Afmixen op je koptelefoon?

Origineel geplaatst door B.S.E.
als je weet wat je wilt horen, kun je op ALLES een goeie mix maken....

Onzin, want alles wat je niet hoort kun je ook niet direct beinvloeden.
Op een enkele speaker kun je ook geen goede stereo mix maken bijv. ;)
 
Voor het totaalbeeld is het beter om af te mixen op goede monitoren.


als je weet wat je wilt horen, kun je op ALLES een goeie mix maken....
 
Helemaal mee eens over het stereo gedoe. Tijdje geleden geinvesteerd in een goede Senheiser, luister geen muziek meer zonder. Je wordt af en toe al duizelig van de stereo effecten, maar ga er maar vanuit dat het geluid uit zon ding een bereik heeft als een tierelier. Hierdoor hoor je veel meer kleine subtiele toevoegingen maar het nadeel is dan dat je er vanuit kan gaan dat niet iedereen dit op pikt op zn goedkope speakertjes en jij dus lyrisch enthousiast bent over iets wat 90 procent niet eens hoort. Conclusie: heb je geld over koop een goeie koptelefoon, maar zonder monitors ga je nergens komen.
 
Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Mixen op een koptelefoon is handig voor het bepalen van het stereobeeld of om je te concenteren op frequenties die elkaar in de weg kunnen zitten. Voor het totaalbeeld is het beter om af te mixen op goede monitoren. Ik heb zelf bijvoorbeeld de neiging om de bas veel te hard te zetten met de koptelefoon op.

Er is een trucje (ik dacht snadaard met soundforge) om vechtende bassen samen te kunne laten gaan
door frequenties die elkaar in de weg zitten wegte snijden.
Maar hoe doe je dat nu? Ik gebruik cooledit. Met soundforge kon je dacht ik visueel zien welke frequenties
elkaar in de weg zitten en dan zelf bepalen wat je wilt wegsnijden :P

Kan dat ook met cooledit?
 
Re: Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

Re: Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

hoe heet die functie en waar zit die dan?

merci d'avance!


Origineel geplaatst door Daredevil
Er is een trucje (ik dacht snadaard met soundforge) om vechtende bassen samen te kunne laten gaan
door frequenties die elkaar in de weg zitten wegte snijden.
Maar hoe doe je dat nu? Ik gebruik cooledit. Met soundforge kon je dacht ik visueel zien welke frequenties
elkaar in de weg zitten en dan zelf bepalen wat je wilt wegsnijden :P

Kan dat ook met cooledit?
 
Ja dat weet ik dus niet.
Wellicht dat we deze vraag effe in een ander subforum kunnen stellen,
dat d ekans groter is dat deze zal worden beantwoord. :P

(Ik wil het ook graag weten)

Ik gebruik veel lowpass bassen en heb moeite net het gelijkpitchen van verschillende sounds.
Is echt een bitch met alleen cooledit :P
 
Re: Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

Re: Re: Re: Afmixen op je koptelefoon?

Origineel geplaatst door Daredevil
Er is een trucje (ik dacht snadaard met soundforge) om vechtende bassen samen te kunne laten gaan
door frequenties die elkaar in de weg zitten wegte snijden.
Maar hoe doe je dat nu? Ik gebruik cooledit. Met soundforge kon je dacht ik visueel zien welke frequenties
elkaar in de weg zitten en dan zelf bepalen wat je wilt wegsnijden :P

Kan dat ook met cooledit?

Ik gebruik SoundForge al sinds mijn Windows 95 tijd en met alle updates meegegaan .. maar heb deze functie tot nu toe nog niet gezien
 
je hebt plugins waar je je geluid doorheen kan halen en dan vertelt die plugin welke noot het is, een tuner.
misschien is dat wat voor je?

Origineel geplaatst door Daredevil
Ja dat weet ik dus niet.
Wellicht dat we deze vraag effe in een ander subforum kunnen stellen,
dat d ekans groter is dat deze zal worden beantwoord. :P

(Ik wil het ook graag weten)

Ik gebruik veel lowpass bassen en heb moeite net het gelijkpitchen van verschillende sounds.
Is echt een bitch met alleen cooledit :P
 
de 2 manieren van mixen vullen elkaar aan, maar de ene kan geen vervanging van de andere zijn.

Mixen via hoofdtelefoon is nuttig voor het opsporen van tikjes etc zoals eerder aangehaald. Het stereobeeld is echter totaal vertekent. Dat komt omdat onze hersenen 2 signalen (linker- en rechteroor) direct binnenkrijgen.
Het linkeroor krijgt enkel het linker signaal, en het rechter oor het rechter.

Bij het mixen over monitors krijgen ze een 'gekleurd' beeld van het geluid, de 2 signalen gaan elkaar beinvloeden door de ruimte waarin je je bevindt. m.a.w. elke oor hoort de beide signalen, het linkersognaal zal met een kleine vertraging door het rechteroor opgepikt worden en vice versa. Dat geeft het echte stereobeeld weer.

Verder is het (zoals ook eerder vermeld) onmogelijk om faseverschuivingen ed vast te stellen via een hoofdtelefoon. Bassen zullen (vooral stereo synthbassen) anders klinken op beide manieren, gewoon omdat de ruimte een klank juist kan versterken of verzwakken. De baslijn in je laatste dancetrack zal geweldig klinken door je hoofdtelefoon, maar kan vrijwel afwezig zijn op de monitors door faseproblemen (om nog maar te zwijgen van eq-problemen, reverbniveau's etc...).

Belangrijk hierbij is natuurlijk dat de ruimte waarin je mixt een goede akoestiek heeft, anders heeft het allemaal heen nut.

 
Afmixen op een koptelefoon kan, maar schroom dan niet om geld uit te geven voor een goede koptelefoon en leer deze ook goed kennen! Elke speaker of headphone is namelijk een representatie van wat er gebeurt; geen enkele speaker of headphone is "de waarheid". Leer je speakers/headphone dus goed kennen, dan kan je uiteindelijke mix ook beter worden (maar dat is natuurlijk maar een van de vele factoren...!)
 
Ik gebruik hoofdzakelijk de koptelefoon voor edits en wat loop werk(omdat het gewoon voor mijnburen vervelen is als ik 100 keer dezelde loop in repeat zet om te edits te maken.
Ik heb een sony MDRV 7506 en dat is een fijn ding.
echter als ik een mix maak op de koptelefoon kom ik werkelijk altijd bedrogen uit in het laag , bij playback over een speaker systeem kom ik altijd bass te kort en daarbij klopt het totale beeld niet.
ik gebruik wel altijd mijn koptelefoon(ben een vroege vogel)als ik in de weekenden om 06:30 weer achter mijn set-up zit.
Voor mij is het zeker essentieel om terug te kunnen luisteren op mijn monitors.
Vroeger toen ik het budget niet had voor monitors en mixte op hifi missions (761 of 762i)moet ik wel een cd of 7 a 8 branden met proefmixen voor het echt lekker klonk.
Het feit dat je overal op zou moeten kunnen mixen is naar mijn mening best wel een beetje onzin, oke je kan een systeem leren kennen dat is waar, ik ken mijn missions ook zeer goed zo langzamerhand en dat is ook reden dat ik ze al B setje gebruik.
Echter is bij mij sinds de komst van mijn BM5A,s mijn algehele sound wel verbeterd.
Daarbij werk ik nu gewoon veel en veel sneller en dat is toch ook wel wat waard.
Dus ja je kan mixen op een koptelefoon en op hifi speakers, maar volgens mij zijn er maar weinig die over de sound van mensen heen komen die wel een ``gerichte`` nearfield set-up hebben staan )
 
Om af te mixen gebruik ik HR-824 van Mackie die naar mijn gedacht redelijk neutraal klinken. Als mijn dochtertje slaapt ben ik genoodzaakt een koptelefoon te gebruiken :Z . Hiervoor heb ik de DT-770's gekocht van Beyerdynamic. Die koptelefoon klinkt op zich heel goed en duidelijk, maar totaal verschillend van de Mackie's. Iets doffer maar vooral Bassiger. Op den duur leer je met beiden werken door referentiepunten te nemen, maar voor een eindmix vertrouw ik toch het liefst op mijn Mackie's!
 
Monitor of hi-fi speaker.. Het gaat er toch gewoon om of je 'je geluid' herkend? Dus, of je kan horen of er genoeg hoog, mid en laag inzit, of je mix dus goed is.
Als je dit kan onderscheiden over hifi speakers of monitors maakt toch niks uit?
Ditzelfde gaat toch ook op voor mixen over een hoofdtelefoon.. Zolang je weet waar je op moet letten kan je er toch ook goed op mixen?
 
Hifi speakers zijn echter vaak gekleurd, en een monitor speaker heeft juist het doel zo neutraal mogelijk te zijn. Dat dit natuurlijk nooit 100% kan is logisch, maar een gemiddelde hifispeaker is geen goede referentie van wat er zich afspeelt. Waarvoor deze zich natuurlijk wel lenen is het beluisteren in de trant van "hoe klinkt het op mijn hifi set, in de auto, etc". Doel is natuurlijk dat het op de meeste speakers uiteindelijk goed gebalanceerd klinkt.
 
Hifi speakers zijn echter vaak gekleurd, en een monitor speaker heeft juist het doel zo neutraal mogelijk te zijn.

Monitor speakers zijn net zo goed gekleurd. De kwaliteit van de in de studio gebruikte monitors is gemiddeld beter want de gebruikers van monitoren hechten meer belang aan kwaliteit en willen daar meer aan uitgeven. Als je nu kijkt naar de bekendste monitoren die de laatste 15 jaar gebruikt zijn in de professionele wereld dan zijn dat de Yamaha NS-10's en de B&W 800-serie luidsprekers. Beide zijn hifi speakers, dus je verhaal gaat niet echt op.
Maar om terug te komen op het onderwerp; ik denk dat het goed mogelijk is om op een koptelefoon af te mixen, mits je checkt op je monitoren. Een goede koptelefoon met versterker kost samen een €1000 en daar heb je niet zoveel monitor [inclusief versterker] voor. Het voordeel van een topklasse koptelefoon zoals de Sennheiser HD600 is de definitie, de totaalbalans en niet hebben van neveneffecten van de acoustiek van je ruimte. Zoals Svenn beschrijft is het wel opletten met 'stereo imaging' en 'panning'. De problemen met fase zie ik niet echt als van belang mits je de basisprincipes [mono bas en bd, etc] van afmixen in de gaten houdt. Mocht je dit niet goed in kunnen schatten koop dan bijvoorbeeld de Behringer Edison die een fasemeter bevat.
 
Zelf denk ik dat je je monitors en koptelefoon moet leren kennen!
Als je een een track afmiixed sla die dan voordat je mixed ff op en natuurlijk ook de afgemixede.
Luister die 2 mixen dan op meerdere installaties (bij bijvoorbeeld vrienden thuis) en ga na wat dan de verschillen zijn.
Op een gegeven moment weet je hoe je een track moet afmixen met jou monitors en koptelefoon. Dan heb je een referentiepunt waar je je redelijk aan vast kan houden!

Je hebt namelijk mensen die veel geld uit geven voor goed geluid en mensen met een simpele radio,
maar overal moet je track goed klinken! Erg belangrijk!
 
Dan zou ik toch eens kijken naar de gemiddelde hifi speaker en de gemiddelde monitorspeaker. Ik zeg niet dat een monitorspeaker niet gekleurd is (als je de post goed leest) maar het doel heeft zo neutraal mogelijk te zijn. Een hifispeaker heeft dat doel niet per se. Maakt toch een duidelijk verschil. Haalt niet weg dat echte hi-end hifispeakers niet neutraal zijn. Wil je echter goed afmixen dan zul je sneller beter af zijn met een goede monitorspeaker dan een hi-end monitorspeaker.
 
Een goede vriend van me kwam 's nachts na het werk thuis en mixed zijn liedje
af om 3.30 uur in de vroege ochtend op zijn Sennheiser koptelefoon.

4 maanden later stond het nummer in meer dan 30 landen op nummer 1....
 
Het gaat nogal ver om te zeggen dat neutraliteit het doel is bij het ontwerpen van studio-monitoren. Neutraliteit kan één van de doelen zijn van de ontwerper van speakers; of het nou gaat om hifi-speakers, studio-monitoren of koptelefoons. Andere doelen zullen zijn gedetailleerdheid, transparantie, frequentiebereik, fasegedrag, diepte, breedte van het stereobeeld, verhouding prijs/kwaliteit en vertaalbaarheid naar andere speakers. Met name de vertaalbaarheid naar ander systemen is wat de ontwerper van studio-monitoren zal nastreven. Daarom zie je de laatste jaren steeds meer actieve systemen op de markt komen omdat het door de ontwerper gezochte eindresultaat veel beter kon/kan worden bereikt.
Te vaak was en is het de eindversterker waarop bezuinigd wordt. Ik gebruik voor mijn Sennheiser HD600 een zelfbouw highend buizenversterker met een zeer kort signaal-pad en een zware door Blackgates gestabiliseerde voeding. Deze combinatie scoort zeer hoog op gedetailleerdheid, transparantie, frequentiebereik, fasegedrag, diepte, breedte van het stereobeeld en vertaalbaarheid naar andere speakers. En daardoor kan ik makkelijk een goede mix maken op mijn koptelefoon. Dat neemt niet weg dat ik de meeste mixen op mijn studio-monitoren maak.
 
Back
Top