Waar tegewnwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Je moet gewoon zorgen dat je meer gaat verdienen dan wordt het vanzelf weer betaalbaar.
 
Ik heb een beetje een nep gevoel bij deze post.
1 waarom vraag je specifiek naar apparaten die helemaal niet zo Italo gerelateerd zijn.
Als je echt italo wilt maken heb je veel meer aan een linndrum2 en een Korg poly61 of een Yamaha dx7.
Drummachines in italo zijn voor wat ik schat 97% samplebasis drum machines.
Dan kom ik op 2 uit
2 Heb je ooit wel eens naar italo geluisterd want het verschil tussen een 808 en een Linndrum is mega.
3 Mss hebben je vrienden gezegd dat je een 808 moet hebben maar dan kom je al snel uit bij rap muziek. Leuke vrienden heb je dan. Die hebben dan ook proppen in hun oor.
4 mss wil je gewoon snel geld verdienen.
5 waarschijnlijk heb je gewoon aandacht nodig ( negatieve aandacht is ook aandacht)
6 je wilt kijken hoe snel je een “draad “ kan maken die ontspoort. Daar heb je punt. Hehe.

En ik wil je wel een hint geven je moet 8 en 12 bit Samplers kopen die zijn nu nog relatief goed koop.
Waarschijnlijk over 10 jaar zijn die ook erg veel geld waard en gebruikt is italo.
 
Ik denk dat er weinig animo is bij mensen om DE plek waar koopjes zijn bekend te maken aan anderen.. :D
 
Een kleine kans, behalve misschien bij dat ene oude omaatje dat toevallig de oude synths van haar "plotseling-naar-thailand-verkaste" zoon op zolder vond. Dit soort apparaten zijn de laatste jaren tig keer over de kop gegaan. Ik zou zeggen: wees creatief met wat er nu beschikbaar is.
 
@ DRe: Ik luister al meer dan 20 jaar naar Italo, en niet alleen de "Italo Dance classics" vol. 1 t/m 4... Ik heb ook geen alleswetende vrienden enzo (erger nog: veruit de meeste van hen vinden Italo vreselijk), ik ben PUUR afgegaan op wat ik hier hoorde... ik was ineens aan de grond genageld en keek met open ogen naar hoe ogenschijnlijk simpel(!?) hij deze klanken aan wat synths wist te ontlokken... vandaar dat ik zoiets had als: "wil ik ook!"
@ iedereen: Ik lees al jullie hints aandachtig door, dit blijken nou niet bepaald veel gebruikte synths voor Italo te zijn? Maar blijkbaar kan het er wel mee? Over de Juno-60 al veel gelezen, dat hij nogal een eigen, unieke, warme klank heeft. Klopt dat in jullie ogen?
Wat ik dus absoluut NIET wil is een computer met een programmaatje erop, waarbij de user-interface dus KL**en is. Ik wil gewoon KNOPJES :-)
Ik vind ook een smartphone een dusdanige RAMP in de bediening met zo'n touchscreen, dat ik er gewoon GEEN koop. Lange leve mijn Nokia 7110!
Maar hoe dan ook: even 11.000 Euro uitgeven voor een "experimentje" dat misschien wel nooit iets wordt, da's een no-go.... tenzij degene die schreef dat ik gewoon wat meer moest gaan verdienen, mij even kan leren hoe ik dat dan voor elkaar krijg :-)
 
Voor drums zou ik samples nemen, en met een roland system 8 kom je een heel eind.
 
Kijk, Sunny Pedaal ramt de spijker op zijn kop: de BEDIENING is voor mij ook wel een heel belangrijk punt. Voor mij GEEN computer met allerlei virtuele dingen op een beeldscherm, ik wil (nee, ik EIS) ECHTE knopjes, die ik gewoon met mijn vingers in kan drukken. Dat zo'n oud kadaver zo af en toe het loodje legt is - mits de onderdelen nog verkrijgbaar zijn - voor mij geen probleem als elektronicus. Dan repareer ik hem gewoon weer. Dat doe ik nu al met de vele cassettedecks en open-reel taperecorders die ik heb - ik krijg ze allemaal weer goed aan het werk!
 
Let op, sommige synths hebben ook knopjes waar je aan kan draaien, ik weet niet of dat een probleem is, anders Yamaha DX7 / Korg DW8000, Roland JX3P,

Allemaal goed betaalbaar overigens.
 
@ iedereen: Ik lees al jullie hints aandachtig door, dit blijken nou niet bepaald veel gebruikte synths voor Italo te zijn? Maar blijkbaar kan het er wel mee? Over de Juno-60 al veel gelezen, dat hij nogal een eigen, unieke, warme klank heeft. Klopt dat in jullie ogen?

Absoluut! Maar een hele boel andere synths, waaronder een aantal die niet zo bekend zijn hebben ook een eigen karakter. Er zijn tegenwoordig ook weer zat mooie analoge synths met knoppen verkrijgbaar. Gisteren in een winkel een tijdje met de nieuwe tr-08 gespeeld en dat is niet verkeerd, al klinkt hij toch anders dan mijn eigen 808 maar ze klinken allemaal anders dus zo ver uit de buurt zit hij niet. Het is bruikbaar spul. Staar je niet blind op die specifieke vintage synths, er is nog veel meer moois.
 
Over de Juno-60 al veel gelezen, dat hij nogal een eigen, unieke, warme klank heeft. Klopt dat in jullie ogen?

Lezen over muziek is waardevol, luisteren is waardevoller. De Juno is de budgetbak - als je het aan de beheerder van Synthmania vraagt - die ook een groot italofan is - is de Jupiter 8 de bak die je echt moet hebben.

De Juno heeft een klank die niet supermoeilijk na te maken is - de chorus die er op zit is daarentegen een stuk pittiger.

Wat ik dus absoluut NIET wil is een computer met een programmaatje erop, waarbij de user-interface dus KL**en is. Ik wil gewoon KNOPJES :-)

Tenzij je hebt geprobeerd kun je daar eigenlijk nog geen zinnige uitspraak over doen. Sowieso is het aantal mensen dat volledig zonder een DAW werkt heel klein. Zelfs de meest beperkte toepassing houdt gewoon in dat je een digitale taperecorder hebt.

Maar - spaar voor een Roland System 8, zelfs kapotte Juno’s kosten nog veel. Daarmee kun je al een hoop en hoef je geen computer aan te raken. Plus een bootlading aan knopjes.

Maar hoe dan ook: even 11.000 Euro uitgeven voor een "experimentje" dat misschien wel nooit iets wordt, da's een no-go.... tenzij degene die schreef dat ik gewoon wat meer moest gaan verdienen, mij even kan leren hoe ik dat dan voor elkaar krijg :-)
Wellicht dan interessant om eens te polsen of je bij iemand die dat heeft eens een middagje mag spelen. Of begin bescheiden met een Boutique.

Wel zo mooi - als je een Juno-60 koopt kun je ‘m voor een maandje later voor op z’n minst hetzelfde bedrag weer te koop zetten. Huren is dan niet duur, houden wel.
 
Ik heb een beetje een nep gevoel bij deze post.
1 waarom vraag je specifiek naar apparaten die helemaal niet zo Italo gerelateerd zijn.
Als je echt italo wilt maken heb je veel meer aan een linndrum2 en een Korg poly61 of een Yamaha dx7.
Drummachines in italo zijn voor wat ik schat 97% samplebasis drum machines.
Dan kom ik op 2 uit
2 Heb je ooit wel eens naar italo geluisterd want het verschil tussen een 808 en een Linndrum is mega.
3 Mss hebben je vrienden gezegd dat je een 808 moet hebben maar dan kom je al snel uit bij rap muziek. Leuke vrienden heb je dan. Die hebben dan ook proppen in hun oor.
4 mss wil je gewoon snel geld verdienen.
5 waarschijnlijk heb je gewoon aandacht nodig ( negatieve aandacht is ook aandacht)
6 je wilt kijken hoe snel je een “draad “ kan maken die ontspoort. Daar heb je punt. Hehe.

En ik wil je wel een hint geven je moet 8 en 12 bit Samplers kopen die zijn nu nog relatief goed koop.
Waarschijnlijk over 10 jaar zijn die ook erg veel geld waard en gebruikt is italo.

Ehhhhhhhhhh



Verder kan je alles gebruiken voor italo. Laat je niet vertellen dat je een JP8 moet hebben. Dat is echt onzin. Tr08 en system 8 met alle plugouts en je bent er. En ja moet je netzo hard op poetsen als en 808 + jp8 + juno60.
 
Laatst gewijzigd:
Crumar ...
 
DS-2 is volgens mij niet een van de makkelijkste bakken om te fixen. Vaak omdat schade ook te maken heeft met het uit je handen laten donderderen van de 30 kilo zware draagkoffer waar ie inzit.:beard:
 
Ik zie dat er toch meerdere mensen een linkje ergens bijdoen, dat is blijkbaar wel toegestaan op dit forum. Het gaat dus om de 7 stuks gear featured in deze waanzinnige video:
[... video weggeknipt ...]

[...]
@ iedereen: [...] Wat ik dus absoluut NIET wil is een computer met een programmaatje erop, waarbij de user-interface dus KL**en is. Ik wil gewoon KNOPJES :-)
Ik vind ook een smartphone een dusdanige RAMP in de bediening met zo'n touchscreen, dat ik er gewoon GEEN koop. Lange leve mijn Nokia 7110!
Maar hoe dan ook: even 11.000 Euro uitgeven voor een "experimentje" dat misschien wel nooit iets wordt, da's een no-go.... tenzij degene die schreef dat ik gewoon wat meer moest gaan verdienen, mij even kan leren hoe ik dat dan voor elkaar krijg :-)

Aannemende dat je niet per se het origineel wilt hebben maar het ook prima vindt om een (exacte) kloon te hebben, dan zijn betaalbare en goed te vinden alternatieven voor de 7 stuks gear die je noemt:

1. Roland TR-808 Neem de Roland Boutique TR-08 (nieuw ong. € 400) of Roland Aira TR-8 (nieuw ong. € 500).

2. Roland SH-101 Neem de Roland Boutique SH-01a (nieuw ong. € 400).

3. Simmons SDSV (vooral die snare drum met fiks wat galm kenmerkt voor mij die 1984 Italo). Da's een lastige. Het is letterlijk genomen geen synth of drumcomputer maar een drumstel (zie plaatje). Voor zover ik het kan nagaan triggerde die analoge modules. Voorlopig zul je dus met (gratis) samples moeten doen: link. Of (geheel tegen je zin) met een VST op de computer: voorbeeld gratis VST. Die VST zou je kunnen proberen te "finger drummen" met een Midi controller met pads (genoeg te koop).
Simmons_SDS_V.jpg

Simmons_SDS_V_modules.jpg


4. Roland Juno-60 Heeft dezelfde synth-engine als z'n opvolger de Juno-106. Die is ook alweer door Roland uitgegeven in de Boutique reeks, kost ong. € 300 tweedehands (reeds uit productie bij Roland). Met het Arturia Keystep keyboard erbij (nieuw ong. € 120) heb je ook een arpeggiator, maar helaas nog steeds weinig toetsen in vgl. tot een Juno 60.

5. Een goed delay of reverb pedaal: moet niet zo moeilijk zijn, toch?

Wat de andere 2 instrumenten zijn weet ik niet. Overigens heeft die man uit de Youytube video ook geen Simmons SDS-5. Ik neem aan dat hij een sample gebruikt voor de kick en de snare.

Succes :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top