rotte C-toets op Juno6

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
hee,

ik heb een rotte C-toets op mijn Juno6....precies de C-toets in het midden...zal wel door veelvuldig gebruik zijn neem ik aan..de rest van de toetsen heeft dit probleem niet..

het probleem is als volgt: als ik de toets indruk, en weer loslaat krijg ik nog ff een korte note-on te horen..(bij het loslaten dus)...er wordt dus dubbel getriggerd...

enig idee wat ik hieraan kan doen? lijkt me een contactje ofzo dat rot is....

Olaf
 
Ik zeg trek dat dit (voorzichtig) uit elkaar en vergelijk de kontaktjes die onder de toets in kwestie zitten met die daarnaast. Het gebeurd vaar dat door veelvuldig gebruik er stof of soms zelf een beetje vet tussen komt en dan doet hij het dus niet meer. Haal bij de lokale electrofielen winkel een busje "kontakt" spray en spuit hiervan een beetje tussen de kontaktje en voila hij doet het weer. ehhhh werkt dit niet verwijs ik je door naar de soldeerbout :)
 
welke soldeerbout? ;)

thanx for the info...denk idd dat ik em maar eens open moet schroeven..heb ik al een keer eerder gedaan nadat mijn dak het ineens ging begeven precies boven mijn synths in een gigantische stortbui..duh!

Olaf
 
Haal bij de lokale electrofielen winkel een busje "kontakt" spray en spuit hiervan een beetje tussen de kontaktje en voila hij doet het weer. ehhhh werkt dit niet verwijs ik je door naar de soldeerbout :) [/B]


Neeeeee! ik adviseer je geen contact spray te gebruiken , dit veroorzaakt meer problemen dan dat het oplost. Contact spray is nl een beetje plakerig spul zodat er stof en ander vuil op de contacten blijft kleven. Op langere termijn levert dit dus problemen op. Magoed, op korte termijn is het een oplossing.
 
wat adviseer je dan wel?

Olaf
 
uurmm... Meteen de soldeerbout pakken? 8o). Ik zou m iig ff open maken en goed schoonmaken. weet eigenlijk niet of die contactjes eenvoudig te vervangen zijn.
 
als je hem uit elkaar hebt en dan verteld hoe wat waar hij contact maakt dan kan ik je wel helpen
ik heb namelijk nooit een juno60 toetsenbord los gehad maar weet er wel een oplossing voor als ik weet hoe het intern in elkaar zit
 
ok cool...ik zal er wel ff wat fotootjes van maken dan..hoop maar niet dat er teveel roest ofzo inzit van die regenplens (heb toen 48 uur lang laten drogen en lopen fohnen enzo...) ...

zal overigens niet eerder worden dan over 1 week dat ik er naar kan kijken, volgende week ff lekker rondfietsen in de bossen rond vaals! ;)

Olaf
 
als ik die foto zie dan weet ik er wel raad mee en misschien is het handigger als je belt dan kan ik je het evt beter uitlegen

tel nr zie je in je pers berrichten
 
blazen en een kruimeldief...

blazen en een kruimeldief...

Ik ken het probleem. Ik heb het met mijn Juno60 ook wel eens. Dan hoor je bij het loslaten nog een klein nootje, toch?

Wat ik gedaan heb is simpel, maar effectief:
Ik heb hem open geschroefd en zag daar een laag stof onder het klavier. Ik heb voorzichtig met de kruimeldief het stof weggehaald. Een beetje erbij blazen en...HATSA!! Het werkt weer volledig.
 
Origineel geplaatst door zoe
als je hem uit elkaar hebt en dan verteld hoe wat waar hij contact maakt dan kan ik je wel helpen
ik heb namelijk nooit een juno60 toetsenbord los gehad maar weet er wel een oplossing voor als ik weet hoe het intern in elkaar zit

Ik heb dat toetsenbord wel opengemaakt ;)

Er wordt door de toets een dun metalen plaatje tegen een ijzeren draad aangeduwd die onder alle toetsen doorloopt. Soms is dat plaatje een beetje verbogen...en dan kan die dubbel contact maken.
 
yup, idd een klein nootje....dat stof verhaal klinkt plausibel....
gelukkig heeft een of andere gek me laatst een kruimeldief gegeven ;)

Olaf
 
niet als ik het zelf niet simpel kan fixen...blijf nederlander ;)

Olaf
 
Traxopia:

Valt toch wel mee dat plakkerige? ik gebruik het altijd voor dit soort werkzaamheden. Het voordeel van kontaktspray is dat het vet wat evt op de kontakten zit wegvreet en een schoon oppervlakte achterlaat.
 
Origineel geplaatst door Boost303
Nog een juno toestenvraagje: Ik heb namelijk een juno2 waar een toets het helemaal niet meer doet. Ik ben ook geen elektronica expert en ik ben al helemaal niet rijk

wat zou ik het beste kunnen doen?

Er is vast wel iemand hier die zo behulpzaam is om je een keertje te helpen met schroeven. Ik woon zelf in utrecht dus als je in de buurt woont hop een keertje langs en zal ik es kijken wat ik kan doen.
 
unit-23: Wel eens contact spray in een potmeter of fader schuif gespoten? :), binnen een paar weken zit er een gigantisch stofnest in..... en dan heb je dus het tegenovergestelde berijkt van wat je wilde. Maar ach dat is mijn ervaring. 8)
 
Ja dat heb ik al heel vaak gedaan en heb er nooit problemen mee gehad 8) , misschien ligt het eraan wat voor soort spray je gebruikt. Wat gebruik jij dan?
 
Contactspray is voor tijdelijke oplossingen bedoeld.
Veelvuldig gebruik is funest voor potmeters en schuiven.

Schoonmaken van contacten kan het beste met pure alcohol.

Electrobijbel: vers 01:03:05

[on toppic]
Juno Toetsten zitten niet ingewikkeld in elkaar, heb hetzelfde probleem met een door mijzelf gereviseerde J60 gehad.

Wat On-Acid zegt zou heel goed mogelijk kunnen zijn en is simpel te verhelpen.
 
Back
Top