samplers "wat je er in stopt komt er niet meer uit"

DRe

SSM spacestation
Lid sinds
20 oktober 2004
Berichten
4.954
Locatie
Hilversum
Maak een lijst van jouw tien meest mooi vervormende samplers door bitrate of synthese.

helaas heb ik nog niet zoveel samplers dus is ik blijf steken op een paar

op 1 naar 10



  1. Akai S900/s950
  2. Akai s1000 s1100
  3. Boss/Roland Dr sample (op 3 door slechte mod acties)
  4. Ensoniq ASR
  5. Emu 32 (geen vervorming)
  6. Kaosspad (geen vervorming)
 
1) Akai S700
2) Akai MPC2000xl
3) Akai s3000xl
4) Electrix Repeater
 
toen ik de vraag las verwachtte ik de sp1200 bij iedereen op 1 te zien.. maar niemand heeft hem zelfs nog genoemd :)
 
Ik HAD in de beginjaren tachtig een EHX-Instant Replay.
Zucht.... DAt was me wat hoor !
8 bit, 1 sec sampling, cv.......
Later nooit meer terug kunnen krijgen, jammergenoeg: zo gruizig !
 
toen ik de vraag las verwachtte ik de sp1200 bij iedereen op 1 te zien.. maar niemand heeft hem zelfs nog genoemd :)

Nog nooit een in het echt gezien of gehoord vandaar , maar zelf mag je hem op 1 zetten.
 
1. sp1200

:D
 
ghehe, leuke thread. :D

Ik zet de s700 ook ff op één.
Daarna de Prophet 2002
En daarna de Emax en SP12.

Maar mijn volgorde is wel samengesteld op basis van niks.
Gewoon onderbuikgevoel van dit moment. :)


Ow en de TX16w moet ik natuurlijk ook ff noemen, al is het maar omdat ik nog geen uur geleden in een andere thread een lans heb gebroken voor deze ondergewaardeerde machine.
 
Heb je de Sp12 en de Sp1200 specifiek in die volgorde gezet?
En zo ja, kan je dat toelichten?
Ik ben erg benieuwd.
 
De 12 en 1200 hebben iets andere sample rates, om de magische 10 seconde sampletijd te halen hebben ze deze nog een ietsiepietse omlaag gedaan, las ook ergens dat dit omwille van opslag was gedaan maar dat lijkt me onzin.
Verder heb ik de 12 als eerste gekozen omdat ik dat verplicht ben naar mijn lieve SP12 die ik al meer dan 10 jaar of zo heb, de 1200 pas een jaar dus die moet t er maar mee doen.
Maar de 1200 klinkt dus thread aangaande nog net iets smeriger.
 
aha...

Subjectiviteit dus...
:)
Dat komt me op zich wel goed uit want ik heb namelijk enkel een SP12 en geen SP1200.
 
1 Fairlight CMI IIx (wat een kleuring van het geluid!!!)
2 Ensoniq Mirage (Wat er uitkomt hoeft niet noodzakelijk een gelijkenis te hebben met wat je er in stopte)
3 Casio SK1


Opvallend dat die eerste 2 nog door niemand genoemd zijn...
 
Van kleur naar kleurloos:

Korg SDD-2000 Sampling delay 4368 ms op 8-bits/ 1092ms op 12- bits. Veel samplepret mee gehad
http://www.korgforums.com/support/brochure/SDD-2000_1985_Brochure.pdf

ART SGE Mach II tot 2 seconden viezigheid
http://artproaudio.com/downloads/owners_manuals/om_sgemach2.pdf?v=1429131485

AkaiS700 en X7000, allebei weer weggedaan

Akai S950

Ensoniq EPS16+ (ook weg)

Korg DSS-1 (!!!!)

Electrix Repeater (moet ik nog leren kennen)

Korg Electribe S II (weg) en SX

Yamaha A5000, Akai S6000, Emu 4xt Ultra, maar die kleuren niet echt
 
1 Fairlight CMI IIx


Opvallend dat die eerste 2 nog door niemand genoemd zijn...

Een fairlight cmi 2x was volgens een site wel 150k vraag mij af of er veel mensen deze alive gehoord hebben. Natuurlijk wel van tracks , zou net anders kunnen zijn.
 
Welke ook lekker klinkt en vooral fun is om te bedienen.. de Zoom Sampletrak. Tof klein samplertje met effects en handige resampling functie.

Het enige wat gaar aan dat ding is dat hij geen oneshots triggert over midi, maar enkel via gate. Dus je moet precies je gate time lang genoeg maken.. want overlappend speelt hij de volgende note niet.
 
Hierbij mijn lijstje.

1) Roland S330 & S750 maken alles net iets warmer.
2) Akai S700 & X7000 maken alles net iets rauwer, jammer van de kapotte QD drives.
3) Akai S3000XL & MPX-16 gebruik ik alleen als sample players.

De MPX-16 komt op veel forums niet zo goed uit de opinie peilingen, maar ik vind hem super.
Via USB te gebruiken als Card Reader.
Ideaal om op de PC samples te editen en daarna via Verkenner zo op de SD kaart te gooien.
Voor de prijs / kwaliteit vind ik het geluid echt wel goed.
Als je de samples vooraf goed bewerkt mist er niets van de attack fase wat sommige beweren.
Op deze manier is de geluidskwaliteit gewoon goed, sampelen rechtstreeks in de MPX doe ik niet.
Wat latency via MIDI betreft heb ik geen ervaring, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
 
S950 - niet echt mijn ding geweest maar wel tof dat ie lage samplerates vat zonder aliassing. Voor drums erg fijn. Fijne lowpass filter ook, verder voor mij te basic en vind het erg irritant om samples te benamen met die clickwheel, keygroups en alles instellen vond ik ook altijd maar een kutkarwei brrrr

S3000XL - master op snares! Wat ook tof is aan deze, laag resamplen en daarna weer omhoog resamplen. (terug naar 44,1khz bv) Hierdoor krijg je op de aliasing weer wat hogere harmonisch spul erin. Tof op samples, nadeel is dat dit wel een tijdje duurt, en niet zeker bent of je dan ook de goede balans hiervoor vindt. Resultaat is wel tof, soort van Hifi lofi spul. Als je snapt wat ik bedoel :) Toch wel mijn favoriet deze denk ik.

TX16W - tof voor ruwe textuur. Ik zie het een beetje als een mix tussen de S950 & S3000xl. 12 bit, simpel, snel maar toch met meer functies als de 950, die emphasize filter werkt een beetje hetzelfde als de techniek hierboven beschreven met de s3000xl alleen dan sneller. Alleen dan weer geen lage samplerates zonder aliasing. Dus voor drums dan wat minder.

S550 - qua geluid wel tof, jammer van de vaste 33khz of 15khz samplerates. Aliasing is een beetje LFO achtig wat ook tof kan zijn. Verder super irritant dat je een monitor nodig hebt. En de manual ook erg kut is. Nooit een makkelijk ding gevonden deze en daarom ook al enige tijd niet meer gebruikt.

Zou graag nog wel eens de asr10 en sp1200 willen proberen, en moet ook maar eens iets kopen voor het geluid van de S950, merk dat ik dit de laatste tijd toch wel wat vaker nodig heb.. die doffe drums. Heeft een S700 ook een soortgelijke sound?
 
Back
Top