Welke drum machine + effecten voor acid/hardtek/core?

Ik geloof hier weinig van. Misschien zonder drukkende basslijn erbij. Of de tune knop op de 909 stond niet aan.

Electron shizzle heeft een dun sausje zoals de akai 3000 samplers. Echt niet zo vol en in your face als een 909.

Ik heb het hier over de losse kick. Als je de silky kick op een goeie PA hoort kan jij me niet meer met droge ogen vertellen dat het dun klinkt. Ik heb de 909 en de rytm regelmatig live gehoord bij modulation. Geluid word daar verzorgd door Allert die ook op Lowlands het geluid regelt, die heeft er ongetwijfeld veel verstand van dus dat kan ook meespelen.
Een bassline er tussen plakken is een kwestie van goed mixen lijkt me.

Edit: ik wil hier niet mee zeggen dat een 909 waardeloos klinkt, klonk ook zeker goed over dat systeem.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb het hier over de losse kick. Als je de silky kick op een goeie PA hoort kan jij me niet meer met droge ogen vertellen dat het dun klinkt. Ik heb de 909 en de rytm regelmatig live gehoord bij modulation. Geluid word daar verzorgd door Allert die ook op Lowlands het geluid regelt, die heeft er ongetwijfeld veel verstand van dus dat kan ook meespelen.
Een bassline er tussen plakken is een kwestie van goed mixen lijkt me.

Edit: ik wil hier niet mee zeggen dat een 909 waardeloos klinkt, klonk ook zeker goed over dat systeem.

Post maar een wav van die kick. Ik ben benieuwd :)

En ik heb het niet over goed mixen. Een 909 snijdt gewoon hard door een analoge mix heen. Je kan alles tegenaan zetten en het blijft gewoon overeind staan als een huis. 101 res sinus bass, tx81z bassen etc.
 
Laatst gewijzigd:
Wil ik best doen maar ongeacht het resultaat weet ik dat je het dan toch niks vind omdat het niet precies de 909 is die je in je hoofd hebt. Plus heb je een grote PA thuis staan waar je het op kan testen?
En wat brz zegt, het ligt dus ook aan welk systeem er staat. Als de rytm altijd super dun zou klinken zou hij daar ook vast mee stoppen in livesets lijkt me als je de keuze hebt uit 2 anderen.
 
Van de TS moet er een 909 achtige kick in zitten. Die hoeft dus niet exact de TR-909 classic te zijn. Die klinkt weliswaar "best", maar dat ga je normaal denk ik live in een mix - wat SB-SIX ook zegt - in vergelijking met een goeie 909 kick sample niet horen.

Het beste kun je denk ik in de studio je eigen vette kick bouwen en deze voor live performance in een sample player laden. Over niets van Elektron ben ik super enthousiast, maar je zou daar - ipv de Rytm - bijv. ook de Octatrack voor kunnen gebruiken. En als het toch een groovebox moet zijn, hoewel ik daar zelf (nog) geen praktische ervaring mee heb, misschien een Akai MPC live / MPC X.

En alles valt en staat met een goed PA systeem!
 
Check ook even de Machinedrum van Elektron. Je zult dan een tweedehandsje moeten zoeken maar ik zweer bij die bak. Heb laatst mijn oude verkocht om de meest recente versie te kopen zodat 'ie weer 15 jaar mee kan! Geen traditionele drum machine maar wel de meest lijpe! Je moet de tijd nemen om 'm te leren kennen maar als je weet waar de sweetspots zitten is het zo'n vette bak.
 
TS heeft wel heel veel geduld als hij nu nog niets gekocht heeft...

Hehe

Ik heb ondertussen besloten om het (voor eerst) met Maschine Studio te doen. Deze al aangeschaft en bevalt goed.

Ondertussen wacht ik nog op de Acidlab Detroit, als die beetje gunstig geprijsd wordt en goed klinkt, denk ik dat die er ook nog komt. Ben ook nog wel beetje aan het rondkijken wat er allemaal is, dus suggesties blijven nog altijd welkom :)

Eenmaal een drummachine in huis, komt er ook een Sherman filterbank of Mackie mengtafel bij, moet k tegen die tijd dan even kijken.
 
die 909 van acidlab is veelbelovend, maar wanneer komt die nu uit?
Het bekende marketing spelletje...
De Detroit is volgens mij nauwelijks een maand na de release van de Roland TR-09 (in okt.?) aangekondigd, maar hij is nu gewoon nog niet af. Zover ik weet is er nog steeds geen informatie van Acidlab wat betreft leveringsdatum en/of prijs.
 
Heeft nog niemand die 9090 gekocht die laatst voorbij kwam op het forum?

Ik vond hem vrij prijzig maar wellicht kon er nog wat af.
 
Het duurt ondertussen wel zo lang met die Detroit, dat ik ondertussen toch de Tanzbär zit te overwegen.. Iemand daar ervaring mee?
 
Het duurt ondertussen wel zo lang met die Detroit, dat ik ondertussen toch de Tanzbär zit te overwegen.. Iemand daar ervaring mee?
Ik heb een Tanzbär serieus overwogen (en ik heb er ook een uurtje mee zit spelen), maar ik kon maar niet wennen aan de bediening / subfuncties die ik erg verwarrend vind (lees: té verwarrend!). Zelfs een Analog Rhytm vind ik nog intuïtiever te bedienen, terwijl velen dat juist een minpunt van de Rhytm vinden.

De kwaliteit van de drumgeluiden van de Tanzbär is wel super goed. Maar verwacht niet dat de bassdrum net zo diep gaat als die van een TR-909. Dat zou ik daarom even zelf uitproberen, want misschien is de BD voor jou wel ok. De Tanzbär en de eurorack modules van Tiptop Audio zijn denk ik het beste wat er momenteel nieuw te koop is.

Een Vermona DRM1 mk3 heb ik ook overwogen, maar bij die moet je echt goed naar sweet spots zoeken (en dan krijg je er geen TR-808/909 mee!). Een DRM1 mk3 klinkt wel erg goed ook, maar die is (denk ik) meer bedoeld voor andere / bijzondere drumgeluiden.

Voor de sound had ik de Tanzbär graag willen hebben, maar de (naar m.i.) zwakke bediening heeft mij toch doen afhaken. Jammer...
 
Sindskort heb ik een goedkope Eurorack case met wat modules en de Beatstep Pro als sequencer (deze heeft ook een goede drum sequencer) en ik zie echt geen reden meer om een 909 of andere drummachine aan te schaffen. Van de 909 vind ik toch alleen de kick en de snare interessant, dus ik heb dan ook alleen die modules gekocht. Deze modules hebben vaak ook meer tweaking mogelijkheden dan op de originele drummachines.

Ja, je bent misschien wat duurder uit dan met een Tanzbar (hoewel dat niet hoeft als je goed op de 2e hands markt zoekt), maar je hebt wel een drummachine met de geluiden die je zelf kiest, plus meer mogelijkheden. Ik kan ook kiezen of ik de Beatstep een drummodule laat aansturen, of een sample/vst (Revolution) in mijn DAW, of een combinatie van deze, dus je hoeft niet alle geluiden als module te kopen.
 
Sindskort heb ik een goedkope Eurorack case met wat modules en de Beatstep Pro als sequencer (deze heeft ook een goede drum sequencer) en ik zie echt geen reden meer om een 909 of andere drummachine aan te schaffen. Van de 909 vind ik toch alleen de kick en de snare interessant, dus ik heb dan ook alleen die modules gekocht. Deze modules hebben vaak ook meer tweaking mogelijkheden dan op de originele drummachines.

Ja, je bent misschien wat duurder uit dan met een Tanzbar (hoewel dat niet hoeft als je goed op de 2e hands markt zoekt), maar je hebt wel een drummachine met de geluiden die je zelf kiest, plus meer mogelijkheden. Ik kan ook kiezen of ik de Beatstep een drummodule laat aansturen, of een sample/vst (Revolution) in mijn DAW, of een combinatie van deze, dus je hoeft niet alle geluiden als module te kopen.

Kun je die beatstep zo instellen dat de ene pad een vst aanstuurt en de andere een module? Zo ja dan lijkt me dat perfect voor wat ik wil!

Welke modules heb je precies? Tiptop?
 
Kun je die beatstep zo instellen dat de ene pad een vst aanstuurt en de andere een module? Zo ja dan lijkt me dat perfect voor wat ik wil!

Welke modules heb je precies? Tiptop?

Ja dat kan. De pads op de Beatstep zenden altijd de corresponderende midi noot uit (via USB), maar tegelijkertijd ook CV naar 1 van de 8 outputs aan de achterkant.

Ik ben ook nog maar net begonnen en heb momenteel de RiDrum TK-09 voor de kick (echt goed) en de Tiptop SD909 staat in bestelling. Verder vind ik de Jomox Mod.Brane 11 interessant bv.
 
Back
Top