digitale uitgang op synths - ik snap er de ballen van

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
ik heb eigenlijk nooit de digitale outs van mijn synths gebruikt, maar misschien moet ik dat toch maar eens beginnen doen.

ik heb een kurzweil k2500 (en hopelijk later een pc3 :) maar hoe sluit ik die nu aan opmijn fireface400? heb al wat termen gegoogled enzo, maar snap er echt de ballen van

wie kan me helpen?:biertje:
 
Hallo,Simon,
wat er heel belangrijk is,bij versturen van digitale audio over welk medium ook,adat lightpipe,
spdif coaxiaal,spdif optisch is de "Wordclock",in een studio met een digitale setup is er altijd één apparaat die de "wordclock" leverd en de rest syncroniseerd zich op deze.
Deze wordclock kan via de kabel waardoor ook de digitale audio gaat verstuurd worden of kan ook apart,als er een "Masterclock" aanwezig is in de studio,dan worden de wordclock signalen meestal naar ieder aparaat geleverd met kabels met BNC connectoren en tussen al de apparaten heb je dan in verschillende formaten(adat,spdif) de kabels waardoor de digitale audio gaat.

Waarom is deze clock nodig,wel een digitaal signaal bestaat uit 0 en 1 en reeksen van deze 0 en 1 'en vormen een "word",dus hoe kan,als je deze tussen instrumenten verstuurd
ieder instrument weten waar het word begint,op de 1 of 0 van heel de reeks,dit dus met behulp van de wordclock die eigenlijk pulsen doorstuurd waardoor ieder instrument weet waar men zich bevindt in het word,als dit niet gebeurd worden signalen verkeerd geïnterpreteerd en gaan er artifacts komen zoals crackles,enz.

Dus in jou geval kan de Kurzweil alleen ingesteld worden als "Master" clock provider,
dat vindt ikzelf een mindere situatie,daar ik vermoed dat de clock van een RME meer stabiel is,al kan het in de praktijk zijn dat je daar niets van merkt.Ik dacht niet dat de Kurzweil een aparte wordclock uitgang heeft,dus je gaat deze dan meeleveren met het audiosignaal,
nu kan je kiezen tussen Spdif(2kanalen) of Adat(8 kanalen),die komt dan toe op jou RME
en die moet je instellen dat die zijn wordclock "Slaved" op de ingang waar je Kurzweil signaal toekomt

meer is er niet aan,maar als je meerdere instrumenten digitaal gaat verbinden met ieder een apart formaat,kan het wat tricky worden,maar altijd blijft het principe van 1 masterclock en de rest slaved zich aan deze.
Succes :-)
 
Last edited by a moderator:
maar snap er echt de ballen van

Er is een hele ris digitale formaten, dus het helpt misschien even als je zegt welke. Al eens voor de gein SPDIF en ADAT in Wikipedia ingetikt?

De makkelijkste is de S/PDIF. Je plugt deze kabel - http://www.thomann.de/nl/cordial_cpds2_cc.htm - in je SPDIF output van de synth en in de ingang van de Fireface, stelt in welke van de twee de master is, en klaar ben je.
 
@Yoozer: klopt,buiten dat je de Kurzweil alleen als "master" kunt kiezen,
dus ook geen andere optie dan de RME te slaven,bij andere synth's heb je nog een keus,
maar bij Kurzweil blijkbaar niet,die wil alleen Master zijn ;-)
 
begin het al wat te snappen, maar toch niet zo goed

de k2500 heeft (tenzij ik het misheb) optical in en out, en digital in en out. alleen heeft die digital out drie pinnetjes (en niet zo eentje zoals yoozer toont op foto van die kabel)
hoe dat me de pc3 zal zitten moet ik nog eens nakijken

de fireface heeft spdif in en out, word in en out, en adat in en out
==>> hoeveel synths kan ik dan aansluiten digitaal?
 
Spdif(2kanalen) of Adat(8 kanalen
maar ik zie geen adat out of spdif out op de kurzie.. is dat die optical out of die digital out?
 
begin het al wat te snappen, maar toch niet zo goed

de k2500 heeft (tenzij ik het misheb) optical in en out, en digital in en out. alleen heeft die digital out drie pinnetjes (en niet zo eentje zoals yoozer toont op foto van die kabel)
hoe dat me de pc3 zal zitten moet ik nog eens nakijken

de fireface heeft spdif in en out, word in en out, en adat in en out
==>> hoeveel synths kan ik dan aansluiten digitaal?


klopt dat is AES/EBU

http://www.hifi.nl/gfx/AES_special2_291204.jpg
 
en die aes/ebu kabel moet dan naar de spdif ingang van mijnen fireface?

en dan heb ik twee digitale kanalen? (nou moe dat is niet zoveel)
 
en die aes/ebu kabel moet dan naar de spdif ingang van mijnen fireface?

en dan heb ik twee digitale kanalen? (nou moe dat is niet zoveel)

Klopt maar je kunt altijd nog gebruik maken van de analoge outputs ,
de Digitale I/O was toen voor de sampling optie om van een Digitale
bron te kunnen opnemen maar vond het als output nooit
zo handig dit omdat de K2500 alleen master clock kon uitsturen.
 
dus eigenlijk kan ik best gewoon afstappen van het idee van de digitale uitgangenj op k2500? kzou eens moeten checken hoe het zit op de pc3...
 
dus eigenlijk kan ik best gewoon afstappen van het idee van de digitale uitgangenj op k2500? kzou eens moeten checken hoe het zit op de pc3...

Het is maar hoe je de I/O wil gaan gebruiken, soms is het wel handig en soms ook niet .
 
nou nu gaat alles gewoon in de patchbay, en die gaat naar fireface, die gaat naar pc en dan opnemen in daw.
audio out uit fireface gaat naar monitors, en ook terug naar patchbay om terug naar filters etc te kunnen sturen. dus weet niet of digitale i/o eigenlijk iets toevoegt dan
 
Grote voordeel van digitale I/O is dat je geen D/A en A/D conversie meer nodig hebt in je signaal keten. Dit vermindert het ruisniveau en verkleint de kans op storingen van buitenaf.

Volgens mij kan je RME kaart ook goed overweg met de situatie waarin je k2500 als masterclock functioneert, en de RME toch op zijn eigen clock draait. Volgens RME heeft de kaart diverse geavanceerde interpolatie schemas om verschillen in klokfrequenties op te heffen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat...
 
ach goed om weten, maar zou ik er voordeel bijdoen het digitaal aan te sluiten of neit? wil vooral zoveel mogelijk outs kunnen benutten van de kurzie
 
ik heb zelf geen kurzi; maar als je aparte geluiden kunt toewijzen aan invididuele outputs, en digitaal out wordt gezien als extra (individuele) output, krijg je er op die manier dus 1 stereo kanaal extra bij.....
 
Mooi dat dit onderwerp ter sprake is.
Ik zit er ook mee te kloten.
Ik heb aan de ene kant een Motif Rack met een digitale (tulp/RCA) uitgang.
Aan de andere kant een Presonus Firebox met S/PDIF in-out (ook tulp/RCA). Deze hangt aan m'n MacBook.
Ik heb de twee verbonden met exact dezelfde kabel als Yoozer voorstelde.

Het enige dat ik wil is opnemen vanaf de Motif in Cubase, ingespeeld door een midiklavier. S/PDIF als ingang geselecteerd.
Maar ik krijg geen enkel signaal binnen in Cubase.

Kan in de Motif niks vinden dat met de digitale uitgang te maken heeft...

Iemand tips?
 
@JOsT :meestal is er geen apart menu voor de digitale uitgang,omdat deze meestal
de analoge uitgangen weerspiegeld.Dus de analoge main-out is meestal gelijk aan de Spdif
uitgang welke stereo is(is maar 1 kabel voor de stereo,niet zoals voor analoge stereo waar je 2 kabels nodig hebt)
Dus eigenlijk heb je genoeg aan spdif uit op de Motif en spdif in op de presonus,
maar als je de presonus als masterclock wil gebruiken stuur je via de spdif uit presonus deze naar de Motif zijn spdif in en zet je de Motif op slave en de presonus op master.
Wel ook een bus aanmaken in Cubase F4 indrukken op keyb en erna bus aanmaken en
spdif ingang toewijzen
 
in het menu van je presonus kan je waarschijnlijk ook instellen dat ie de wordclock naar de spdif uitgang stuurd
 
Yup gevonden!
In FireBox Control zit inderdaad optie Clock Source. Als ik die op S/PDIF doe werkt het 100%.
Alleen ik kreeg teveel/te hoog signaal binnen. Algemene output van Motif op 100 gezet opv 127. En nu werkt het prima. Alleen als ik keihard ram met pianosound clipt ie alsnog steeds. Ff goed afstellen dus.

Thanks for the help!
 
Back
Top