keyboard toets reparatie

defmo

www.defmo.com
Lid sinds
23 oktober 2009
Berichten
197
Locatie
Amsterdam
vraagje mijn keyboard toets doet het dus niet meer, eerst nog wel een beetje maar nu dus helemaal niet meer eigenlijk.

weet iemand mischien hoe dit te repareren is?

want zo moelijk kan het toch niet zijn, moet het niet gewoon schoongemaakt worden of zo?
 
Het "zal wel even schoongemaakt moeten worden" argument wordt iets te vaak gebruikt in synthwereld naar mijn smaak (soms zelfs bij verkoop van defekte instrumenten), maar het ligt vaak toch wel wat ingewikkelder.

In dit geval is (zonder verdere informatie) de meest aannemelijke oorzaak slijtage van de strip onder de toetsen waarop de sensoren voor aanslag en velocity zitten. In veel synths moet je deze contactstrip zien als een onderdeel wat eens in de zoveel jaar vervangen moet worden bij normaal gebruik. Symptomen zijn: dode toetsen slechte aanslaggevoeligheid. De meeste synth of keyboardfabrikanten hebben dit onderdeel nog lange tijd na het uit de productie halen van het instrument op voorraad. Check het dus even met een dealer, zou ik zeggen.

Groeten,

Rutger

ps. Ik heb de NS ook nog nooit een kapotte trein zien schoonmaken in de hoop dat ie het weer ging doen :)
 
Iets meer info is wel gewenst hoor....wat voor synth bv...niet elke synth maakt van het zelfde principe gebruik om de toetsen contact te laten maken...
 
ahhahhha wat een vooroordelen zeg, maar goed klopt de toets is te maken voor rond de 50,- Gewoon bij een muziek winkel, die ook zelf repareert natuurlijk

of wat je ook kan doen, is het naar korg terug sturen, daar gaat het je maximaal 100,- kosten

Maar waarom altijd zo moelijk doen, wat mij is verteld, want ken ook iemand die het altijd gewoon zelf deed, hij repareerde al zijn keyboard's en deed er mischien maximaal een half uurtje over.Vandaar mijn vraag?

het is trouwens een korg triton extreme 61 keys
 
How wacht eens even,

Ik onderhoud/repareer ook m'n spullen zelf maar nooit in een half uur :biertje:

Je hebt een pak ervaring nodig om een toets te herstellen in 1/2 uur.

Als je nog moet uitzoek hoe wat en waarom ben je uren zoet.

Als je nog nooit zoiets gedaan hebt laat het dan doen voor €50, je gaat toch niet lopen oefenen op een bak van €1000 :stupid

Trouwens veel doe het zelvers maken nooit 1 toets schoon maar overhalen gelijk alle toetsen, daar ben je een dag mee zoet, ik ben bij die laatste

Er staan ook heel wat treads op het forum met toets schoonmaak tips

Hier eentje van mezelf over een korg dw8000 keyboard
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=123645&highlight=dw8000

Hier nog eentje van forumlid Vortigem op een roland juno
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=127456

2 verschilende bouws, weet niet hoe de triton gebouwd is.

Suc6
niet onderschatten he, een beetje statische ontlading van je atletisch lichaam op een lief klein ICtje kan je dag al goed verzieken.

Wel leuk om te doen :mega:
 
Een Korg Triton Extreme-61 heeft een FS-61 klavier van Yamaha.
Deze heeft geen rubber contacten maar metalen contacten.
Reden dat een contact in dit klavier het niet goed doet is vaak dat een toets vervangen is geweest en op de verkeerde manier is teruggestoken waardoor het contact verbogen is geraakt.
Relatief eenvoudig te herstellen maar vergt wel wat ervaring.
Af en toe is vloeistof de oorzaak maar dat gebeurt niet vaak.
 
ok ok ik begin het allemaal wat beter te begrijpen..... maar het klopt want een tijdje geleden heeft mijn broertje, drinken laten vallen, en vanaf dat moment begon er iets aan de toets te mankeren.....hij werd steeds zieker en uiteindelijk is die overleden ahhahahaha

Trouwens vic dat heb je mooi gedaan jonge, mijn complimentjes
 
een tijdje geleden heeft mijn broertje, drinken laten vallen, en vanaf dat moment begon er iets aan de toets te mankeren.....hij werd steeds zieker en uiteindelijk is die overleden ahhahahaha
ik mag hopen dat je het hier over het keyboard hebt ?
 
Meeste toetsenproblemen worden veroorzaakt door het volgende:

versleten/vuile contactrubbers
versleten/vuile/kromme contactstrips (metaal)
versleten/loszittende flatcable

In de meeste gevallen kun je met een uurtje schroeven en wat alcohol de boel prima herstellen. Vaak zijn losse contactrubbers/strips gewoon te bestellen aangezien veel fabrikanten hun klavieren van dezelfde fabrikanten betrekken (bijvoorbeeld Fatar).
In sommige gevallen moet je creatievere oplossingen verzinnen. Zo kon ik voor mijn MX1000 zo gauw geen vervanging voor een losgescheurd rubber contactje vinden, maar na wat naaigaren in een nottig handwerkje te hebben geprutst zit ie nu weer prima op zijn plek :-) Vloeistof tussen je rubber contactjes is geen pretje, maar met wat schoonmaakalcohol (voorzichtigheid geboden) kom je een heel eind :)
 
goede info.
ga nu 18 dode toetsen proberen te fixen van een casio cz 101
 
Back
Top