Prophet VS alternatieven

En een synthesizer die ik vaker als 'vervanger' van de Prophet VS genoemd zie is de Solaris van John Bowen. Productie ronde 7 van deze synth is momenteel uitverkocht, maar er komt mogelijk nog een volgende (laatste?) ronde. De Solaris is niet goedkoop, maar je krijgt voor dat geld wel een nieuw instrument.

Bij Sound On Sound werd de Origin nochtans genoemd als beter alternatief voor de Solaris. :

"One alternative to the Solaris is the Arturia Origin, which also offers vintage synth emulations and complex modulation capabilities in a flexible architecture.
Indeed, the Origin is in some ways even more flexible than the Solaris because it is truly modular, in the sense that you can create whole new architectures by choosing the number and type of modules used."


De origin heeft exact dezelfde Wavetables als de VS. En de joystick functie. Dat het filter gedeelte niet hetzelfde is zou dan m'n laatste zorg zijn. Ik begrijp dan ook niet Katie dat je een exoot a la Origin weg doet, want het is een synth
die veel andere VA's heel ver achter zich laat. En van mogelijkheden, maar nog meer van dynamiek en warmte. Naar mijn gevoel en volgens veel Origin bezitters zelfs nog steeds de best mogelijke emulatie van JUP8, ARP, MOOG, VS Zal ik een paar eigen gemaakte patches posten ? De Microwave II klinkt dun en schriel als we Vintage Synth mogen geloven...
Er staat op 2dhands een Origin Desktop te koop. Ik zou niet twijfelen.
 
Ik hecht meestal wel waarde aan wat ze op SOS schrijven. Ze noemen de Origin als EEN alternatief, maar ook de Virus TI (keyboard) wordt in dat artikel als alternatief genoemd. Of de Origin een goed alternatief is voor de Solaris zou ik niet durven zeggen, want daarvoor ken ik de Solaris niet goed genoeg.
Ik weet wel dat van de Origin (vaak) gezegd wordt dat dit een (VA) synth is die dicht bij het origineel kan komen. Ik vond toen van niet, maar goed...
Je zult ze A vs B in je studio met elkaar moeten vergelijken of op zijn minst voldoende goede wav bestanden van ze moeten hebben om een goed overwogen oordeel te kunnen geven. En uiteraard (nog) goede oren moeten hebben. En bij sommige mensen klinkt alles het zelfde, hetgeen mij weleens wat kan prikkelen als dat zo is.

Met het display van de Origin zouden veel problemen zijn - o.a. geen boot-up (zo nu en dan) - maar ik kan daar zelf verder niets zinnigs over zeggen.

Ik heb net even een nieuw draadje aangemaakt waarin forummers hun VA synth(s) kunnen plaatsen die ze absoluut niet willen missen.
https://www.synthforum.nl/forum/syn...e-doe-je-absoluut-nog-niet-weg-en-waarom-niet
Je kunt de Origin eventueel daarin noemen en dan zien we wel of er reacties (en welke) er op komen. :)

Dat het filter gedeelte niet hetzelfde is zou dan m'n laatste zorg zijn.
Maar het filter vind ik nou juist wat een Prophet VS zo geweldig doet klinken.

De Microwave II klinkt dun en schriel als we Vintage Synth mogen geloven...
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, ik snap ook nooit zo goed als iemand heel veel geld neer telt voor een XT. Meer hands-on, dat wel. En nog steeds vrij indrukwekkend om te zien. Maar uiteindelijk gaat het toch om de sound die het ding maakt lijkt mij.
Wat dat betreft kun je ook veel beter een MicroWave 1 rev. A/B kopen, en het liefst dan een rev. A. Het verschil tussen rev. A en B is niet heel groot, maar toch...
In tegenstelling tot het verschil in sound tussen een MW1 en MW2 (dat mega groot is).
Een MicroWave 1 doe je nooit weg (als je verstandig bent).
 
Met het display van de Origin zouden veel problemen zijn - o.a. geen boot-up (zo nu en dan) - maar ik kan daar zelf verder niets zinnigs over zeggen.

Maar het filter vind ik nou juist wat een Prophet VS zo geweldig doet klinken.

Je zult de origin haast nooit te koop aangeboden zien. Daar zijn diverse reden voor. Er waren idd problemen met het scherm bij de eerste versies. Ook de soft draaide vierkant.
Bovendien kostte het ding 3.000€. Toen de problemen opgelost waren (andere schermen en software update) was het kalf verdronken en werd de productie vroegtijdig stil gelegd.
Daar staat tegenover (en geloof me maar want hier staat wat hardware) dat zijn dynamiek
elke nord laat verbleken, alle virussen doet kraken en andere VA's als angstig opgejaagd wild doet wegvluchten.
Om nog maar te zwijgen over de matrix modulatie die pas stopt als de CPU het niet meer aankan. Dus geen 8x8, maar eerder 256x256 en meer.
Bezitters van een Origin (check origin FB) zijn dan ook niet snel geneigd deze supersynth te verkopen...

Ik kan voor de aardigheid 2 'identieke' sounds die ik maakte (op TI1 en Origin) naast elkaar laten horen. Dat hoeft geen uitleg... Ik ben wel Virus fan, om andere reden.

Het enige dat ik weet is dat de Origin 1:1 identieke wavetabels van de VS heeft. Als je de 'pure' klank van een VS wil, dan moet je die kopen. Ik heb een VS én rack gehad. Maar ik vind ze net zoals een PPG (die ik ook had) dat die toestellen een klankkleur hebben die je werkelijk in elke patch hoort en dat gaat vervelen. (ook bv de microwave heeft daar last van)

En finally, geen hond hoort of je nu een echte VS, dan wel iets anders hebt gebruikt...Is allemaal zo relatief. Het plezier van een VS stopt ook snel als hij stuk gaat...de kosten zijn navenant en sommige onderdelen niet meer vindbaar.
Nu weet ik weer waarom ik net een Peak heb gekocht. :-)
 
Die Peak ga je nog veel plezier van krijgen. 8)
En ik begrijp in ieder geval dat jij je Origin niet van de hand doet. :D
PS: Ik ben niet in de markt voor een VS hoor. ;)

En finally, geen hond hoort of je nu een echte VS, dan wel iets anders hebt gebruikt...Is allemaal zo relatief.
Dat vind ik ook.

Het plezier van een VS stopt ook snel als hij stuk gaat...de kosten zijn navenant en sommige onderdelen niet meer vindbaar.
Dat kan inderdaad een (groot?) risico zijn als je vintage synth's koopt.
 
Back
Top