gebruik voor mijn Sennheiser HD600 een zelfbouw highend buizenversterker met een zeer kort signaal-pad en een zware door Blackgates gestabiliseerde voeding. Deze combinatie scoort zeer hoog op gedetailleerdheid, transparantie, frequentiebereik, fasegedrag, diepte, breedte van het stereobeeld en vertaalbaarheid naar andere speakers. En daardoor kan ik makkelijk een goede mix maken op mijn koptelefoon. Dat neemt niet weg dat ik de meeste mixen op mijn studio-monitoren maak.